MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Slipsen
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:16
Ort: Sandviken

Inlägg av Slipsen »

TDHP skrev:
Slipsen skrev:TDHP, ja har varit in i er verkstad tillsammans med Backlund och spanat in din hoj ;)
Där ser man! Synd att jag inte hann hem!
Ja, då vet du hur mitt andra hem ser ut! :lol:
Blir nog JLT i år också för övrigt!
Ja, jag hörde det! får se om jag kommer med i år också. vore kul
www.myspace.com/malicioum666
Tokai Thunderbird Lefty & Ibanez GSR200 Lefty
Ibanez AGB200L Lefty
Marshall JCM800 1992
x2 Trace Elliot 4x12
Användarvisningsbild
MorganFoss
Medlem
Inlägg: 374
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 15:45
Ort: Sundsvall

Inlägg av MorganFoss »

Jag har ingen.... :cry:
Men en sån här skulle va kul att ha... :D

Bild

Morgan
Medlem i PrataBas klubben 50+

Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Så kan det gå.
Senast redigerad av Jan Hellman den lör 04 dec 2010, 14:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Hojar är kul som faaaan

Inlägg av norton »

Hallå
Jag har den här som jag skruvar med på vintern och kanske kör lite på sommarn om skiten håller en electra 69:a :D

Bild

Ångrar som fan att jag sålde den här :(

Bild
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Jag hörde någonstans för många många år sen att det betyder otur att måla hojen grön. Någon annan som hört det och var det skulle komma ifrån i så fall...
Enligt skrönan så får man inte ha grönt på motorcykeln.
Osis Lasse...

hehehe
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tarzan08 skrev:Jag hörde någonstans för många många år sen att det betyder otur att måla hojen grön. Någon annan som hört det och var det skulle komma ifrån i så fall...
Enligt skrönan så får man inte ha grönt på motorcykeln.
Osis Lasse...

hehehe
Om man kör en grön hoj innebär det eventuellt att den ser ut så här och det kan ju betyda otur i sig.....

Bild

:roll: :roll:

//J :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Okey. Off season för hojåkandet så jag tänkte väl passa på att tipsa om ett väldigt bra webforum för motorcyklister:

http://www.advrider.com

ADV är en förkortning för Adventure och forumet är mer än någonting annat inriktat på äventyr och resor. Jag är inte direkt aktiv men så här när man inte kan köra själv brukar jag kliva in någon gång ibland och läsa lite i resereportagen. Det finns många DUKTIGT maniska långåkare på det forumet. Här är en som ska åka jorden runt på en 60-tals HD chopper:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=462017

Här är några som kör i Afganistan:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=504942

Afrika:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=464723

Kanada - Centralamerika:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=511498

Yukon/norra Kanada och den berömda isvägen upp till Tuk/Inuvik. Fast den här gången på motorcykel:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=422290

Norra Peru:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=541194

Det finns precis hur mycket balla reseberättelser som helst och den ena överglänser den andra. Otroligt intressant och inspirerande kvällslektyr för den äventyrslystne motorcyklisten. Det finns gott om dårar där ute som gör helt osannolika resor på sina hojjar. Min och flickvännens 800 mil runt Nordkalotten i somras framstår som rena barnleken i jämförelse. Och det trots att en stor del var i temperaturer strax över +/- noll grader med snö vid vägkanten. Perus bergstrakter, Afganistan eller norra Kanada mitt i vintern är lite skojjigt att läsa om. :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
rabski
Medlem
Inlägg: 333
Blev medlem: tor 29 nov 2007, 22:38
Ort: Sölvesborg

Inlägg av rabski »

Tog kortet förra hösten så det blev inte mycket körande innan säsongen var över.

Moppen:

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Detta pysslar jag med nu! Börjar kännas aningen stressat, är sen som vanligt!

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 52ec0730a0
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Kul tråd :D

Inlägg av yak52 »

Jag har förstått att man i min ålder ska ha en sån här, så då köpte jag en sådan för några år sedan:
Bild

För länge sedan körde jag en "skitraka" Yamaha AS1, och i garaget står en under renovering som inom någon månad ska vara i nyskick. Det ska bli kul att få prova den igen, när hojen faktiskt fyller 40 år i år.
Bild

Den vackraste hojen jag har haft var min lillsida och den såg ut så här:
Bild

Sedan finns det lite annat i mitt garage och ibland är det kul att åka lite moppe. Hos min kompis kan man också plocka ut det man får lust att åka på och här är en liten del av hans samling:
Bild

Stjärnmotor har jag också haft och den satt på min roligaste leksak, som var lite dyr att bajka runt med:
Bild
Bild

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Bild
Min första hoj. Köpte den -02 när jag tog kortet.


Bild
Sen skaffade jag den här. Som jag senare sålde.


Bild
Och nu kör jag den här igen. Lite risigare efter att jag lagt omkull den lite lätt. Förra sommaren tappade jag även halva framskärmen på väg hem från Göteborg...
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kul tråd :D

Inlägg av Jan Hellman »

yak52 skrev:Jag har förstått att man i min ålder ska ha en sån här, så då köpte jag en sådan för några år sedan:
Bild

För länge sedan körde jag en "skitraka" Yamaha AS1, och i garaget står en under renovering som inom någon månad ska vara i nyskick. Det ska bli kul att få prova den igen, när hojen faktiskt fyller 40 år i år.
Bild

Den vackraste hojen jag har haft var min lillsida och den såg ut så här:
Bild

Sedan finns det lite annat i mitt garage och ibland är det kul att åka lite moppe. Hos min kompis kan man också plocka ut det man får lust att åka på och här är en liten del av hans samling:
Bild

Stjärnmotor har jag också haft och den satt på min roligaste leksak, som var lite dyr att bajka runt med:
Bild
Bild

/Martin
Men jälar i pappa, då!!! Flygplan och moppar! :D Din polares moppesamling ser ju otroligt skojjig ut. Fråga mig inte varför men jag har 3 - 4 halvkompisar som sedan dom fyllde 40 helt plötsligt sålde av det mesta annat och nu håller dom på i en lokal nära där jag bor här på Södermalm och renoverar och kör gamla veteranmoppar. Dom rotar upp gamla moppar som dom får eller köper för några hundralapper och sen renoverar dom upp dom i nyskick. Sen åker dom på moppetävlingar. Ungefär som Custom Bike Show i Norrtälje fast för mopeder. Helt sjukt. Folköl istället för sprit. Dom tar det på STORT allvar också. :D

//J
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Hellboy skrev:Jag har inte haft några jobb i studion under slutet av veckan. Så jag satte mig på hojen och besökte min far nere i Småland, tog en sväng till Halmstad/Tylesand och besökte därefter några kompisar som driver ett vandrarhem i den lilla byn Regna i Östergötland. När jag var hos min far snarkade jag i hans sjöbod. I Tylösand hyrde jag en liiiiitteeen stuga några hundra meter från stranden där jag fick laga mat på mitt campingkök och i Regna tältade jag. Mellan 4 och 8 grader varmt på dagtid och ganska mycket regn. 120 mil på 3 dagar. När jag tältade var det några minus. Frost. Kallt. Jag är dum i huvudet.

För den som är intresserad har jag redigerat ihop en liten videofilm. Jag skaffade en hjälmkamera i våras men den hann jag tyvärr inte montera på hjälmen innan jag och flickvännen drog runt Nordkalotten i somras. Hade varit skojjigt att ha filmat den turen men, tyvärr..... Men nu sitter den på plats. Så det här vart ett litet test mest och ingen seriös redigering. Kolla efter långtradarn som åkt i diket ett par minuter in i filmen. Såg lite konstigt ut. Inga personskador men man undrar ju lite hur faan det där gått till. Här är länken till flimen. 10 minuter lång:

http://gallery.me.com/jan_hellman#100036

Musiken står Attlerud band för. Låtskrivaren Danne Attlerud som jag spelat och jobbat med näst intill sen jag flyttade till Stockholm -91. Jag spelar bas. Om ni är intresserad av att kolla på lite stillbilder från Nordkalotten trippen jag och flickvännen gjorde i somras kan ni kolla här:

http://gallery.me.com/jan_hellman#100019

Håll till godo, bikers!!

MVH//Jan
Härlig film! Inte utan att man blir sugen på att ut och "hoja" lite.
Fast det är nog ett tag kvar innan det är säsong...
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

kanifflesmannen skrev:
Hellboy skrev:Jag har inte haft några jobb i studion under slutet av veckan. Så jag satte mig på hojen och besökte min far nere i Småland, tog en sväng till Halmstad/Tylesand och besökte därefter några kompisar som driver ett vandrarhem i den lilla byn Regna i Östergötland. När jag var hos min far snarkade jag i hans sjöbod. I Tylösand hyrde jag en liiiiitteeen stuga några hundra meter från stranden där jag fick laga mat på mitt campingkök och i Regna tältade jag. Mellan 4 och 8 grader varmt på dagtid och ganska mycket regn. 120 mil på 3 dagar. När jag tältade var det några minus. Frost. Kallt. Jag är dum i huvudet.

För den som är intresserad har jag redigerat ihop en liten videofilm. Jag skaffade en hjälmkamera i våras men den hann jag tyvärr inte montera på hjälmen innan jag och flickvännen drog runt Nordkalotten i somras. Hade varit skojjigt att ha filmat den turen men, tyvärr..... Men nu sitter den på plats. Så det här vart ett litet test mest och ingen seriös redigering. Kolla efter långtradarn som åkt i diket ett par minuter in i filmen. Såg lite konstigt ut. Inga personskador men man undrar ju lite hur faan det där gått till. Här är länken till flimen. 10 minuter lång:

http://gallery.me.com/jan_hellman#100036

Musiken står Attlerud band för. Låtskrivaren Danne Attlerud som jag spelat och jobbat med näst intill sen jag flyttade till Stockholm -91. Jag spelar bas. Om ni är intresserad av att kolla på lite stillbilder från Nordkalotten trippen jag och flickvännen gjorde i somras kan ni kolla här:

http://gallery.me.com/jan_hellman#100019

Håll till godo, bikers!!

MVH//Jan
Härlig film! Inte utan att man blir sugen på att ut och "hoja" lite.
Fast det är nog ett tag kvar innan det är säsong...
Tack. :) Schyst basspel i låtarna i filmen också, va....? :? :roll: :wink: :D

Såg du lastbilen som åkt i diket?

//J
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Ja, basspelet var ju det bästa på hela låtarna! :D

Håller med dig, väldigt underlig dikeskörning. Han kanske såg en avtagsväg som inte fanns? :roll:
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

kanifflesmannen skrev:Ja, basspelet var ju det bästa på hela låtarna! :D

Håller med dig, väldigt underlig dikeskörning. Han kanske såg en avtagsväg som inte fanns? :roll:
Ha ha ha! :oops:

Det stod en annan lastbil på en avtagsväg 50 meter innan där lastbilen körde av. Tror att den lastbilen faktiskt började köra ut när lastbil no 2 kom på stora vägen och då behövde den lastbilen styra undan och ut på fel vägbana för att inte krocka. Och sen försökte han säkert styra tillbaka in på rätt vägbana samtidigt som han låste bromsarna och då körde han av vägen istället. Jag TROR att det måste ha gått till någonting är det hållet. Ingen skadad dock. Båda lastbilsschaffisarna stod och pratade i mobiltelefon när jag körde förbi. Men det såg hellustigt ut. Bra att ingen skadades. :thumbsup:

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Det är vår. Ny hojsäsong. Vi var nere i garaget och STORSTÄDADE och gjorde allt klart inför säsongen under påskhelgen. Kul. Förra året blev det en tur runt Nordkalotten.

Bild

I år är tanken att jag och flickvännen ska ta båten över till Tallin och sen söder ut genom Estland, Lettland och Litauen. Sen vidare ner genom Polen, Ukraina, Rumänien, Bulgarien, Makedonien, Albanien, Montenegro, Bosnien, Kroatien, Ungern, Slovakien och sen upp genom Polen och hem igen. Initialt hade vi tänk oss att ta oss ner till till Palermo på Sicilien/Italien och sen ta båten över till Tunisien, väster ut genom Algeriet och Marocko över till Spanien och sen norrut genom Portugal, Frankrike och hem men vi ändrade oss och bestämde oss för östeuropa istället. Nordafrika får bli ett annat år. Om några år ska vi försöka ta oss fram och tillbaka till Mongoliet är det tänkt men det är så jävla mycket pappersarbete med visum, tullpapper och planering att klara av innan vi kan ta oss ann den trippen. Hoppas att vi klarar av det. Vore väldigt kul. Men nu blir det östeuropa i några veckor. Ca 14 länder och runt 850 mil. Tält och camping för det mesta för att spara pengar. Det finns väldigt gott om campingplatser i östeuropa.

Det jag tycker bäst om med motorcyklar förutom själva körandet är det faktum att det är ett utmärkt sätt att lära känna nya kulturer och människor. Om man inte är för många som kör tillsammans så händer det mer än ofta att folk söker kontakt och börjar prata med en och det tycker jag är trevligt. Man kommer mycket närmare naturen på en hoj i jämförelse med en bil. Förr om åren körde jag väldigt mycket själv men nu blir det mest tillsammans med min sambo Eva. Hon är också hojtokig. Ofta när vi är ute så kommer folk fram och pratar och ibland händer det trots att personen i fråga inte kan kommunicera på ett språk som vi förstår. Men det gör ingenting. Man får det att funka i alla fall på något konstigt sätt och det kan leda till oförglömliga positiva minnen. Jag har många fler minnen från motorcykeln än från bilar och det ofta för att folk oftare dras till motorcyklar än till bilar. Så det blir fler möten. Kul. Jag tycker synd om folk som inte vågar ta in andra kulturer än den man själv lever i. Man missar så mycket.

Så för vår del blir det östeuropa i år. Vad har ni andra hojåkare på forumet för planer vad det gäller denna hojsäsong? Skriva gärna några rader om hur planerna ser ut.

MVH//Jan
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Här kommer min slitvarg. :D

Suzuki RM250
Bild


Bild

Dock känner jag mig lite såhär: http://open.spotify.com/track/0eqBRs7kKPBSgMa1PhVupY

:D
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

har ingen hoj just nu men det sista jag åkte på var en Indian Big chief.. men funderar på att bygga en trajja chopper ala 70tal
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
dereborn

Inlägg av dereborn »

Inser att jag inte postat några bilder här!
Följdaktligen lite bilder på min Panna -62 i olika skepnader:

Bild
Version 1, 2000

Bild
Version 2, 2001-2003

Bild
Version 3, 2004-2005

Bild
Version 4 (slutlig) 2006-2007.

Bild

Självmordskoppling och jockeyshift ÄR svinkoolt!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bild

Fint.... :)

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har ÄNTLIGEN fått hojen klar!
Lite justeringar och småfix kvar, men nu är den provkörd och funkar fint! :D

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Blir lite avis. Har inget körkort själv (än). :|

Kan ju visa bilder på de motorcyklar jag skulle vilja äga istället:
Bild
BMW R75. Sidovagn hade varit gött.

Bild
Honda CB750, osäker på vilken årsmodell, men denna är dösnygg.

Bild
Och så en Lambretta 125cc att fräsa runt i stan med. :mrhappy:
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Inlägg av brempa »

Så här ser min Fatboy ut.
Bild
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:Har ÄNTLIGEN fått hojen klar!
Lite justeringar och småfix kvar, men nu är den provkörd och funkar fint! :D

Bild
Härligt Lasse!
Ser ut att bli ett riktigt åk-lokomotiv det där.

Har äntligen kommit på vad jag skall göra med min gamla Yamaha, så vet du någon som har en bakskärm a´la Sportster/FXR-typ till salu är jag oerhört intresserad:
Bild
Skriv svar