Gitarrer...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Gitarrer...

Inlägg av Svensson »

..surfar runt och spanar på ackegitarrer och funderar, vad är det för skillnad på:

Dreadnought gitarrer
Jumbo-gitarrer
Western gitarrer
Övriga westerngitarrer
(Thomann)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

utan att egentligen kunna något så skulle jag vilja säga att Dreadnought och Jumbo-guror är lite större och har en större tonkammare. Western-gurkor är således mindre och låter lite annorlunda. fråga mig inte vad som är annorlunda, men nåt är det.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Richard »

westerngitarrer är, väl, en benämning på stålsträngade akustiska i allmänhet? sen jumbo och dreadnought är ju i alla fall olika kroppsformer
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Tips: http://www.thomann.de/se/ibanez_ew50cbent.htm

Bild

Jag fick ju hem min i veckan, och den är riktigt smaskig faktiskt...
Just denna är en Jumbo, vilket visar sig i att den är preciiiiis för stor för att få plats i mitt gamla hårdcase, men eftersom det var med en helt OK gigbag gjorde ju det mindre.
Medlem i PB50+
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Richard skrev:westerngitarrer är, väl, en benämning på stålsträngade akustiska i allmänhet? sen jumbo och dreadnought är ju i alla fall olika kroppsformer
Det är den uppfattningen jag har också. Har en gammal Daion dreadnought som jag borde fräscha upp nån gång.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

fieldflower skrev:Jag fick ju hem min i veckan, och den är riktigt smaskig faktiskt...
Just denna är en Jumbo, vilket visar sig i att den är preciiiiis för stor för att få plats i mitt gamla hårdcase, men eftersom det var med en helt OK gigbag gjorde ju det mindre.
Den är inte ful nånstans den där...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Hellish skrev:
fieldflower skrev:Jag fick ju hem min i veckan, och den är riktigt smaskig faktiskt...
Just denna är en Jumbo, vilket visar sig i att den är preciiiiis för stor för att få plats i mitt gamla hårdcase, men eftersom det var med en helt OK gigbag gjorde ju det mindre.
Den är inte ful nånstans den där...
Nix, inte ett dugg.
Den är lite ljusare i verkligheten, så det är inte lika mycket kontrast i ådringen.
Det gör ju inte ont att den låter bra heller...
Medlem i PB50+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Saxat från http://www.vimusiker.se efter en google på Dreadnought:
Om vi börjar med Dreadnoughten, så kännetecknas den av en stor och djup kropp som är markant kilformig sedd uppifrån i spelposition. Den är mindre djup vid halsens infästning. Sedd framifrån ser man att den för gitarrer så typiska midjan på den här typen bara är svagt antydd. Smal hals hör också till bilden. Ljudet är mycket kraftfullt och rikt på övertoner. Det är som regel D... man tänker på när man säger "westerngitarrer".
Det finns dock minst en variant på temat, nämligen "Jumbon". Typiskt är att den ser mera bullig ut. Man får lätt bilden av en större och en mindre cirkel förenade av en ganska smal remsa på mitten. En rejäl midja med andra ord. Man hittar samma typ av hals på den här varianten. Jumbon lär vara finsmakarnas val.
Den har en aning djupare klang, men de flesta skulle knappast märka någon större skillnad. Förutom på prislappen förstås.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Tack!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

daionsavage skrev:
Kultivator skrev:
Richard skrev:westerngitarrer är, väl, en benämning på stålsträngade akustiska i allmänhet? sen jumbo och dreadnought är ju i alla fall olika kroppsformer
Det är den uppfattningen jag har också. Har en gammal Daion dreadnought som jag borde fräscha upp nån gång.
du kan inte tänka dig att sälja den till en daionfantast istället? :wink:
Byte rakt av mot din Daion Power? :wink:
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Skriv svar