*Ping* Peppe

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

*Ping* Peppe

Inlägg av Svensson »

. .......................................:vinkar:

Vart har Peppe tagit vägen? Är ju otroligt nyfiken på hur det har gått med ståbasen!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jorå det går väl sisådär med ståbasen. Har fått tag på en gubbe i Skellefteå som ska försöka fixa småfixet, gäller bara att få tummen ur.... Sen har jag lyckats ta reda på när den är gjord och det visade sig att den är från slutet av -40talet. Den stora frågan är nu val av mickrofontyp, strängar mm. Fan inte lätt då man inte har den blekaste aning om detta här men kontrabasar!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

peppe skrev:Jorå det går väl sisådär med ståbasen. Har fått tag på en gubbe i Skellefteå som ska försöka fixa småfixet, gäller bara att få tummen ur.... Sen har jag lyckats ta reda på när den är gjord och det visade sig att den är från slutet av -40talet. Den stora frågan är nu val av mickrofontyp, strängar mm. Fan inte lätt då man inte har den blekaste aning om detta här men kontrabasar!
Det är en djungel! Olika typer av stallmickar är att föredra för att få fram kontrans naturliga sound. Nackdelen med den typen av mick är att dom är rätt rundgångskänsliga när man behöver kräma på. (Du vet ju vem jag spelar med :wink:). För att klara detta har jag en Schaller magnetpickup monterad i änden av greppbrädan som jag mixkar med Shadow stallmicken.

Strängar grovt indelat:
Sensträngar.
Stålsträngar.
Syntetsträngar.

Om du ska ha en magnetpickup måste du naturligtvis ha stålsträngar eller som jag, syntetsträngar med stålkärna (Eurosonic).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Tycker själv det ser helballt ut med shallermicken! Hur mixar du signalen? Kör du båda samtidigt eller var för sig? Det lutar åt TI-spirocore eller dom du använder har bara inte bestämt mig än :)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

peppe skrev:Tycker själv det ser helballt ut med shallermicken! Hur mixar du signalen? Kör du båda samtidigt eller var för sig? Det lutar åt TI-spirocore eller dom du använder har bara inte bestämt mig än :)
Jag har en liten 4-kanalsmixer inte det mest smidiga men det funkar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar