STUDIOSKRÄCK!!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:10
Ort: Göteborg

STUDIOSKRÄCK!!!

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

Studioskräck.


Jag har studioskräck.


Antagligen av den vanligaste anledningen. Har inte rutinen.
Live - inga problem. Kan t.o.m. erkänna att jag är grym ibland.

Men i studio...fasa och ojämn hjärtrytm. Så vad gör man?

Hur tänker man när allt låter skit och man börjar tvivla på precis allt man gör?

Anna "jag SKA spela in skiva nu" Lundqvist
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

1. Sluta tänk på att det kostar någon massa pengar..
2. HA KUL!
3. Om det är svårt att ha kul så be Martin att göra balongdansen! (eller liknande)

Jag älskar att va i studio.. antagligen för att jag har vart det alderles för lite.. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Betablockerare har hjälpt mången musiker.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hehe.. :blueshock:
Gammal story om någon som skrek: Sluta spela på siffrorna.. spela på bokstäverna!!

Alright! ::::G::::F::::D::::A::::M::::P::::E::::C::::
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Betablockerare?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Schhhhhhhhhhhh... LÄR INTE BARNEN MASSA DUMT!!!

Nu får du ta ditt ansvar och förklara!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Billy skrev:Betablockerare?
Medicin som tar bort alla fysiska symptom på stress, d.v.s. hjärtklappning, svettningar, darrande händer etc.

Känner många som använder det regelbundet vid större utmaningar, som t ex ett viktigt uppträdande, en TV-intervju eller för all del en studioinspelning som betyder mycket.

EDIT: Det är alltså en helt legitim medicin som man får utskriven av läkare. Gå till en och förklara läget - säg att du inte kan prestera som du vill p.g.a. stress så får du säkert ett recept.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

....
Det där lät lite väl optimistiskt och tablettliberalt i mina öron.. å då jobbar jag innom företagshälsovård.. :?
Du menar att β-blocker's skulle hjälpa dig vid en inspelning där du "eventuellt" behöver vara laddad och "på"??

:skeppptisshhhh:

Varför har vi ingen skeppptisshhhh smiley???

EDIT: Inspelning skulle det vara.. inte instelning.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:....
Det där lät lite väl optimistiskt och tablettliberalt i mina öron.. å då jobbar jag innom företagshälsovård.. :?
Du menar att β-blocker's skulle hjälpa dig vid en inspelning där du "eventuellt" behöver vara laddad och "på"??

:skeppptisshhhh:

Varför har vi ingen skeppptisshhhh smiley???

EDIT: Inspelning skulle det vara.. inte instelning.. :roll:
Betablockerare gör varken från eller till vad det gäller att vara "laddad och på" - de hjälper bara till mot de fysiska aspekter av stress som kan ställa till det riktigt illa för en del människor.
Jag antar att du Liten, precis som jag själv, bara upplever stressen i skarpa lägen - t ex studion - som positiv. Det verkar inte trådskaparen göra, och eftersom hon talade om hjärtklappning så tyckte jag att betablockerare kunde vara någonting att testa.
Jag känner ett flertal personer, vissa mycket framstående, som använder dem ofta. Dessa lider extremt illa av de rent fysiska aspekterna av stress och kan inte fungera i vissa situationer om de inte tar hjälp av medicin.

Det är INTE farligt eller dramatiskt. Det kan vara så att Anna faktiskt har fysiskt svårt att hantera stress, och om då läkekonsten kan hjälpa henne med detta kan du vråla "tablettliberal" tills korna går hem utan att det imponerar nämnvärt på mig.

EDIT: Stavar inte bra idag...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Seså.. lugn lugn.. jag är ledsen om det uppfattades som någon sorts anklagelse..
Jag läser mitt inlägg igen och inser att det lätt kan ha uppfattats så.. förlåt för det.
Givetvis är det så att om man har skäl till att behöva dem så hjälper de säkert. Jag har INGEN SOM HELST ERFARENHET och känner ingen som tar något liknande... så.. nej.. jag kan inte uttala mig.. egentligen.. (men det här är prata bas! ;) )
Jag har bara en inbyggd skeptsism mot själv-medicinering för att hantera vissa situationer..
Jag skulle (på fullaste allvar) lika mycket rekommendera att prata med någon proffesionell om varför man känner denna stress i dessa situationer istället.. någon som kan vägleda och ge tips.. men.. vad vet jag.. det kanske är som huvudvärk? Har man ont i huvvet vill man bara ha alvedon/ipren eller någon annan intelligen värktablett.. inte någon som pratar med en??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Se till att du känner dig riktigt bekväm med ljudteknikern. Nån du vågar göra fel inför.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev: Jag skulle (på fullaste allvar) lika mycket rekommendera att prata med någon proffesionell om varför man känner denna stress i dessa situationer istället.. någon som kan vägleda och ge tips.. men.. vad vet jag.. det kanske är som huvudvärk? Har man ont i huvvet vill man bara ha alvedon/ipren eller någon annan intelligen värktablett.. inte någon som pratar med en??
Det är väl självklart att det hjälper att prata med folk om hur man mår och varför man känner stress, men allt kan inte alltid snackas bort.
Att vara riktigt fysiskt ankommen av stress är inte roligt och ska du uppträda inför 25000 människor eller gå på ditt livs jobbintervju kan det vara skönt om du inte faller ihop som ett korthus, spyr, svimmar o.s.v.

Men visst, det är klart att lite medmänsklighet och stöd hjälper de allra flesta, det har du så rätt i.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

och en terapeut har kanske svårt att uppskatta hur mycket press det är att prestera på en konsert.. så det hjälper kanske inte alltid heller..

Vid vissa spelningar har man själv kännt så.. magen är ut och in.. varken vatten eller Öl går ner.. du kollar din gear 2 ggr extra.. så alla kablar sitter i.. det värsta är om någon i bandet går upp och ställer sig.. och börjar spela med vad det nu är för musik som spelar i anläggningen.. (I hate when thats me!)

Nerverna spökar med en.. tills några bars in på första låten.. sen är det all down hill.. :)

I studio känner jag aldrig så.. men det är väl kanske för att bas är lättare att ta om.. lättare att få samma frasering.. samma kännsla?? äh.. inte vet jag..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: STUDIOSKRÄCK!!!

Inlägg av blackparkas »

Prata Bas Stal min man skrev: Hur tänker man när allt låter skit och man börjar tvivla på precis allt man gör?

Anna "jag SKA spela in skiva nu" Lundqvist
Tjao... jag tycker man lyssnar på det man har, och är det så dåligt som det känns, så antingen så trycker man på delete eller så gör man det bästa av situationen, man utvärderar de saker som inte känns rätt och i den mån det går, försöker kapa bort det och ersätta med något annat.

Just själva studioskräcken har jag inget botemedel mot.
Jamma lite, ta den låt som du är mest säkert på först och se till att sätt den klockrent.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Som ljudtekniker är väl bästa rådet att du ska våga ta den tid du behöver. Och har man bandkamrater som sitter och stressar upp en kan det lätt bli jäkligt fel. Har varit med och spelat in band där basisten behövde över 300 tagningar på en skiva och det var mest för att han kände sig jäkligt pressad av bandpolarna. När jag skickade hem resten av bandet gick det såååå mycket bättre.

Personligen har jag hittills aldrig haft några problem i studion. Jag är nästan som en jäkla maskin när jag kan låtarna, men det är resten av bandet också och vi peppar varann i stället för tvärtom, så...

Men återigen. Börjar du känna dig stressad, gå ut en stund. Tänk på nåt annat och varva ner.
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:10
Ort: Göteborg

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

bootsy skrev:Betablockerare har hjälpt mången musiker.
Betablockerare har jag prövat vid ett tillfälle och det är som du säger, Liten, att det tar också bort nerven på hela skiten. Funkar inte på mig.

Jag har också vänt mig ut och in under ett par år hos terapeut och det hjälpte med det jag skulle ha hjälp med. Även om det har hjälpt med självkänsla och sånt som kan spela in tror jag detta ligger mest på en goda råd-nivå.
Jag är stabil :-) och när jag känner mig säker känner jag mig on top of the world...Det är lite svårt att sätta fingret på VAD det grundlägande problemet är förutom nerovisteten inför att misslyckas. Eller så är det just det....

Ingredienser för denna inspelning:

Jag
Mina låtar
Mitt band ( tre asgrymma jazzmusiker som stöttar mig till max)
Grymmaste studion med grymmaste tekniker och ev bästa produc.
...so far so ok....
Nu kommer det som skräcken sitter i:
Bara Live-tagningar (jazz - vill inte ha/tror inte på pålagda solon)
Solon - att få till ett bra nog solo på en tagning ( se ovan)

Påtagliga skräck-scenarion:
Att skivan kommer sågas
Att skivan inte blir så bra den kunnat bli. Alltså att sitta med färdiginspelad skiva och känna att detta duger inte och nu måste jag ge ut det ( eftersom det redan kostat mid 324892734829 kronor....också att känna...KAN det bli bättre än så här?...Det känns ju alltid bra live...inte alltid på topp men alltid hög nivå.

I dag lade jag sång på en barnskiva. tut tut ..busschaufören kör..alla stiger på ..tralla lalla la...men jag kunde ju inte slappna av alls ...och inte ens känna..ah..det är barnskiva..tjo och tjim!
JÄVLA PRETTO -jag, asså!

Jag tackar för redan jättebra tips! Verkligen! Tack tack!
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:10
Ort: Göteborg

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

Liten skrev:Hehe.. :blueshock:
Gammal story om någon som skrek: Sluta spela på siffrorna.. spela på bokstäverna!!

Alright! ::::G::::F::::D::::A::::M::::P::::E::::C::::
...Ni måste höjja mina öööron....:-)
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

:?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det var en DYR skiva...

Let´s face it, skivan kommer ALDRIG att bli så bra som DU tycker att den skulle kunnat blivit. Så är det.
När du komit över den delen, då är det lugnt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Prata Bas Stal min man skrev: Ingredienser för denna inspelning:

Jag
Mina låtar
Mitt band ( tre asgrymma jazzmusiker som stöttar mig till max)
Grymmaste studion med grymmaste tekniker och ev bästa produc.
...so far so ok....
Nu kommer det som skräcken sitter i:
Bara Live-tagningar (jazz - vill inte ha/tror inte på pålagda solon)
Solon - att få till ett bra nog solo på en tagning ( se ovan)

Påtagliga skräck-scenarion:
Att skivan kommer sågas
Att skivan inte blir så bra den kunnat bli. Alltså att sitta med färdiginspelad skiva och känna att detta duger inte och nu måste jag ge ut det ( eftersom det redan kostat mid 324892734829 kronor....också att känna...KAN det bli bättre än så här?...Det känns ju alltid bra live...inte alltid på topp men alltid hög nivå.

I dag lade jag sång på en barnskiva. tut tut ..busschaufören kör..alla stiger på ..tralla lalla la...men jag kunde ju inte slappna av alls ...och inte ens känna..ah..det är barnskiva..tjo och tjim!
JÄVLA PRETTO -jag, asså!

Jag tackar för redan jättebra tips! Verkligen! Tack tack!
Om ni ändå tänker spela in skivan live i studion så varför inte göra det hela mer som en spelning för att få bort studiofeelingen med lurar och annat som man normalt inte har när man spelar live. Kan man få till en spelsituation som känns bekväm och okonstlad så kommer det troligen kännas lite bättre och bekvämare att spela in. Har provat den variante att mereller mindre rigga med "vanlig" medhörning och ingen tanke på hur det slaskar mellan instrumenten då det inte var tal om några overdubs och omtagningar. Ett par skärmar för att få bort det värsta slasket. Den biten borde den teknikerns som jobbar i den bra studion fixa emd bravur.

Att oroa sig hör väl till när man ska släppa eget material då man blottar mer av sig själv när man står för låtarna. Lätt att säga, men svårare att göra är att lägga det åt sidan i studion och bara ägna sig åt att ha kul och göra bra versioner av låtarna. Det andra får du säkerligen oroa dig för sedan! :wink:

Och som Parkas säger. Det kan alltid göras bättre, det gäller bara att veta när det är tillräckligt bra för att inte fortsätta försöka förbättra. :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Prata Bas Stal min man skrev:...Ni måste höjja mina öööron....:-)
Där har du hela svaret! Du ska omfamna och exploatera nervositeten!
Jag menar, vem hade lyssnat på Stig Hallén idag om det inte varit för de där legendariska inspelningarna? :D

F.ö: "ute på travbanan springer hästarna tramp tramp tramp"
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: STUDIOSKRÄCK!!!

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev: ta den låt som du är mest säkert på först och se till att sätt den klockrent.
Känn ingen press. :D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

PBSmm!
Jag skulle byta med dig i morgon dag om det vore möjligt.
Är precis tvärtom, och det med råge.
Har en stressåkomma som förmodligen skickat mig av scenen för gott. :cry:
I studio är det betydligt lugnare.
Och lugnare kommer det att bli när min egen är färdig. :D
Försök tänka bort studiopressen och njut av musiken så mycket det går. :D :D
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:10
Ort: Göteborg

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

GrafZeppelin skrev:
Prata Bas Stal min man skrev:...Ni måste höjja mina öööron....:-)
Där har du hela svaret! Du ska omfamna och exploatera nervositeten!
Jag menar, vem hade lyssnat på Stig Hallén idag om det inte varit för de där legendariska inspelningarna? :D

F.ö: "ute på travbanan springer hästarna tramp tramp tramp"
..ehum..vem är det?
:D
Skriv svar