Öronproppar

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Öronproppar

Inlägg av Svensson »

:ihearu:

Nån som har tips på bra öronproppar? jag har lite problem med ena örat och har försökt att vänja med proppar i replokalen iaf. Jag har dock j-igt svårt att vänja mig, tycker att ljudet blir förvrängt och konstigt. Dom jag testat är såna som sticker ut som pinnar ur öronen, man ser ut som ett tja.. ufo?
Senast redigerad av Svensson den tis 17 okt 2006, 23:16, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

http://www.bellman.se

Dyrt javisst, men det enda som är helt värt det....

Har testat en annan variant av formgjutna med (Audiofoon eller nåt), men de var unte alls lika bra...långt ifrån.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

På den här sidan finns det mcket info och bra tips!
http://www.ammot.se/
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

tackar för snabb respons, ca pris på Bellmanpropparna Mikke?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Vet inte nu vad de kostar, men gissar runt tvåtusen in alles med en sorts dämpning...sen kan man ju komplettera.

Men som sagt - det är klart värt det. Förvränger inte ljudet utan bara "skruvar ner"....om nåt så rensar de upp ljudet och gör det bättre :)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

mikkejohansson skrev:www.bellman.se

Dyrt javisst, men det enda som är helt värt det....

Har testat en annan variant av formgjutna med (Audiofoon eller nåt), men de var unte alls lika bra...långt ifrån.
Kan bara hålla med...
Kör själv med dem och det är som att ha en stor volymratt och sänka totalljudet men det låter likadant. :wink:

Örongodis!!!!

Priset är väl inte riktigt lika kul, ligger runt 2-2500.- inkl läkarbesök för att juta av örat och bara det är en skum upplevelse men klart VÄRDA VAR ENDA KRONA!!!!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag köpte annars ett set öronproppar i någon musikaffär som det står E A R på lådan (ser för övrigt ut som en snusdosa i miniatyr!), kostade 200 spänn eller så, har funkat kalas hitills, köpte dom för... 5-6 år sen? :wink: Dom börjar dock bli lite småäckliga, funderar på att skaffa nya.... :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

groovyjr skrev:
mikkejohansson skrev:www.bellman.se

Dyrt javisst, men det enda som är helt värt det....

Har testat en annan variant av formgjutna med (Audiofoon eller nåt), men de var unte alls lika bra...långt ifrån.
Kan bara hålla med...
Kör själv med dem och det är som att ha en stor volymratt och sänka totalljudet men det låter likadant. :wink:

Örongodis!!!!

Priset är väl inte riktigt lika kul, ligger runt 2-2500.- inkl läkarbesök för att juta av örat och bara det är en skum upplevelse men klart VÄRDA VAR ENDA KRONA!!!!
Håller också med. Jag har haft Elacin-proppar (som dom heter) sedan 1997 och har inte en enda gång ångrat att jag skaffat dom. Örat förändras dock även hos en vuxen människa, så det är bra att göra nya avgjutningar ca vart femte år. Jag och mina kolleger på musikgymnasiet lyckades dock med att få arbetsgivaren att bekosta nya proppar åt hela arbetslaget, så det var bara att tacka och ta emot.

Det fina med dessa öronproppar är att om man har råd kan skaffa olika filter 9/15/25 dB, så man kan variera beroende på sammanhang. Dessutom finns det hörlurar som passar i själva proppen, så man för en individ anpassad (formmässigt) in-ear lyssning också. Dessa lurar kostar dock en hel del (typ 2000:-) och har tyvärr en lite för klen sladd. (Har en tendens att gå av förr eller senare). Man kan dock köpa till en liten insats till Shures lurar som gör att även de passar i proppen...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

FreCKo skrev:jag köpte annars ett set öronproppar i någon musikaffär som det står E A R på lådan (ser för övrigt ut som en snusdosa i miniatyr!), kostade 200 spänn eller så, har funkat kalas hitills, köpte dom för... 5-6 år sen? :wink: Dom börjar dock bli lite småäckliga, funderar på att skaffa nya.... :D
Det är såna jag har. Det går kanske att vänja sig vid dom.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svensson skrev:
FreCKo skrev:jag köpte annars ett set öronproppar i någon musikaffär som det står E A R på lådan (ser för övrigt ut som en snusdosa i miniatyr!), kostade 200 spänn eller så, har funkat kalas hitills, köpte dom för... 5-6 år sen? :wink: Dom börjar dock bli lite småäckliga, funderar på att skaffa nya.... :D
Det är såna jag har. Det går kanske att vänja sig vid dom.
Ptja, jag älskar dom, fast du kanske har mindre örongångar än mig? Nu har jag i princip lagt ner dom... Har dom här hemma och tar med dom på konserter osv, men i repan så har vi en sån där stor burk med engångsproppar, så det är skönare att kunna byta lite då och då :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Även jag slår ett slag för bellman-propparna.

Kostar ett par tusen men det är väl investerade pengar. Sen kan man försöka undvika att tappa bort dom som jag gjorde. Utgiften var inte alls kul andra gången
Skriv svar