Spotify Premium vs Unlimited

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Spotify Premium vs Unlimited

Inlägg av BBQV »

Det lär vara skillnad i ljudkvalité mellan Premium- och Unlimitedtjänsterna, men vad som är skillnaden står ingenstans.

Är det nå'n som kan reda ut detta? Kan man höra skillnaden eller är den rent akademisk?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Spotify Premium vs Unlimited

Inlägg av basmartin »

BBQV skrev:Det lär vara skillnad i ljudkvalité mellan Premium- och Unlimitedtjänsterna, men vad som är skillnaden står ingenstans.

Är det nå'n som kan reda ut detta? Kan man höra skillnaden eller är den rent akademisk?
Premium har 360 kbps och Unlimited har typ 160 eller så. Man kan helt klart höra skillnad, om man lyssnar efter det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Oj, så pass!?! Det låter som en rejäl skillnad.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

vad kör du nu? du kan ju ändra till premium i en månad, tycker du skillnaden är så liten så den inte märks är det ju bara att ändra tillbaka.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Kom bara ihåg att du även måste aktivera "high bitrate" i inställningarna på var dator/telefon där du vill använda det.

Sen har det på sistone varit lite hallå över att det finns en del musik i Spotify som inte är tillgänglig i den högre kvaliteten. :x
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har gratisvarianten nu och velar lite inför uppgraderingen, mycket p.g.a. att jag inte kommer att använda det i mobilen...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Om du inte har smartphone är väl valet lätt?
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

Samuel V skrev:Om du inte har smartphone är väl valet lätt?
+1
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bara jag som är irriterad på nya inloggningen på iphone? Är van att köra i offline mode, nu måste jag avaktivera de varje gång jag ska starta skiten???
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Samuel V skrev:Om du inte har smartphone är väl valet lätt?
Jo, jag tyckte det ända till jag såg det där om skillnaden i ljudkvalité.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

BBQV skrev:
Samuel V skrev:Om du inte har smartphone är väl valet lätt?
Jo, jag tyckte det ända till jag såg det där om skillnaden i ljudkvalité.
Har du råd att lägga 99:- i månaden? Om inte så är valet lätt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev:
BBQV skrev:
Samuel V skrev:Om du inte har smartphone är väl valet lätt?
Jo, jag tyckte det ända till jag såg det där om skillnaden i ljudkvalité.
Har du råd att lägga 99:- i månaden? Om inte så är valet lätt.[/quote

Haha.....mmmm...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sant.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Det har väl varit viss debatt på sistone då det låter som att inte alla låtar finns i 320 kbps. Jag körde Unlimited tills jag fick en iPhone, då uppgraderade jag. Jag märker då ingen ljudskillnad där jag använder Spotify vilket blir i mobilen, vid datorn på jobbet och nån gång via aux in på en gammal stereo.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nej, Unlimited får det bli. Om jag får ärva nå'n av döttrarnas smartphones kan man ju alltid uppgradera...

Tack för hjälpen!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

Testade på spotify en månand förut. Men det blev autogiro automatiskt :S har inte orkat lösa det så jag betalar 99:- i månaden. Med tanke på hur mycket musik jag lyssnar på genom spotify så borde jag inte få klaga. Ljudskillnad? nej hör ingen skillnad.

EDIT: Kollade nu och jag hade inte high quality streaming på :P PINSAMT!
No Parole from Rock 'n' Roll
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Jag pröjsar...funkar bra kan jag tycka...
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Inlägg av Bachbarian »

Skaffade premium på prov i höstas och nu kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till reklamen. Funkar kanon i luren också!
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Spotify Premium vs Unlimited

Inlägg av DoggyD »

basmartin skrev:
BBQV skrev:Det lär vara skillnad i ljudkvalité mellan Premium- och Unlimitedtjänsterna, men vad som är skillnaden står ingenstans.

Är det nå'n som kan reda ut detta? Kan man höra skillnaden eller är den rent akademisk?
Premium har 360 kbps och Unlimited har typ 160 eller så. Man kan helt klart höra skillnad, om man lyssnar efter det.
360kbps? är det någon ny sorts standard? jag har fan aldrig hört talas om just 360kbps.
Det kan ju iofs. bero på att jag mer eller mindre helt gått över till FLAC. :idea:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Skepp87 skrev:Testade på spotify en månand förut. Men det blev autogiro automatiskt :S har inte orkat lösa det så jag betalar 99:- i månaden. Med tanke på hur mycket musik jag lyssnar på genom spotify så borde jag inte få klaga. Ljudskillnad? nej hör ingen skillnad.

EDIT: Kollade nu och jag hade inte high quality streaming på :P PINSAMT!
Och hör du nån skillnad nu? :)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ljudkvalitet, schmudkvalitet. :D De flesta lyssnar väl genom lökiga datorhögtalare ändå? :D
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Samuel V skrev:Ljudkvalitet, schmudkvalitet. :D De flesta lyssnar väl genom lökiga datorhögtalare ändå? :D
Precis min poäng. Jag fnissar alltid åt min kompisar som bedyrar Premiums ljudkvalitet som de nu får i sin iPhone....via iPhones egna superba hörlurar..*host*..
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Premium med Bose-pluggar ftw!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

cub skrev:
Samuel V skrev:Ljudkvalitet, schmudkvalitet. :D De flesta lyssnar väl genom lökiga datorhögtalare ändå? :D
Precis min poäng. Jag fnissar alltid åt min kompisar som bedyrar Premiums ljudkvalitet som de nu får i sin iPhone....via iPhones egna superba hörlurar..*host*..
Vad menar du? Det är ganska stor skillnad mellan low och high quality streaming på iPhone, som hörs även via iPhones superba lurar. Om du hävdar att det inte går att höra skillnad mellan 160 kpbs och 360 kbps så får det ju mer stå för att du inte gör det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

basmartin skrev:
cub skrev:
Samuel V skrev:Ljudkvalitet, schmudkvalitet. :D De flesta lyssnar väl genom lökiga datorhögtalare ändå? :D
Precis min poäng. Jag fnissar alltid åt min kompisar som bedyrar Premiums ljudkvalitet som de nu får i sin iPhone....via iPhones egna superba hörlurar..*host*..
Vad menar du? Det är ganska stor skillnad mellan low och high quality streaming på iPhone, som hörs även via iPhones superba lurar. Om du hävdar att det inte går att höra skillnad mellan 160 kpbs och 360 kbps så får det ju mer stå för att du inte gör det.
I stand corrected (när det gäller Spotify). Jag noterade att mina inställningar innehöll en ikryssad "Enable volume normalization". Kryssar jag bort den så hör t o m jag skillnad på low och high bandwidth. I mina vanliga lurar. IPhone-lurarna är fortfarande skräp, så det så. :twisted:
Skriv svar