MacBook Pro

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

cub skrev:
f-bass skrev:
cub skrev:
f-bass skrev:Ok. Då borde Air vara den dator som alla proffs använder....låt oss kolla efter....NEHEPP....
Det beror väl också på inom vilket område man är proffs. Jag möter proffs i min bransch som flashar upp sina Air på mötena. I samma möten drar iofs något annat proffs upp sin sekelskiftes Dell också...
Jag refererade till folk som använder macar till film, ljud eller foto. ALDRIG sett någon med en air. Aldrig. Sen om folk går på möten med en pocketpc för att göra anteckningar är väl en annan sak. Då funkar ju vaffan som helst.....
men om vi snackar om nåt som drar processorkraft så finns det väl ingen , förutsatt att denne inte lider av ngn muskelsjukdom, som har en AIR?!?
Jag har inte frågat dem hur kompileringarna av programmen de utvecklar går på deras Airs, det kanske tar lite längre tid pga avsaknad av ev processorkraft men då hinner de ju spela lite mer Wordfeud på iPhonen under tiden. Win-win liksom.
Hur blev Alfapet hippt egentligen?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
dereborn

Inlägg av dereborn »

John Sane skrev:
dereborn skrev:
f-bass skrev:Jag misstänker att han vill kunna iaf starta ett rimligt musikprogram på den och då ska han kanske hålla sej borta ifrån en dator som är lätt men har prestanda som en 486'a..;-)
Nu är du onödigt negativ, figge.
Den har ju en extremt häftig (upplyst) fruktlogga på locket, och renderar omedelbar acceptans och respekt i området folkungagatan/götgatan/ringvägen/renstiernas.
Det är oxå värt nåt.
Icke namngiven basist, snart 50 år gammal, skäller högljutt på folk på internet som föredrar en annan sorts dator än den han själv använder.
(TT)
från en annan källa hörs:

"icke namngiven man i övre medelåldern försöker sprida ekonomiskt fiffiga tips till yngre likasinnade"
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

vad är det för lellar som negar på din dator?!?!? Fine LÅTER det sämre så är det ju sämre...det lär väl vara det E N D A som räknas i slutänden...när jag dunkar ned ett C-dur, stämmer det? Jahapp...G dur också? jahapp....VA ? var det gjort med datorhjälp? Nä DÅ var det inge bra ju....znirk znark
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev: Hur blev Alfapet hippt egentligen?
Revenge of the nerds...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:vad är det för lellar som negar på din dator?!?!? Fine LÅTER det sämre så är det ju sämre...det lär väl vara det E N D A som räknas i slutänden...när jag dunkar ned ett C-dur, stämmer det? Jahapp...G dur också? jahapp....VA ? var det gjort med datorhjälp? Nä DÅ var det inge bra ju....znirk znark
Det händer inte ofta att det neggas, det är nog mycket jag själv som nojjar för att det kanske kommer att neggas. Stämmer jag hos jazzmusiker, folkmusiker eller klassiska musiker t.ex. så förväntar jag mig någonstans att de skall vara traditionsbundna eller vad man skall kalla det. En klassisk pianist vill ju t.ex. förmodligen inte spela sin konsert på en synth. Än så länge så har jag inte hört någon klaga på jobbet jag utfört. (Ta i trä.) Enda gången jag fått klagomål var när en man jag skickat en faktura till inte betalade. Jag ringde upp och fick höra att han inte alls tänkte betala eftersom jag hade förstört hans piano. Det skorrade och skramlade tydligen efter att jag varit där. Han bodde i närheten så jag gick dit, spelade ett ackord och mycket riktigt, det lät för jävligt. Efter att jag lyft bort en lampa som han ställt på pianot efter att jag varit där första gången så tystnade det dock. Det var någons sorts glaslampskärm... Märkligt att bara skita i att betala en faktura i stället för att ringa om man uppfattar det som att en hantverkare har förstört något och extra kul att det var hans eget fel att det skramlade om pianot.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

John Sane, köp dig en MacBook Pro på http://www.apple.se . Du kommer inte att bli ledsen, vare sig på produkten eller servicen.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Cuba skrev:John Sane, köp dig en MacBook Pro på http://www.apple.se . Du kommer inte att bli ledsen, vare sig på produkten eller servicen.
Japp, jag ska köpa en men det blir förmodligen i en affär i närheten.

Ville bara veta om det är något man bör veta, jag är inte så uppdaterad när det gäller det senaste inom datorvärlden.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

13" Macbook Pro kommer räcka LÄÄÄÄÄNGE, om 2-3 år kommer man kanske vilja stoppa in mer RAM-minne men annars kommer den funka alldeles utmärkt! Folk i min klass kör 4 år gamla Macbook Pro's också, och dom funkar alldeles utmärkt dom med men är såklart inte lika vassa.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

FreCKo skrev:13" Macbook Pro kommer räcka LÄÄÄÄÄNGE, om 2-3 år kommer man kanske vilja stoppa in mer RAM-minne men annars kommer den funka alldeles utmärkt! Folk i min klass kör 4 år gamla Macbook Pro's också, och dom funkar alldeles utmärkt dom med men är såklart inte lika vassa.
Låter fint.
Tusen tack för gästlistan förresten. Jag köpte öl för entrépengarna i stället och drack högtidligt till din ära. Hur gick giget? Jag var på en middag innan och det drog ut på tiden. Kom in efter att Peter Bjorn And John hade spelat ett par låtar. Han hade sjukt bra basljud. Ojämn konsert tyckte jag men det beror nog på låtmaterialet. Jag gillar senaste skivan väldigt mycket men vissa av de äldre låtarna som jag inte har hört innan fattade jag inte.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

John Sane skrev:
FreCKo skrev:13" Macbook Pro kommer räcka LÄÄÄÄÄNGE, om 2-3 år kommer man kanske vilja stoppa in mer RAM-minne men annars kommer den funka alldeles utmärkt! Folk i min klass kör 4 år gamla Macbook Pro's också, och dom funkar alldeles utmärkt dom med men är såklart inte lika vassa.
Låter fint.
Tusen tack för gästlistan förresten. Jag köpte öl för entrépengarna i stället och drack högtidligt till din ära. Hur gick giget? Jag var på en middag innan och det drog ut på tiden. Kom in efter att Peter Bjorn And John hade spelat ett par låtar. Han hade sjukt bra basljud. Ojämn konsert tyckte jag men det beror nog på låtmaterialet. Jag gillar senaste skivan väldigt mycket men vissa av de äldre låtarna som jag inte har hört innan fattade jag inte.
Kul att den kom till användning! Giget var bra, lite dåligt arrangerat av dom bara. Vi kollade på typ de första låtarna med PBJ, men sen stack vi. Hann faktiskt inte lyssna in mig på dom i förväg, så jag ska göra det snart för många beskriver deras senaste skiva som mer garage än den där Young Folks är på.

Han hade ju en stor Ampeg-kyl, sen hade han... Oj... Jag kollade lite på hans pedalbord, inget extraordinärt utan ganska "vanliga" pedaler ändå.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Håller med figge med fler. Nuvarande Macbook Pro är kraftfull. Se till att det blir en med i7-processor. Tror det bara är den billigaste trewttontummaren som har i5.

@Samuel. Den billigaste MBP 15" (Intel i7) presterar ungefär 60 % bättre än den fetaste Airmodellen i Geekbench - ett testprogram som mäter processor- och minneskapacitet. Men priset är nästan detsamma.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Aha, ja, de jämförelser jag tittat på var i och för sig förra generationen.

Dock pratade jag om 13" inte 15". 15" har ju dedikerat grafikkort, vilket gör en jävla skillnad på prestanda ;)

15-tummaren har ju vassare prestanda över hela bordet, dessutom...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

I dagens reklam från Apple så läser jag att dom försöker sälja AIR som "den optimala bärbara vardagsdatorn".....Porrsurf och mailskrivning, mao..;-)
Läs:O-proffsdatorn! Bild
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag köpte den större 13" (750gb) för en månad sen, har funkat finfint för mig.
Köp, bara köp!
Air'en är ju knappt användbar till annat än det Figge nämnde, knappt några portar i den.
Nä, tror du ångrar dig hårt om du köper en Air. Pro'n är mer en riktig dator, Air'en är en showoff-dator för kontorsråttor!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Samuel V skrev:Dock pratade jag om 13" inte 15". 15" har ju dedikerat grafikkort, vilket gör en jävla skillnad på prestanda ;)
MBP 13" Intel i7 presterar drygt 20 % bättre i Geekbench än flådigaste Air-modellen.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:Jag köpte den större 13" (750gb) för en månad sen, har funkat finfint för mig.
Köp, bara köp!
Air'en är ju knappt användbar till annat än det Figge nämnde, knappt några portar i den.
Nä, tror du ångrar dig hårt om du köper en Air. Pro'n är mer en riktig dator, Air'en är en showoff-dator för kontorsråttor!
Har en Air som resedator och det är den otroligt trevlig till då den är smidig och solid state. Men annars håller jag med till fullo. En Pro är helt klart att föredra till det mesta. Förutom kanske om man ska resa och misshandla den.

//J
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Jag ska köpa en Pro, beslutet togs innan jag startade tråden så jag behöver inte övertalas. Det jag undrar över här är alltså om det finns något jag borde tänka på innan jag köper en, så att jag inte gör ett av mina berömda felköp.

Sedan var jag lite nyfiken på hur lång tid det skulle ta innan Dereborn dök upp och Mac-surade också. (17 minuter. Han var snabbare på Facebook.) Smiley: :-)

Jag tror absolut att jag klarar mig med den billigaste 13-tummaren. Det tyngsta som ska köras blir väl Final Cut Pro X och Photoshop Elements 8. Kanske Logic men inga avancerade produktioner, bara låtskisser.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

John Sane skrev:Jag tror absolut att jag klarar mig med den billigaste 13-tummaren. Det tyngsta som ska köras blir väl Final Cut Pro X och Photoshop Elements 8. Kanske Logic men inga avancerade produktioner, bara låtskisser.
Mycket möjligt. Men jag tror du klarar dig ännu längre på den MBP 13" som har en Intel i7.
Har ingen större erfarenhet av rendrering i Final Cut men skillnaden mellan i5 och i7 är stor i Logic.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

joachime skrev:
John Sane skrev:Jag tror absolut att jag klarar mig med den billigaste 13-tummaren. Det tyngsta som ska köras blir väl Final Cut Pro X och Photoshop Elements 8. Kanske Logic men inga avancerade produktioner, bara låtskisser.
Mycket möjligt. Men jag tror du klarar dig ännu längre på den MBP 13" som har en Intel i7.
Har ingen större erfarenhet av rendrering i Final Cut men skillnaden mellan i5 och i7 är stor i Logic.
Instämmer
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

John Sane skrev:Jag ska köpa en Pro, beslutet togs innan jag startade tråden så jag behöver inte övertalas. Det jag undrar över här är alltså om det finns något jag borde tänka på innan jag köper en, så att jag inte gör ett av mina berömda felköp.

Sedan var jag lite nyfiken på hur lång tid det skulle ta innan Dereborn dök upp och Mac-surade också. (17 minuter. Han var snabbare på Facebook.) Smiley: :-)

Jag tror absolut att jag klarar mig med den billigaste 13-tummaren. Det tyngsta som ska köras blir väl Final Cut Pro X och Photoshop Elements 8. Kanske Logic men inga avancerade produktioner, bara låtskisser.
Jag skulle smacka in extra minne. Aldrig fel när man ska mecka ljud, video och bilder. Jag skulle slänga in så att du får 8 gig internt om jag vore dig. Väl investerade 1.800:- och det är enklare att göra detta direkt när du beställer än att uppgradera själv men det går att göra det senare också om man nu väljer detta alternativ.

http://support.apple.com/kb/ht1270

Nu har ju inte 13´:aren så värst snabb hårddisk men på en lap jobbar man helst mot en extern drive istället för mot den interna så det kan jag inte tycka är ett stort problem. Men mer minne skulle jag själv slängt i om du bestämt dig för den enklare 13´:aren. Jag personligen skulle dock gå upp på den med i7 propp.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag har sett folk köra både Photoshop och Final cut på en Macbook Air 11", funkar alldeles utmärkt, men inte samtidigt!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:
Jag skulle smacka in extra minne. Aldrig fel när man ska mecka ljud, video och bilder. Jag skulle slänga in så att du får 8 gig internt om jag vore dig. Väl investerade 1.800:- och det är enklare att göra detta direkt när du beställer än att uppgradera själv men det går att göra det senare också om man nu väljer detta alternativ.
OH my GOD, Janne!!! Du lurar i stackaren att han ska betala 1800 kr för ett minne som kostar 143 kr!!!!!?
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=574686

ALDRIG köpa extra från apple!!!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

SSD är mycket viktigare än i5 vs i7, tycker jag.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

flagg skrev:SSD är mycket viktigare än i5 vs i7, tycker jag.
Ja, det beror ju helt på vad man vill göra. En SSD hjälper t ex inte till med flyttalsberäkningar.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

joachime skrev:
flagg skrev:SSD är mycket viktigare än i5 vs i7, tycker jag.
Ja, det beror ju helt på vad man vill göra. En SSD hjälper t ex inte till med flyttalsberäkningar.
OCH INTE KOKAR DEN KAFFE HELLER!!!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar