MacBook Pro

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

MacBook Pro

Inlägg av John Sane »

Något särskilt jag behöver tänka på när jag köper en MacBook Pro? Typ kommer det en dubbelt så snabb modell för halva priset veckan efter att jag har köpt en och liknande problem som kan dyka upp. All info är av intresse.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: MacBook Pro

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev:Något särskilt jag behöver tänka på när jag köper en MacBook Pro? Typ kommer det en dubbelt så snabb modell för halva priset veckan efter att jag har köpt en och liknande problem som kan dyka upp. All info är av intresse.
Du ska INTE tänka på att du borde be ngn i USA köpa den åt dej eftersom dom är billigare där....Ingen magisk skillnad kanske...17500 gentemot 23000 kr för den dyraste modellen...men ändå...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

det släpptes nya modeller senast i slutet av oktober så det är definitivt ett bra läge att köpa en macbook pro! Hoppas du blir nöjd.
grejor
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Vad ska du använda den till och vilken prestanda siktar du på? Sambon köpte en Macbook Air i höstas och min Macbook Pro känns som en föråldrad tegelsten i jämförelse.

Men visst, oavsett vad du köper så håll dig sedan borta från alla annonser för det kommer alltid någon lite bättre modell nästa månad till samma eller bättre pris. ;)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Se FB.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

cub skrev:Vad ska du använda den till och vilken prestanda siktar du på? Sambon köpte en Macbook Air i höstas och min Macbook Pro känns som en föråldrad tegelsten i jämförelse.

Men visst, oavsett vad du köper så håll dig sedan borta från alla annonser för det kommer alltid någon lite bättre modell nästa månad till samma eller bättre pris. ;)
Jag misstänker att han vill kunna iaf starta ett rimligt musikprogram på den och då ska han kanske hålla sej borta ifrån en dator som är lätt men har prestanda som en 486'a..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: MacBook Pro

Inlägg av Cuba »

John Sane skrev:Något särskilt jag behöver tänka på när jag köper en MacBook Pro? Typ kommer det en dubbelt så snabb modell för halva priset veckan efter att jag har köpt en och liknande problem som kan dyka upp. All info är av intresse.
Ja, det kommer alltid snabbare versioner. Vi lyckades att byta ut våra datorer gratis eftersom nya versioner gavs ut bara någon vecka efter att vi köpt våra. Vi fick nya datorer. Eftersom att de var billigare så fick vi mellanskillnaden tillbaka men vi valde att uppgradera till högre standard.

Awsome service!

Köpte direkt från http://www.apple.se

/P
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Här är en bra sida om du vill ha koll på releaserna. http://buyersguide.macrumors.com/

Verkar vara en bra period att köpa Mac just nu.

Mitt tips är att skaffa en Air om du absolut inte har behov av DVD-läsare/brännare. Snabba flashhårddiskar som standard, grymt snabb, lätt. Har alla funktioner som en MBP, i princip.
dereborn

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:Jag misstänker att han vill kunna iaf starta ett rimligt musikprogram på den och då ska han kanske hålla sej borta ifrån en dator som är lätt men har prestanda som en 486'a..;-)
Nu är du onödigt negativ, figge.
Den har ju en extremt häftig (upplyst) fruktlogga på locket, och renderar omedelbar acceptans och respekt i området folkungagatan/götgatan/ringvägen/renstiernas.
Det är oxå värt nåt.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Tack för svar. Fortsätt gärna tipsa. Jag skrev samma fråga på Facebook och efter några minuter så har jag redan fått diverse förslag om att köpa en PC i stället så jag tänkte bara be er om att inte starta ännu en barnslig PC vs Mac-fight här.

Figge: jag kommer att köpa en billigare modell i 10.000-kronorsklassen så då borde väl prisskillnaden bli ännu mindre. Orkar inte krångla med USA, det får blir ett köp här i stan. Mindre krångel om något skulle gå sönder.

cub: är inte specarna lite hetare på Pro jämfört med Air? Är det flashdiscen som gör att den upplevs som snabbare kanske? (Med reservation för att jag har helt fel. Det kommer lätt puckade kommentarer från mig när det snackas teknik.)

Figge igen: det blir eventuellt Logic i datorn men förmodligen är det Photoshop och Final Cut Pro X som kommer att användas mest.

Cuba: har två Apple-butiker i närheten av mdär jag bor så det blir nog att jag handlar där. Borde väl bli samma service?

Samuel: enda gången jag stoppat en DVD eller CD i min iMac är när jag rippat mina CD-skivor och när jag intallerade Photoshop. Har en gammal extern CD-brännare som funkar fint som CD-läsare om det verkligen skulle behövas så en Air hade funkar lika bra egentligen. Är lite orolig över storleken på hårddisken bara.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Absolut hellre en MB Pro än en Air. Air må vara ball men ganska klen och har dåligt med portar.

Har du råd så satsa på att uppgradera till en SSD-hårddisk, verkligen ett jättelyft för prestandan.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Samuel V skrev:Här är en bra sida om du vill ha koll på releaserna. http://buyersguide.macrumors.com/

Verkar vara en bra period att köpa Mac just nu.

Mitt tips är att skaffa en Air om du absolut inte har behov av DVD-läsare/brännare. Snabba flashhårddiskar som standard, grymt snabb, lätt. Har alla funktioner som en MBP, i princip.
VAD_MENAR_DU_MED_SAMMA?!?!?!?!?!
Air har en traktorprocessor på 1,7 mhz , dual core i5 medans en macbook har en i7 quad core på 2.4 ghz....
Air har en 256 gb (!! 2011?!?!?) hd medans en macbook har 750.....

Men visst, om du inte ska ha den till mer än att kolla på youtube och skriva lite med ordbehandlaren så kör i vind..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev: Är lite orolig över storleken på hårddisken bara.
Amongst other things....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:
John Sane skrev: Är lite orolig över storleken på hårddisken bara.
Amongst other things....
Sluta vara så neggo nu, figge. Johannes har ju bett om en ICKE Mac-negativ tråd! Vänligen respektera.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
f-bass skrev:
John Sane skrev: Är lite orolig över storleken på hårddisken bara.
Amongst other things....
Sluta vara så neggo nu, figge. Johannes har ju bett om en ICKE Mac-negativ tråd! Vänligen respektera.
Fast nu pratar väl Figge om olika Mac?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

f-bass skrev:
Samuel V skrev:Här är en bra sida om du vill ha koll på releaserna. http://buyersguide.macrumors.com/

Verkar vara en bra period att köpa Mac just nu.

Mitt tips är att skaffa en Air om du absolut inte har behov av DVD-läsare/brännare. Snabba flashhårddiskar som standard, grymt snabb, lätt. Har alla funktioner som en MBP, i princip.
VAD_MENAR_DU_MED_SAMMA?!?!?!?!?!
Air har en traktorprocessor på 1,7 mhz , dual core i5 medans en macbook har en i7 quad core på 2.4 ghz....
Air har en 256 gb (!! 2011?!?!?) hd medans en macbook har 750.....

Men visst, om du inte ska ha den till mer än att kolla på youtube och skriva lite med ordbehandlaren så kör i vind..
Av allt jag läst om Macbook Air vs Pro är den minst lika snabb, pga flashdiskarna. Eftersom jag vet att Johannes redan har en stationär Mac, föreslog jag det mest mobila alternativet.

Samma? Var ser du det?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok. Förlåt om jag är neggig, Johannes.

Hur som , KÖP den med mest processorkraft och så snabb hårddisk du kan. OM du är seriöst intresserad av att slippa seghet, inte få plats med mer än ett projekt åt gången på hårddisken (du skulle hålla på med film , va??) så är det bara att köra på pro och skita på om den är ball på ett café eller går ned i en innerficka. Ser du det som ett arbetsverktyg så köper du en pro. PUNKT.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:
dereborn skrev:
f-bass skrev:
John Sane skrev: Är lite orolig över storleken på hårddisken bara.
Amongst other things....
Sluta vara så neggo nu, figge. Johannes har ju bett om en ICKE Mac-negativ tråd! Vänligen respektera.
Fast nu pratar väl Figge om olika Mac?
Sorry, skojade lite.
Ska ICKE upprepas.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Samuel V skrev:
f-bass skrev:
Samuel V skrev:Här är en bra sida om du vill ha koll på releaserna. http://buyersguide.macrumors.com/

Verkar vara en bra period att köpa Mac just nu.

Mitt tips är att skaffa en Air om du absolut inte har behov av DVD-läsare/brännare. Snabba flashhårddiskar som standard, grymt snabb, lätt. Har alla funktioner som en MBP, i princip.
VAD_MENAR_DU_MED_SAMMA?!?!?!?!?!
Air har en traktorprocessor på 1,7 mhz , dual core i5 medans en macbook har en i7 quad core på 2.4 ghz....
Air har en 256 gb (!! 2011?!?!?) hd medans en macbook har 750.....

Men visst, om du inte ska ha den till mer än att kolla på youtube och skriva lite med ordbehandlaren så kör i vind..
Av allt jag läst om Macbook Air vs Pro är den minst lika snabb, pga flashdiskarna. Eftersom jag vet att Johannes redan har en stationär Mac, föreslog jag det mest mobila alternativet.

Samma? Var ser du det?
Sorry, skrev om "alla funktioner som en mbp I PRINCIP"....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

En sista reflektion....
Min polare köpte för någrsa månader sedan den elakaste mbp som fanns då. det var första gången som ett logicprojekt rullade näääääästan lika bra på en bärbar som på hans stationära 2-3 år gamla macpro.
Jag bara frågar mej varför i helvete man vill kompromissa med kraft bara för att den väger ett mjölkpaket extra?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

f-bass skrev:
Samuel V skrev:
f-bass skrev:
Samuel V skrev:Här är en bra sida om du vill ha koll på releaserna. http://buyersguide.macrumors.com/

Verkar vara en bra period att köpa Mac just nu.

Mitt tips är att skaffa en Air om du absolut inte har behov av DVD-läsare/brännare. Snabba flashhårddiskar som standard, grymt snabb, lätt. Har alla funktioner som en MBP, i princip.
VAD_MENAR_DU_MED_SAMMA?!?!?!?!?!
Air har en traktorprocessor på 1,7 mhz , dual core i5 medans en macbook har en i7 quad core på 2.4 ghz....
Air har en 256 gb (!! 2011?!?!?) hd medans en macbook har 750.....

Men visst, om du inte ska ha den till mer än att kolla på youtube och skriva lite med ordbehandlaren så kör i vind..
Av allt jag läst om Macbook Air vs Pro är den minst lika snabb, pga flashdiskarna. Eftersom jag vet att Johannes redan har en stationär Mac, föreslog jag det mest mobila alternativet.

Samma? Var ser du det?
Sorry, skrev om "alla funktioner som en mbp I PRINCIP"....
Ja, betyder det att det är samma dator?

Vad jag menade var att det finns inget (förutom att bränna skivor) en MBP kan göra som inte en Air kan. Speciellt när Apple har App store och iCloud. Dessutom har de uppdaterat den med Thunderbolt. 13"-modellen har även kortläsare.

Dock är jag osäker på om den har FireWire. Det kan vara det enda den inte har. Dock är Thunderbolt vansinnigt mycket snabbare, om man nu skulle vara orolig över det.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok. Då borde Air vara den dator som alla proffs använder....låt oss kolla efter....NEHEPP....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ja jävlar...
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

John Sane skrev:cub: är inte specarna lite hetare på Pro jämfört med Air? Är det flashdiscen som gör att den upplevs som snabbare kanske? (Med reservation för att jag har helt fel. Det kommer lätt puckade kommentarer från mig när det snackas teknik.)
Jo specarna är annorlunda, men därav min fråga om syftet med datorn. Figge misstänker ljudinspelning men det är väl bara en gissning från vår sida?

Ska man t ex ha en dator man ska bära med sig ofta och inte tänker ha den som studio så rekommenderar jag en Air. Sedan kan man uppgradera flashdriven till större. Det är inte några 2 TB visst, åter igen, det beror på syftet och behovet.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

f-bass skrev:Ok. Då borde Air vara den dator som alla proffs använder....låt oss kolla efter....NEHEPP....
Det beror väl också på inom vilket område man är proffs. Jag möter proffs i min bransch som flashar upp sina Air på mötena. I samma möten drar iofs något annat proffs upp sin sekelskiftes Dell också...
Skriv svar