MacBook Pro

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

cub skrev:
f-bass skrev:Ok. Då borde Air vara den dator som alla proffs använder....låt oss kolla efter....NEHEPP....
Det beror väl också på inom vilket område man är proffs. Jag möter proffs i min bransch som flashar upp sina Air på mötena. I samma möten drar iofs något annat proffs upp sin sekelskiftes Dell också...
Jag refererade till folk som använder macar till film, ljud eller foto. ALDRIG sett någon med en air. Aldrig. Sen om folk går på möten med en pocketpc för att göra anteckningar är väl en annan sak. Då funkar ju vaffan som helst.....
men om vi snackar om nåt som drar processorkraft så finns det väl ingen , förutsatt att denne inte lider av ngn muskelsjukdom, som har en AIR?!?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

cub skrev:
John Sane skrev:cub: är inte specarna lite hetare på Pro jämfört med Air? Är det flashdiscen som gör att den upplevs som snabbare kanske? (Med reservation för att jag har helt fel. Det kommer lätt puckade kommentarer från mig när det snackas teknik.)
Jo specarna är annorlunda, men därav min fråga om syftet med datorn. Figge misstänker ljudinspelning men det är väl bara en gissning från vår sida?

Ska man t ex ha en dator man ska bära med sig ofta och inte tänker ha den som studio så rekommenderar jag en Air. Sedan kan man uppgradera flashdriven till större. Det är inte några 2 TB visst, åter igen, det beror på syftet och behovet.
Egentligen är viktskillnaden inte jätteviktig för mig. Jag skall börja plugga i januari och kommer att ta med mig datorn lite överallt MEN med en schysst ryggsäck med ett datorfack så funkar det bra att ta med sig en dator med normalvikt. Med andra ord, det lutar alltså åt en MacBook Pro, inte en Air.
Det KAN mycket väl bli så att det skall spelas in musik på den, jag vet inte riktigt ännu.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev: Det KAN mycket väl bli så att det skall spelas in musik på den, jag vet inte riktigt ännu.
Vore väl sjukt spännande att upptäcka att det hackar ? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Då tycker jag att du ska skaffa en "vanilla", dvs en grundmodell MBP 13". Jag har spelat in musik helt utan problem med min (förra generationen), dock bara i Garageband, men ändå. Har du stora projekt kanske du vill ha lite mer utrymme.

Själv har jag använt 40 gb av 500 på min disk, efter dett drygt halvår, mycket av det är installationen av OS X...
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kan tillägga att jag så här i efterhand nästan ångrar att jag inte skaffade en Air. Dock hade det varit den förra generationen som inte alls är lika prisvärd (skämta på du bara figge)...

Det är ytterst sällan jag faktiskt använder skivläsaren, och jag skulle nog inte sakna den särskilt mycket heller.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:Ok. Förlåt om jag är neggig, Johannes.

Hur som , KÖP den med mest processorkraft och så snabb hårddisk du kan. OM du är seriöst intresserad av att slippa seghet, inte få plats med mer än ett projekt åt gången på hårddisken (du skulle hålla på med film , va??) så är det bara att köra på pro och skita på om den är ball på ett café eller går ned i en innerficka. Ser du det som ett arbetsverktyg så köper du en pro. PUNKT.
Det blir så. Bestämde mig för en Pro innan tråden startades.
Som jag skrivit innan någonstans här på forumet så skiter jag helt i om den är ball eller inte. Man ser mängder av bärbara Apple-datorer överallt i mina trakter, har svårt att tänka mig att någon imponeras av ännu en. Vill jag väcka uppmärksamhet så borde jag nog dra med mig min 27" iMac ner till närmaste fik.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Samuel V skrev:Då tycker jag att du ska skaffa en "vanilla", dvs en grundmodell MBP 13". Jag har spelat in musik helt utan problem med min (förra generationen), dock bara i Garageband, men ändå. Har du stora projekt kanske du vill ha lite mer utrymme.

Själv har jag använt 40 gb av 500 på min disk, efter dett drygt halvår, mycket av det är installationen av OS X...
Oj... Jag har använt 400GB på min iMac.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag vägde mellan Air och Pro för en månad sen när jag skulle beställa. Det blev en Pro13. Enklaste modellen, men hejbaravaddetgår.

Vet att jag kommer sakna cd-driven och vikten är inte JÄTTE-stor skillnad.

Dessutom känns Pro:n stadigare om man t ex skulle få för sig att ha den stående på ett case som livesynth-dator. Inte lika tippvänlig som Air kändes. Kan ju vara stadigare än den kändes i butiken iofs...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

John Sane skrev:
Samuel V skrev:Då tycker jag att du ska skaffa en "vanilla", dvs en grundmodell MBP 13". Jag har spelat in musik helt utan problem med min (förra generationen), dock bara i Garageband, men ändå. Har du stora projekt kanske du vill ha lite mer utrymme.

Själv har jag använt 40 gb av 500 på min disk, efter dett drygt halvår, mycket av det är installationen av OS X...
Oj... Jag har använt 400GB på min iMac.
Jo, men jag har bara haft min i drygt ett halvår.

Dessutom håller jag inte på med photoshop och stora grafikfiler/foton och dylikt.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

dereborn skrev:
f-bass skrev:Jag misstänker att han vill kunna iaf starta ett rimligt musikprogram på den och då ska han kanske hålla sej borta ifrån en dator som är lätt men har prestanda som en 486'a..;-)
Nu är du onödigt negativ, figge.
Den har ju en extremt häftig (upplyst) fruktlogga på locket, och renderar omedelbar acceptans och respekt i området folkungagatan/götgatan/ringvägen/renstiernas.
Det är oxå värt nåt.
Icke namngiven basist, snart 50 år gammal, skäller högljutt på folk på internet som föredrar en annan sorts dator än den han själv använder.
(TT)
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Det man ska tänka på är att det är skillnad mellan att spela 7 miditracks i garageband och när det sticker iväg i logic....om man väl börjar och är lite duktig /har ambitioner så vill man plötsligt att allt ska låta BRA och inte bara låta...dom där tre körstämmorna blir då snabbt 12 spår med eq, compressor och sen upp med ett delay och ett reverb , sen har man programmerat trummor i Eazy drummer och sen kommer 4 gitarrspår med ampsimmar och eq och kompressor och sen 5 synthar och sen kanske man inte sjöng så jävla rent och vill ha autotune och K R A A A A K vad det börjar stanna och ha sej....
Men om man bara kollar på divx-filmer och slösurfar så spoelar det ju ingen roll vad man har...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Samuel V skrev:
John Sane skrev:
Samuel V skrev:Då tycker jag att du ska skaffa en "vanilla", dvs en grundmodell MBP 13". Jag har spelat in musik helt utan problem med min (förra generationen), dock bara i Garageband, men ändå. Har du stora projekt kanske du vill ha lite mer utrymme.

Själv har jag använt 40 gb av 500 på min disk, efter dett drygt halvår, mycket av det är installationen av OS X...
Oj... Jag har använt 400GB på min iMac.
Jo, men jag har bara haft min i drygt ett halvår.

Dessutom håller jag inte på med photoshop och stora grafikfiler/foton och dylikt.
Jag har en systemkamera med filmfunktion. Det drar snabbt iväg. Jag borde iofs rensa och kasta en del, jag har så sjukt mycket skräp från kameran som aldrig kommer att användas.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Samuel V skrev:
John Sane skrev:
Samuel V skrev:Då tycker jag att du ska skaffa en "vanilla", dvs en grundmodell MBP 13". Jag har spelat in musik helt utan problem med min (förra generationen), dock bara i Garageband, men ändå. Har du stora projekt kanske du vill ha lite mer utrymme.

Själv har jag använt 40 gb av 500 på min disk, efter dett drygt halvår, mycket av det är installationen av OS X...
Oj... Jag har använt 400GB på min iMac.
Jo, men jag har bara haft min i drygt ett halvår.

Dessutom håller jag inte på med photoshop och stora grafikfiler/foton och dylikt.
Denna hade mao varit perfekt för dej:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=649031
=)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Nej, alldeles för liten skärm och tangentbord. Dessutom en PC (MED VINDÅOUS!!!)1112 one.

Skämt åsido så är OS X den största anledningen till att jag använder Mac.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:Det man ska tänka på är att det är skillnad mellan att spela 7 miditracks i garageband och när det sticker iväg i logic....om man väl börjar och är lite duktig /har ambitioner så vill man plötsligt att allt ska låta BRA och inte bara låta...dom där tre körstämmorna blir då snabbt 12 spår med eq, compressor och sen upp med ett delay och ett reverb , sen har man programmerat trummor i Eazy drummer och sen kommer 4 gitarrspår med ampsimmar och eq och kompressor och sen 5 synthar och sen kanske man inte sjöng så jävla rent och vill ha autotune och K R A A A A K vad det börjar stanna och ha sej....
Men om man bara kollar på divx-filmer och slösurfar så spoelar det ju ingen roll vad man har...
Så avancerad kommer jag aldrig att bli. Jag vill egentligen bara spela in låtidéer. Eller egentligen hela låtar men det kommer ändå att spelas in från scratch i studion sedan, med sångaren vid spakarna. Han är bra på det där och jag kommer aldrig att bli lika duktig så det är lika bra att lägga tid och kraft på något annat. Filmredigering däremot har jag fixat lite med och det tar väl också en hel del kraft. Jag är iofs kass på det också men med lite jobb så borde man väl kunna lära sig att slänga ihop en musikvideo som inte är helt åt helvete.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:
Samuel V skrev:
John Sane skrev:
Samuel V skrev:Då tycker jag att du ska skaffa en "vanilla", dvs en grundmodell MBP 13". Jag har spelat in musik helt utan problem med min (förra generationen), dock bara i Garageband, men ändå. Har du stora projekt kanske du vill ha lite mer utrymme.

Själv har jag använt 40 gb av 500 på min disk, efter dett drygt halvår, mycket av det är installationen av OS X...
Oj... Jag har använt 400GB på min iMac.
Jo, men jag har bara haft min i drygt ett halvår.

Dessutom håller jag inte på med photoshop och stora grafikfiler/foton och dylikt.
Denna hade mao varit perfekt för dej:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=649031
=)
Jag har en Acer för under 3.000 kr... Använder den vid pianostämning. Det är typ bara pianoprogrammet som används, då funkar det.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev: Så avancerad kommer jag aldrig att bli. Jag vill egentligen bara spela in låtidéer. Eller egentligen hela låtar men det kommer ändå att spelas in från scratch i studion sedan, med sångaren vid spakarna. Han är bra på det där och jag kommer aldrig att bli lika duktig så det är lika bra att lägga tid och kraft på något annat. Filmredigering däremot har jag fixat lite med och det tar väl också en hel del kraft. Jag är iofs kass på det också men med lite jobb så borde man väl kunna lära sig att slänga ihop en musikvideo som inte är helt åt helvete.
Så kan det mycket väl vara. Jag läser nog in hur jag själv alltid varit. När ngn visat upp sin senaste gadget, typ ngn yamahamanick som Peter Swartling hade 1994 (!) som var en liten fick-pryl man kunde spela in lite idéer på, den hade några trumljud , keyboardljud och ngn sorts sequencer. Den var kul i 3 minuter för sen ville jag göra nåt den inte kunde och iom att den inte kunde det så var den liksom meningslös....men det är ju för MEJ det.... Mina visioner är alltid mer avancerade än tekniska möjligheterena i "små saker"....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Efter att ha läst det där kan jag konstatera att vår core 2 duo studiodator kommer dö datordöden eller K R A A A K-döden nästa gång vi startar logic!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev: Innan någon skriver att det är fusk att använda dator så citerar jag mig själv från en gammal tråd:

"Jag använder mig sedan några år av en laptop med ett pianostämmarprogram i syfte att spara hörseln. Hörselskador och tinnitus är vanligt hos gamla pianostämmare och jag fick själv tinnitus för några år sedan och jag bestämde mig då för att inte chansa. Även om tinnitusen inte är särskilt kraftig så vill jag inte att det ska bli värre. Med datorn så kan jag använda gjutna öronproppar. Jag hör det mesta ändå men vissa saker blir svårare att höra med propparna och därför använder jag datorn."
"Jag är utbildad pianostämmare och jag stämde i många år utan dator innan tinnitusen slog till. Jag använder alltså inte datorn för att jag inte kan stämma traditionellt."
Sjukt egentligen att du ska behöva känna att du måste motivera varför du anväönder tekniska hjälpmedel i ditt yrkesutövande...
Som sagt....allt för att det ska bli så bra som möjligt....och gärna spara hörseln, också..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:Efter att ha läst det där kan jag konstatera att vår core 2 duo studiodator kommer dö datordöden eller K R A A A K-döden nästa gång vi startar logic!
Possibly...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Tänk om jag skulle få för mig att använda ett IR-reverb! Då kanske vi måste utrymma byggnaden först!
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:
John Sane skrev: Innan någon skriver att det är fusk att använda dator så citerar jag mig själv från en gammal tråd:

"Jag använder mig sedan några år av en laptop med ett pianostämmarprogram i syfte att spara hörseln. Hörselskador och tinnitus är vanligt hos gamla pianostämmare och jag fick själv tinnitus för några år sedan och jag bestämde mig då för att inte chansa. Även om tinnitusen inte är särskilt kraftig så vill jag inte att det ska bli värre. Med datorn så kan jag använda gjutna öronproppar. Jag hör det mesta ändå men vissa saker blir svårare att höra med propparna och därför använder jag datorn."
"Jag är utbildad pianostämmare och jag stämde i många år utan dator innan tinnitusen slog till. Jag använder alltså inte datorn för att jag inte kan stämma traditionellt."
Sjukt egentligen att du ska behöva känna att du måste motivera varför du anväönder tekniska hjälpmedel i ditt yrkesutövande...
Som sagt....allt för att det ska bli så bra som möjligt....och gärna spara hörseln, också..
Äh, nu hann jag ta bort det. Sorry. Ja, det är ganska märkligt, allt annat datoriseras ju utan att någon klagar. Personligen så skulle jag hellre stämma utan datorn. Det går snabbare, är roligare och känns mer som ett hantverk men jag har absolut ingen lust att få mer tinnitus så det får bli dator och proppar i fortsättningen också.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

kan radera mitt om du vill.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

f-bass skrev:
cub skrev:
f-bass skrev:Ok. Då borde Air vara den dator som alla proffs använder....låt oss kolla efter....NEHEPP....
Det beror väl också på inom vilket område man är proffs. Jag möter proffs i min bransch som flashar upp sina Air på mötena. I samma möten drar iofs något annat proffs upp sin sekelskiftes Dell också...
Jag refererade till folk som använder macar till film, ljud eller foto. ALDRIG sett någon med en air. Aldrig. Sen om folk går på möten med en pocketpc för att göra anteckningar är väl en annan sak. Då funkar ju vaffan som helst.....
men om vi snackar om nåt som drar processorkraft så finns det väl ingen , förutsatt att denne inte lider av ngn muskelsjukdom, som har en AIR?!?
Jag har inte frågat dem hur kompileringarna av programmen de utvecklar går på deras Airs, det kanske tar lite längre tid pga avsaknad av ev processorkraft men då hinner de ju spela lite mer Wordfeud på iPhonen under tiden. Win-win liksom.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:kan radera mitt om du vill.
Ingen fara, behövs inte. Tänkte bara att det inte skulle bli en pianodiskussion.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Skriv svar