Dessa elorglar som är nästan gratis...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av olabola »

Äsch! Jag känner en kille som planade min saabtopp i sin fräs efter en hel pava vin. Blev kanon!
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av alexon »

Saab och vin verkar lira bra.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Klopper »

alexon skrev:Saab och vin verkar lira bra.
Fast jag var otrevligt odrucken när jag mulade fingsingen. :roll: :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av fieldflower »

Klopper skrev:
alexon skrev:Saab och vin verkar lira bra.
Fast jag var otrevligt odrucken när jag mulade fingsingen. :roll: :D
Exakt, hade du sänkt en pava hade det gått finfint.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av alexon »

Klopper skrev:
alexon skrev:Saab och vin verkar lira bra.
Fast jag var otrevligt odrucken när jag mulade fingsingen. :roll: :D
Trist. Du hade nog behövt bedövningen.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Klopper »

alexon skrev:
Klopper skrev:
alexon skrev:Saab och vin verkar lira bra.
Fast jag var otrevligt odrucken när jag mulade fingsingen. :roll: :D
Trist. Du hade nog behövt bedövningen.
Det fixade sig när jag fått stopp på blodet! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Viktorl »

Jag läser den här tråden, relativt onykter, och förstår ingenting vad det har att göra med topicxD Förhoppningsvis förstår jag mer under morgondagen...
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av fieldflower »

Viktorl skrev:Jag läser den här tråden, relativt onykter, och förstår ingenting vad det har att göra med topicxD Förhoppningsvis förstår jag mer under morgondagen...
Ska du bringa klarhet i detta går det åt MER sprit, inte mindre.

Schizofreni kan nog underlätta också.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av unicornbass »

alexon skrev:
unicornbass skrev:Precis! Ena stunden lagar jag italiensk mat med Pavarotti på full volym, andra stunden asgarvande åt Mike Judges mästerverk. Schizo, jag vet...
Sånt är livet, fullständigt irrationellt, men man får ändå ihop det på något konstigt vis när dagen tar slut.
Yep! Livet är inget som socialstyrelsen kan rekommendera fram... ;-)
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av unicornbass »

alexon skrev:
Klopper skrev:
unicornbass skrev:
Klopper skrev:
alexon skrev:
Klopper skrev:
unicornbass skrev:
alexon skrev:
unicornbass skrev:Tänkte på att särskriva FarFisa. :D
Jag misstänkte det :lol:

Det är ett italienskt märke, och du har väl en förkärlek för allt italienskt... men det kanske inte blir lika roligt på italienska?
Precis! :-)

Gillar även Beavis and Butthead hur nu det går ihop... ;-)
La Linea? ;-)
Apropå ingenting, vad händer med basen i din avatarbild? Kul att se hur/om det utvecklas.
Den tuffar så sakteliga på hos Christian.
Tror han svettas blod över den as we speak. :D

Inte just nu. Vin och verkstad är BIG No-no... :-)
Amatör! :lol:
Jag skar av en fingertopp när jag laga middagen ikväll. Och det utan något vin! Hur illa kan det då inte gå med vin? Som tur var så var det på vänster tumme. Jag tryckte dit toppen igen och spände fast med några plåster. Får se om den växer fast. Funkar fint att spela utan, har redan testat.
Whooohaa! Aj! Hoppas på det bästa!
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Viktorl »

fieldflower skrev:
Viktorl skrev:Jag läser den här tråden, relativt onykter, och förstår ingenting vad det har att göra med topicxD Förhoppningsvis förstår jag mer under morgondagen...
Ska du bringa klarhet i detta går det åt MER sprit, inte mindre.

Schizofreni kan nog underlätta också.
Jo det tycks vara så.

Men ingen som vet vilka vikter vi pratar om? Eller har ett tips på någon bra nybörjarbok?
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Svensson »

Jag ringde på en annons en gång där man sålde en Hammondorgel för 500:-. Hon lät något uppgiven som svarade, det var givetvis ingen Hammond men hon hade väl fått ett par hundra samtal :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av olabola »

skulle tippa på mellan 50-100kg ungefär..give or take..
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av olabola »

En hög med spånskivor, lite högtalare, kretskort, trafo och ovrigt..tangenter å dylikt..(men då snackar vi yamaha å lliknande...även 70-80tals hammond av skräpmodell. En spinetmodell (liten) av tonhjulshammond väger ungefär 100 pannor..de större något mer..130-160 typ..Min förhoppningsvis snart inkommmande hammondsynth cirka 260 kg..
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Viktorl »

Det är ju onekligen... ganska tunga åbäken...
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av mrbaloo »

Om du är ute efter en Yamaha, så skulle jag nog hoppa över A-55N, och ME-modellerna. A-55N är lite "gammaldags" i mina öron (vilket jag kände redan på slutet av 80-talet). Men Yamaha MC-modellerna är riktigt bra trots att de är äldre än ME-modellerna. Exempelvis kan jag rekommendera MC-400 och MC-600 medan MC-200:an blir något begränsad i användningsområdet. Trots den (i dagsläget) gamla tekniken låter de ganska trevligt. Exempelvis kan man få leslie-simuleringen att avta och starta mjukt och inte absoult direkt. Men är man seriös på en gammal Yamaha-orgel kan även HS-modell vara kanon.

Är du ute efter en orgel med inbyggt leslie finns det en äldre Yamaha-modell som jag glömt beteckningen på. Annars kan jag också rekommender GEM Wizard 329. Den har en äkta leslie inbyggd; liten men naggande god. Har du tur så får du även med en orgelskola från Hagström också... ;-)

Trum och autokomp på A-55N och 329:an är som väntat 80-tal, men de digitala ME-, MC- och HS-modellerna är ok i alla fall.

När det gäller transportabelhet så gillar jag Yamaha ME-, MC- och HS-modellerna. De går alla att packa ihop till hanterbara kollin. På exempelvis MC-modellerna plockar man bort sidostyckena och skjuter sedan ihop hela paketet. Smidigt värre!

Orglar är bra grejor... På vissa låtar spelar jag bättre bas på orgelpedaler än på en elbas. Jag fattar inte hur det går till, men på något vis lyckas mina fötter åstadkomma det som inte mina fingrar klarar av att spela på strängar. ;-)

Det var mina 10-öringar i debatten.

Lycka till!

/Martin
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Danne-man »

Farfisa genom en driven TwinReverb med en hel del fjäder, pop-himlen är nådd!!!
Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Viktorl »

mrbaloo skrev:Om du är ute efter en Yamaha, så skulle jag nog hoppa över A-55N, och ME-modellerna. A-55N är lite "gammaldags" i mina öron (vilket jag kände redan på slutet av 80-talet). Men Yamaha MC-modellerna är riktigt bra trots att de är äldre än ME-modellerna. Exempelvis kan jag rekommendera MC-400 och MC-600 medan MC-200:an blir något begränsad i användningsområdet. Trots den (i dagsläget) gamla tekniken låter de ganska trevligt. Exempelvis kan man få leslie-simuleringen att avta och starta mjukt och inte absoult direkt. Men är man seriös på en gammal Yamaha-orgel kan även HS-modell vara kanon.

Är du ute efter en orgel med inbyggt leslie finns det en äldre Yamaha-modell som jag glömt beteckningen på. Annars kan jag också rekommender GEM Wizard 329. Den har en äkta leslie inbyggd; liten men naggande god. Har du tur så får du även med en orgelskola från Hagström också... ;-)

Trum och autokomp på A-55N och 329:an är som väntat 80-tal, men de digitala ME-, MC- och HS-modellerna är ok i alla fall.

När det gäller transportabelhet så gillar jag Yamaha ME-, MC- och HS-modellerna. De går alla att packa ihop till hanterbara kollin. På exempelvis MC-modellerna plockar man bort sidostyckena och skjuter sedan ihop hela paketet. Smidigt värre!

Orglar är bra grejor... På vissa låtar spelar jag bättre bas på orgelpedaler än på en elbas. Jag fattar inte hur det går till, men på något vis lyckas mina fötter åstadkomma det som inte mina fingrar klarar av att spela på strängar. ;-)

Det var mina 10-öringar i debatten.

Lycka till!

/Martin
Du har inget tips på hemsidor om dessa olika Yamaha-modeller? De ser likadana ut allihopa för mig...
Men visst är detta någon från MC-serien eller är jag helt ute och cyklar? http://www.blocket.se/halland/Elorgel_4 ... ?ca=20&w=1" onclick="window.open(this.href);return false; Halmstad är dock lite för långt bort, men som ett exempel...
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av mrbaloo »

Viktorl skrev:
mrbaloo skrev:Om du är ute efter en Yamaha, så skulle jag nog hoppa över A-55N, och ME-modellerna. A-55N är lite "gammaldags" i mina öron (vilket jag kände redan på slutet av 80-talet). Men Yamaha MC-modellerna är riktigt bra trots att de är äldre än ME-modellerna. Exempelvis kan jag rekommendera MC-400 och MC-600 medan MC-200:an blir något begränsad i användningsområdet. Trots den (i dagsläget) gamla tekniken låter de ganska trevligt. Exempelvis kan man få leslie-simuleringen att avta och starta mjukt och inte absoult direkt. Men är man seriös på en gammal Yamaha-orgel kan även HS-modell vara kanon.

Är du ute efter en orgel med inbyggt leslie finns det en äldre Yamaha-modell som jag glömt beteckningen på. Annars kan jag också rekommender GEM Wizard 329. Den har en äkta leslie inbyggd; liten men naggande god. Har du tur så får du även med en orgelskola från Hagström också... ;-)

Trum och autokomp på A-55N och 329:an är som väntat 80-tal, men de digitala ME-, MC- och HS-modellerna är ok i alla fall.

När det gäller transportabelhet så gillar jag Yamaha ME-, MC- och HS-modellerna. De går alla att packa ihop till hanterbara kollin. På exempelvis MC-modellerna plockar man bort sidostyckena och skjuter sedan ihop hela paketet. Smidigt värre!

Orglar är bra grejor... På vissa låtar spelar jag bättre bas på orgelpedaler än på en elbas. Jag fattar inte hur det går till, men på något vis lyckas mina fötter åstadkomma det som inte mina fingrar klarar av att spela på strängar. ;-)

Det var mina 10-öringar i debatten.

Lycka till!

/Martin
Du har inget tips på hemsidor om dessa olika Yamaha-modeller? De ser likadana ut allihopa för mig...
Men visst är detta någon från MC-serien eller är jag helt ute och cyklar? http://www.blocket.se/halland/Elorgel_4 ... ?ca=20&w=1" onclick="window.open(this.href);return false; Halmstad är dock lite för långt bort, men som ett exempel...
Tyvärr har jag ingen bra hemsida att tipsa om.

Japp, detta är en MC-400. Jag har en sådan (och en GEM Wizard 329 också). Bra orglar!

200:- är ju som att ge bort den. Men å andra sidan är ju orglar lite "ute" och väldigt svårsålda (i likhet med vanliga pianon).

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Viktorl »

Jo hade jag bott närmare hade jag tagit den... men ska man köra från Karlskrona i en 940 blir det en del i bensinpengar. Men en fördel mot pianon är väl att en elorgel kan väl inte stämma om sig? Eller? För det är väl en del av problemet med alla dessa pianon som i princip bortskänkes.

Men ska hålla utkik. Men har bara kvar 940:n i cirka 2 veckor till, så det vore smidigt om något dök upp under tiden...
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av Viktorl »

Ingen som vet något om malsjö-orgeln? http://www.blocket.se/blekinge/Malmsjo_ ... w=1&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Typ om det är något och ha och vilken prisklass vi pratar om?
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av olabola »

Prisklass nästan gratis skulle jag nog säga...tyvärr..utan att veta men genom att titta..men vill man ha så kan man säkert ge mer.
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av olabola »

Här finns nog ett å annat att läsa:

http://www.99musik.se/showthread.php?28 ... atisorglar" onclick="window.open(this.href);return false;!
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Sv: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av enor »

De senare yamaha-modellerna med midi är inte så dumma i och med att de sänder midi på var sin kanal för de två manualerna och pedalerna... Komplettera med en laptop och lämplig plugg så kan du nästan spela hammond på riktigt!
Bas och Hammondorgel...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Dessa elorglar som är nästan gratis...

Inlägg av mrbaloo »

enor skrev:De senare yamaha-modellerna med midi är inte så dumma i och med att de sänder midi på var sin kanal för de två manualerna och pedalerna... Komplettera med en laptop och lämplig plugg så kan du nästan spela hammond på riktigt!
Du, det har jag inte tänkt på. Min MC-400 är ju faktiskt midi-utrustad. Tidigare hade jag en Yamaha QX21 sequencer som jag hade kopplat till min orgel. Jag kanske skall ta upp detta tema och köra den som MIDI-kontroller till datorn för mer inspelning...

Iofs gick dessa MIDI-kopplingar mellan MC-400:an och QX21:an i glömska när jag några år senare köpte en Roland W-30-sampler och "allt" var inbyggt.

Kul att du påminde mig om detta!

/MrBaloo
Skriv svar