Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Bättre med sumpgas då...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Elektrisk bil

Inlägg av AlbinH »

blackparkas skrev: tis 04 feb 2020, 15:39 Höll man inte på med vätgas på typ 40-talet?
Hindenburg. Das Luftskepp...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Det bästa vore väl om man kunde utvinna vätet ur vatten, i liten skala direkt i bilen.
Helst för att generera el som driver bilen.
Tanka med vatten, inga stora vätemängder som kan bli farliga, inga farliga utsläpp, knappt nåt behov av service.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Vätgas i bilar är ingen höjdare. Slösar mycket energi.
F808136E-EF28-462A-9FFA-3E52BA4D1DE3.jpeg
F808136E-EF28-462A-9FFA-3E52BA4D1DE3.jpeg (91.01 KiB) Visad 4403 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev: tis 04 feb 2020, 21:11 Det bästa vore väl om man kunde utvinna vätet ur vatten, i liten skala direkt i bilen.
Helst för att generera el som driver bilen.
Tanka med vatten, inga stora vätemängder som kan bli farliga, inga farliga utsläpp, knappt nåt behov av service.
Hur tänker du nu? Du måste då ta med dig energi för att spjälka vatten. Vad ska du få det ifrån? Batterier?

Liten eller enkel service på vätgasbilar stämmer nog inte.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-a-dealer
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev: ons 05 feb 2020, 08:06
fieldflower skrev: tis 04 feb 2020, 21:11 Det bästa vore väl om man kunde utvinna vätet ur vatten, i liten skala direkt i bilen.
Helst för att generera el som driver bilen.
Tanka med vatten, inga stora vätemängder som kan bli farliga, inga farliga utsläpp, knappt nåt behov av service.
Hur tänker du nu? Du måste då ta med dig energi för att spjälka vatten. Vad ska du få det ifrån? Batterier?

Liten eller enkel service på vätgasbilar stämmer nog inte.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-a-dealer
Tänkt och tänkt... Man kan väl få önska sig en liten evighetsmaskin då och då... ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av mrbaloo »

Vi har massor med energi här uppe i Övik som bara går till spillo: landhöjningseffekten från istiden! Det är bara att sätta en dynamo mot Skulebergets höga lodräta sida och börja generera el. :D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Ngn frågade efter kwh/mil för min merca och svaret är, just nu, 2.4kwh/mil.
Kan det stämma? Isf kostar det ju typ 1 kr milen?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

fel av mej. Snarare 3.5-ish kwh/ mil. Den tog med de 20% av sträckan sedan sista tankningen som bilen kört på diesel när den räknade ut snittet.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Håcke »

GandhiMK2 skrev:Ngn frågade efter kwh/mil för min merca och svaret är, just nu, 2.4kwh/mil.
Kan det stämma? Isf kostar det ju typ 1 kr milen?
Ingen aning vad en bil drar i kWh/h.
Men så billigt får du ingen kWh för.
Räkna med 2 spänn per kilowattimme så är du närmare sanningen med alla överföringsavgifter, miljöpåslag, fasta avgifter, elcertifikat, skatter, moms och allt elände dom har hittat på hittills.

Någon säger säkert, ”nä jag betalar bara 27 öre inkl allt” men sätt er ner och kolla på december-räkningen och kolla alla månaders verkliga kostnader och dividera med totala antalet kWh så finns det ingen som betalar 27 öre.

Så ifall bilen drar 3,5-ish kwh/mil så ligger du runt 7kr/mil.
Billigt, men inte 1kr.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Senaste månaden blev det från nätverksägaren: Grundavgift (35 A säkring), effektavgift (8,6 kW), Energiskatt och moms tillsammans vart 0,82 kr/kWh, plus från elleverantören månadsavgift, andelsel (delägare av vindkraftspark) och elcertifikat vart 0,48 kr/kW (elen är 35 öre kWh). Så min el är 0,82+0,48= 1,3 kr per kWh.

Min bil har på 2000 mil dragit i genomsnitt 1,68 kWh/mil från batteripacket, sen är det ungefär 10% förlust vid långsamladdning (jag laddar normalt 6 A trefas), så säg 1.85 kWh/mil. Så den kostar 2,40 kr per mil i el när jag laddar hemma.

Om jag laddar på en snabbladdare så betalar jag ungefär 2,5 kr/kWh, så då blir de (1,68x2,5x1,05 (5% laddningsförlust)) 4,41 kr/milen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Håcke skrev: fre 07 feb 2020, 13:11
GandhiMK2 skrev:Ngn frågade efter kwh/mil för min merca och svaret är, just nu, 2.4kwh/mil.
Kan det stämma? Isf kostar det ju typ 1 kr milen?
Ingen aning vad en bil drar i kWh/h.
Men så billigt får du ingen kWh för.
Räkna med 2 spänn per kilowattimme så är du närmare sanningen med alla överföringsavgifter, miljöpåslag, fasta avgifter, elcertifikat, skatter, moms och allt elände dom har hittat på hittills.

Någon säger säkert, ”nä jag betalar bara 27 öre inkl allt” men sätt er ner och kolla på december-räkningen och kolla alla månaders verkliga kostnader och dividera med totala antalet kWh så finns det ingen som betalar 27 öre.

Så ifall bilen drar 3,5-ish kwh/mil så ligger du runt 7kr/mil.
Billigt, men inte 1kr.
Ok... så då borde de senaste 200 milen ha skapat en ökning på typ 1400 kr på elräkningen, menar du?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

I dec var vår elräkning hela 2.3% högre än dec förra året och slutade på 1400 för 180m2 hus fr 1928 med 2-glasfönster... Några 7kr/mil kostar det uppenbarligen ikke..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Elektrisk bil

Inlägg av Håcke »

GandhiMK2 skrev:I dec var vår elräkning hela 2.3% högre än dec förra året och slutade på 1400 för 180m2 hus fr 1928 med 2-glasfönster... Några 7kr/mil kostar det uppenbarligen ikke..
Det beror troligen på att dom dolda fasta avgifterna är så sjukt höga.

I Bollnäs där jag bott i hus förra året hade jag en snittpris på 2.41kr/kWh inkl alla lurendrejeri-avgifter.

I övernattningslägenheten i norra Stockholm betalar jag i princip bara fasta avgifter men räknar man på kilowattimmen så är det över 4kr/kWh.
Faktum är att momsen där är över 1kr/kWh. :(

Bjelkeman, räknar du verkligen med totala kostnaden delat med antal kilowattimmar?
Inkl abonnemangskostnader också?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Fast abonnemangskostnaderna har man väl ändå utan en elbil?
Blir ju helt fel att räkna in det i kostnaderna.

Ungefär som att man räknar med räntan och amorteringarna på lånet på bilen i soppapriset. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BlueFruit »

blackparkas skrev: lör 08 feb 2020, 01:24 Fast abonnemangskostnaderna har man väl ändå utan en elbil?
Blir ju helt fel att räkna in det i kostnaderna.

Ungefär som att man räknar med räntan och amorteringarna på lånet på bilen i soppapriset. :D
Precis så.
Jag betalade i december 1,20 kr per kwh för elen. Inklusive nätavgift, skatt och moms.
Om en elbil drar mellan 1,5-2,0 kwh/mil så blir det en ganska låg milkostnad för drivmedel. 1,8-2,4 kr/mil.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Håcke »

blackparkas skrev:Fast abonnemangskostnaderna har man väl ändå utan en elbil?
Blir ju helt fel att räkna in det i kostnaderna.
Det har ni ju rätt i förstås. Bild
Men man betalar sjukt mycket för el och alla kostnader runt det.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Håcke skrev: lör 08 feb 2020, 00:28
Bjelkeman, räknar du verkligen med totala kostnaden delat med antal kilowattimmar?
Inkl abonnemangskostnader också?
Yapp. Rubbet.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

:(
Håcke skrev: lör 08 feb 2020, 17:20
blackparkas skrev:Fast abonnemangskostnaderna har man väl ändå utan en elbil?
Blir ju helt fel att räkna in det i kostnaderna.
Men man betalar sjukt mycket för el och alla kostnader runt det.
Kan verkligen inte hålla med. El är ju hur billigt som helst. SPECIELLT om man räknar in vad man får !!
X hubdra i månaden för att slippa frysa, kunna laga mat, tvätta, titta på tv, städa.... jag hajar lika lite hur det kan anses vara dyrt som att årsavgiften på ett kort kan anses vara dyrt... med det kortet behöver jag ALDRIG hålla på med kontanter utan kan köpa bira på en bar i Dusseldorf, sashimi i Tokyo, kalsonger på fiji osv osv osv i all oändlighet... vad är det värt??
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Håcke »

GandhiMK2 skrev::(
Håcke skrev: lör 08 feb 2020, 17:20
blackparkas skrev:Fast abonnemangskostnaderna har man väl ändå utan en elbil?
Blir ju helt fel att räkna in det i kostnaderna.
Men man betalar sjukt mycket för el och alla kostnader runt det.
Kan verkligen inte hålla med. El är ju hur billigt som helst. SPECIELLT om man räknar in vad man får !!
X hubdra i månaden för att slippa frysa, kunna laga mat, tvätta, titta på tv, städa.... jag hajar lika lite hur det kan anses vara dyrt som att årsavgiften på ett kort kan anses vara dyrt... med det kortet behöver jag ALDRIG hålla på med kontanter utan kan köpa bira på en bar i Dusseldorf, sashimi i Tokyo, kalsonger på fiji osv osv osv i all oändlighet... vad är det värt??
Så där får du ju inte säga!
Då kommer ju miljömupparna och höjer skatten på el! Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Håcke skrev: sön 09 feb 2020, 00:18
Så där får du ju inte säga!
Då kommer ju miljömupparna och höjer skatten på el! Bild
Skulle inte förvåna mej iom att dom är den mest blint självdestruktiva av grupper.
Bara ÄLSKAR hur vi är helt upprörda över alla Ica Globen-påsar som hamnar i indiska oceanen....
Eller vilken bra effekt det får i tex Japan när man stänger ned kärnkraften och istället bygger 22 nya kolkraftverk. Älskar't...
Sen kan jag iofs tycka att just Japan kanske inte är det mest lämpade landet för kärnkraft med tanke på alla jordbävningar men...well...att gå ifrån "folk KAN dö om vi har en jävla otur"vilket ju gäller kärnkraften, till "folk kommer GARANTERAT att dö"vilket ju är fallet med koleldning , är spännande.....
Idioter.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Ja, läste om kolverken i Japan...

Jag blir helt söndertrasad i hjärnan över att vi i Sverige ska ha plastpåsar för 7 spänn 2 miljoner % skatt på drivmedel.
Och sedan bygger Japan 22 nya kolkraftverk..

Det är INGEN som bryr sig i vad Sverige gör.
Isåfall hade hela världen haft pant på läskburkar vid det här laget, och alla länder hade haft sopeldning för att få fram energi.
Sluta fucka upp landet!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tis 11 feb 2020, 00:21 Ja, läste om kolverken i Japan...

Jag blir helt söndertrasad i hjärnan över att vi i Sverige ska ha plastpåsar för 7 spänn 2 miljoner % skatt på drivmedel.
Och sedan bygger Japan 22 nya kolkraftverk..

Det är INGEN som bryr sig i vad Sverige gör.
Isåfall hade hela världen haft pant på läskburkar vid det här laget, och alla länder hade haft sopeldning för att få fram energi.
Sluta fucka upp landet!!
Det är det mest naiva och mest obegripliga som "vi" som svenskar tror: Världen ser upp till oss....
Vi är konstigast av alla. Vi är extremer.
Detta kanske kan ge en hint om hur centrerade och därmed "normala" eller "lagom" vi är i förhållande till resten av världen:
http://www.worldvaluessurvey.org/images ... lusive.png
*insert " MÄNN DÅMM ANNDRRA HAR JU FEEEEL!!!!*

Vi var ett föregångsland gällande statlig sjukvård och trygghetssystem FÖR_LÄNGE_SEDAN...that time has past...
Detta absurda självspäkeri är helt absurt. Att vuxna tillåter deras barn att ha klimatångest är fan angränsande till barnmisshandel.
SJÄLVKLART sk vi se om vår närmiljö men när Ulla 12 år tror att det är avgörande för planetens undergång att hon åt cheeseburgare 2 ggr 2018 så är det ngt som är åt helvete.
Ngn som hittar Sverige i cirkeln?
https://www.ucsusa.org/sites/default/fi ... k=91NOTos9
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Fast... Man kan ju strunta i hur andra gör och hoppas att människor önskar att gå åt rätt håll, och därmed själv vilja gå åt rätt håll.
Inte för att nån ser upp tillen. Inte för att "minsann vara först". Utan bara för att det är rätt grej att göra.
(Och jag pratar om riktiga förbättringar, inte pseudoförbättringar som ser bra ut i pressen.)

So what om Sverige är minst och ingen ser upp till oss - man kan väl vilja rätt ändå.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Vilja rätt är en sak.
Vilja för mycket en annan.

Jag skulle vilja att folk kan bo på landsbygden som är en stor del av Sverige och dessutom får resten av landet att funka.

Det funkar inte om man ska vara världssamvete och vara bäst i världen ur miljövänlighet och samtidigt fortsätta flytta alla statliga jobb till storstadsregionerna och bara tycka att folk ska bo där man kan åka tunnelbana.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar