Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Amen.
/Greta
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: mån 30 dec 2019, 16:18
bjelkeman skrev: mån 30 dec 2019, 13:24 Dessutom har jag fått börja betala Supercharging laddning på min Model 3 nu, så det har blivit 120 kr eller något hittills.
Va?
Vad menas med det där?
"fått börja betala supercharging?"
Tesla har snabbladdare, som kallas för Superchargers. De laddar upp till 150 kW just nu, men nya starkare Superchargers håller på att installeras, som laddar till 250 kW. Många Model S kom med gratis laddning, men på en Model 3 så betalar man för strömmen (ungefär 2.5kr/kWh). Utom om man använder en referral så får man ibland gratis laddning en tid. Jag hade sex månader.

Det är kul med en bil där eco driving är liksom default, även om man trycker i gå-fort pedalen. 0-100 på 4.5 sekunder är kul och ligger som en snorloska i kurvorna. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av mrbaloo »

GandhiMK2 skrev:?? Sluta köra eco-driving?
Kan inte minnas att jag börjat...
Dålig stil! Varför ens köra elbil då. Då kan man lika gärna köra nåt annat.

Kom inte och dilla om ekonomi eller miljö då.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av mrbaloo »

Det vi i dagligt tal menar med eco-driving baseras på förbränningsmotorer. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sparsam_k%C3%B6rning

Men det fundamemtala i eco-driving går att översätta rakt av till elbilar. Dock borde man modernisera konceptet att innefatta alla bilar, oavsett drivkälla.

Eco-driving jämför fordon med lika drivkälla. Alltså skall elbil jämföras med elbil. Där finns ytterligare energi att spara med rätt mindset.

Och som alltid bör miljö vara drivkraften även om det för gemene man syns tydligast i den egna plånboken att eco-driving fungerar. Men det är ju klart, ni som skryter om att skita i eco-driving verkar ha en grymt stor plånbok och i långa loppet inte bry sig om miljön heller. Små bäckar blir till en stor flod.

Man kan ju tycka att moderna bilar med autosläckta bakljus på dagtid är knäppt, men tanken är att alla miljarder bilar sparar några fjuttiga watt per bil. Det blir många kWh i besparing för världen och ordentilig minskad miljöpåverkan.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

mrbaloo skrev: mån 30 dec 2019, 20:25 Det vi i dagligt tal menar med eco-driving baseras på förbränningsmotorer. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sparsam_k%C3%B6rning

Men det fundamemtala i eco-driving går att översätta rakt av till elbilar. Dock borde man modernisera konceptet att innefatta alla bilar, oavsett drivkälla.

Eco-driving jämför fordon med lika drivkälla. Alltså skall elbil jämföras med elbil. Där finns ytterligare energi att spara med rätt mindset.

Och som alltid bör miljö vara drivkraften även om det för gemene man syns tydligast i den egna plånboken att eco-driving fungerar. Men det är ju klart, ni som skryter om att skita i eco-driving verkar ha en grymt stor plånbok och i långa loppet inte bry sig om miljön heller. Små bäckar blir till en stor flod.

Man kan ju tycka att moderna bilar med autosläckta bakljus på dagtid är knäppt, men tanken är att alla miljarder bilar sparar några fjuttiga watt per bil. Det blir många kWh i besparing för världen och ordentilig minskad miljöpåverkan.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Inget fel på min plånbok, tack och lov.
Innan du kommer och attack-miljömuppar dej och berättar ”hur det är” så får du gärna redogöra för din ståndpunkt ang energislagens vara eller icke vara. Är du en religiös typ eller är ditt brinnande engagemang baserat på statistik? I så fall förutsätter jag att du vet att kärnkraft inte ens dödar hälften så många per terravattimme som vindkraft och att de som räknar högst på den historiska dödligheten av kärnkraft uppskattar den till 90 000 (Chernobyl och Fukushima inräknat) och att kolkraft, som ju får ersätta kärnkraften då man lagt ned den alldeles för tidigt, dödar mellan 3.5 och 5 MILJONER människor ÅRLIGEN...

Så ... om du ska komma med pekpinnar så förutsätter jag att du är emot nedläggningen av fullt fungerande kärnkraftverk som vare sej ligger på fault lines eller vid en tsunamidrabbad kust?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

mrbaloo, jag tror du läser in mer i vad som sägs än vad som faktiskt är sagt. Jag uppfattar inte att det skryts. En bra elbil behöver inte kosta mer än en Volvo V60 om man inte bara tittar på inköpspriset.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/

Det arbete jag jobbar med dagligen, och har gjort i många år, påverkar världen långt mer än vilken bil jag kör. Men jag tycker att man kan göra sitt bästa ändå. Jag äger egen vindkraft som täcker all min elförbrukning, inklusive elbil, äter mest vegetariskt och jobbar med att få ner koldioxidutsläpp för alla i mitt dagliga jobb, men det kanske är skryt. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev: mån 30 dec 2019, 21:55 mrbaloo, jag tror du läser in mer i vad som sägs än vad som faktiskt är sagt. Jag uppfattar inte att det skryts. En bra elbil behöver inte kosta mer än en Volvo V60 om man inte bara tittar på inköpspriset.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/

Det arbete jag jobbar med dagligen, och har gjort i många år, påverkar världen långt mer än vilken bil jag kör. Men jag tycker att man kan göra sitt bästa ändå. Jag äger egen vindkraft som täcker all min elförbrukning, inklusive elbil, äter mest vegetariskt och jobbar med att få ner koldioxidutsläpp för alla i mitt dagliga jobb, men det kanske är skryt. ;)
;-) Äh, GandhiMK2 vill bara ha sista ordet. Det är sen gammalt!

Däremot tror jag inte att elbilar är dyrare än andra bilar, jag läser bla tidningen Elbilen för att hålla mig uppdaterad. Det finns både billigare och dyrare i båda läger. Däremot är jag ibland lite skeptisk till hur man räknar kostnader och miljöpåverkan oavsett framdrivningskälla i bilvärlden. Jag har sett rediga tokigheter i båda lägren när det gäller kalkyler (kommer dock inte på några bra exempel just nu sena kvällen). Så av den anledningen skall man nog vara lite återhållsam oavsett vilken bil man har. Däremot är det ingen tvekan om att en elbil drar mindre flytande bränsle än andra bilar och att de också rimligtvis borde ha en snabbare acceleration, etc. pga. elmotorns elektromekaniska egenskaper. :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

mrbaloo skrev: mån 30 dec 2019, 23:06
bjelkeman skrev: mån 30 dec 2019, 21:55 mrbaloo, jag tror du läser in mer i vad som sägs än vad som faktiskt är sagt. Jag uppfattar inte att det skryts. En bra elbil behöver inte kosta mer än en Volvo V60 om man inte bara tittar på inköpspriset.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/

Det arbete jag jobbar med dagligen, och har gjort i många år, påverkar världen långt mer än vilken bil jag kör. Men jag tycker att man kan göra sitt bästa ändå. Jag äger egen vindkraft som täcker all min elförbrukning, inklusive elbil, äter mest vegetariskt och jobbar med att få ner koldioxidutsläpp för alla i mitt dagliga jobb, men det kanske är skryt. ;)
;-) Äh, GandhiMK2 vill bara ha sista ordet. Det är sen gammalt!

Däremot tror jag inte att elbilar är dyrare än andra bilar, jag läser bla tidningen Elbilen för att hålla mig uppdaterad. Det finns både billigare och dyrare i båda läger. Däremot är jag ibland lite skeptisk till hur man räknar kostnader och miljöpåverkan oavsett framdrivningskälla i bilvärlden. Jag har sett rediga tokigheter i båda lägren när det gäller kalkyler (kommer dock inte på några bra exempel just nu sena kvällen). Så av den anledningen skall man nog vara lite återhållsam oavsett vilken bil man har. Däremot är det ingen tvekan om att en elbil drar mindre flytande bränsle än andra bilar och att de också rimligtvis borde ha en snabbare acceleration, etc. pga. elmotorns elektromekaniska egenskaper. :D
*host!* VA?!?
Elbilar inte dyrare?!
Nä, visst, en E-golf kostar mindre än en Mercedes E-350 cdi... men vad får du?!
En trött,trång skitbil som ,beroende på körstil, itpmhustemp, bilstereovolym, displaykontraststyrka når 15-20 mil.... I min värld sänker det värdet oerhört mycket.
Men visst, du kan få en beggad Renault Zoe för BARA 240 000. Då får du en livsfarlig sardinburk med 135 kmh i toppfart,plats för en pygmee m uppdragna knän i baksätet, upp till (vilket betyder:dra av 35% så kommer vi i närheten) 38 mils räckvidd och plats i skuffen för en dokumentportfölj.
För samma pengar får du en Bmw 330 x-drive eller en 2015 års MB GLK. Jämförbart med en Renault Zoe?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av mrbaloo »

GandhiMK2 skrev: ons 01 jan 2020, 14:55
mrbaloo skrev: mån 30 dec 2019, 23:06
bjelkeman skrev: mån 30 dec 2019, 21:55 mrbaloo, jag tror du läser in mer i vad som sägs än vad som faktiskt är sagt. Jag uppfattar inte att det skryts. En bra elbil behöver inte kosta mer än en Volvo V60 om man inte bara tittar på inköpspriset.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/

Det arbete jag jobbar med dagligen, och har gjort i många år, påverkar världen långt mer än vilken bil jag kör. Men jag tycker att man kan göra sitt bästa ändå. Jag äger egen vindkraft som täcker all min elförbrukning, inklusive elbil, äter mest vegetariskt och jobbar med att få ner koldioxidutsläpp för alla i mitt dagliga jobb, men det kanske är skryt. ;)
;-) Äh, GandhiMK2 vill bara ha sista ordet. Det är sen gammalt!

Däremot tror jag inte att elbilar är dyrare än andra bilar, jag läser bla tidningen Elbilen för att hålla mig uppdaterad. Det finns både billigare och dyrare i båda läger. Däremot är jag ibland lite skeptisk till hur man räknar kostnader och miljöpåverkan oavsett framdrivningskälla i bilvärlden. Jag har sett rediga tokigheter i båda lägren när det gäller kalkyler (kommer dock inte på några bra exempel just nu sena kvällen). Så av den anledningen skall man nog vara lite återhållsam oavsett vilken bil man har. Däremot är det ingen tvekan om att en elbil drar mindre flytande bränsle än andra bilar och att de också rimligtvis borde ha en snabbare acceleration, etc. pga. elmotorns elektromekaniska egenskaper. :D
*host!* VA?!?
Elbilar inte dyrare?!
Nä, visst, en E-golf kostar mindre än en Mercedes E-350 cdi... men vad får du?!
En trött,trång skitbil som ,beroende på körstil, itpmhustemp, bilstereovolym, displaykontraststyrka når 15-20 mil.... I min värld sänker det värdet oerhört mycket.
Men visst, du kan få en beggad Renault Zoe för BARA 240 000. Då får du en livsfarlig sardinburk med 135 kmh i toppfart,plats för en pygmee m uppdragna knän i baksätet, upp till (vilket betyder:dra av 35% så kommer vi i närheten) 38 mils räckvidd och plats i skuffen för en dokumentportfölj.
För samma pengar får du en Bmw 330 x-drive eller en 2015 års MB GLK. Jämförbart med en Renault Zoe?
Gott nytt år på dig med. :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Japp. Lycka till med el-bilen. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

GandhiMK2 skrev: ons 01 jan 2020, 14:55
*host!* VA?!?
Elbilar inte dyrare?!
... men vad får du?!
Den billigaste Volvo V60 Momentum kostar 321000 kr. En 150hk/320Nm manuell disel. Den och S60 är Sveriges populäraste bilar (S60 kostar 1000 kr mer.)

Den billigaste Tesla Model 3 SR Plus kostar 559000 kr. En 350hk/450Nm enväxlad elmotor. Den är en populär elbil.

Antaget är att man kör 2000 mil per år. Service på en elbil är generellt mycket mindre än på en avgasbil.

Om service är lika som på en Volvo så är kostar det som nedan. Men idag om man leasar en Tesla på företaget så kräver inte leasingbolaget att man servar bilen. Det är så lite som kan gå sönder. Som Tibor säger :
En elbil har inget avgassystem. Eller kamrem. Eller växellåda. Eller koppling. Eller katalysator eller lambdasond. Biltemakatalogen är en ganska tråkig läsning för en elbilist som bara bläddrar förbi kapitel efter kapitel. Till och med bromsbeläggen slits mindre för man motorbromsar mest med elmotorn. De flesta elbilar har aldrig bytt bromsbelägg – tveksamt om du ens behöver göra det på tio år. Men visst kan grejer gå sönder. Dörrhandtag och sånt. Och däcken slits ju. Så runt 2000 kronor per år får du ändå räkna med som reparationskostnad även för en elbil.
Men vi säger att vi servar den ändå, och att det kostar lika som på en Volvo.
Screenshot 2020-01-01 at 18.31.12.png
Screenshot 2020-01-01 at 18.31.12.png (70.25 KiB) Visad 4208 gånger
Men om det visar sig att Tesla och leasing bolagen har rätt, att service är mindre än på en Volvo.
Screenshot 2020-01-01 at 18.32.12.png
Screenshot 2020-01-01 at 18.32.12.png (67.32 KiB) Visad 4208 gånger
På en tioårsperiod så är det inte bara en billigare bil. Jag tycker den är bättre också. Jag vill inte ha en Volvo, eller någon annan avgasbil. Men det är ju inte alla som vill ha en Tesla. Så välj en Volvo istället. En Polestar 2. Den kostar 100000 mer än en Model 3, den drar mer el per km, och vem vet vad den kostar att serva. Men på en tioårsperiod så blir den nog inte dyrare än en V60.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Varför pratar vi om v60 som om det vore ngt man ska jämföra med?
Att Volvo kostar nästan som Merca eller BMW är helt obegripligt med tanke på vilken skillnad i alltifrån inredning till körkvalitet det är.
Glömmer inte min hyr v-60 jag hade. Kändes som att den hadefjädring av gummi när man trampade på gasen. Huvva...

Vad man får av en bil är ju lite subjektivt. För en del spelar utseendet roll, för andra inte. För en del betyder inredningen nåt, för andra inte. Osv...
En Renault Zoe, som jag nämnde innan, har en fullständigt horribel och öststatsålderstigen inredning men kostar mer än en MB A-klass. Helt , fr mej , obegripligt att ngn skulle kunna tycka att värdet hos en Zoe skulle kunna överstiga en A-klass...

Jag menar inte att förolämpa er som har tesla 3 men maken till ful bil/pris-ratio kan jag inte komma på att jag sett. Får ont i ögonen av bild 2 och 5 här:
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ktigt-dyr/
Sen att den på utsedan ser ut som ngt som volkswagenfabriken pressat ur sej...jaa..vad säger man?
Mycket möjligt att den är billigare över 10 år än en v-60 (och jag skulle aldrig köpa en v60 heller) men det argumentet biter verkligen inte på mej iom att jag aldrig skulle vilja ha en bil som såg ut så. Eller med den komforten. Jämför med vad som helst ur tyskt semi-premium segment så hajar vem som helst vad jag menar.
Eller bara jämför med den här:
https://www.cnet.com/roadshow/reviews/2 ... s-preview/
Men helt seriöst...inte ens 40 mil utan att ladda?? Mao inte kunna åka fram och tillbaka till farmor utan att hitta minst en snabbladdare på vägen? Glöm det.
Det ska bli intressant att se när jag köper min första hel-el-bil. Kanske aldrig blir så iom att vi avvecklar den bästa energikällan vi har och ersätter den med sjukt svagt skit så who knows om man får ha en egen personbil till slut. Elen måste räcka till lamporna i operationssalarna. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

De flesta större elbilar (e-tron, iPace, EQC etc) är lite av en besvikelse när det kommer till effektiviteten. Men det blir väl bättre.

Snabbladdare stör mig inte. Jag är inte som Parkas som envisas med att man måste minst kunna köra 50 mil utan att stanna. Jag gillar en kaffepaus efter ett par timmar.

Själv gillar jag en snygg bil. Men dit hör inte tyskarna, för mig. Men den nya Roadstern... men den blir lite dyrare. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

En kaffepaus är en sak.
En halvtimme-timme för att ladda bilen en helt annan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tor 02 jan 2020, 11:19 En kaffepaus är en sak.
En halvtimme-timme för att ladda bilen en helt annan.
Eller som för min polare som skulle ned till GBG , gud förbjude, och han hamnade som nr 3 i kön på laddningen.....Låååång fika...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: tor 02 jan 2020, 11:19 En kaffepaus är en sak.
En halvtimme-timme för att ladda bilen en helt annan.
Som tur var så är det bara kaffepaus som gäller, åtminstone för mig.
Från mig i Rotebro, till Musikaffärn i Bollnäs.
Starta med 95% laddning.
Fyll på 5 minuter i Gävle på Tesla snabbladdaren (55%-68%).
Åk till Långgatan 5B i Bollnäs (45%).
Åk tillbaka, stanna i Gävle, 9 minuter (21%-50%).
Framme hemma med 10% laddning.

:tummenupp:

Beräknat på 5C varmt (som idag) och hålla hastighetsgränsen. Åk lite fortare, 110% av hastighetsgränsen och stanna 5 minuter till vid varje stop. Enligt https://abetterrouteplanner.com/ (som verkar ha problem med kartorna just nu.)

Förövrigt så har jag aldrig behövt vänta på att ladda när jag är ute och åker. Men det är inte lika mycket laddare på andra laddnätverk. Tesla har ofta 6-12 laddare på varje plats. Oftast är man 3-4 bilar som mest.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

bjelkeman skrev: tor 02 jan 2020, 16:55
blackparkas skrev: tor 02 jan 2020, 11:19 En kaffepaus är en sak.
En halvtimme-timme för att ladda bilen en helt annan.
Som tur var så är det bara kaffepaus som gäller, åtminstone för mig.
Från mig i Rotebro, till Musikaffärn i Bollnäs.
Starta med 95% laddning.
Fyll på 5 minuter i Gävle på Tesla snabbladdaren (55%-68%).
Åk till Långgatan 5B i Bollnäs (45%).
Åk tillbaka, stanna i Gävle, 9 minuter (21%-50%).
Framme hemma med 10% laddning.

:tummenupp:

Beräknat på 5C varmt (som idag) och hålla hastighetsgränsen. Åk lite fortare, 110% av hastighetsgränsen och stanna 5 minuter till vid varje stop. Enligt https://abetterrouteplanner.com/ (som verkar ha problem med kartorna just nu.)

Förövrigt så har jag aldrig behövt vänta på att ladda när jag är ute och åker. Men det är inte lika mycket laddare på andra laddnätverk. Tesla har ofta 6-12 laddare på varje plats. Oftast är man 3-4 bilar som mest.
Och Bollnäs-Malmö, 30 c dvs AC PÅ, Bråttom dvs 130% av hastighetsbegr?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

GandhiMK2 skrev: tor 02 jan 2020, 17:04
bjelkeman skrev: tor 02 jan 2020, 16:55
blackparkas skrev: tor 02 jan 2020, 11:19 En kaffepaus är en sak.
En halvtimme-timme för att ladda bilen en helt annan.
Som tur var så är det bara kaffepaus som gäller, åtminstone för mig.
Från mig i Rotebro, till Musikaffärn i Bollnäs.
Starta med 95% laddning.
Fyll på 5 minuter i Gävle på Tesla snabbladdaren (55%-68%).
Åk till Långgatan 5B i Bollnäs (45%).
Åk tillbaka, stanna i Gävle, 9 minuter (21%-50%).
Framme hemma med 10% laddning.

:tummenupp:

Beräknat på 5C varmt (som idag) och hålla hastighetsgränsen. Åk lite fortare, 110% av hastighetsgränsen och stanna 5 minuter till vid varje stop. Enligt https://abetterrouteplanner.com/ (som verkar ha problem med kartorna just nu.)

Förövrigt så har jag aldrig behövt vänta på att ladda när jag är ute och åker. Men det är inte lika mycket laddare på andra laddnätverk. Tesla har ofta 6-12 laddare på varje plats. Oftast är man 3-4 bilar som mest.
Och Bollnäs-Malmö, 30 c dvs AC PÅ, Bråttom dvs 130% av hastighetsbegr?
EDIT: Och Spotify på...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Bollnäs-Malmö, den har inte AC med i beräkningen. Men den drar bara några kW, så lägg till några minuter på varje stop. 95% start laddning.
Bollnäs-Uppsala, 1.30, 9 min stopp, (28%-58%)
Uppsala-Tystberga, Nyköping, 1.14, 27 min stopp (lunch, 10%-83%)
Tystberga-Ödeshög, 1.23, 17 min stopp (10%-65%)
Ödeshög-Lagan, 1.13, 27 min stopp (10%-86%)
Lagan till Malmö, 1.33, (10%)
Körtid 6.55; laddtid 1.24.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 5719ff4c7f

A Better route planner har data för olika elbilar med riktigt bra uträkningar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

4 stopp Bollnäs Malmö...

Jippie...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

bjelkeman skrev: ons 01 jan 2020, 22:32
Jag är inte som Parkas som envisas med att man måste minst kunna köra 50 mil utan att stanna. Jag gillar en kaffepaus efter ett par timmar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: fre 03 jan 2020, 15:18 4 stopp Bollnäs Malmö...

Jippie...
My thoughts exactly....Och tiderna hänger ju på att man inte har otur....då kan ju restiden öka med timmar....

Jaja, om X år , när tankningsproblemet är borta, så kan jag absolut tänka mej en 100% elbil. Åker ju mer eller mindre bara på elen som det är nu och gillar verkligen kraftöverföringen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Känns sjukt... Frustrerande...
Vad händer när 50% av svenskarna åker full-el och det blir köer på ett par timmar runt Stockholm?
Vips är batteriet slut och det står 4000 elbilar utan kräm i trafiken och proppar upp ännu mer...

Hemska tanke...


För övrigt är jag en sån som stannar rätt ofta när vi kör inom landet.
Ska vi till frugans släkts ö nere i Östergötland så blir det ju minst 2 stopp på vägen, Outleten i Vingåker så jag får ett par Replay-jeans och så ett på ICA i Linköping för att proviantera..
Men jag vill ju stanna där och när JAG vill stanna, inte när bilen tycker det är dags..
Kommer ungefär 100 mil på en tank.
Det är ett absolut minimum för att jag ens ska tänka tanken på en elbil, att ta sig 100 mil.
Där är vi förstås rätt snart.
Men så kommer det till det här med äckliga batterier...
Nu fasar vi ut kärnkraften och tvingar folk att köra elbilar.
Vilket gör att vi får importera el från koleldade kraftverk och skaffar bilar med batterier som framställts genom högst dubiösa metoder..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Batterier är betydligt bättre än deras rykte. Dessutom kommer Northvolt uppe i Skellefteå producera mycket av våra batterier i framtiden från lokala gruvor.

https://teslaclubsweden.se/blodsbatterier/

Elimport från kol är inte ett problem och kommer inte vara det framöver.

https://teslaclubsweden.se/sveriges-elimport/

Jag får elstopp lika ofta som jag fått bensinstopp. Men så är jag nog jättesmart. ;) Nä bilen vet på kilometern hur mycket el jag har kvar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

”Elimport från kol är inte ett problem och kommer inte vara det framöver. ”......
Wow... För oss som inte bekänner oss till den blinda miljömuppigheten med enkla svar och sanna sanningar så blir det svårt nu...
Låter lite som vänstrig ekonomi... ingen kippling mellan in och ut...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar