Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Axman »

Kul video om chevrolet volt: https://www.youtube.com/watch?v=F-Hl0AU ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Elektrisk bil

Inlägg av eeakga »

midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som S

Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.

http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

eeakga skrev:
midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som S

Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.

http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.
Sannolikt blir priserna lägre. Volten har sjunkit rejält sen den. X tycker jag dock ser tristare ut än S
http://www.teslamotors.com/modelx" onclick="window.open(this.href);return false;

Väldigt sugen på ELR dock. Kostar efter rabatt som en välutrustad Volvo.


http://www.cadillac.com/elr-electric-hy ... ctricdrive" onclick="window.open(this.href);return false;
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Nick »

midlifecrisis skrev:
eeakga skrev:
midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:Yep Chevy Volt/Opel Ampera. Själv åker jag alldeles för lite för att köpa en ny bil. Men när Teslas nästa skapelse kommer så kanske till och med jag slår till. De har snacka länge om att göra en billigare bil som nästa projekt. Elon Musk är en riktigt intressant snubbe., CEO och största investerare på Tesla.
Tesla kommer med ny o billigare version i år. X heter modellen. Tydligen är den på samma platta som S

Från Teslas håll har man sagt att Model X ska kosta lika mycket eller något mer än Model S. Det är ju en 4-hjulsdriven, 7-sitsig lyx-SUV, inte en lågprismodell. Så troligtvis strax över $60.000 då.

http://green.autoblog.com/2013/11/04/te ... n-model-s/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, de har ju ännu inte gått ut med några officiella priser, så det kan väl säkert ändras.
Sannolikt blir priserna lägre. Volten har sjunkit rejält sen den. X tycker jag dock ser tristare ut än S
http://www.teslamotors.com/modelx" onclick="window.open(this.href);return false;

Väldigt sugen på ELR dock. Kostar efter rabatt som en välutrustad Volvo.


http://www.cadillac.com/elr-electric-hy ... ctricdrive" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tycker att model X ser mycket roligare ut än S! Men allt beror på väl på tycke och smak. Jag tycker de flesta sedanmodeller är tråkiga, förutom SAAB 99.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Du är ju helt ute och cyklar.

Model X ser ju inte klok ut...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Nick »

blackparkas skrev:Du är ju helt ute och cyklar.

Model X ser ju inte klok ut...
Du har fel! Så länge den inte är blå är den snygg! Hade jag haft för mycket pengar hade jag gärna haft en sån. Men det kommer dröja innan jag byter bil.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Hellish »

En elbil vore smidigt som fasen att ha när man bara brummar runt i stan och närliggande städer, vilket iofs är 98% av min körning.
Hm.. Jag borde kika på elbilar... :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Jan Hellman »

midlifecrisis skrev:En ren elbil vet jag inte om jag vågar mig på än. 95% av mitt körande är fram och tillbaka till jobbet. En bil med kapacitet att klara det på el är jag behöver och sedan en range extender när jag behöver åka längre. Chevrolet volt klarar det och den kostar inte mer än vilken bil som helst. I Sverige heter den Opel nånting.
Och Vauxhall i England? ;)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Elektrisk bil

Inlägg av HirYoshima »

Jan Hellman skrev:
midlifecrisis skrev:En ren elbil vet jag inte om jag vågar mig på än. 95% av mitt körande är fram och tillbaka till jobbet. En bil med kapacitet att klara det på el är jag behöver och sedan en range extender när jag behöver åka längre. Chevrolet volt klarar det och den kostar inte mer än vilken bil som helst. I Sverige heter den Opel nånting.
Och Vauxhall i England? ;)
Och Australien?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Svensson »

anli skrev:Undrar hur det funkar med riktig vinter och ren elbil?
Dieselpanna för värmen ;). Jag kan tänka mig att batterierna skulle må bra av värme oxå... tror inte det spelar nån roll för elmotorerna, vi kör truckar med elektriska elmotorer när det är -40 och tågen funkar ju bra (jaja jag vet men tågproblemen beror sällan på just elmotorerna...).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Svensson skrev:
anli skrev:Undrar hur det funkar med riktig vinter och ren elbil?
Dieselpanna för värmen ;). Jag kan tänka mig att batterierna skulle må bra av värme oxå... tror inte det spelar nån roll för elmotorerna, vi kör truckar med elektriska elmotorer när det är -40 och tågen funkar ju bra (jaja jag vet men tågproblemen beror sällan på just elmotorerna...).
Batterierna är utrustad med kyla/värme för att klämma ur Max verkningsgrad. Men jag misstänker att det ändå kan vara tufft att få dem att fungera optimalt i en norrlandsvinter.

En intressant fråga är hur vettigt det är att ladda en bil med el som producerats i oljeeldade kraftverk? Men tydligen är de så att dessa har en verkningsgrad som är 3x högre än förbränningsmotorer i bilar.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5434
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

midlifecrisis skrev:
Svensson skrev:
anli skrev: En intressant fråga är hur vettigt det är att ladda en bil med el som producerats i oljeeldade kraftverk? Men tydligen är de så att dessa har en verkningsgrad som är 3x högre än förbränningsmotorer i bilar.
Det är lättare att rena avgaser från ett stort kraftverk än ett litet (en bilmotor med andra ord), vilket gör det mer ekonomiskt att rena. Det är lättare att ersätta centralt producerad kraft med ny förnybar kraft, då man gör det centralt, än att ersätta fordonsparken.

Elbilar i Sverige är riktigt bra, ur kraftproduktionssynpunkt, då vi har stor elproduktion som inte släpper ut koldioxid. 2011 så stod vattenkraften för 66 TWh (45%); kärnkraft 58 TWh (40%) kraftvärmeverk nästan 16 TWh (11%) och vindkraft 6 TWh (4%) (fattas några källor, som kondenskraft (0.3%) och avrundningar, så siffrorna är lite operfekta)[1].

Så kärnkraft, vattenkraft och vind blir 89%, och de flesta kraftvärmeverken går på förnybart bränsle eller sopor. Och då hamnar vi mer eller mindre på 90-95% förnybart eller kärnkraft.

Och en doktorsavhandling som jag läst visar att vi behöver 10-15% mer elproduktion för att kunna försörja hela svenska fordonsparken med el, om vi åker lika mycket som idag. Det är väldigt görligt.

[1] Energiläget 2013, Energimyndigheten.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Elektrisk bil

Inlägg av eeakga »

Ja, det är väl framförallt batterierna som tappar prestanda vid kyla, och det påverkar ju räckvidden. Nu är det iofs bara Tesla som jag har skaplig koll på, men de har iaf värmekretsar som tar energi från batteriet för att hålla en vettig arbetstemperatur även om det är kallt ute. De andra elbilstillverkarna har säkert liknande system.
Det fungerar nog bra ner till en gräns, men i norrlandsvinter och -40 grader räcker det nog inte till.

En tysk motortidning gjorde ju relativt nyss ett vintertest av ett antal elbilar, där man körde dem uppför Alperna i vinterväder och jämförde räckvidden med den specificerade. Ingen av de testade bilarna klarade angiven räckvidd, så generellt sågade man tillverkarna för att "bilarna inte klarar vinterkyla". Temperaturen är ju säkert en del av sanningen, men en stor del lär ju utgöras av att det mesta av körningen faktiskt var uppför i Alperna, och det känns ju rätt självklart att det äter mer batteri än en genomsnittskörning.
Motsvarande gäller ju rimligtvis även för bensin- och dieselbilar, som också lär dra betydligt över specad medelförbrukning och alltså få kortare räckvidd vid sådan körning. Med den skillnaden att i elbilen kan man få tillbaka en del av den förbrukade energin via laddning genom motorbromsning på nervägen.

Allt detta sagt så tror jag heller inte att elbilar idag är särskilt bra lämpade för långkörning i vinterklimat, och även om jag vansinnigt gärna vill ha en Tesla så skulle jag inte vilja ha den som enda bil. Jag tycker tanken med elbilar är helt suverän, men de fyller inte alla behov (ännu).
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5434
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Borde vara ganska enkelt att fixa just långkörning i vinterklimat på ett annat sätt. En bilpool for just det ändamålet verkar ju vettigt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Ja...
Låt oss alla köpa elbilar så vi kan starta bilpooler med bensinbilar för att vi även ska kunna förflytta oss vintertid... :D


Ni är ju knasiga.
Anledningen till att man har en bil är att man ska kunna förflytta sig oavsett om det regnar eller snöar eller är skitvarmt.
Funkar inte bilen till det man ska använda den till eller är anpassad till klimatet där man bor så ska man inte köpa den...

Skulle ALDRIG köpa en bil som bara går på el.
Prius eller dylikt som funkar som en normal bil om man vill - ok.
Då kan man ju i alla fall använda den på vintern eller när batteriet ballat ur...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5434
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Äger du också en lastbil för när du behöver flytta mycket grejer, och en flygplan för när du behöver flyga till Rumänien? Bara för att subventionerade och dåliga idéer fungerar ett tag betyder inte att det kommer att vara så i all framtid. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Det är ju inte samma sak knasboll!

Ni pratar ju om BILAR.
Bilar att förflytta arslet med.
Varför köpa en bil som inte går att ta sig från plats a till b med!? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Som sagt, elbil med range extender är nog den bästa vägen. 95% procent av mitt körande är till och från jobbet och då räcker elen. Likaså för andra kortare resor. Skall man korsa kontinenten funkar det med bensin. Likaså vid extremkyla/värme.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Ja, och här i Norden tror jag att hybriderna är det enda som kommer funka.


Kör på Cadillac!



Men ännu hellre, behåll Challengern och de andra RIKTIGA bilarna.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Min Opel som i stort sett aldrig lämnar 08 riktnummerområde skulle definitivt kunna bytas mot en ren elbil.
För 5:- per full tank skulle jag byta i ett nafs om jag bara slapp den initiala investeringen.
Att skära mer än 99% av bränslepriset skulle lätt väga upp den lilla extra planering det skulle innebära för mig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Ja, men kör man Opel får man skylla sig själv, då förstår jag att man tar vad som helst, även en elbil....



;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Ja, men kör man Opel får man skylla sig själv, då förstår jag att man tar vad som helst, även en elbil....



;)
Den var billig...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av anli »

Man får hoppas Ford tar fram en hybridvariant av Expedition som Cadillac Escalade.
Då kanske man kan byta i framtiden,
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Laddtiderna var ju lite hårresande förstås.
Tesla på vanligt eluttag = 37 timmar...:shock:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5434
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:Laddtiderna var ju lite hårresande förstås.
Tesla på vanligt eluttag = 37 timmar...:shock:
Jo men det är inte så kostsamt att installera lite mer kräm.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar