Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BBQV »

Där ligger övriga tillverkare i lä!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av gthyni »

För BMW i3 ingår 3 år fri service i inköpspriset. Synd bara att de envisas med att göra den så ugly.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

BBQV skrev:Där ligger övriga tillverkare i lä!

Hur menar du?

Ligger de i lä för att de inte tar betalt i förväg för service?


14000 spänn för 3 års service är ju skrattretande.

BMW har ju som sagt fri service första 3 åren, på många andra bilar så är servicen de första åren/milen billiga.
Tror vi betalade 3000 spänn för vår senaste service med oljebyte etc.
Den är iofs från 2011.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BBQV »

Att garantin inte påverkas av utebliven service tänkte jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Jag tolkade det iofs som att garantin inte påverkades av att man inte köpte service i förskott.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BBQV »

Så kan det kanske tolkas. Isåfall ligger övriga tillverkare i lovart.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:Jag tolkade det iofs som att garantin inte påverkades av att man inte köpte service i förskott.
Man behöver inte serva enligt service planen för att garantin ska gälla. Men om man vill ha andrahandsgarantin så ska man serva den.
Vi rekommenderar starkt att du låter serva din Model S en gång om året eller med 20 000 km intervall. Din begränsade nybilsgaranti påverkas inte om du inte följer denna rekommendation. Om du finansierat köpet av din Model S genom Tesla-finansiering gäller andrahandsvärdesgarantin endast om din Model S servats enligt det ovan rekommenderade schemat.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/suppo ... edirect=no" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Batteriet verkar vara tåligt
http://www.torquenews.com/1/how-much-ba ... es-5-years" onclick="window.open(this.href);return false;
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

midlifecrisis skrev:Batteriet verkar vara tåligt
http://www.torquenews.com/1/how-much-ba ... es-5-years" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo det ser bra ut.

Tidigt 2018 känns lite långt borta just nu. Vilket är då man kan förmodligen tidigast speca sin Model 3 i Sverige. Jag ligger väl bland de 10,000 första beställare i Europa, enligt denna artikeln. Vilket inte var nyheter i sig själv, jag stod ju i kön. :)

Under tiden så roar man sig med att bygga nytt garage, med carport och laddplats.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Indigo »

Och jag jobbade ju så jag kunde inte köa utanför butik, jag får vänta ännu längre! Men va tusan, den som väntar på något gott!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Fluktbas »

Såg på stan att Taxi Stockholm kör åtminstone en Tesla. Fattar inte riktigt hur den ska kunna köra runt en hel dag, men de kanske har två uppsättningar batterier och byter någon gång under dagen. Hade tyvärr inte möjlighet att hoppa in för en provtur.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Indigo »

Jodå, det är ganska många på Taxi Stockholm som har insett fördelarna med Tesla! :)

http://teslaclubsweden.se/taxi-stockholm-fastcharger/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:
midlifecrisis skrev:Batteriet verkar vara tåligt
http://www.torquenews.com/1/how-much-ba ... es-5-years" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo det ser bra ut.

Tidigt 2018 känns lite långt borta just nu. Vilket är då man kan förmodligen tidigast speca sin Model 3 i Sverige. Jag ligger väl bland de 10,000 första beställare i Europa, enligt denna artikeln. Vilket inte var nyheter i sig själv, jag stod ju i kön. :)

Under tiden så roar man sig med att bygga nytt garage, med carport och laddplats.

Så tidigt 2018 så kan du börja speca din bil och sedan få den levererad.... 2020?

Underbart.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Nä, den kommer nog två-tre månader efter den specats, före sommaren i alla fall i 2018. De producerar redan idag 10 000 bilar i månaden, så om lite över ett år när de börjar producera Model 3 så kommer de ligga en bra bit över det. Det blir bra.

Och jag sitter ju inte i sjön. Jag har ju en bil redan som håller till dess. (Ursäkta lens-flare, ;) )

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Såg att nya Chevrolet volt som är helelektrisk får ett range på 383 km. Och kostar en fjärdedel av Tesla.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

midlifecrisis skrev:Såg att nya Chevrolet volt som är helelektrisk får ett range på 383 km. Och kostar en fjärdedel av Tesla.
Den är ju så dåligt strömlinjeformad att det blir intressant att se under vilka körningsomständigheter den klarar att gå så långt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

bjelkeman skrev:
midlifecrisis skrev:Såg att nya Chevrolet volt som är helelektrisk får ett range på 383 km. Och kostar en fjärdedel av Tesla.
Den är ju så dåligt strömlinjeformad att det blir intressant att se under vilka körningsomständigheter den klarar att gå så långt.
Tydligen är den inte det trots att den kanske ser ut så. Cw är tydligen mycket bra
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av gthyni »

Chevrolet Bolt EV eller Opel Ampera-E skall det väl vara, Volt/Ampera är väl en hydrid.
från wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Bolt
The Bolt EV has a combined EPA-rated range of 238 mi (383 km).[1] For city driving, the EPA rated the Bolt range at 255 mi (410 km), and due to its relative high drag coefficient, its range for highway driving is 217 mi (349 km).Under the New European Driving Cycle (NEDC), the Opel Ampera-e is expected to achieve a range of over 400 km (250 mi) according to GM.
Ful är den iaf;
Bild

Stora problemet är att den inte finns riktigt att köpa än, Tesla 3 som inte heller finns än, har ungefär samma räckvidd, samma pris men har bättre prestanda, roligare teknik och är bra mycket snyggare.
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Boltens lead designer har sagt att att designen är ett"disaster" för Boltens aerodynamik, d.v.s."drag coefficient", cw.

Bolt har ett cw på 0.32, Model 3 förväntas ha 0.21 (kanske bäst i världen då den kommer), vilket är en stor skillnad. En Volvo 740 sedan har 0.41 som referens. Luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten, så dessa siffror har stor betydelse så fort man är utanför stan.

För övrigt så är det inte någon egentlig mening att använda Europeiska körcykeln som måttstock (NEDC) då den på ett dåligt sätt reflekterar verklig körning. Den amerikanska körcykeln (EPA) är en bättre måttstock.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

bjelkeman skrev:Boltens lead designer har sagt att att designen är ett"disaster" för Boltens aerodynamik, d.v.s."drag coefficient", cw.

Bolt har ett cw på 0.32, Model 3 förväntas ha 0.21 (kanske bäst i världen då den kommer), vilket är en stor skillnad. En Volvo 740 sedan har 0.41 som referens. Luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten, så dessa siffror har stor betydelse så fort man är utanför stan.

För övrigt så är det inte någon egentlig mening att använda Europeiska körcykeln som måttstock (NEDC) då den på ett dåligt sätt reflekterar verklig körning. Den amerikanska körcykeln (EPA) är en bättre måttstock.
I teslas senaste uppdatering har de lagt in en kul funktion. Nätet av superchargers börjar bli rejält utbyggt nu. Slår man in en adress som ligger långt bort talar datorn inte bara om hur man kommer till relevanta laddare utan också hur länga man behöver ladda.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Är det i version 8.0 eller tidigare?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

bjelkeman skrev:Är det i version 8.0 eller tidigare?
Det var den som kom förra veckan
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Elektrisk bil

Inlägg av gthyni »

Såg en Model X på Torsgatan häromdan,
mindre än jag tänkt och lite pensionärsvarning på den.... :roll:

Bild
Senast redigerad av gthyni den tis 27 sep 2016, 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BasBert »

När jag som enkel bilkonsument tänker "Elbil" då handlar det inte om Tesla utan om dessa Hybrider som Toyota, VW, Volvo, Mercedes + ngr till...
Om Vi pratar om Svenssonbilen (då menar jag inte Moderator Svensson utan den stora allmänheten) som nog ser till Hybriden så bör man ha i åtanke att tekniken vilar på den fossila motorn som elmotorn hämtar nästintill all sin kraft om vi nu inte drar in nedförsbackar och inbromsningar, men likafullt ska "batterierna" laddas. Kör du mestadels i ett kall klimat så kan du snabbt räkna ut att den fossila bensinmotorn får jobba och lägg till att den oftast är anpassad i kombination med bilens elmotor dvs lägre kW/Hk och vridmoment än en bil utan elmotor. Tillsammans kan de utveckla snabba accelererationer men ensam..njae.
Elbilen kommer under en överskådlig framtid ha stora problem med sin energilagring. Visst, batterierna kommer duga utmärkt för vardagskörning för de flesta men hur blire med fjällturen med frugan?
Tekniken för Svensson är inte här ännu ;)
/BB
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av gthyni »

De allra flesta bilar körs så de kan bytas mot en billig elbil t ex Renault Zoe redan idag. Norrbotten är trots allt inte representativt för de behov som 90% av Europas bilägare har.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar