Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

Ligger här jetlaggad o eländig på ett hotellrum i Shanghai och funderar. Plötsligt slog det mig: har mänskligt musikskapande någon framtid? Och nej, det var inte Schlagerfestivalen som som fick in mig på dessa banor utan teknikens utveckling. Så här tänkte jag: viss musik/vissa låtar blir uppskattade än andra. Varför är det så? Jo, det beror helt enkelt pga många människor gillar dem. Och varför gillar människor dem? Jo, av en anledning. Sker saker av en anledning kan man också ge sig den på att det går att utveckla en algoritm som beskriver den. Med tillgån till en sådan algoritm kan man låta en dator tugga sig genom i princip alla permutationer av toner, rytmer, etc som överhuvudtaget existerar. Analysera dem med algoritmen/algoritmerna och identifiera de låtar som folk gillar. Plötsligt har man tillgång till ett hitfabrik på en galaktisk nivå. Själv är jag övertygad om att detta kommer att ske (om det inte redan har skett).
Vad tror ni?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Eagle Hazze »

Det blir svårt pga att människan har en oändlig variation i smak och tycke tack o lov och som förändras över tid.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

Eagle Hazze skrev:Det blir svårt pga att människan har en oändlig variation i smak och tycke tack o lov och som förändras över tid.
Kan enkelt hanteras med nya algoritmer som tar hänsyn till kulturell särart och förändrad smak.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av blackparkas »

Hörde precis Måns Semmelröv på TV:n och tror detsamma som du.
Tror jag.
Jag orkade inte läsa hela inlägget om jag ska vara ärlig.
Men jag summerade det jag läste med att det blir skit.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av mikkejohansson »

Teorier för vad som "ska slå" har väl alltid funnits sedan populärmusiken slog igenom, oavsett om det var 20-talets kupletter eller "Brill building" eller Cheiron...men hela tiden kommer det nya strömningar som styr om och ger nya riktningar på vad som slår. Så försöker man analysera det till döds och när man väl gjort det - ja, då har folket hittat nåt nytt (grunge, edm, rock n roll, folkrock, punk) som en motreaktion.

Tror det är lugnt, bara man ser till att ha roligt och göra bra musik som man tror på.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Poester »

mikkejohansson skrev: Tror det är lugnt, bara man ser till att ha roligt och göra bra musik som man tror på.
Tror samma, men att man också ska försöka värna om unga musiker som går mot strömmen o inte ta död på de "avarter" som finns, genom att man ska betala för att få gigga, färre spelställen osv osv.
Där känner iaf jag att det ligger en del problem.
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Eagle Hazze »

Poester skrev:
mikkejohansson skrev: Tror det är lugnt, bara man ser till att ha roligt och göra bra musik som man tror på.
Tror samma, men att man också ska försöka värna om unga musiker som går mot strömmen o inte ta död på de "avarter" som finns, genom att man ska betala för att få gigga, färre spelställen osv osv.
Där känner iaf jag att det ligger en del problem.
Allt blir som sagt känsligare på landsbygden, den lilla staden där det finns/fans en scen för unga tjejer och killar att testa efter ett halvår i sin studiecirkel. Jag växte upp med musikförening, studieförbund, en skola/musikskola som gärna ställde upp med stöd. Kommunen tillhandahöll musikscen gratis eller mycket billigt sommar som vinter. I dag ser jag efter hemflytt i samma stad Eksjö att musikscenen är borttagen för danscirklar, utomhusscenen förfaller och kommunen är relativt ointresserad. Det finns band men det finns ingenstans för dem att testa sin nya musik på enklaste sätt då den självklara scenen i musikhuset numera är danslokal. Är detta typiskt för småkommuner, vad har ni för erfarenheter.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

Automatiserad komposition inom alla möjliga stilar har funnits ett tag nu och låter förstås alldeles utmärkt, å andra sidan är vi rätt många som inte vill att allt ska låta alldeles utmärkt utan vi vill bli överraskade, omskakade, provocerade etc och riktigt dit har inte automationen nått än. Lägg därutöver till att människor helt enkelt uppskattar att skapa ny musik och handspela densamma trots att det sedan länge inte "behövts" så tror jag inte vi kommer att uppleva musikutövandets död inom vår livstid.
Att marknaden för handgjord musik har krympt och fortsätter krympa är däremot odiskutabelt men det är inte riktigt samma sak.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av bjelkeman »

[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I[/youtube]

Det behövs bara fyra accord. Det vet vi ju. Trots det går det att skapa jätte mycket olika musik.

Däremot så är det tråkigt med ett dåligt live musik ekosystem. Så stöd det lokala, organisera något, dra ihop något. Det går.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av fieldflower »

Om man gör automation på vad som är populärt nu ligger man alltid ett steg efter.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

Jag tror att vi tenderar att överskatta vad människor kan åstadkomma och underskatta datorer. Jag minns när man sa att det är omöjligt från en dator att spöa kasparov i schack.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Eagle Hazze »

Jodå datorer kan mycket, jag har arbetat professionellt med datorer sedan mitten av 90-talet. Datorer har alttid klarat vissa uppgifetr (efter programmering av människor) mycket bättre än vad människor någonsin kommer att klara. Men fortfarande så måste man programmera slump i en dator där man anger mellan vilka parametrar slumpen ska befinna sig. Där är människa fortfarande överlägsen då vi har oändlig slump inom alla områden..
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

midlifecrisis skrev:Jag tror att vi tenderar att överskatta vad människor kan åstadkomma och underskatta datorer. Jag minns när man sa att det är omöjligt från en dator att spöa kasparov i schack.
Jag säger inte att det inte går, det både går och görs sedan flera år men frågan gällde väl om mänskligt musikskapande har någon framtid vilket jag vill hävda att det har så länge människan har lust.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

Grafen skrev:
midlifecrisis skrev:Jag tror att vi tenderar att överskatta vad människor kan åstadkomma och underskatta datorer. Jag minns när man sa att det är omöjligt från en dator att spöa kasparov i schack.
Jag säger inte att det inte går, det både går och görs sedan flera år men frågan gällde väl om mänskligt musikskapande har någon framtid vilket jag vill hävda att det har så länge människan har lust.
Jag hoppas du har rätt. Men själv misstänker jag att det kommer att ha ungefär samma roll som vinylskivor har när det gäller spridning av musik. Det kommer att bli en nischprodukt. När det kommer att ske är osäkert men definitivt inom 10 år.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av B-Å Åhs »

I vilket fall som helst blir det ointressant och meningslöst som större delen av all musik redan är
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

B-Å Åhs skrev:I vilket fall som helst blir det ointressant och meningslöst som större delen av all musik redan är
Kanske men inte nödvändigtvis. Man kan tänka sig en hybrid. "Computer assisted" musikskapande. Jämför tex med dagens datorgenererade filmer med gårdagens handtecknade.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av B-Å Åhs »

Samma resultat
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+
Inlägg: 1560
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 01:18
Ort: Umeå

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Myxomatosis »

Grafen skrev:
midlifecrisis skrev:Jag tror att vi tenderar att överskatta vad människor kan åstadkomma och underskatta datorer. Jag minns när man sa att det är omöjligt från en dator att spöa kasparov i schack.
Jag säger inte att det inte går, det både går och görs sedan flera år men frågan gällde väl om mänskligt musikskapande har någon framtid vilket jag vill hävda att det har så länge människan har lust.
Jag har dessutom hört att det finns människor som fortsatt spela schack även efter Kasparov fick stryk..
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Body&Soul »

Saknar mina musikaliska rötter i 60- och 70-talet. Nån härledde mina tankar i en annan tråd som kommunistisk hillbilly-tänkande. Ok, då. Men icke-kommersiellt utvecklande av entusiasm är mera värt än all "Idol"-hysteri. Nån var också inne på i ytterligare nån annan tråd huruvida man var slut musikalisk när man lämnat fjortisstadiet. Och kanske det, nån stans tappar man den oskuldsfulla renheten och ramlar in i cynismen. Även musikaliskt. Eller.... är vi ännu några som tror på att en oboe kan funka med slap och en distad kontra :-)
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

Body&Soul skrev:Saknar mina musikaliska rötter i 60- och 70-talet. Nån härledde mina tankar i en annan tråd som kommunistisk hillbilly-tänkande. Ok, då. Men icke-kommersiellt utvecklande av entusiasm är mera värt än all "Idol"-hysteri. Nån var också inne på i ytterligare nån annan tråd huruvida man var slut musikalisk när man lämnat fjortisstadiet. Och kanske det, nån stans tappar man den oskuldsfulla renheten och ramlar in i cynismen. Även musikaliskt. Eller.... är vi ännu några som tror på att en oboe kan funka med slap och en distad kontra :-)
Berättade jag om min kollega som precis pensionerade sig vid 62 års ålder? Nu när han inte längre har ett krävande heltidsjobb kan han ägna sig åt musiken på heltid. Förut kunde han bara turnera i helgerna. Och som han sa: - jag är en mycket bättre gitarrist nu än när jag var 20....
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Body&Soul »

Ah.. positivt.. ännu har jag inte uppnått optimal ålder :-)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av inber »

Jag är precis som midlifecrisis övertygad om att den punkt närmar sig med stormsteg när datorer är mer kompetenta än människor - även inom konstnärliga domäner som musik och konst.

Mäter man enstaka Turing-test eller AI i spelvärlden så är vi redan förbi den gränsen, men även rätt mycket musik görs ju redan med maskiner. Hur mycket i exempelvis en house-låt kräver att man kan spela ett instrument?

Idag är musik tyvärr ofta en produkt precis som alla andra. Det räcker inte med en bra låt. Kanske är 30-50 % själva produkten (dvs låt och artist), resten är marknadsföring, image och paketering.

Intressant är att svenska tidningar börjat diskutera de senaste månaderna huruvida mänskligheten är i fara när datorerna blir smartare än vi. Den debatten har knappats förts publikt tidigare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

Myxomatosis skrev:
Grafen skrev:
midlifecrisis skrev:Jag tror att vi tenderar att överskatta vad människor kan åstadkomma och underskatta datorer. Jag minns när man sa att det är omöjligt från en dator att spöa kasparov i schack.
Jag säger inte att det inte går, det både går och görs sedan flera år men frågan gällde väl om mänskligt musikskapande har någon framtid vilket jag vill hävda att det har så länge människan har lust.
Jag har dessutom hört att det finns människor som fortsatt spela schack även efter Kasparov fick stryk..
Men de är inte så många längre.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

inber skrev:Jag är precis som midlifecrisis övertygad om att den punkt närmar sig med stormsteg när datorer är mer kompetenta än människor - även inom konstnärliga domäner som musik och konst.

Mäter man enstaka Turing-test eller AI i spelvärlden så är vi redan förbi den gränsen, men även rätt mycket musik görs ju redan med maskiner. Hur mycket i exempelvis en house-låt kräver att man kan spela ett instrument?

Idag är musik tyvärr ofta en produkt precis som alla andra. Det räcker inte med en bra låt. Kanske är 30-50 % själva produkten (dvs låt och artist), resten är marknadsföring, image och paketering.

Intressant är att svenska tidningar börjat diskutera de senaste månaderna huruvida mänskligheten är i fara när datorerna blir smartare än vi. Den debatten har knappats förts publikt tidigare.
Håller med! Läs en bok som heter "The singularity is near". Det mest omstörtande jag någonsin läst.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av RolleHarris »

inber skrev:Jag är precis som midlifecrisis övertygad om att den punkt närmar sig med stormsteg när datorer är mer kompetenta än människor - även inom konstnärliga domäner som musik och konst.

Mäter man enstaka Turing-test eller AI i spelvärlden så är vi redan förbi den gränsen, men även rätt mycket musik görs ju redan med maskiner. Hur mycket i exempelvis en house-låt kräver att man kan spela ett instrument?

Idag är musik tyvärr ofta en produkt precis som alla andra. Det räcker inte med en bra låt. Kanske är 30-50 % själva produkten (dvs låt och artist), resten är marknadsföring, image och paketering.

Intressant är att svenska tidningar börjat diskutera de senaste månaderna huruvida mänskligheten är i fara när datorerna blir smartare än vi. Den debatten har knappats förts publikt tidigare.
Jag håller inte med. Image och marknadsföring har alltid varit lika viktigt. Se bara på musikvideoeran på 80talet när MTV var som störst. Eller Beatles. Kiss? Nej det där att "det var bättre förr för då var musiken minsann äkta" köper jag inte. Musikbranchen har alltid handlat om att sälja musiken som en produkt. Det är bara det att med dagens teknik så går det lättare än förr. Ta Motown till exempel. Samma musiker som i samma studio kompar olika artister. Snacka om masspruduktion av hits.
Det tycker jag är att likställa med att "dagens musik skapas i datorer".
Skriv svar