Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av funkys**t »

Jeezz!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:
gthyni skrev:1 sluta tjata isf, det är inte ditt beslut och det berör inte dig

2 om man går över gränsen så ber man om ursäkt. Plain and simple


Skickat från min iPhone med Tapatalk
1. Jag har inte sagt vad Johan ska göra. Jag har sagt hur mina föräldrar och andra föräldrar gör och gjort. Johan får göra precis som han vill.

2. Johan började skriva om att jag framstår som korkad. Alla som inte gör som Johan är korkade, helt enkelt. Snyggt? Nä.

3. Johan kan be om ursäkt. Jag ber väldigt gärna om ursäkt efter det.
Jävla bäbisbeteende!
Mina barn, 5 och 7, vet att bete sig bättre än det där.
Det var sista spiken för mig - du blir den första jag blockar på PB.
Blocka Johan också då. Det var han som började vräka ur sig skit om att folk framstår som korkade trots att jag INTE sagt hur han ska göra utan enbart skrivit hur mina föräldrar gjorde när jag var liten och att det finns fler som också tänker på samma sätt. Och, åter igen, JOHAN GÖR PRECIS SOM HAN VILL!! :evil: :evil:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av funkys**t »

Morsan och hennes framlidne gubbe spenderade typ ett halvt liv i Tyskland. Han utbildade sig till konstnär i Ulm och pratade flytande tyska. Hon har säkert massor av guldkorn vanliga turister åldrig kommer i närheten av. Återkommer!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Jan Hellman »

Som någon redan skrivit, färjan Göteborg - Kiel kan vara bra om man vill spara 75 mils körande och sova ut på båten. Jag skulle personligen över lag försöka undvika dom större vägarna och ta mindre vägar istället. Vägtullar på motorvägar i Tyskland, Frankrike kostar ofta lika mycket som bensinen på ett ungefär. Sen beror allt på vad man vill se. Finns hur mycket som helst att titta på i alla dessa länder. Att ta sig över alperna och undvika tunnlarna utan att det blir kurvigt och brant är svårt om man nu är höjdrädd. Tunnlarna byggdes för att spara tid och för att undvika höjdskillnaderna. Dom värsta hålnålskurvorna finns vid Stelvio och andra liknande pass. Finns egentligen två lite mindre kurviga vägar och det är A22/E45 över Insbruck upp mot Saltzburg och den mer östra vägen E70 mot Villach och sen A10 norrut. Dom "värsta" passen ligger i princip mitt emellan dessa vägar men åtminstone delvis så går dom i tunnlar. Stelvio ligger väster om A22. Om ni ska till Prag är benkyrkan i Kutna Hora 8 mil öster om Prag ett besök som man inte ska missa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sedlec_Ossuary

http://sedlecossuary.com/

Ganska välkänd nu för tiden. Men det brukar många tycka vara ett coolt stopp. En av dom mer obskyra kyrkor som finns. Intressant att vandra runt på kyrkogården också. Fantastiska gravstenar är olikt det mesta som finns här i Sverige. Om ni ska upp i krokarna München/Stuttgart så ligger musikaffären Station Music ungefär precis mitt emellan. Dom har väldigt många basar och andra basprylar i lager.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Jan Hellman skrev:
gthyni skrev:1 sluta tjata isf, det är inte ditt beslut och det berör inte dig

2 om man går över gränsen så ber man om ursäkt. Plain and simple


Skickat från min iPhone med Tapatalk
1. Jag har inte sagt vad Johan ska göra. Jag har sagt hur mina föräldrar och andra föräldrar gör och gjort. Johan får göra precis som han vill.

2. Johan började skriva om att jag framstår som korkad. Alla som inte gör som Johan är korkade, helt enkelt. Snyggt? Nä.

3. Johan kan be om ursäkt. Jag ber väldigt gärna om ursäkt efter det.

Ska JAG be om ursäkt?
Det var en hel del humor i det. Finns inte på kartan och jag behöver verkligen ingen ursäkt från dig.
"Hur andra föräldrar gör och gjort"
Jag kan säga dig att jag har en miljon polare med barn i samma ålder som våra, och INGEN av dem ens FUNDERAR på att ta med sina barn till Auschwitz eller något annat koncentrationsläger.
De funderar inte på det, inte för att de vill dölja verkligheten, utan för att de helt enkelt bedömer att deras barn är för unga, vilket jag, som trebarnsfar och med en vääääääldigt många vänner och bekanta med småbarn, anser att DE FLESTA barn i den här åldern är.

Frugan ska till Auschwitz igen i höst som det låter, jag ska be henne räkna hur många barn i 1-12-årsåldern det är när de är där.

I ärlighetens namn har tanken slagit mig att ta med dem till Dachau när vi ändå är i närheten.
Det är väldigt städat, nymålat och "fint" där så det hemska är inte lika påtagligt, man kunde nästan inte ens känna det hemska i gaskammaren eftersom den var så nymålad och renoverad. Den gaskammaren ordas det ju dessutom om den ens hann tas i bruk. Men nej, vi kommer inte åka dit.

Det var rätt mycket folk när vi var där för övrigt, inte en människa under 14-15 år dock.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Jan Hellman skrev:
gthyni skrev:1 sluta tjata isf, det är inte ditt beslut och det berör inte dig

2 om man går över gränsen så ber man om ursäkt. Plain and simple


Skickat från min iPhone med Tapatalk
1. Jag har inte sagt vad Johan ska göra. Jag har sagt hur mina föräldrar och andra föräldrar gör och gjort. Johan får göra precis som han vill.

2. Johan började skriva om att jag framstår som korkad. Alla som inte gör som Johan är korkade, helt enkelt. Snyggt? Nä.

3. Johan kan be om ursäkt. Jag ber väldigt gärna om ursäkt efter det.

Ska JAG be om ursäkt?
Det var en hel del humor i det. Finns inte på kartan och jag behöver verkligen ingen ursäkt från dig.
"Hur andra föräldrar gör och gjort"
Jag kan säga dig att jag har en miljon polare med barn i samma ålder som våra, och INGEN av dem ens FUNDERAR på att ta med sina barn till Auschwitz eller något annat koncentrationsläger.
De funderar inte på det, inte för att de vill dölja verkligheten, utan för att de helt enkelt bedömer att deras barn är för unga, vilket jag, som trebarnsfar och med en vääääääldigt många vänner och bekanta med småbarn, anser att DE FLESTA barn i den här åldern är.

Frugan ska till Auschwitz igen i höst som det låter, jag ska be henne räkna hur många barn i 1-12-årsåldern det är när de är där.

I ärlighetens namn har tanken slagit mig att ta med dem till Dachau när vi ändå är i närheten.
Det är väldigt städat, nymålat och "fint" där så det hemska är inte lika påtagligt, man kunde nästan inte ens känna det hemska i gaskammaren eftersom den var så nymålad och renoverad. Den gaskammaren ordas det ju dessutom om den ens hann tas i bruk. Men nej, vi kommer inte åka dit.

Det var rätt mycket folk när vi var där för övrigt, inte en människa under 14-15 år dock.
Åter igen, Johan, jag har INTE sagt till dig hur du ska göra och jag har inte insinuerat att det skulle vara fel eller "korkat" att inte ta med dom dit. Jag skrev framförallt vad JAG varit med om och hur JAG ser på saken. Och som du nog märkt så tycker jag INTE att det finns någon humor i att insinuera att någon uppträder korkat bara för att man ger SIN uppfattning om något.....

Lägg ner nu. Släpp det här. Du gjorde fel och jag har och medger fortfarande att det var rackarns dumt av mig att efter det du skrev blanda in dina barn. Det var inte bra och det är tredje gången jag upprepar det. Men insinuera INTE att någon framstår som korkad bara för att någon ger sin uppfattning om något.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av GandhiMK2 »

Oj...vart tog "dina korkade barn" vägen?? .....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Du uttryckte dig arrogant om något som jag anser mig sitta på mer kunskap i än du, mina barn, och förmodligen även när det gäller barn generellt, vilket jag tycker är ganska korkat.
Jag har för tjyven utöver att vara 3-barnsfar där den äldsta är 12 gått 5 år i skola med fokus på barn och ungdomar och utöver det hann jag jobba 3 år inom skolan....
Om någon beter sig korkat så kommer jag även i framtiden uttrycka den åsikten.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

funkys**t skrev:Morsan och hennes framlidne gubbe spenderade typ ett halvt liv i Tyskland. Han utbildade sig till konstnär i Ulm och pratade flytande tyska. Hon har säkert massor av guldkorn vanliga turister åldrig kommer i närheten av. Återkommer!

Kalas!!

Än så länge har vi inte haft så mycket fokus på Tyskland, men jag börjar tveka lite inför att dra till Tjeckien och Prag, tycker det kunde vara värt en egen resa ner med flyg dit + att jag är lite skraj för att bli rånad... :)
Alternativa planen är därför att åka in i Tyskland söderifrån typ från Salzburg till Munchen.

Har nån dragning till Dresden, + att jag funderar på att dra till Nurnberg bara för att visa ungarna Zeppelin Fields.


Lite nyfiken på det här stället också, Saxon switzerland national park, ligger i närheten av Dresden men jag vet inte om det känns värt efter att ha åkt genom alperna ett par gånger och knatat runt i Salzburg.

Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Du uttryckte dig arrogant om något som jag anser mig sitta på mer kunskap i än du, mina barn, och förmodligen även när det gäller barn generellt, vilket jag tycker är ganska korkat.
Jag har för tjyven utöver att vara 3-barnsfar där den äldsta är 12 gått 5 år i skola med fokus på barn och ungdomar och utöver det hann jag jobba 3 år inom skolan....
Om någon beter sig korkat så kommer jag även i framtiden uttrycka den åsikten.
Johan! Jag har ALDRIG sagt åt dig hur DU ska göra! Du bestämmer själv! Jag har sagt hur JAG tänker och när JAG vart med om detta. Ingenting annat!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Jan Hellman skrev:
Johan! Jag har ALDRIG sagt åt dig hur DU ska göra! Du bestämmer själv! Jag har sagt hur JAG tänker och när JAG vart med om detta. Ingenting annat!

Bra.
Då släpper vi det här.

Sålt Silver-stingrockan än? :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Bra.
Då släpper vi det här.

Sålt Silver-stingrockan än? :)
Tack. Nä. Är du intresserad? I övrigt önskar jag dig en fortsatt trevlig helg. Själv är jag i hojgaraget och skruvar. Garanterat barnfritt. [WINKING FACE][FACE WITH TEARS OF JOY]
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Jan Hellman skrev:
blackparkas skrev:Bra.
Då släpper vi det här.

Sålt Silver-stingrockan än? :)
Tack. Nä. Är du intresserad? I övrigt önskar jag dig en fortsatt trevlig helg. Själv är jag i hojgaraget och skruvar. Garanterat barnfritt. [WINKING FACE][FACE WITH TEARS OF JOY]
Intresserad - ja.
Har pengar - ja.
Borde använda de pengarna till en till bas - Absolut inte...

Köpte ju en Silver Sparkle G&L så egentligen är väl silverbaskontot fullt.... men jag är så Stingraysugen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Jan Hellman skrev:
blackparkas skrev:Bra.
Då släpper vi det här.

Sålt Silver-stingrockan än? :)
Tack. Nä. Är du intresserad? I övrigt önskar jag dig en fortsatt trevlig helg. Själv är jag i hojgaraget och skruvar. Garanterat barnfritt. [WINKING FACE][FACE WITH TEARS OF JOY]
Intresserad - ja.
Har pengar - ja.
Borde använda de pengarna till en till bas - Absolut inte...

Köpte ju en Silver Sparkle G&L så egentligen är väl silverbaskontot fullt.... men jag är så Stingraysugen...
Den är bra också. Ta vägen förbi här och testa den på väg ner till Dasc..... Öööh.... Normandie. ;) :D
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av AlbinH »

Ingen som varit på muséet i Sinsheim?

http://sinsheim.technik-museum.de/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jag av en händelse hamnar i Hamburg MÅSTE jag prova den gamla tunneln under Elbe! Snacka om häftigt! :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Body&Soul »

När jag var tio år 1966 tog min pappa med mig på en bilsemester runt i östblocket. Något mycket udda då. Bara att åka bil i de länderna var märkligt eftersom det växte meterhögt gräs på många av vägarna och bilar var mycket sällsynta. Vi besökte bl.a förintelsemuseet i Warszawa. Min far pratade inte någonting alls om det som hände och det vi såg i östländerna, bara en gång hyschade han mig när jag bland folk uttryckte på svenska att jag var less på alla röda stjärnor överallt. Det här var femtio år sedan och jag har fortfarande aldrig fattat varför han valde denna rundtur. Men det jag såg som tioåring formade min humanism och mina politiska åsikter i livet. Innan järnridån föll gjorde jag många fler resor i dessa länder och pratade med massor av människor. Så många av oss tar frihet för givet, ändå har vi varit grannar med ofriheten så länge utan att riktigt se.

Det här är inget ställningstagande i grälet i tråden, jag blev bara triggad att minnas.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Jan Hellman »

Mina föräldrar tog mig och syrran ett varv runt Östersjön och vi körde till Berlin och lite annat på 70-talet. Intressant. Polen var mycket mer fritt än andra delar av forna öst. Idag reser jag mycket hellre i Östeuropa och Ryssland än i väst faktiskt. Och nu ska det byggas murar på andra sidan Atlanten, man börjar kontrollera media, 10 stater har lagstadgat emot rätten att demonstrera, en underrättelsetjänst som kan vräka ur sig i princip vad som helst utan att behöva presentera några bevis, en politisk spelplan som knappt är en demokrati ens..... Det svänger fort.

Johan. Några små råd som du säkert redan känner till, men....

I många länder i Västeuropa är det idag lag på att ha första hjälpen-kit med i bilen. Böter om man blir stoppad och det saknas. Samma med varselväst och en del annat. Om bilen lägger ner så MÅSTE varselvästen på om man kliver ur bilen. Förbjudet att prata i mobil när man kör i många länder. Frankrike kräver att man har med glödlampor i reserv till bilen om det sitter vanliga koltrådslampor på bilen. Det har varit lag på att man måste ha med alkotestare i bilen i Frankrike men den lagen är slopad och nu är det mer en rekommendation. Om ni ska in i Polen måste det finnas brandsläckare i bilen. Bra att kolla upp lite vad som krävs i dom länder ni ska till. Många östländer kräver bogserlina och annat men det tror jag inte behövs dit ni ska. Men varselväst och annat ger böter om man blir stoppad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Per »

Även PB går framåt! :D

Jan & Johan: :hug: :tummenupp:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Låst