Rekommendera (tv-) Serier...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av GandhiMK2 »

Wow...vad hände? Blev jag politisk och det är för känsligt? =0
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av gabrieldahl »

Nu bumpar jag upp den här tråden!

Om du gillar true crime(-ish) kan jag tipsa om:

- The People Vs. O.J Simpson. En rekonstruktion av OJ-fallet som i många fall matchar riktiga domstolsklipp med bra casting. För mig som var på tok för liten när det hände för att förstå någonting var det sjukt intressant. (Netflix)
- Manhunt: Unabomber. Redan rekommenderad här men bara hålla med! Länge sen jag såg men tight skriven och känns inte för lång. (Netflix)
- Mindhunter. Ett gäng avsnitt är regisserade av David Fincher! Om FBI:s 70-tal, då de började kartlägga seriemördare. Lite hit & miss, ibland är den ganska bra, ibland riktigt dålig. Huvudkaraktären är enormt tråkig, och den kan verkligen kännas för mycket som en serie ibland - påklistrat drama/cliffhanger utan bestående konsekvenser. Jag gillar den mest pga det psykologiska och historiska innehållet, men själva dramat är inte jättegripande tycker jag. (Netflix)
- Conversations with a killer: The Ted Bundy Tapes (dokumentär). En historik över Ted Bundys liv och brott, mestadels baserat på bandade intervjuer. (Netflix)
- Paradise Lost. Om tre helt sjuka mord i West Memphis i Arkansas (dokumentär). Dokumentärserien (3 delar) utspelar sig i 15 år och har mer eller mindre haft ordentlig inverkan på fallet. Den är väldigt vinklad så kan ses med en nypa salt. Dock en varning: den innehåller skildringar av våld mot barn och extremt starka bilder. Jag hade många tillfällen där jag fick täcka över ansiktet pga innehåller riktiga brottsplatsfoton. (HBO)
- OJ: Made in America (dokumentär). Klart mer lättsmält än de två andra, även om det är brottsplatsfoton etc. Jag föredrar absolut den här dokumentären över dramaversionen. Den handlar mer om hela O.J's liv än bara rättegången även fast den tar upp en stor del. Jag vet dessvärre inte var den finns att streama, kanske Amazon Prime. Om du kan hitta den kan jag varmt rekommendera den.

Komedi:

- Community. Förmodligen min favoritserie. Säsong 1-3 helt klart bäst, fantastiskt bra skriven och skådespelad (Allison Brie från Mad Men är med). Om en studiegrupp på ett sunkigt men charmigt komvux. (Viaplay)
- Bojack Horseman. En animerad serie, vilket kanske är ett stort minus. Antropomorfiska djur lever med människor i LA. En ganska svag första säsong (runt halva säsongen börjar den komma igång) som kretsar kring en avdankad sitcom-skådis som ska släppa sina memoarer. Blandar väldigt mycket barnslig/"lätt" humor med extremt mörka ögonblick och skildrar depression och andra mentala problem på ett väldigt sobert vis. På ett sätt en sorts antites (pretto, jag vet) på den typiska sitcom-formeln. Aaron Paul från Breaking Bad är med! (Netflix)
- Party Down. "Feelbad"-humor, lite som the office. Om en cateringfirma i Hollywood där personalen vill slå igenom som skådisar, komiker, manusförfattare etc. Väldigt rolig och bra castad. Tyvärr bara två säsonger pga Adam Scott som spelar huvudrollen hakade på Parks & Rec. istället. Fanns på Netflix men nu försvunnit ):
- With Bob & David. Det finns en möjlighet att du hatar detta program, det är en sketchserie med David Cross (från Arrested Development) och Bob Odenkirk (Saul från Breaking Bad) med ett gäng olika bra sketcher. Vissa är oerhört roliga och vissa faller helt platt. Finns bara en säsong så om du inte gillar det har du inte ödslat allt för mycket tid. Jag gillar det, men förstår verkligen folk som inte gör det!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av blackparkas »

Håller verkligen med om Mindhunter.
Blev rekommenderad den av nån som tyckte det var "SÅ BRA!!"

Kass huvudrollsinnehavare, även om hans kollega väger upp en del.
Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren verkar man inte riktigt veta vad man ska göra med.
Känns som att hon är med på ett hörn för att det ska vara en kvinna med.
Hon är lesbisk och just den delen känns också mest krystad för att det SKA vara med den homosexuella biten också.. för att göra alla nöjda och klada.

Som nämnts, ibland riktigt dåligt (oftast) ibland riktigt bra

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av TDHP »

Har just sett fyra säsonger av Alaskan Bush People.
Lätt udda realitygrej på Discovery.
Det är säkert inte 100% på riktigt, men jag är helt såld! :)
Sista avsnittet gick i USA för några veckor sen, så nu är det bara att hoppas på en ny säsong!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av blackparkas »

The Killing går det väl en andra säsong av på SVT just nu har jag för mig va?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av Eagle Hazze »

Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av blackparkas »

Sinner var det jag menade kom jag på... Inte The Killing.

The Killing har jag inte sett.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av eeakga »

Har precis betat av säsong 1 av The 100 på Netflix. Lite åt sci-fi-hållet, men mer åt drama/thriller. Kan verkligen rekommendera den.
Bra story, ruskigt spännande och framförallt otroligt bra skrivna karaktärer.

Rekommenderar också Atypical, även den Netflix. Helt fantastisk serie!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av bjelkeman »

Tales from the Loop, baserad på målningar och illustrationer från svensken Simon Stålenhag. Amazon Prime.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rekommendera (tv-) Serier...

Inlägg av blackparkas »

Snart kikat klart på "Fångad" på Netflix.
(Trapped eng. title)

Isländskt krim-drama kan man väl kalla det.
Ganska långsamt och ganska bra.
Inte toppklass, men en stabil 3:a so far.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar