New York på hösten... - DC?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

Planerar dra till New York nästa höst.
Det är väl någorlunda lågsäsong vill jag minnas runt september. Kanske...

Tanken var att försöka hugga nåt SAS-rebjudande när de dyker upp, vilket det brukar göra med jämna mellanrum.
Polarn och hans tant brukar flyga Norwegian till staterna och är jättenöjda... Tankar?

Vilken flygplats i NY är enklast att ta sig in ifrån?
Eller kör man taxi oavsett? Vad kostar det?

Boende... En djungel... och mycket av det man hittar är svindyrt utan att för det vara särskilt bra.... Tips?

Väl i NY blir det bara de vanliga sevärdheterna skulle jag tro.
Inga håkkymatcher, förmodligen inga museum osv utan mest knata runt Manhattan och se det som ska ses, åka till Liberty Island, ev. Ellis Island men tveksamt...


Däremot tänkte jag tanken häromdagen att man kanske skulle hyra en bil ett par dagar och köra ner till Washington.
Vi är vana att åka mycket och länge på kort tid, och det är ju inte mer än 3-4 timmar ner till Washington och jag tänker mig att man egentligen hinner se det man behöver se på en dag i Washington...

Vi kommer inte kunna vara lediga hur länge som helst och tänker att 3 heldagar i NY + den tid som blir över på själva resdagarna får räcka, om vi inte gör DC alltså, då får det bli nån dag till...


Nåväl.
Egentligen är det NY som gäller, men fick en liten fundering som sagt ang. Washington...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av B-Å Åhs »

Du kan ju åka tåg till Washington DC . Som liten bodde jag i DC mellan 69-72 och har bara trevliga minnen , men man levde en ganska skyddad tillvaro som diplomat unge. Finns en hel del historia i den stan ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

Ja, tåg funkar ju också iofs.
Förmodligen lite smidigare dessutom... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av BBQV »

Jag var där med dottern i somras. Vi flög med SAS, landade på Newark. Vi åkte Shuttle bus in till Manhattan på en dryg halvtimme. Bokade det när vi köpte resan. Minns inte vad det kostade, men det var lätt värt pengarna. Taxi blir dyrt...

Wyndham New Yorker Hotel, mittemot Madison Square Garden, kostade oss runt en tusenlapp natten och ligger sjukt centralt! Helt okej standard.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av BB3000S »

Fast du gillar ju att åka bil... :)
Mkt bra tips från BBQV ang boende, skulle gå på läge o lågt pris så länge standarden ser ok ut. Har bott på ett par ’coola’ hotel i NY i jobbet som jag aldrig nånsin skulle välja själv - när vi var där privat senast tog vi ett Holiday Inn vid Times Square, runt 1k per natt, centralt o bra.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

Hm.... Det går att hitta vettiga hotell för så lite som 1000 spänn alltså!?
Nu är vi ju 2 vuxna och 3 barn, brukar kunna ställa till det ibland.
Sist jag kollade, men då var det bara för kul 2-3 veckor innan jag tänkte att vi skulle ha åkt, då kostade alla hotell 4000 spänn natten... :D

Är det som i London att 1000 kr natten eller 2000 kr natten inte gör någon nämnvärd skillnad i standard på hotellen?
Tänker att om det går att få ett riktigt bra hotell för 2500 spänn natten så tänker jag mig att vi tycker det är värt det.

BBQ - När du säger att du köpte transfer när du bokade resan.
Bokade du resan via SAS eller nåt annat?
Vore ju fantastiskt om det gick att boka det i samband med flyget förstås.

Har för mig att Figge eller nån tipsat om nåt hotell i närheten av Central Station?


BB3000 - Japp, jag gillar att åka bil! Speciellt i andra länder!
Hade man ju kunnat kika in i Philadelphia och Baltimore också. Även om jag inte tror det är så mycket att se... :D
Men jag tror nog att det kanske bara blir NY, hade varit väldigt kul dock att klämma in en dag i DC.
Allt man behöver se ligger på ju på samma ställe.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av BBQV »

Vi är old school, vi gick in på en resebyrå och pratade med en säljare. De bokade flyg, transfer och hotell på en gång. Smidigt sa Bull.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

BBQV skrev:Vi är old school, vi gick in på en resebyrå och pratade med en säljare. De bokade flyg, transfer och hotell på en gång. Smidigt sa Bull.

Ah!
Det gillar jag också... Men det finns ingen resebyrå i stan längre... :(

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av bootsy »

Jag har extremt mycket tips, men eftersom du aldrig lyssnar ändå så hoppar vi dem.
Jag skulle skippa DC, den tiden det tar att åka fram och tillbaka, plus allmänt stressig rusning kring städerna är inte värd en bilresa, om ni inte har obegränsat med tid. Tänk också på att frihetsgudinnan och Ellis Island käkar tid. Överlag är det mycket köer på de klassiska turistattraktionerna, så planera klokt. Och det finns ingen lågsäsong i NYC.
Sedan gäller det att bo rätt på Manhattan också. Undvik turisthotellen kring Times Square. Bo längre nedåt. Ha bra skor, det kommer att promeneras mycket. Och räkna med att inte hinna allt ni vill hinna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av BBQV »

What he said. ^^^
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

Hahahaaa!!

Jag lyssnar visst.
Men däremot vet jag ju bättre vad vi faktiskt är intresserade av... :D
Att käka en perfekt Linguini i East Village är väl kanske inte det vi är på jakt efter... :)
Sjukt turistig resa är tanken eftersom det är första gången för oss alla.

Ang. Frihetsgudinnan så känns det så snopet bara om man skulle se den från Battery Park som en liten myra långt bort..
Jag tror inte vi har något behov av att gå upp i den, mer se den på närmare håll, men det kanske finns båtturer iofs som bara rundar ön gissar jag.
Ellis Island är inte något måste, men frugan är SO-lärare och hade det önskemålet.


Motivera gärna varför man ska bo nedåt hellre än vid Times Square eller uppåt runt Central Park.


Om man vill upp i en skrapa.
Vilken ska man ta?



Vi åker med 3 barn vilka är 9, 13, 15 vid resetillfället...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

Ang. DC så är alltså tanken isåfall att köra 2 dagar extra.
Tåg känns ju rätt smidigt om man skulle banga bil/trafik.
Vi körde runt Europa på 2,5 vecka men där de flesta milen/länderna avverkades på en vecka så vi har inte så mycket emot av att köra långt och länge.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Hahahaaa!!

Jag lyssnar visst.
Men däremot vet jag ju bättre vad vi faktiskt är intresserade av... :D
Att käka en perfekt Linguini i East Village är väl kanske inte det vi är på jakt efter... :)
Sjukt turistig resa är tanken eftersom det är första gången för oss alla.

Ang. Frihetsgudinnan så känns det så snopet bara om man skulle se den från Battery Park som en liten myra långt bort..
Jag tror inte vi har något behov av att gå upp i den, mer se den på närmare håll, men det kanske finns båtturer iofs som bara rundar ön gissar jag.
Ellis Island är inte något måste, men frugan är SO-lärare och hade det önskemålet.


Motivera gärna varför man ska bo nedåt hellre än vid Times Square eller uppåt runt Central Park.


Om man vill upp i en skrapa.
Vilken ska man ta?



Vi åker med 3 barn vilka är 9, 13, 15 vid resetillfället...
Times Square är förbannat tråkigt och innehåller inte ett spår äkta NY numer. Så flytta hellre lite längre ner (eller upp, men det är inte lika kul där), allt är promenadvänligt, men det tar tid.
Angående skrapa så är det Rockefeller Center – Top of the Rock – som är bäst. Köerna är betydligt kortare än till Empire State och utsikten minst lika fin.
Ja, det finns bra båtturer vad jag förstått! Har aldrig gjort det själv, men det är säkert ett bra sätt att se mycket av Manhattan från vattnet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Ang. DC så är alltså tanken isåfall att köra 2 dagar extra.
Tåg känns ju rätt smidigt om man skulle banga bil/trafik.
Vi körde runt Europa på 2,5 vecka men där de flesta milen/länderna avverkades på en vecka så vi har inte så mycket emot av att köra långt och länge.
Att köra bil i USA är visserligen ganska enkelt, men trafiken till och från NYC är blodig.
Sedan måste jag säga att DC i mina ögon är rätt överskattat. Koncentrera er på NYC när ni är där tycker jag. Det finns enormt mycket kul att göra.
(Eller ta en tur upp till New England, det är riktigt fint vid den tiden på året. )
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av bootsy »

För övrigt är hotell dyrt i NYC. Det KAN vara värt att kolla AirBnB – jag har bott väldigt bra i folks lägenheter där. Men det var ett par år sedan senast.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av GandhiMK2 »

Japp,du minns rätt. Jag har bott på New Yorker hotel ett par ggr. :-)
Dels ser det ut som en karikatur ifrån en gammal film,vi har råkat få skön utsikt mot Empire State building och när man vaknat med jetlag för tidigt på morgonen så har man sett de första arbetarna börja myllra fram mellan röken från gatubrunnslocken...
Det är rätt mycket liv och rörelse där omkring och nära till Times square och Empire State Building etc så du har liksom den fulla turismen på armslängds avstånd.
Nu för tiden vill jag hellre bo söderut. Chinatown,gärna , för det finns knget som ger så mycket overklighetskänslor som att öppna dörren och mötas av tonvis med levande försk fisk och kinesiska hälsokostbutiker...;-)
Sen kan jag förstå att det inte är det FÖRSTA man vill stöta på....
Hur som, med 3 barn blir det dyrt...:-/ På New Yorker i september fick jag fram ett snittpris på ett sånt rum till 388 usd/natt och då ingår inte frukost.... Det finns iofs en hel del små ”deli’s” runt omkring där man ibland kan käka en buffe med allt mellan himmel och jord för förhållandevis lite pengar och så finns tic toc diner i New Yorkers gatuplan och där blir man onekligen mätt på pannkakor och tuna melts men det blir en 70+ usd morgon och det är ju inte enbart glädjerikt...
Jag tror att det blir svårt att komma undan billigt på boendet hur du än gör.

Jag har aldrig varit i Washington men jag har vänner som är födda där och kompisar som varit där och det är ingen av dom som rekommenderat det alls.
Du kommer inte att hinna tröttna på NY. Om du plötsligt tycker att du kan Manhattan så finns ju alltid Brooklyn.
Vi åkte upp i Empire State building en förmiddag 2 dagar innan Jul. Inte avskräckande kö alls. Var uppe på 20 min eller nåt.
Ellis Island har jag hört är en enorm tidstjuv och ska inte vara värt besväret. Ta Staten Island färjan tor så får du se Frihetsgudinnan på ,vad iaf jag tycker är tillräckligt,nära avstånd och du får en grym vy av södra Manhattan.

Ett par snabba mattips:
Den bästa hamburgaren jag ätit,ever:
Dumont burger 314 bedford avenue i Williamsburg. Det kräver en tubresa in i Brooklyn och sen en bits gång men det är ganska roligt område.Kul kontrast mot Manhattans skyskrapor.
Meatballshop på stantonstreet(bla ,tror jag) där dom serverar köttbullar på olika sätt och alla får ett eget kort där
Man ringar in vad man vill ha för bullar,vilken sås, vilka tillhyggen osv...inte MAGISKT men lite kul,inte minst för ungarna kanske..
Sen El Almacen som är en argentinsk köttrestaurant(du gillar stor köttma?;-)) som dessvärre också ligger i Williamsburg så d e ju mer av en effort. Kan vara svårintjatat när man gått en mil redan den dagen... anyway, 557 Driggs ave. 100m fr Bedford Av -tuben.

Som alla andra sagt, ha skor, gå. Och åk tub. Jag har inte varit uppe i frihetsgudinnan men jag har heller ingen koppling till den mer än att den är ball,stor och står på en plätt med en massa historia. Det coolaste med NY är ju hur det känns att vara där. Man har ju sett det på film så mycket att just det inte blir ngn jääättechock men man vet inte hur det KÖNNS att vara där. Hur det luktar och låter. DET är den stora grejen ,tycker jag. Och den uppöever man i ordentligt högre utsträckning av att gå omkring, ta tuben och undra var fan man är nu då, och käka och trängas med New Yprkers än att trängas i timmar med folk ifrån Söderhamn i ngn tråkig kö till någon must-see-spot som är över på 5 minuter. Tycker jag.

En tvättäkta idiotpryl som jag åkte på sist som du kan slippa:
Streetfood är ju kanon. Dock står inte alltid priser på vagnarna. Min dotter blev hungrig när vi var innebi ngn affär och grottade så hon och jag gick ut till vagnen vi sett på väg in i affären och beställde en korv med bröd.
Jetlag’ad och off guard som jag var så tog jag emot korven och snapplen och frågade vad han skulle ha i betalt sekunden efter att min dotter satt tänderna i korven... 12dollar....
Sv ngn anledning så lyser det tydligen turist om en ,just såna vendors är säkert experter på att läsa av folk också, men där en New Yorker säkert skulle ha skrikit”Fuck YOU” och slängt korven på försäljaren och gått därifrån utan att pröjsa så betalar jag snällt och knyter handen i fickan. 12 dollar är ju ingenting i den stora konkursen det innebär att vara i NY men det är en så trist känsla av att man är en sucker och måste vara på sin vakt. För att citera min kära,och vad som blivit vårt nya mantra efter att ha tillbringat för mycket tid i detta unikum av hög kvalitet ,service och artighet och därmed fått förvridna förväntningar: det där hade ALDRIG hänt i Tokyo...;-)
Anyway.... FRÅGA VAD DET KOSTAR INNAN du biter...

Och OM du skulle råka hamna på ett hak i Nolita som heter Crudo Vineria Con Cucina så minns du plötsligt detta och lägger benen på ryggen. Ryck upp dina ungar och gå. Du blir blåst. Det smakar skit och det är ett snuskigt hak.

Jag använde odenresor sist jag behövde hjälp med en bokning.(skulle ha samma utresa men olika hemresor och dom kom med en handfull förslag och var allmänt behjälpliga. Kändes inte dyrt alls och sparade massor med strul)
Jag letsde upp ngn info@-adress och mailade vad jag var ute efter. Värt att testa.

Vad är det förresten för erbjudande du letar efter? Mer eller mindre any given day kan du hitta tor för 3200 eller i krokarna och direkt för ibland marginellt dyrare.
Har landat på Newsrk och JFK. Newark närmre men skit samma eg. Känns som att alla mest är otrevliga på vilken flygplats du än hamnar på.

Ha så sköj!!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

Ang. DC så är det lite så vi opererar ibland...
"Titta, vi är bara 10 mil från Pisa, då måste vi ju åka dit"
"Ska vi åka hem, eller ska vi hitta på nåt annat när vi ändå är ute på? - Ja, vi åker till Öland"

För vår del är det en kul grej att isåfall ta 2 dagar extra som man lägger på att se Vita Huset, Capitol Hill osv.
Det är väl gjort på ett par timmar... Sen kan man kolla Smithsonian Air and Space när man ändå är där...
Jag personligen skulle kunna ta en dagstur till DC bara för att ha sett Vita Huset....

Körde 80 mil en dag på Irland.
Det är ganska bra jobbat på den lilla ön med inte så snabba vägar.
Var en nätt liten dagstur på runt 15 timmar med bl.a. Belfast och Derry på schemat.
Eller Europaresan... Typ en vecka Paris-Genua-Gardasjön-Salzburg-Prag-Berlin....
Och då var vi ändå två nätter i Genua och 2 nätter runt Salzburg...
Senast redigerad av blackparkas den mån 05 nov 2018, 16:24, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av bjelkeman »

Smithsonian Air and Space

Det är riktigt kul om man har sånt intresse.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Ang. DC så är det lite så vi opererar ibland...
"Titta, vi är bara 10 mil från Pisa, då måste vi ju åka dit"
"Ska vi åka hem, eller ska vi hitta på nåt annat när vi ändå är ute på? - Ja, vi åker till Öland"

För vår del är det en kul grej att isåfall ta 2 dagar extra som man lägger på att se Vita Huset, Capitol Hill osv.
Det är väl gjort på ett par timmar... Sen kan man kolla Smithsonian Air and Space när man ändå är där...
Jag personligen skulle kunna ta en dagstur till DC bara för att ha sett Vita Huset....

Körde 80 mil en dag på Irland.
Det är ganska bra jobbat på den lilla ön med inte så snabba vägar.
Var en nätt liten dagstur på runt 15 timmar med bl.a. Belfast och Derry på schemat.
Eller Europaresan... Typ en vecka Paris-Genua-Gardasjön-Salzburg-Prag-Berlin....
Och då var vi ändå två nätter i Genua och 2 nätter runt Salzburg...
Hörrudurru, kömm int å snakke mä mej om å nåt jävla avverka onödigt många mil per dag, inte!! ;-) I somras körde vi 450 mil på 9 dygn och då låg vi still i Kitzbuhel i 4 dygn och ett dygn i Wien...;-) Inte helt igenomtänkt resa men kul ändå...

Ang "oj, d e bara 10 mil till Pisa" så , absolut. With ya, man. DOCK inte sådär att man är i Paris och känner "OJ det är bara 10 mil till Säffle!! Vi åker..." Sen kanske det är taskigt att jämföra DC med säffle...men jämfört med att istället stana 2 dagar till i världens näst coolaste stad så ...men vad vet jag? testa och berätta så slipper jag chansa bort mina NY-dagar om det är kass. ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

Hahaha!!

Men kom igen.
Vita Huset, Capitol Hill, Arlingtonkyrkogården, Lincolnmonumentet..
Det räcker ju för mig i alla fall för att kunna köra ganska många mil/bränna många timmar.

Har märkt att vi gärna offrar bra mat osv och ser så mycket som möjligt istället.
Man får tycka att det är fånigt att man vill se Central Station, Frihetsgudinnan och Ground Zero.
Helt ok.
Men det är sånt som får mig att vilja resa, inte käket.
Ölkorv och chips i bilen kommer man långt på.... :D

London är min favoritstad.
Trots att jag varit där 10-12 ggr så går vi ändå alltid och kollar till Big Ben, Tower Bridge osv fortfarande när vi är dit och jag sitter hellre på DLR:n i 30 min enkel resa ut till Thames Barrier än sitta och käka god mat... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av bootsy »

Det är klart att du ska göra allt turistigt du törstar efter i NY, stan är magisk. Men det fina är att stämningen och upplevelsen insups bäst i gathörnen, när man promenerar kvarter efter kvarter. Jag åkte dit med min brorsa för första gången i hans liv härom hösten. Det var mäktigt att få se stan genom hans ögon. Men som han sa: "man går ju omkring i en film var man än vänder sig" – känslan med stan är liksom ÖVERALLT (förutom möjligen kring de värsta turistfällorna vid Times Sq då).
Och åk till DC om ni vill, men underskatta inte logistiken att ta sig dit.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av blackparkas »

Det är just därför jag tror att New York kan bli en ny favoritstad.
Även om jag älskar Tower Bridge och Houses of Parliaments i London så är det ju själva stan som är grejen.
Sätta sig i trappan vid Trafalgar Square, gå runt Covent Garden, Hyde Park.... Helt annan feeling än i t.ex. Sverige. Eller Paris... Eller Rom, även om jag gillade Rom och kommer åka dit igen. Trastevere och Colosseum är anledningar nog att åka tillbaka...

Frågan är hur man vågar knata omkring i New York med ungar...

De är vana att gå efter att ha varit med oss i London 2-3 ggr, Paris, Prag, Rom, Salzburg, Dublin osv osv...
Så att knata omkring tror jag inte är något problem och knata omkring är just vad vi kommer att göra.
Vi kommer säkerligen hålla oss till Manhattan, knata över Brooklyn Bridge och tillbaka som längst bortom Manhattan...



Får se med DC.
Sjukt dyrt med hotell i NY och vet inte hur länge vi kan vara lediga, frugan är lärare...
Men funderar på att kolla hyrbilsfirma utanför stan, söderut helt enkelt så kanske det kan udnerlätta... vi får se...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av BB3000S »

Tänkte inte på ungarna, ja då kanske det blir dyrt i New York. Måste ni bo i New York då? Firman hade kontor i Piscataway NJ förut, tar ca 1h med tåg in till NYC, och därute finns gott om hotell med stoora rum. Embassy Suites i Piscataway har dessutom helschysst frukost med en dam som gör pannkakor o omelett som man vill ha dom. :) Kollade priset för 5 nätter med 3 barn, verkar ligga på ca 1.100:- per natt.

Om alternativet är 3-4ggr dyrare i NYC är jag rätt säker att vi skulle välja fler nätter på vischan och/eller mer pengar att shoppa för. Lite trist att bränna 20-30k på ett hotellrum som man bara sover i... :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av AlbinH »

Ujujuj!! Fantastiska råd ovan!

Jag har fått uppfattningen att du är en bildrulle (petrol head)! Som jag då.. :D

Så OM jag skulle hamna i NY, (inte troligt..) skulle jag vallfärda till Chrysler Building, of course!
Bara för att plåta statyn i entrén. :shock: :lol:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: New York på hösten... - DC?

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Det är just därför jag tror att New York kan bli en ny favoritstad.
Även om jag älskar Tower Bridge och Houses of Parliaments i London så är det ju själva stan som är grejen.
Sätta sig i trappan vid Trafalgar Square, gå runt Covent Garden, Hyde Park.... Helt annan feeling än i t.ex. Sverige. Eller Paris... Eller Rom, även om jag gillade Rom och kommer åka dit igen. Trastevere och Colosseum är anledningar nog att åka tillbaka...

Frågan är hur man vågar knata omkring i New York med ungar...

De är vana att gå efter att ha varit med oss i London 2-3 ggr, Paris, Prag, Rom, Salzburg, Dublin osv osv...
Så att knata omkring tror jag inte är något problem och knata omkring är just vad vi kommer att göra.
Vi kommer säkerligen hålla oss till Manhattan, knata över Brooklyn Bridge och tillbaka som längst bortom Manhattan...



Får se med DC.
Sjukt dyrt med hotell i NY och vet inte hur länge vi kan vara lediga, frugan är lärare...
Men funderar på att kolla hyrbilsfirma utanför stan, söderut helt enkelt så kanske det kan udnerlätta... vi får se...
Säkerhetsmässigt finns det inga problem att promenera med ungar på Manhattan. Nolltoleransen har gjort att det mesta av gatubrottsligheten är mer eller mindre borta. Jag stöter på fler pundare och potentiella bråkmakare på en kvarts promenad i Stockholm än jag gör under en heldag i NY. Preppa med bra skor och se till att pausa och fylla på blodsockret med jämna mellanrum så går det bra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar