Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

Jo, det börjar väl kännas som att många lättar på försiktigheten, men jag tycker ändå att de allra flesta sköter det bra. Har varit på semester med husbilen på bla Öland, och det var inga problem där heller. Ovanligt lite folk, både i Löttorp och Borgholm. Folk håller avstånd och följer restriktioner.
Sen går ju faktiskt både antal nya smittade, vårdade på IVA och döda ner varje vecka.
Detta trots att folk har varit för nära varann på uteserveringar, i affärer, på demonstrationer, studentfester och allehanda annat. Vi får väl se hur det ser ut om ett par veckor när folk kommer hem från semestern, men det känns lite som att vi hittills har grejat det bättre än de flesta trott.
Själva var jag helt säker på att både jag, frun och de flesta på mitt kontor hade det i början av mars, men vi testade negativt för antikroppar. Vilket iof har visat sig inte vara nåt konstigt, vi kan tydligen ha haft det ändå.
Hösten blir ju intressant. Vi ska spela på en kryssning sista helgen i augusti, och den verkar hittills bli av. Framflyttad från maj. Får se hur dom löser det praktiskt på båten...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Vi pratade om att åka till Öland, men med alla skräckrapporter om hur fullt det var överallt så sket vi i det...

Jag tyckte vi skulle åka, speciellt eftersom vi brukar hålla till på campingar och stränder som INTE är Böda där det verkar ha varit fullsmockat.
Fick tidigt rapporter om att hela Öland var överfullt av tyskar dessutom. :)

Smolket i bägaren såhär i halvtid är väl att vårt misslyckande var de äldre.
Att en gammal person som har hemtjänst på en månad kan ha 20 olika människor som kommer till dem är knappast optimalt.
Här har vi en del att lära av grannländerna.

Annars kan jag hålla med om att det mesta har funkat, även om jag får psykpbryt när jag ser bilder från Ikea eller Ullared.
Eller när vi var in en snabbis på ICA Maxi i Linköping...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tis 28 jul 2020, 11:32 Ja, man börjar ju höra om folk som gifter sig och har bröllopsfester...
Jaa... det är bra skumt.... fattar att man får panik när ett av livets , iaf till synes, viktigaste grej sätts på vänt... händer en del i skallen... men ändå!..
skulle ha grymt svårt att bjuda in ens 25 pers på fest just nu... än mindre 100....

Jaja... we’ll see how it goes...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Var i Farsta centrum idag...kände inte av ngn väldig social distansiering...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Plockar man bort alla dödsfall från 70 år och uppåt, så har vi ett dödstal på 600 i Sverige.
Problematiken med äldreboenden har vi ju haft under flera årtionden; vi behandlar våra äldre illa i många avseenden.
Nu blev det väldigt konkret iom Coviden.

Men, med tanke på den där tabellen med antal döda i Sverige per vecka under de senaste 5 åren,
skulle jag gärna vilja se en statistik på hur många människor över 70 år som har dött per vecka sedan i mars, Sverige vs Norge.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddan skrev: ons 29 jul 2020, 09:42 Plockar man bort alla dödsfall från 70 år och uppåt, så har vi ett dödstal på 600 i Sverige.
Problematiken med äldreboenden har vi ju haft under flera årtionden; vi behandlar våra äldre illa i många avseenden.
Nu blev det väldigt konkret iom Coviden.

Men, med tanke på den där tabellen med antal döda i Sverige per vecka under de senaste 5 åren,
skulle jag gärna vilja se en statistik på hur många människor över 70 år som har dött per vecka sedan i mars, Sverige vs Norge.
Va?! Försöker du spela rimlifiering med Coronastatistiken?! How dare you?! Det viktigaste är att det SER JÄVLIGT ILLA UT! Hur ska tidningarna annars kunna sälja saker på löp som ”SPANIEN PANIKEN!! -KOM INTE HIT!!” ? (Expressen i förrgår)

Klart som fan att Corona är illa på jävligt riktigt men vid en jämförelse med typ vad som helst så blir man lite snurrig av hur enormt vi ställt om världen för så, förhållandevis, lite...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Danne »

Geddan skrev: ons 29 jul 2020, 09:42 Plockar man bort alla dödsfall från 70 år och uppåt, så har vi ett dödstal på 600 i Sverige.
Problematiken med äldreboenden har vi ju haft under flera årtionden; vi behandlar våra äldre illa i många avseenden.
Nu blev det väldigt konkret iom Coviden.
Huvudet på spiken. Corona-epidemin visar ju på ett pinsamt sätt hur slapphänt det är. Om det införts skärpta rutiner kring smittspridning av tex säsongsinfluensa på äldreboenden vad gäller besökare/personal skulle ju givetvis dödligheten då också minska. Men vad gäller säsongsinfluensan så rapporteras bara lite dödsstatistik och sedan var det bra med det.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Jag tycker det är himla intressant hur lite magsjuka, vanlig flunsa, etc vi haft.

Tror handspriten kommer fortsätta bo i bilen även efter att Corona-tiden är över.
Det är t.o.m. Aloe Vera i den vi har så händerna är överlag väldigt glada.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Virus är logiska de smittar de som finns tillgängliga. Beroende på många faktorer så tar viruset olika svårt på oss månniskor. Om ett år får vi nog mer bra statistik på alla länder.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Statistiken är rätt trevlig läsning just nu.
Bara att hoppas att folk fortsätter tänka sig för.
Var själv och tog test för antikroppar idag. Spännande att få domen om ngn vecka.
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddan skrev: tor 30 jul 2020, 18:39 Statistiken är rätt trevlig läsning just nu.
Bara att hoppas att folk fortsätter tänka sig för.
Var själv och tog test för antikroppar idag. Spännande att få domen om ngn vecka.
Bild
Ah, spannend! Håller tummar flr dej.
Hajar till varje gång jag ser det snälla citatet i din signatur. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

GandhiMK2 skrev: tor 30 jul 2020, 20:20
Hajar till varje gång jag ser det snälla citatet i din signatur. ;-)
Stor humor! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev: ons 29 jul 2020, 12:15 Jag tycker det är himla intressant hur lite magsjuka, vanlig flunsa, etc vi haft.
Jag är ju normalt nästan aldrig "sjuk".
Men däremot så har jag normalt röstproblem, åtminstone en större del av hösten.
Har inte kännt ngt sånt alls i år.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av bjelkeman »

Danne skrev: ons 29 jul 2020, 12:04
Geddan skrev: ons 29 jul 2020, 09:42 Plockar man bort alla dödsfall från 70 år och uppåt, så har vi ett dödstal på 600 i Sverige.
Problematiken med äldreboenden har vi ju haft under flera årtionden; vi behandlar våra äldre illa i många avseenden.
Nu blev det väldigt konkret iom Coviden.
Huvudet på spiken. Corona-epidemin visar ju på ett pinsamt sätt hur slapphänt det är. Om det införts skärpta rutiner kring smittspridning av tex säsongsinfluensa på äldreboenden vad gäller besökare/personal skulle ju givetvis dödligheten då också minska. Men vad gäller säsongsinfluensan så rapporteras bara lite dödsstatistik och sedan var det bra med det.
Jag visste inte att det var så illa på äldreboenden. Men efter att ha snackat med flera som jobbat med det för sina gamla föräldrar nyligen så är det rätt tydligt att det är dåligt. Men många som drabbas är dementa, så det verkar ju inte ha någon stark röst i samhället idag. Vi respekterar ju inte våra äldre något speciellt i vår kultur. Undrar om det blir någon ändring?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev: fre 31 jul 2020, 07:33
Jag visste inte att det var så illa på äldreboenden. Men efter att ha snackat med flera som jobbat med det för sina gamla föräldrar nyligen så är det rätt tydligt att det är dåligt. Men många som drabbas är dementa, så det verkar ju inte ha någon stark röst i samhället idag. Vi respekterar ju inte våra äldre något speciellt i vår kultur. Undrar om det blir någon ändring?
Tveksamt.
Jag är ju lite cyniker tydligen så jag tror inte det.
Säkerligen en del som andas ut och slipper ha det dåliga samvetet att de besöker sina släktingar för sällan...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Nu ökar som smått fallen i Skåne och Norge vilket är naturligt då det finns många osmittade där. Danmark lär följa efter. Så här kommer det se ut så länge inga verksamma vaccin existerar. Så länge det finns osmittade värdar så kommer Covid-19 att expandera tills människor bildar barriärer då x % har immunitet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

Nån som har några gig?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Ja, i december...


Någon som fortfarande tror att Norge och Danmark är ikapp oss vid årsskiftet?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev: fre 16 okt 2020, 00:19 Ja, i december...


Någon som fortfarande tror att Norge och Danmark är ikapp oss vid årsskiftet?


Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag tror alla länder kommer ikapp alla länder, innan det finns ett vaccin så kan man nog räkna med att varje land kommer få säkert 93% smittade de andra 7% har av någon anledning immunitet. Så det handlar mer om tid.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Det går bra nu.....😫
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja nu ökar testning och då ökar givetvis smittade, både de som knappt märker något och i andra änden de som hamnar på IVA.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Eagle Hazze skrev: fre 06 nov 2020, 23:42 Ja nu ökar testning och då ökar givetvis smittade, både de som knappt märker något och i andra änden de som hamnar på IVA.
"Nu ökar testning..."

Så har det låtit sedan i somras.
Man skärper ju inte restriktioner och ändrar riktlinjer pga ökad testning.
Det är spridningen som ökat.
Tyvärr.
Snarare så att testen minskar eftersom flera landsting har stopp i testningarna pga överbelastning.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Några månader gammal, men formen av resonemanget att ökad testning innebär fler konstaterade smittade.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppg ... d-testning
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jo, alltså jag förstår vad du menar, och det är ju självklart.
Men kollar du på FHM:s hemsida så ser du att det är procentuellt fler smittade man ser genom testerna.

"Det sker nu en omfattande samhällsspridning av covid-19. Antalet fall har under vecka 44 ökat i alla regioner utom Jämtland Härjedalen. I tolv regioner har antalet fall mer än fördubblats mellan vecka 43 och 44."

Man gör inte dubbelt så många tester idag som för två veckor sedan sedan.

Vidare:

"Totalt provtogs drygt 189 000 individer för covid-19 under vecka 44. Av dessa individer var 9,7 procent positiva, vilket är högre än föregående vecka och speglar tydligt den ökande smittspridningen. "


Som sagt, smittan ökar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar