Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

På tal om eventuellt, så vet man ju inte hur det hade sett ut i dessa länder om man INTE gjort lockdowns etc etc.

Tänker mycket på sydeuropeiska länderna främst kanske där folk ska kramas och kladdas så fort man träffar nån, om det så än är nån man bodde granne med -79 och knappt pratade med då...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 01 feb 2021, 12:59 På tal om eventuellt, så vet man ju inte hur det hade sett ut i dessa länder om man INTE gjort lockdowns etc etc.

Tänker mycket på sydeuropeiska länderna främst kanske där folk ska kramas och kladdas så fort man träffar nån, om det så än är nån man bodde granne med -79 och knappt pratade med då...
Sant, Spanjorerna och deras kindpussande. Så sent som för någon v sedan såg jag 3 tanter, som verkade att intw ha sett varandra på ett tag, kramas och kindpussas friskt. Iförda munskydd, förstås...;-)
”The mother of idiots is ever pregnant” and all that...

Ang ”man vet inte” så vet man en del ändå.
Som jag sagt förut, kolla uk’s kurva för dödsfall ifrån april 2020 och jämför det med tiden flr deras lockdown... Den hade noll med deras sjunk av dödstal att göra. Helt onödigt och dyrt och värdelöst.
Tycker så synd om dom. :-/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Det är konstigt det där med gamlingar.

Även här i Sverige så är det alltid gamlingar man reagerar över när de t.ex. är in i butiken, eller om man ser dem på andra butiker.
De ska gå fram och stå 2cm från en när man pratar eller visar något.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av AlbinH »

blackparkas skrev: mån 01 feb 2021, 13:33 Det är konstigt det där med gamlingar.

Även här i Sverige så är det alltid gamlingar man reagerar över när de t.ex. är in i butiken, eller om man ser dem på andra butiker.
De ska gå fram och stå 2cm från en när man pratar eller visar något.
Du får ju tänka på att Oldisarna både ser och hör högst marginellt. :plaga: VAAA??? :louder:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Nu händer det, Parkas! Tog bara en sisådär 11 månader. Ingen lång tid när man har med sossarna att göra...;-) (kass skämt. Tycker verkligen att det här borde stå över partipolitik och jag skäms hur en massa företrädare fr högern försöker ta rnkla poänger utifr problem som de själva hade åkt på om de varit vid makten...)

https://www.expressen.se/nyheter/polise ... oronatest/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: mån 01 feb 2021, 18:44 Nu händer det, Parkas! Tog bara en sisådär 11 månader. Ingen lång tid när man har med sossarna att göra...;-) (kass skämt. Tycker verkligen att det här borde stå över partipolitik och jag skäms hur en massa företrädare fr högern försöker ta rnkla poänger utifr problem som de själva hade åkt på om de varit vid makten...)

https://www.expressen.se/nyheter/polise ... oronatest/
Haha, ja, hörde det där i förra veckan.
Har ibland kommit på att jag hörde det och suttit och blivit förbannad.
ETT ÅR har det tagit att kommit på att man skulle kunna testa folk som kommer hit åtminstone...

Inte helt förvånande gnäller polisen...
Polisen som slipper bevaka sportmatcher och i alla fall i höstas berättade om att brottsligheten till viss del gått ner och att man hunnit uppklara fler brott pga att så många satt hemma istället för att vara ute och slåss på krogen t.ex...

Vill minnas att de även ville få svenska medborgare att testa sig inom 48 timmar efter ankomst från utlandet.

Som sagt.
Ett år senare vill man göra saker som många länder gjort i 8-9 månader...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 01 feb 2021, 22:33
GandhiMK2 skrev: mån 01 feb 2021, 18:44 Nu händer det, Parkas! Tog bara en sisådär 11 månader. Ingen lång tid när man har med sossarna att göra...;-) (kass skämt. Tycker verkligen att det här borde stå över partipolitik och jag skäms hur en massa företrädare fr högern försöker ta rnkla poänger utifr problem som de själva hade åkt på om de varit vid makten...)

https://www.expressen.se/nyheter/polise ... oronatest/
Haha, ja, hörde det där i förra veckan.
Har ibland kommit på att jag hörde det och suttit och blivit förbannad.
ETT ÅR har det tagit att kommit på att man skulle kunna testa folk som kommer hit åtminstone...

Inte helt förvånande gnäller polisen...
Polisen som slipper bevaka sportmatcher och i alla fall i höstas berättade om att brottsligheten till viss del gått ner och att man hunnit uppklara fler brott pga att så många satt hemma istället för att vara ute och slåss på krogen t.ex...

Vill minnas att de även ville få svenska medborgare att testa sig inom 48 timmar efter ankomst från utlandet.

Som sagt.
Ett år senare vill man göra saker som många länder gjort i 8-9 månader...
Och samtidigt.. FAN vad bra det gått för alla andra...... inte....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Och samtidigt, vi vet ju inte, det kanske har gått jättemycket bättre än om de INTE hade gjort det... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tis 02 feb 2021, 21:43 Och samtidigt, vi vet ju inte, det kanske har gått jättemycket bättre än om de INTE hade gjort det... :D
Nu är vi unisona! "Vi vet inte". Punkt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: tis 02 feb 2021, 22:18
blackparkas skrev: tis 02 feb 2021, 21:43 Och samtidigt, vi vet ju inte, det kanske har gått jättemycket bättre än om de INTE hade gjort det... :D
Nu är vi unisona! "Vi vet inte". Punkt.
Usch.
Känns olustigt....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: tis 02 feb 2021, 22:36
GandhiMK2 skrev: tis 02 feb 2021, 22:18
blackparkas skrev: tis 02 feb 2021, 21:43 Och samtidigt, vi vet ju inte, det kanske har gått jättemycket bättre än om de INTE hade gjort det... :D
Nu är vi unisona! "Vi vet inte". Punkt.
Usch.
Känns olustigt....
Åja, ni försöker bara inte tillräckligt.

Ni kan säkert bli lite osams om exakt VAD det är ni inte vet. ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: ons 03 feb 2021, 07:13
blackparkas skrev: tis 02 feb 2021, 22:36
GandhiMK2 skrev: tis 02 feb 2021, 22:18
blackparkas skrev: tis 02 feb 2021, 21:43 Och samtidigt, vi vet ju inte, det kanske har gått jättemycket bättre än om de INTE hade gjort det... :D
Nu är vi unisona! "Vi vet inte". Punkt.
Usch.
Känns olustigt....
Åja, ni försöker bara inte tillräckligt.

Ni kan säkert bli lite osams om exakt VAD det är ni inte vet. ;)
*Stating the obvious*....;-)Har bara vaknat på fel sida. Vänta bara...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Ja, ingen ska komma och tro att man är överens bara för att man är unison...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av saft »

Om vi ska spå i kulan då. Hur ser framtiden ut? Kommer hela västvärlden vara vaccinerade till midsommar och vi kan ut och kramas osv och förtränga allt (inklusive alla fattiga länder som vaccinet inte räckt till)?
Eller tar vaccinet slut/blir försenat och vi sitter fortfarande här om ett år och gnäller?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

saft skrev: ons 03 feb 2021, 23:12 Om vi ska spå i kulan då. Hur ser framtiden ut? Kommer hela västvärlden vara vaccinerade till midsommar och vi kan ut och kramas osv och förtränga allt (inklusive alla fattiga länder som vaccinet inte räckt till)?
Eller tar vaccinet slut/blir försenat och vi sitter fortfarande här om ett år och gnäller?
Jag tror på det senare.
Eller iaf att det tar dubbla tiden, dvs året ut.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

Jag tror att när vården är nere på normal belastning igen (om ett par månader) så tar kapitalet inom idrotten tillbaka makten och ser till att sporten återgår till normalläge, eller iaf så gott som, och då hänger kulturen med. Om ett år är det här Coronaviruset ett säsongsvirus i mängden.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BBQV »

TDHP skrev: tor 04 feb 2021, 07:52 Jag tror att när vården är nere på normal belastning igen (om ett par månader) så tar kapitalet inom idrotten tillbaka makten och ser till att sporten återgår till normalläge, eller iaf så gott som, och då hänger kulturen med. Då smäller det till och sprider sig värre än nånsin.
Korrigerade dig lite...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

BBQV skrev: tor 04 feb 2021, 08:12
TDHP skrev: tor 04 feb 2021, 07:52 Jag tror att när vården är nere på normal belastning igen (om ett par månader) så tar kapitalet inom idrotten tillbaka makten och ser till att sporten återgår till normalläge, eller iaf så gott som, och då hänger kulturen med. Då smäller det till och sprider sig värre än nånsin.
Korrigerade dig lite...
Well, so be it.
Kan vi inte stoppa det så får väl dom inte grejar det bli sjuka då.
Om man ska vara lite brysk.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Det är ju lite lurigt det här med vaccin också.

Nu pratar de om vaccinpass osv osv för att man ska kunna i någon mån återgå till något slags normalitet med resor osv om man vaccinerats.
Men.
Vaccinet gör dig ju, som jag förstått det, inte helt immun mot Corona, du kan fortfarande bära smittan, smittas och bli sjuk, men du blir inte lika sjuk...



Jag tror det kommer bli rejäla förseningar.
Visserligen hörde jag nån... Vet inte vem, som intervjuades som sa att efter påsk eller vad det var så är det enorma mängder vaccin som kommer.
Men även om produktionen är på väg upp till större kvantiteter tvivlar jag på att planerna kommer hållas.

Sommaren tror jag ändå kommer bli ungefär som i fjol, vi får resa runt i Sverige och smittspridningen kommer hålla sig någorlunda i schack då ungarna är lediga från skolan och semestrarna drar igång.
Men något "vanligt" på riktigt tror jag inte vi ser så mycket av förrän tidigast i höst eller tom 2022...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

saft skrev: ons 03 feb 2021, 23:12 Kommer hela västvärlden vara vaccinerade till midsommar och vi kan ut och kramas osv och förtränga allt (inklusive alla fattiga länder som vaccinet inte räckt till)?
Om vi om ett halvår får möjlighet att resa och livet någorlunda går tillbaka till något som liknar normalläge kommer i alla fall inte jag ha dåligt samvete för att jag som vaccinerad lever någorlunda som vanligt.
Åka på semester, åka utomlands, dra och bo på hotell i Stockholm.

Ingenting blir bättre för att jag stannar hemma i Bollnäs för att inte vaccinet räcker till de fattiga länderna...
Dessutom finns det en hel del länder som väl får betecknas som fattiga som en stor del av landets omsättning kommer av turism.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tor 04 feb 2021, 11:48
Ingenting blir bättre för att jag stannar hemma i Bollnäs för att inte vaccinet räcker till de fattiga länderna...
jag tycker att vi alla ska förhålla oss till och sänka oss till de som har det sämst. Starting with adopting a Tanzanian coronastrategi..;-D

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O ... s-inte-har

Alltså...japp, Afrika har misshandlats å det grövsta av kolonisatörer osv men fan...När ska den uppenbara idiotin upphöra, som sånt ovan och att ngn hög politiker trodde att man kunde bota aids genom att knulla ett barn...maadre...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tor 04 feb 2021, 11:44 Det är ju lite lurigt det här med vaccin också.

Nu pratar de om vaccinpass osv osv för att man ska kunna i någon mån återgå till något slags normalitet med resor osv om man vaccinerats.
Men.
Vaccinet gör dig ju, som jag förstått det, inte helt immun mot Corona, du kan fortfarande bära smittan, smittas och bli sjuk, men du blir inte lika sjuk...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86 ... r-vaccinet

Enl det där så är det en JÄVLA succe...ett vanligt influensavaccin har ju ngnstans 55-60% effektivitet.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av B-Å Åhs »

Allt är bara förhoppningar och antaganden just nu , väldigt lite fakta.

Mitt antagande är att det klingar av under året men viruset finns med oss i framtiden i olika mutationer.

Vi kommer få em ny syn på vad som är normalt.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev: tor 04 feb 2021, 17:11
Vi kommer få em ny syn på vad som är normalt.
Har nog redan hänt i arbetsliv och liknande.

Det har så sakteliga sjunkit in att jag inte är så frustrerad rent jobbmässigt längre med att alla möten sker remote.
Man har (på gott och ont) vant sig vid att man får spela med vad man har, vilket inte längre omfattar ansiktsuttryck eller whiteboard.

Diskussioner hos min arbetsgivare verkar peka åt att vi inte kommer tillbaka till att 5 dagar i veckan på kontoret är det normala, utan att det normala kanske snarare är halvtid hemifrån eller nåt åt det hållet.
Definitivt kommer det vara betydligt mer ok att jobba hemifrån - man kommer sannolikt inte behöva ha en anledning längre.

Och alla resor för företagsinterna möten och workshops lär väl vara ett minne blott när ALLA möten körs med halva styrkan remote, t.o.m. inom den egna avdelningen.
Kontraktsskrivande med högre chefer lär väl i stor utsträckning ske medelst resa även i framtiden. Kanske...
Medlem i PB50+
Skriv svar