Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 15:37 Kul att du jämför med just Bollnäs och bandy.
Vet precis varför de inte gör fler mål och varför de inte vinner SM... :D

Din polare i Berlin får tycka det är hur tråkigt som helst.
Om man bara kollar statistiken, vilket jag kan köpa att man inte kan göra, men om man gör det för en sekund, så har Tyskland procentuellt bättre siffror än Sverige.
Har man inte jackor och tröjor och te och sprit i Berlin?

Jag tycker man skulle ha satsat på alla alternativ jag nämnde tidigare.


För övrigt fick inte min polares flickvän flyga hem till Spanien (Madrid) för nån vecka sedan.
Ok, inte utan ett negativt test gjort senast 72 timmar innan avfärd.
Hon blev kvar. Bokade om.
Då blev det snökaos i Madrid så planet blev inställt.
Hon är kvar än.. :D
Eeh... hon fick visst flyga till Madrid om hon kunde bevisa att hon inte var sjuk..
Och, nej, du vet inte varför Bollnäs vann sm. Du kan tro att du vet utifrån din känsla etc men nä...

Jackor, tröjor, te, sprit?? Not following...
Och staristiken över VAD? Om du tror att ”DÖDA PRECIS NU” är det enda som är viktigt för oss som planerar att leva i ett par år till så kan jag inte hjälpa dej...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jag VET att hon fick flyga till Madrid.
Har du helt tappat glimten i ögat? :D

Tröjor etc: Du pratade om att det var för kallt för att vädra, och att vädringen var något väldigt viktigt i Berlin.
Man använder statistik vare sig du vill det eller inte för att se hur bra eller dåligt ett land hanterat Covid.
JA, det är bara en sida av det hela, kvittot på totalen så att säga får vi ju inte förrän om nåt år.
MEN. Man KAN kolla på siffror över hur många som har dött och dra en slutsats att somliga är bättre än andra, jag lovar.
Jag förstår att du och Geddan och en del andra inte tycker att man ska göra det, men ganska många andra opererar på det viset.

Men eftersom du börjar bli lite onödigt grekig nu så hoppar jag av diskussionen för tillfället.
Orkar inte jiddra i flera dagar faktiskt.

Och jo.
Jag vet visst varför Bollnäs inte vann SM 2011 t.ex.
Det var för att en domare dömde en felaktig offside på övertid och dömde bort ett mål.
Han har faktiskt erkänt i efterhand svart på vitt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 17:26 Jag VET att hon fick flyga till Madrid.
Har du helt tappat glimten i ögat? :D
Nädå, men när diskussionen blivit så knäpp så är det svårt att med tydlighet urskilja vad som är ironi och bara allmän dårskap..;-)
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 17:26 Tröjor etc: Du pratade om att det var för kallt för att vädra, och att vädringen var något väldigt viktigt i Berlin.
Man använder statistik vare sig du vill det eller inte för att se hur bra eller dåligt ett land hanterat Covid.
JA, det är bara en sida av det hela, kvittot på totalen så att säga får vi ju inte förrän om nåt år.
MEN. Man KAN kolla på siffror över hur många som har dött och dra en slutsats att somliga är bättre än andra, jag lovar.
Jag förstår att du och Geddan och en del andra inte tycker att man ska göra det, men ganska många andra opererar på det viset.
Har A B S O L U T inget emot statistik. Den går att tyda på många sätt och allt blir mer komplicerat ju mer statistik ifrån olika samagerande områden man tar med i beräkningen. Du VERKAR bara vilja titta på en:dödlighet.
Svårt att tycka att det är det enda som betyder ngt.
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 17:26 Men eftersom du börjar bli lite onödigt grekig nu så hoppar jag av diskussionen för tillfället.
Orkar inte jiddra i flera dagar faktiskt.
Om att jag gafflar och säger emot dej och hittar fler hål i dina argument än en tolv tons schweizerost så är jag en stolt grek. ;-)
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 17:26 Och jo.
Jag vet visst varför Bollnäs inte vann SM 2011 t.ex.
Det var för att en domare dömde en felaktig offside på övertid och dömde bort ett mål.
Han har faktiskt erkänt i efterhand svart på vitt.
Bara ett fan, helt förblindad av sin egen supporterhalsduk kan göra en så grund analys...
Hade Bollnäs spelat LITE bättre i de 89 andra minutrarna så hade en felaktig offside inte spelat ngn roll. Eller hur......
Och VARFÖR dom inte spelade bättre har så sjukt många anledningar. Eller förlåt, det handlar om att Norje och Dannemark har färre döda än Svärrje! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

De spelade bättre än motståndet hela vägen.
Du kan fråga SAIK:arna.
Till och med dom erkänner att det var Bollnäs guld det året men det blev sudden och ett frislag som gick i ryggen på en skymd Bollnässpelare och in i mål.
Så, istället för att Bollnäs vann guldet med ett klockrent inspel så vann SAIK med slumpens hjälp.

Men nu pratar vi inte mer om det.
Det där kan förstöra en hel vecka för min del.



DU TYCKER det finns hål i mina argument.
Det gör det säkert, men det finns mer substans i det än DU TROR.
Det är ju inte så att jag helt plötsligt har kommit på det ur tomma intet, eller ens kommit på det själv.
Det är argument baserat på hur andra länder gjort, hur andra experter än Tegnell tycker/tänker.

Problemet med Tegnellfanclubben (that includes you) är ju att man anser alla andra har fel. Ingen protest.
Spelar ingen roll om det så är världens mest kunniga på området som säger att Tegnell har fel, då har den personen ändå fel.
Tegnell själv är en ytterst arrogant snubbe som HELT saknar självkritik.

Och vilka siffror du än tycker är viktiga så är det ofrånkomligt att om man tittar på dödstal, vilket ju är det enda man kan göra än så länge, och vilket är det vi diskuterat här, har våra grannländer klarat sig bättre.
Och med tanke på hur mycket starkare ekonomi t.ex. Norge har så kommer de klara sig bättre i det långa loppet också, trots lockdowns.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 23:13 De spelade bättre än motståndet hela vägen.
Du kan fråga SAIK:arna.
Till och med dom erkänner att det var Bollnäs guld det året men det blev sudden och ett frislag som gick i ryggen på en skymd Bollnässpelare och in i mål.
Så, istället för att Bollnäs vann guldet med ett klockrent inspel så vann SAIK med slumpens hjälp.

Men nu pratar vi inte mer om det.
Det där kan förstöra en hel vecka för min del.



DU TYCKER det finns hål i mina argument.
Det gör det säkert, men det finns mer substans i det än DU TROR.
Det är ju inte så att jag helt plötsligt har kommit på det ur tomma intet, eller ens kommit på det själv.
Det är argument baserat på hur andra länder gjort, hur andra experter än Tegnell tycker/tänker.

Problemet med Tegnellfanclubben (that includes you) är ju att man anser alla andra har fel. Ingen protest.
Spelar ingen roll om det så är världens mest kunniga på området som säger att Tegnell har fel, då har den personen ändå fel.
Tegnell själv är en ytterst arrogant snubbe som HELT saknar självkritik.

Och vilka siffror du än tycker är viktiga så är det ofrånkomligt att om man tittar på dödstal, vilket ju är det enda man kan göra än så länge, och vilket är det vi diskuterat här, har våra grannländer klarat sig bättre.
Och med tanke på hur mycket starkare ekonomi t.ex. Norge har så kommer de klara sig bättre i det långa loppet också, trots lockdowns.
Bandy... jaja.

Jag vet att det finns substans i det du säger. Det är dock bara en tårtbit av en stooor tårta.

Jag är sjukt glad över att en epidemiolog har fått peka ut ngn sorts linje snarare än politiker. Speciellt inte den folkvalda idioten vi har.
Forskare över hela världen och inom alla inriktningar lyckas, utifrån samma material, komma till helt olika slutsatser.
Jag upplever inte Anders Tegnell som arrogant men jag tror att han struntar i om han är obekväm eller hur han framstår, han kommer att säga det han tror är rätt.

Nej, Parkas, dödstal är inte det enda man kan titta på nu. Redan i april-maj gjordes det jämförelser mellan Sveriges och våra grannars arbetslöshetsstatistik fom pandemins start.
Alltså typ 4 mån in.
Du kan GISSA hur mycket mer statistik det finns nu..
Men du har helt rätt: fler gamla har dött i Sverige än i grannländerna. Om det är ALLT som räknas för dej så är det så.
För mej är det HELLA lot mycket viktigare att mina barn och deras barn får en vettig värld att växa upp i oxh jag byter ALDRIG 2 extra år för min mamma emot ett skitliv under lång tid för mina barn.
Som sagt, kalla mej kallhjärtad men jag inser att det är ett balans och varken du eller jag kan se tillräckligt långt in i framtiden för att veta vem som har rätt. Jag VET dock att det inte handlar en eller en handfull åtgärder som avgör huruvida vi alla lever eller dör. Det är så satans multifacetterat.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jag är också glad att en epidemiolog tillsammans med FHM har dragit upp riktlinjerna snarare än politikerna.
Jag önskar bara att epidemiologen hade varit en annan.

Just av den anledning du nämner, att så många med Tegnells erfarenhet/utbildning och många med mer erfarenhet och utbildning, kommer fram till en massa olika saker gör mig extra förbannad över de som försvarar Tegnell och Sveriges linje oavsett vad det gäller.
Det gör det helt ofattbart att man försvarar det till den gräns man gör.

Jag förstår din linje.
Hur du tänker.
Jag delar inte dina farhågor att Sverige kommer drabbas så till den grad att våra barns framtid är hotad och riskerar att få ett "skitliv".
Magdalena Anderssons lador lär ju vara sprängfulla vid det här laget så det är luuuuugnt..!! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: tor 21 jan 2021, 11:18 Jag är också glad att en epidemiolog tillsammans med FHM har dragit upp riktlinjerna snarare än politikerna.
Jag önskar bara att epidemiologen hade varit en annan.

Just av den anledning du nämner, att så många med Tegnells erfarenhet/utbildning och många med mer erfarenhet och utbildning, kommer fram till en massa olika saker gör mig extra förbannad över de som försvarar Tegnell och Sveriges linje oavsett vad det gäller.
Det gör det helt ofattbart att man försvarar det till den gräns man gör.

Jag förstår din linje.
Hur du tänker.
Jag delar inte dina farhågor att Sverige kommer drabbas så till den grad att våra barns framtid är hotad och riskerar att få ett "skitliv".
Magdalena Anderssons lador lär ju vara sprängfulla vid det här laget så det är luuuuugnt..!! :D
Jag får för mig att hade man bytt epidemilog så hade nog hen presenterat samma strategi och om nuvarande E. hade varit i opposition så hade hen varit lika kritisk till FHMs strategi. Ungefär som pllitiska partier håller på, och jag tror inte att FHM är helt bortkopplad från politiken, därav nuvarande strategi som bygger mer på ekonomisk bibehållen tillvöxt än att fundera över lockdowns.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Danne »

Eagle Hazze skrev: tor 21 jan 2021, 11:58
blackparkas skrev: tor 21 jan 2021, 11:18 Jag är också glad att en epidemiolog tillsammans med FHM har dragit upp riktlinjerna snarare än politikerna.
Jag önskar bara att epidemiologen hade varit en annan.

Just av den anledning du nämner, att så många med Tegnells erfarenhet/utbildning och många med mer erfarenhet och utbildning, kommer fram till en massa olika saker gör mig extra förbannad över de som försvarar Tegnell och Sveriges linje oavsett vad det gäller.
Det gör det helt ofattbart att man försvarar det till den gräns man gör.
Jag får för mig att hade man bytt epidemilog så hade nog hen presenterat samma strategi och om nuvarande E. hade varit i opposition så hade hen varit lika kritisk till FHMs strategi. Ungefär som pllitiska partier håller på, och jag tror inte att FHM är helt bortkopplad från politiken, därav nuvarande strategi som bygger mer på ekonomisk bibehållen tillvöxt än att fundera över lockdowns.
Att tro att Tegnell agerar envåldshärskare är nog lite naivt. Han sitter ju i den obekväma sitsen inklämd mellan de nationalekonomiska intressena, vetenskapen, näringslivet, politikerna samt hela svenska folket. Han och hans stab som han nog definitivt arbetar fram allt tillsammans med har en väldigt svår uppgift att balansera allting. Spelar ingen roll vad han/de gör så är det alltid någon som skriker ut sitt missnöje.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Danne skrev: tor 21 jan 2021, 12:54
Eagle Hazze skrev: tor 21 jan 2021, 11:58
blackparkas skrev: tor 21 jan 2021, 11:18 Jag är också glad att en epidemiolog tillsammans med FHM har dragit upp riktlinjerna snarare än politikerna.
Jag önskar bara att epidemiologen hade varit en annan.

Just av den anledning du nämner, att så många med Tegnells erfarenhet/utbildning och många med mer erfarenhet och utbildning, kommer fram till en massa olika saker gör mig extra förbannad över de som försvarar Tegnell och Sveriges linje oavsett vad det gäller.
Det gör det helt ofattbart att man försvarar det till den gräns man gör.
Jag får för mig att hade man bytt epidemilog så hade nog hen presenterat samma strategi och om nuvarande E. hade varit i opposition så hade hen varit lika kritisk till FHMs strategi. Ungefär som pllitiska partier håller på, och jag tror inte att FHM är helt bortkopplad från politiken, därav nuvarande strategi som bygger mer på ekonomisk bibehållen tillvöxt än att fundera över lockdowns.
Att tro att Tegnell agerar envåldshärskare är nog lite naivt. Han sitter ju i den obekväma sitsen inklämd mellan de nationalekonomiska intressena, vetenskapen, näringslivet, politikerna samt hela svenska folket. Han och hans stab som han nog definitivt arbetar fram allt tillsammans med har en väldigt svår uppgift att balansera allting. Spelar ingen roll vad han/de gör så är det alltid någon som skriker ut sitt missnöje.
AMEN. Punkt.

Fr Dagens presskonferens:
"En ny studie från Storbritannien visar att deras senaste lockdown inte haft effekt på smittspridningen, den kan snarare ha ökat. Vad säger det om verktygen för att stoppa smittspridningen?

– Att det är mycket svårt att stoppa smittspridning också med en lockdown. Det är det vi alla fått förhålla oss till hela tiden. Det är extremt svårt att stoppa en pandemi, också med en lockdown. "

Åffan......Är det hela så svårt och komplicerat att inte heller Englands ANDRA lockdown har ngn effekt mer än att sabba ekonomi och mental hälsa?......
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Grupper finns och påstås växa i storlek på sociala medier bestående av omsorgspersonal som vägrar att vaccinera sig mot Covid-19. Givetvis är det grundlagsskyddat att medborgare inte får utsättas för tvingande kroppsliga behandlingar, förutom under vissa omständigheter där grundlagsskyddet slås ut.
Men det gäller aldrig vaccineringar, däremot gäller behandlingstvång för vissa veneriska sjukdomar där polishandräckning kan genomföras för att tvinga in person till provtagning och behandling.
I dessa motståndargrupper mot vaccinering florerar felaktigheter t.ex. att vaccinering är tvingande, riskerar uppsägning osv.

Däremot kan arbetsgivare under vissa omständigheter omplacera personer som kan utgöra en risk med sitt beteende eller att andra omständigheter föreligger. Omplacering är oftast tillfälliga och ska helst göras i samförstånd.

Det är rätt enkelt att googla fram vad som gäller för en individ, att man aldrig kan tvingas till vaccination för Covid-19, men varför vill man istället odla upp felaktigheter som försvårar deras liv med känslor som maktlöshet och hopplöshet.

Sedan blir nästa tanke: denna grupp som vägrar vaccinering och arbetar inom äldreomsorg, sjukvård, LSS, är de en del av okontrollerad smittspridning på sina arbetsplatser då de troligtvis inte bryr sig så mycket om olika skyddsåtgärder.

Uppmanar arbetsgivare till visir munskydd används det säkert, men medvetenhet handlar om även vad som händer utanför deras arbete ifråga om riskbeteende.

Risken att bli smittad vid ett allmänt riskbeteende borde vara stor och har man sedan en symptomfri smitta och går till sitt arbete så är risken att sprida på arbetsplatsen stor, arbetar man där med en riskgrupp t.ex. äldre så blir det dödsfall.

En annan rörlig grupp som arbetar mestadels i kommuners omsorg, äldrevård, LSS är vikariepoler. Om nu någon i denna grupp är en förnekare av att vaccinera sig och/eller inte bryr sig om sitt allmänna riskbeteende så blir den personen som en stor smittspridare då de i sitt arbete oftast får röra sig mellan olika boenden, och där de ska ersätta sjuka, hemsjukvård osv.

De är en jätteviktig grupp som täcker upp för sjukdomsfall, vilket har ökat dramatiskt under Covid och med det så blir vikariepolens rörlighet ännu större och omfattande.

I vikariepoler hittar man även delvis personer med minst utbildning och möjligen med det, även minst förståelse för situationen. Men ibland så finns det i vikariepoler människor med tonvis av utbildning men har av olika anledningar inte något behov av en fast anställning.

Men då denna grupp i sin arbetsfunktion rör sig över stora ytor och byter kanske mellan olika grupper så borde deras spridningsförmåga vara mycket stor. Av erfarenhet så är det också den grupp som har fått minst information och utbildning i hur man undviker riskbeteende på sin arbetsplats
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Om man ser det rent krasst då Figge du som är inne på den linje du är.

Hur många procent riskerar depression i den grad att det sabbar hela deras liv alt. begår självmord pga Covid?
Hur många av dessa skulle ändå utvecklat depression och begått självmord?

Är deras 5-10-20-30 år mer värda än människor med underliggande sjukdomar alt./och hög ålder som kan leva i 5-10-20-30 år till?

En bekants bekant vart 40 år.
Han hade något slags underliggande men inte direkt livshotande och skulle med största sannolikhet levt i 30 år till.
Senast redigerad av blackparkas den mån 25 jan 2021, 00:52, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Vi kanske ska komma ihåg att det dött 350 pers mellan 0-59 år.
Och, som sagt, är förmodligen 95% av dem grovt överviktiga och storrökare eller med allvarliga underliggande sjukdomar.
Om man börjar med "jag har en kompis, farsas bekants grannes morbror"
så finns det garanterat några få som dött tämligen oförklarligt i ung ålder.
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: lör 23 jan 2021, 13:23 Om man ser det rent krasst då Figge du som är inne på den linje du är.

Hur många procent riskerar depression i den grad att det sabbar hela deras liv alt. begår självmord pga Covid?
Hur många av dessa skulle ändå utvecklat depression och begått självmord?

Är deras 5-10-20-30 mer värda än människor med underliggande sjukdomar alt./och hög ålder som kan leva i 5-10-20-30 år till?

En bekants bekant vart 40 år.
Han hade något slags underliggande men inte direkt livshotande och skulle med största sannolikhet levt i 30 år till.
Det vi märker inom psykiatri slutenvård är att en grupp som har psykiatriska diagnoser av någon typ och under normala omständigheter nyttjar kommunala träffpunkter för att ta en fika men framförallt ingå i ett socialt sammanhang. Den gruppen utvecklar depressionstillstånd pga att de inte har någon eller få mänskliga kontakter.Allt deras sociala nätverk förutom möjligen släktingar är nedstängt. Besök på psykmottagning som normalt innehåller samtal och möjligen medicinhämtning är reducerade till korta besök med primärt medicinhämtning, resten sköts över telefon. Gruppen utan psykiatriska diagnoser märker vi inte av att de skulle utveckla depressioner av Covid. Jag kan tänka mig att vårdcentraler och närakuter får en del människor med dömnproblem och oro.

Det brukar komma en grupp till oss efter alla helger som har dragit i sig för många vinboxar men de har uteblivit. Jag för väl lägga till att vi har hårda restriktioner på inläggningar så det är nog många som normalt sätt hade lagts in pga om det finns platser lediga men borde klara sig med våra uteteam som idag inte läggs in. Så vi får lite annorlunda resultar. Däremot försök till självmord, de flesta misslyckas, där märker vi ingen direkt ökning.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Geddan skrev: lör 23 jan 2021, 15:08 Vi kanske ska komma ihåg att det dött 350 pers mellan 0-59 år.
Och, som sagt, är förmodligen 95% av dem grovt överviktiga och storrökare eller med allvarliga underliggande sjukdomar.
Om man börjar med "jag har en kompis, farsas bekants grannes morbror"
så finns det garanterat några få som dött tämligen oförklarligt i ung ålder.
Bild
En grupp som vi har märkt som oavsett ålder är en riskgrupp är personer som står på olika psykofarmaka som är nedbrytande mot kroppen och har otroligt dåliga matvanor. Psykisk sjukdom är iofs en underliggande sjukdom generellt men de i sig själv skapar ingen sämre läkkraft.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev: lör 23 jan 2021, 15:08 Vi kanske ska komma ihåg att det dött 350 pers mellan 0-59 år.
Och, som sagt, är förmodligen 95% av dem grovt överviktiga och storrökare eller med allvarliga underliggande sjukdomar.
Om man börjar med "jag har en kompis, farsas bekants grannes morbror"
så finns det garanterat några få som dött tämligen oförklarligt i ung ålder.
Bild

Noterat att yngre med 20-30 år kvar eller äldre med 10-20 år kvar inte räknas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Eagle Hazze skrev: lör 23 jan 2021, 16:14
blackparkas skrev: lör 23 jan 2021, 13:23 Om man ser det rent krasst då Figge du som är inne på den linje du är.

Hur många procent riskerar depression i den grad att det sabbar hela deras liv alt. begår självmord pga Covid?
Hur många av dessa skulle ändå utvecklat depression och begått självmord?

Är deras 5-10-20-30 mer värda än människor med underliggande sjukdomar alt./och hög ålder som kan leva i 5-10-20-30 år till?

En bekants bekant vart 40 år.
Han hade något slags underliggande men inte direkt livshotande och skulle med största sannolikhet levt i 30 år till.
Det vi märker inom psykiatri slutenvård är att en grupp som har psykiatriska diagnoser av någon typ och under normala omständigheter nyttjar kommunala träffpunkter för att ta en fika men framförallt ingå i ett socialt sammanhang. Den gruppen utvecklar depressionstillstånd pga att de inte har någon eller få mänskliga kontakter.Allt deras sociala nätverk förutom möjligen släktingar är nedstängt. Besök på psykmottagning som normalt innehåller samtal och möjligen medicinhämtning är reducerade till korta besök med primärt medicinhämtning, resten sköts över telefon. Gruppen utan psykiatriska diagnoser märker vi inte av att de skulle utveckla depressioner av Covid. Jag kan tänka mig att vårdcentraler och närakuter får en del människor med dömnproblem och oro.

Det brukar komma en grupp till oss efter alla helger som har dragit i sig för många vinboxar men de har uteblivit. Jag för väl lägga till att vi har hårda restriktioner på inläggningar så det är nog många som normalt sätt hade lagts in pga om det finns platser lediga men borde klara sig med våra uteteam som idag inte läggs in. Så vi får lite annorlunda resultar. Däremot försök till självmord, de flesta misslyckas, där märker vi ingen direkt ökning.
Så en vitt utbredd kollektiv depression med rusande självmordsstatistik verkar alltså inte vara nära anstående?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddan skrev: lör 23 jan 2021, 15:08 Om man börjar med "jag har en kompis, farsas bekants grannes morbror"
så finns det garanterat några få som dött tämligen oförklarligt i ung ålder.
Bild
Menar du att vi inte ska hänge oss åt att leta efter de perifera undantagen? Ingen ”but bruh”-whataboutism? ;-)
Nä, det blir lätt lite :
-män är generellt längre än kvinnor.
-nää, min faster Britt-Gull är 1.92 och hennes manr
1.80...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 25 jan 2021, 00:51
Eagle Hazze skrev: lör 23 jan 2021, 16:14
blackparkas skrev: lör 23 jan 2021, 13:23 Om man ser det rent krasst då Figge du som är inne på den linje du är.

Hur många procent riskerar depression i den grad att det sabbar hela deras liv alt. begår självmord pga Covid?
Hur många av dessa skulle ändå utvecklat depression och begått självmord?

Är deras 5-10-20-30 mer värda än människor med underliggande sjukdomar alt./och hög ålder som kan leva i 5-10-20-30 år till?

En bekants bekant vart 40 år.
Han hade något slags underliggande men inte direkt livshotande och skulle med största sannolikhet levt i 30 år till.
Det vi märker inom psykiatri slutenvård är att en grupp som har psykiatriska diagnoser av någon typ och under normala omständigheter nyttjar kommunala träffpunkter för att ta en fika men framförallt ingå i ett socialt sammanhang. Den gruppen utvecklar depressionstillstånd pga att de inte har någon eller få mänskliga kontakter.Allt deras sociala nätverk förutom möjligen släktingar är nedstängt. Besök på psykmottagning som normalt innehåller samtal och möjligen medicinhämtning är reducerade till korta besök med primärt medicinhämtning, resten sköts över telefon. Gruppen utan psykiatriska diagnoser märker vi inte av att de skulle utveckla depressioner av Covid. Jag kan tänka mig att vårdcentraler och närakuter får en del människor med dömnproblem och oro.

Det brukar komma en grupp till oss efter alla helger som har dragit i sig för många vinboxar men de har uteblivit. Jag för väl lägga till att vi har hårda restriktioner på inläggningar så det är nog många som normalt sätt hade lagts in pga om det finns platser lediga men borde klara sig med våra uteteam som idag inte läggs in. Så vi får lite annorlunda resultar. Däremot försök till självmord, de flesta misslyckas, där märker vi ingen direkt ökning.
Så en vitt utbredd kollektiv depression med rusande självmordsstatistik verkar alltså inte vara nära anstående?
Ibland undrar man...
A: varken du eller jag vet.
B: psykiskt lidande resulterar väldigt sällan, tack och lov , i självmord. (Är du verkligen så sjukt illa påläst??) Livslångt lidande kanske inte duger som illa nog?
Hoppas inte dina barn hör till de som man avhandlat i en massa forskningsrapporter vilka riskerar att bli traumatiserade av det här. Men hur skulle det kunna gå till? Och om det ens ka vara så:
INGEN FÅR DÖ I KORRONA.

Vet du, jag gillar dej. Du får förhålla dej till det här på det sätt som gör det mest genomlidbart för dej. Om det är att hävda att alla gör fel och borde ha gjort annorlunda för ett år sen(Så otroligt svårt att se on i baktiden och peka finger, inte) så kör.
Personligen försöker jag leta efter dräglighet istllet för odräglighet. Ingen av oss kommer att ha haft fullständigt rätt när det hela är över och det enda vi kan göra är att försöka ta oss igenom det med kropp och själ någorlunda intakt och försöka skapa en så ljus värld som möjligt för våra barn, som kanske i te riiiktigt har hunnit rustas för ngt dylikt. Det har ju inte riktigt ens vi, verkar det som...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: mån 25 jan 2021, 11:13

Ibland undrar man...
A: varken du eller jag vet.
B: psykiskt lidande resulterar väldigt sällan, tack och lov , i självmord. (Är du verkligen så sjukt illa påläst??) Livslångt lidande kanske inte duger som illa nog?
Hoppas inte dina barn hör till de som man avhandlat i en massa forskningsrapporter vilka riskerar att bli traumatiserade av det här. Men hur skulle det kunna gå till? Och om det ens ka vara så:
INGEN FÅR DÖ I KORRONA.

Vet du, jag gillar dej. Du får förhålla dej till det här på det sätt som gör det mest genomlidbart för dej. Om det är att hävda att alla gör fel och borde ha gjort annorlunda för ett år sen(Så otroligt svårt att se on i baktiden och peka finger, inte) så kör.
Personligen försöker jag leta efter dräglighet istllet för odräglighet. Ingen av oss kommer att ha haft fullständigt rätt när det hela är över och det enda vi kan göra är att försöka ta oss igenom det med kropp och själ någorlunda intakt och försöka skapa en så ljus värld som möjligt för våra barn, som kanske i te riiiktigt har hunnit rustas för ngt dylikt. Det har ju inte riktigt ens vi, verkar det som...
Att fundera över självmordsstatistik och en växande depression pga Covid är ju inte det samma som att jag tror att alla som blir deprimerade tar livet av sig.
Om depressionen ökar i samhället finns det väl ändå en risk att även självmordsförsök etc ökar?
Tycker det känns rimligt att ifrågasätta eftersom du menade på att det psykiska lidandet riskerar att öka om vi fortsätter med hårda restriktioner och/eller stängningar av samhället.

Självklart påverkar yttre omständigheter psyket och kan trigga en depression eller whatever.
Men.. En hel del psykisk ohälsa är ärftlig t.ex. och en del har det grundlagts hos långt innan coronan.

Tycker även det är rimligt att ställa frågan om hur många som hade fått psykiska problem ÄNDÅ med tanke på att du anser att det inte gör så mycket att de som ändå ska dö inom 2-5-10-20-30 år stryker med.

Ang. mina barn så är det svårt att tro annat än att det här med Covid är det bästa som hänt.
Visst tycker de också att det är tråkigt att vi varit utanför kommunens gränser typ 3ggr på ett år, men samtidigt..
De har kunnat sitta hemma och spela dator/PS4/Roblox och Gud vet vad i ett år!!
De två äldsta har haft en del distansutbildning istället för skola.
ÄNNU mer dataspelande/playstation!! :D


Synd att du inte är i storstan, ska ner imorgon, då hade vi kunnat tagit en lunchdate och svullat kina-buffé och diskuterat Coronan! :lol:

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: mån 25 jan 2021, 13:36
GandhiMK2 skrev: mån 25 jan 2021, 11:13

Ibland undrar man...
A: varken du eller jag vet.
B: psykiskt lidande resulterar väldigt sällan, tack och lov , i självmord. (Är du verkligen så sjukt illa påläst??) Livslångt lidande kanske inte duger som illa nog?
Hoppas inte dina barn hör till de som man avhandlat i en massa forskningsrapporter vilka riskerar att bli traumatiserade av det här. Men hur skulle det kunna gå till? Och om det ens ka vara så:
INGEN FÅR DÖ I KORRONA.

Vet du, jag gillar dej. Du får förhålla dej till det här på det sätt som gör det mest genomlidbart för dej. Om det är att hävda att alla gör fel och borde ha gjort annorlunda för ett år sen(Så otroligt svårt att se on i baktiden och peka finger, inte) så kör.
Personligen försöker jag leta efter dräglighet istllet för odräglighet. Ingen av oss kommer att ha haft fullständigt rätt när det hela är över och det enda vi kan göra är att försöka ta oss igenom det med kropp och själ någorlunda intakt och försöka skapa en så ljus värld som möjligt för våra barn, som kanske i te riiiktigt har hunnit rustas för ngt dylikt. Det har ju inte riktigt ens vi, verkar det som...
Att fundera över självmordsstatistik och en växande depression pga Covid är ju inte det samma som att jag tror att alla som blir deprimerade tar livet av sig.
Om depressionen ökar i samhället finns det väl ändå en risk att även självmordsförsök etc ökar?
Tycker det känns rimligt att ifrågasätta eftersom du menade på att det psykiska lidandet riskerar att öka om vi fortsätter med hårda restriktioner och/eller stängningar av samhället.

Självklart påverkar yttre omständigheter psyket och kan trigga en depression eller whatever.
Men.. En hel del psykisk ohälsa är ärftlig t.ex. och en del har det grundlagts hos långt innan coronan.

Tycker även det är rimligt att ställa frågan om hur många som hade fått psykiska problem ÄNDÅ med tanke på att du anser att det inte gör så mycket att de som ändå ska dö inom 2-5-10-20-30 år stryker med.

Ang. mina barn så är det svårt att tro annat än att det här med Covid är det bästa som hänt.
Visst tycker de också att det är tråkigt att vi varit utanför kommunens gränser typ 3ggr på ett år, men samtidigt..
De har kunnat sitta hemma och spela dator/PS4/Roblox och Gud vet vad i ett år!!
De två äldsta har haft en del distansutbildning istället för skola.
ÄNNU mer dataspelande/playstation!! :D


Synd att du inte är i storstan, ska ner imorgon, då hade vi kunnat tagit en lunchdate och svullat kina-buffé och diskuterat Coronan! :lol:
Jag glömde en grupp som redan nu märks en aning inom psykiatrisk slutenvård men nog kontaktar vårdcentraler i en ökande trend och kommer efter de har fått ner sin verksamhet till hyfsat normala nivåer utveckla PTSD eller liknande symptom med stress, panikångest och loopande återblickar. IVA personal som fått de svåraste patienterna, medicin, kirurg, ortped personal som fått de äldre som inte klarar intensivvård. Många regioner går under lång tid på krisscheman där man kan beordra personal att arbeta 48 timmars veckor. Man kan även förändra scheman från dag till natt och/eller flerskift. Den personalen kommer att bryta ihop med psykisk ohälsa som kan bli kort eller långvarig.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

Tyskland har hållit rätt jämna steg med Sverige under senaste vågen
Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: sön 31 jan 2021, 23:33 Tyskland har hållit rätt jämna steg med Sverige under senaste vågen
Bild
Hmmm... dom som har brutal lockdown sedan ett bra tag.. Verkar komplicerat, det här... måhända är det större än att ett land kan lyckas påverka så mycket....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Välj ett Europeiskt karantän-land i ena rutan och Sverige i andra och se hur oerhört mycket bättre karantäner och stängda gränser funkat.
Börja gärna med UK eftersom dom haft, vad , mer än en tredjedels år i lockdown.
Oj... fler döda per capita än Sverige?!?.....

https://georank.org/covid/spain/sweden
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev: tor 21 jan 2021, 16:09 Fr Dagens presskonferens:
"En ny studie från Storbritannien visar att deras senaste lockdown inte haft effekt på smittspridningen, den kan snarare ha ökat. Vad säger det om verktygen för att stoppa smittspridningen?

– Att det är mycket svårt att stoppa smittspridning också med en lockdown. Det är det vi alla fått förhålla oss till hela tiden. Det är extremt svårt att stoppa en pandemi, också med en lockdown. "

Åffan......Är det hela så svårt och komplicerat att inte heller Englands ANDRA lockdown har ngn effekt mer än att sabba ekonomi och mental hälsa?......
Får ju lite motsatt effekt då folk dagarna innan nedstängningen, drar till butiker och bunkrar osv. Klassiska är ju i Italien, när Lombardiet stängde ner, så flydde ju folk därifrån och smittade ner resten av landet mycket snabbare än om politikerna agerat med lite mindre panik och gjort det lite mer gradvist... Eventuellt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: mån 01 feb 2021, 01:30
GandhiMK2 skrev: tor 21 jan 2021, 16:09 Fr Dagens presskonferens:
"En ny studie från Storbritannien visar att deras senaste lockdown inte haft effekt på smittspridningen, den kan snarare ha ökat. Vad säger det om verktygen för att stoppa smittspridningen?

– Att det är mycket svårt att stoppa smittspridning också med en lockdown. Det är det vi alla fått förhålla oss till hela tiden. Det är extremt svårt att stoppa en pandemi, också med en lockdown. "

Åffan......Är det hela så svårt och komplicerat att inte heller Englands ANDRA lockdown har ngn effekt mer än att sabba ekonomi och mental hälsa?......
Får ju lite motsatt effekt då folk dagarna innan nedstängningen, drar till butiker och bunkrar osv. Klassiska är ju i Italien, när Lombardiet stängde ner, så flydde ju folk därifrån och smittade ner resten av landet mycket snabbare än om politikerna agerat med lite mindre panik och gjort det lite mer gradvist... Eventuellt.
Eventuellt being the key word och ett väl valt sådant.. enär hela världen mest gissar. :-)

Kan inte släppa tragiken i UK’s meningslösa och oerhört dyra lockdown k april....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar