Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: mån 01 jun 2020, 17:45
fieldflower skrev: mån 01 jun 2020, 17:12 Det är ju inte bara hur folk beter sig i affärer och liknande.
I Kroatien körde man total lock-down, men nu har de öppnat upp och rekommendationen är att alla skall gå till jobbet igen.
Jag tycker det är ett konstigt förfarande, "igår var det skitfarligt men idag är det helt safe", men har inte koll på vilka siffror de har...

Tror fortfarande inte att det kommer gå att se vilka åtgärder som gjorde mest verkan i slutänden, men skall bli intressant att se hur det kommer se ut på kort sikt i de länder som öppnar upp nu.

Någon gång måste man ju "slå på switchen" och folk börja jobba igen.

Kroatien har 2200 fall bekräftade, 103 döda vilket är 25 personer per 1 miljon innevånare.
Sverige ligger på 436 döda per 1 miljon invånare.
Jag skulle känna mig rätt safe i Kroatien för tillfället, betydligt mer safe än du är i Sverige, även om jag inte är den som går och oroar mig konstant för corona.
Ja, då är det inte så konstigt att de öppnade upp.
Snarare kanske konstigt att de hade total-låst såpass länge...
Ett intressant land att kika på om det tar fart nu då - borde ju kunna gå rätt fort att få igång skiten igen om det finns smittbärare här och där.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: mån 01 jun 2020, 17:41
GandhiMK2 skrev: mån 01 jun 2020, 16:17
blackparkas skrev: mån 01 jun 2020, 15:43 Jag kan sätta emot ganska mycket, inte en chans att Norge och Danmark är uppe på samma siffror som Sverige.
Visst, de öppnar upp, men folk har en helt annan medvetenhet idag än innan.
"inte en chans" tydligen...Well...Jag hoppas du har rätt men frågan är vad du baserar din säkerhet på?

Bondförnuft.

:D
Jag är rätt säker på att det finns massvis med bönder som inte är förnuftiga då det gäller globala pandemier... ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: mån 01 jun 2020, 17:41
GandhiMK2 skrev: mån 01 jun 2020, 16:17
blackparkas skrev: mån 01 jun 2020, 15:43 Jag kan sätta emot ganska mycket, inte en chans att Norge och Danmark är uppe på samma siffror som Sverige.
Visst, de öppnar upp, men folk har en helt annan medvetenhet idag än innan.
"inte en chans" tydligen...Well...Jag hoppas du har rätt men frågan är vad du baserar din säkerhet på?

Bondförnuft.

:D
Tegnell sa i en tidig intervju som inte media brydde sig så mycket om tyvärr hans svar att vilken strategi ett land väljer är ointressant för typ sammanfattningen till sist av döda och smittade blir ändå likartat i liknande länder.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jo, jag har förstått att Tegnells ord är lag för ganska många, ändå har han haft fel så många gånger hittills, och erkänt det också, eftersom det givetvis är omöjligt att ha rätt i sådana här komplexa bryderier.
Han är dessutom duktig på att gardera sig.

"Likartat i liknande länder"
Norge anses ju vara rätt likt Sverige, fast ändå är det stor skillnad.
Sverige hade 200 tusen miljoner människor i italienska alperna som åkte skidor och blev sjuka, Norge hade väl två.
Klart spridningen inte blir lika illa och dödsantalen i slutändan inte blir lika hög.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Tegnell har inte uttalat sig säkert på någonting, han är tydlig att det är antaganden vilket detta är. Som ett exempel: Sätter man ett helt land i fängelse så begås inga brott, men det blir som sagt ohållbart. Alla människor (förutom då de som verkar inneha ett extra skydd pga sin blodgrupp och andra faktorer som vi i framtiden får höra om), kommer att bli smittade. Virus bryr sig inte om levnadsstandard eller immunförsvar, däremot så kan man se en skillnad på hur allvarligt människor blir smittade pga av ålder och kroniska sjukdomstillstånd. Men det hjälper inte att stänga ner ett land, när man öppnar igång igen så tar smittan fart igen. Jag kan förstå den strategin med nedstängning om det under nedstängningen hade kommit fram ett vaccin och befolkningen i det nedstängda landet hade massvaccinerats samtidigt som man öppnar upp för att på så sätt skapa en flockimmunitet. Men alla länder vet att så är inte fallet med vaccin utan enda sättet att läka ut viruset är med flockimmunitet. Då avstannar spridningen givetvis då det är fler immuna än osmittade.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Eagle Hazze skrev: mån 08 jun 2020, 01:52 Tegnell har inte uttalat sig säkert på någonting, han är tydlig att det är antaganden vilket detta är. Som ett exempel: Sätter man ett helt land i fängelse så begås inga brott, men det blir som sagt ohållbart. Alla människor (förutom då de som verkar inneha ett extra skydd pga sin blodgrupp och andra faktorer som vi i framtiden får höra om), kommer att bli smittade. Virus bryr sig inte om levnadsstandard eller immunförsvar, däremot så kan man se en skillnad på hur allvarligt människor blir smittade pga av ålder och kroniska sjukdomstillstånd. Men det hjälper inte att stänga ner ett land, när man öppnar igång igen så tar smittan fart igen. Jag kan förstå den strategin med nedstängning om det under nedstängningen hade kommit fram ett vaccin och befolkningen i det nedstängda landet hade massvaccinerats samtidigt som man öppnar upp för att på så sätt skapa en flockimmunitet. Men alla länder vet att så är inte fallet med vaccin utan enda sättet att läka ut viruset är med flockimmunitet. Då avstannar spridningen givetvis då det är fler immuna än osmittade.
Det är ju lite så jag tror också, men det skall bli väldigt intressant att se hur kurvorna ser ut för de länder som total-stängde nu då de börjar öppna upp igen.

Sedan är jag lite lätt orolig för hur svenskarna kommer agera nu framåt sommaren.
Meddelandet att det är ok att resa är jag rädd kommer innebära att man kommer skita i alla restriktioner och bara tycka sig vara klar med Corona-grejen.
Tycker jag ser en skillnad redan nu - skulle fixa en grej på Mall of Scandinavia i lördags, men det var totalt fullt. I stort sett fullt på parkeringen. Bara att vända och komma tillbaka precis efter öppning igår istället, då det inte var så många där.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Jag sa det redan i mars; vad händer när folk tröttnat på att tvätta händerna?!

Jag tror att vi kommer att se märkbara effekter av studentfirandet och dessa "demonstrationer" inom kort.
Försiktighetsåtgärderna i samband med studenten, som skolorna vidtagit, är ju bara ett spel för gallerierna.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev: mån 08 jun 2020, 07:34
Eagle Hazze skrev: mån 08 jun 2020, 01:52 Tegnell har inte uttalat sig säkert på någonting, han är tydlig att det är antaganden vilket detta är. Som ett exempel: Sätter man ett helt land i fängelse så begås inga brott, men det blir som sagt ohållbart. Alla människor (förutom då de som verkar inneha ett extra skydd pga sin blodgrupp och andra faktorer som vi i framtiden får höra om), kommer att bli smittade. Virus bryr sig inte om levnadsstandard eller immunförsvar, däremot så kan man se en skillnad på hur allvarligt människor blir smittade pga av ålder och kroniska sjukdomstillstånd. Men det hjälper inte att stänga ner ett land, när man öppnar igång igen så tar smittan fart igen. Jag kan förstå den strategin med nedstängning om det under nedstängningen hade kommit fram ett vaccin och befolkningen i det nedstängda landet hade massvaccinerats samtidigt som man öppnar upp för att på så sätt skapa en flockimmunitet. Men alla länder vet att så är inte fallet med vaccin utan enda sättet att läka ut viruset är med flockimmunitet. Då avstannar spridningen givetvis då det är fler immuna än osmittade.
Det är ju lite så jag tror också, men det skall bli väldigt intressant att se hur kurvorna ser ut för de länder som total-stängde nu då de börjar öppna upp igen.

Sedan är jag lite lätt orolig för hur svenskarna kommer agera nu framåt sommaren.
Meddelandet att det är ok att resa är jag rädd kommer innebära att man kommer skita i alla restriktioner och bara tycka sig vara klar med Corona-grejen.
Tycker jag ser en skillnad redan nu - skulle fixa en grej på Mall of Scandinavia i lördags, men det var totalt fullt. I stort sett fullt på parkeringen. Bara att vända och komma tillbaka precis efter öppning igår istället, då det inte var så många där.
Jag tycker redan attityden har ändrats, Vi var i Jönköping i helgen för att handla veg produkter på City Gross som tyvärr inte finns i Eksjö. Vi tittade in i den stora gallerian asecs som ligger ijämte. Parkeringarna var fulla, bufféerna öppna och allmänt crowded då många affärer har panikrea. Sstället var fullt med handspritautomater. Folk använde automaterna som avlatsbrev. Sedan var det fritt fram att trängas i affärer och labba i bufféer. Däremot tack o lov så var det lungt på City Gross.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BBQV »

Jag jobbar i grundskolan där allt har rullat på som vanligt under hela våren. Det borde ju innebära att alla som har barn under 16 år, vilket är en väldigt stor del av befolkningen, borde ha fått hem skiten redan.
Även om resten av familjen sitter inlåsta i källaren utan kontakt med övriga omvärlden.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: mån 08 jun 2020, 07:34
Det är ju lite så jag tror också, men det skall bli väldigt intressant att se hur kurvorna ser ut för de länder som total-stängde nu då de börjar öppna upp igen.
Om det exploderar igen i en del länder så är det ju inte för att man stängde igen länderna utan för att befolkningen i de länderna är dumma i huvudet och likt svenskarna låtsas att man lekt pandemi-leken klart.

En del av de länder som stängt ner stängde ner trots att de hade betydligt mindre smittspridning än Sverige och har idag i princip obefintlig spridning av Covid19.

Ang. flockimmunitet så är det ju inget vi med säkerhet VET att du faktiskt blir immun om du har haft det.
Muterar viruset dessutom, vilket det ju redan verkar ha gjort på sina håll är det ju kört i alla fall.
Dessutom räknar de väl med att vi har ganska lågt antal immuna.
7% var senaste siffran jag hörde ang Stockholmsregionen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: mån 08 jun 2020, 23:48
fieldflower skrev: mån 08 jun 2020, 07:34
Det är ju lite så jag tror också, men det skall bli väldigt intressant att se hur kurvorna ser ut för de länder som total-stängde nu då de börjar öppna upp igen.
Om det exploderar igen i en del länder så är det ju inte för att man stängde igen länderna utan för att befolkningen i de länderna är dumma i huvudet och likt svenskarna låtsas att man lekt pandemi-leken klart.

En del av de länder som stängt ner stängde ner trots att de hade betydligt mindre smittspridning än Sverige och har idag i princip obefintlig spridning av Covid19.
Jag tror ju att det är svårare att få folk att hålla igen efter en total lock-down.
Det är mer frihet som skall tas igen liksom.
Men vi får väl se... Om det öht går att härleda...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: mån 08 jun 2020, 23:48
fieldflower skrev: mån 08 jun 2020, 07:34
Det är ju lite så jag tror också, men det skall bli väldigt intressant att se hur kurvorna ser ut för de länder som total-stängde nu då de börjar öppna upp igen.
Om det exploderar igen i en del länder så är det ju inte för att man stängde igen länderna utan för att befolkningen i de länderna är dumma i huvudet och likt svenskarna låtsas att man lekt pandemi-leken klart.

En del av de länder som stängt ner stängde ner trots att de hade betydligt mindre smittspridning än Sverige och har idag i princip obefintlig spridning av Covid19.

Ang. flockimmunitet så är det ju inget vi med säkerhet VET att du faktiskt blir immun om du har haft det.
Muterar viruset dessutom, vilket det ju redan verkar ha gjort på sina håll är det ju kört i alla fall.
Dessutom räknar de väl med att vi har ganska lågt antal immuna.
7% var senaste siffran jag hörde ang Stockholmsregionen...
Virus muterar nästan alltid men åt det mildare hållet då virus inte har nytta av att värdarna dör.Då avstannar spridningen för snabbt. Det är väl ingen som vet hur många som är smittade har haft smittan. Det man kan analysera är antal döda och inlagda, om det ökar eller sjunker.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: tis 09 jun 2020, 00:12
blackparkas skrev: mån 08 jun 2020, 23:48
fieldflower skrev: mån 08 jun 2020, 07:34
Det är ju lite så jag tror också, men det skall bli väldigt intressant att se hur kurvorna ser ut för de länder som total-stängde nu då de börjar öppna upp igen.
Om det exploderar igen i en del länder så är det ju inte för att man stängde igen länderna utan för att befolkningen i de länderna är dumma i huvudet och likt svenskarna låtsas att man lekt pandemi-leken klart.

En del av de länder som stängt ner stängde ner trots att de hade betydligt mindre smittspridning än Sverige och har idag i princip obefintlig spridning av Covid19.
Jag tror ju att det är svårare att få folk att hålla igen efter en total lock-down.
Det är mer frihet som skall tas igen liksom.
Men vi får väl se... Om det öht går att härleda...
Min polare drog från LA i början av mars. Han anade vartåt det barkade. Han har hela tiden sagt att en lock-down kommer att leda till att krutdurken exploderar....well....En annan polare åkte precis förbi ett Amazonlager i utkanten som var ENORMT...med betoning på VAR eftersom "the peaceful protesters" eldade upp skiten.
Just "PEACEFUL protesters" har cnn matat som ett mantra genom hela den här horribla jävla veckan. Läste inte "the peaceful protesters" pm'et om att CNN är på deras sida?
Efter att ha sett det här är jag HELT övertygad om att black lives matter. Det här var supertydligt. Nu förstår jag deras cause:
https://www.youtube.com/watch?v=Yve9DhT8Nt4
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Gissar att de flesta tröttnat på rapporteringen av Coronan vid det här laget, men jag följer den här sidan på AB varje dag
och gläds åt att antalet inlagda på sjukhus och IVA sjunker stadigt, i princip varje dag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... -siffrorna
Statistiken haltar ngt eftersom alla län inte rapporterar varje dag, men bara på 2 veckor har antalet inlagda på sjukhus för
Covid19 sjunkit från ca500 till 300 personer. (när det var som värst i slutet av april låg 2´300 personer på sjukhus)
Det måste ju ändå tyda på att ngn form av immunitet är inblandad, säger jag utan att vara epidemolog?! :roll:

Bara hoppas att sommarbeteenden inte gör så att kurvorna svänger.
Senast redigerad av Geddan den mån 27 jul 2020, 08:35, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddan skrev: sön 26 jul 2020, 23:58 Gissar att de flesta tröttnat på rapporteringen av Coronan vid det här laget, men jag följer den här sidan på AB varje dag
och glädjs åt att antalet inlagda på sjukhus och IVA sjunker stadigt, i princip varje dag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... -siffrorna
Statistiken haltar ngt eftersom alla län inte rapporterar varje dag, men bara på 2 veckor har antalet inlagda på sjukhus för
Covid19 sjunkit från ca500 till 300 personer. (när det var som värst i slutet av april låg 2´300 personer på sjukhus)
Det måste ju ändå tyda på att ngn form av immunitet är inblandad, säger jag utan att vara epidemolog?! :roll:

Bara hoppas att sommarbeteenden inte gör så att kurvorna svänger.
Har också följt den tämligen uppmärksamt och gläds framför allt åt grafen på ”konstaterad dödsdag” där staplarna blir lägre och lägre.
För några dagar sedan hade vi tydligen 2 st underdödlighetsdagar så då är det lite svårt att anse att läget är katastrofalt, direkt.
Är i södra Spanien och har tillbringat de senaste 2 veckorna med att sätta på mej nya ansiktsmasker så fort jag lämnat hemmet, vilket inte varit skitofta.
Jag tycker att det känns skitbra att den absoluta
majoriteten jag träffar på inne på Mercado’n bär mask för några magiker på avstånd är dom IKKE.
Sen känns det ju som att problemet nog inte är gemene man inne på Livsmedelsbutiken utan snarare de puckon som går på nattklubb och super till, dansar och röjer.... well.. go figure...
Anyway, ska bli spännande att följa Spanien och andra lock-down-länder och se om deras lockdown gjorde ngt gott i längden eller om det är ”på’n igen...”
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

GandhiMK2 skrev: mån 27 jul 2020, 00:21 Är i södra Spanien
Grattis! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Tror inte flockimmunitet är något vi behöver dra några stora växlar på faktiskt, med tanke på att typ 90% av de döda är äldre och en stor andel av dem är boenden på vårdhem så siffrorna för Sverige hade ju kunnat vara fenomenala om man inte fått in skiten i serviceboenden.

Man blir rätt förbannad när man hör så sent som i förra veckan att vårdpersonal hade gått och jobbat med symtom och smittat 5-6 andra i personalen...

I övrigt verkar vi svenskar ha skött oss ganska bra, borde väl visa sig snart hur semesterfirandet har slagit ut gällande Covid.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 27 jul 2020, 15:10 Tror inte flockimmunitet är något vi behöver dra några stora växlar på faktiskt, med tanke på att typ 90% av de döda är äldre och en stor andel av dem är boenden på vårdhem så siffrorna för Sverige hade ju kunnat vara fenomenala om man inte fått in skiten i serviceboenden.

Man blir rätt förbannad när man hör så sent som i förra veckan att vårdpersonal hade gått och jobbat med symtom och smittat 5-6 andra i personalen...

I övrigt verkar vi svenskar ha skött oss ganska bra, borde väl visa sig snart hur semesterfirandet har slagit ut gällande Covid.
Alltså... de döda bidrar ju inte till gruppimmuniteten, dom är ju bara just döda..;-)
Alla andra, som haft det, oavsett VM eller distriktsmästerskapsvarianten, bidrar ju däremot, dvs alla ICKE pensionärer...
Nu har vi ju haft sommarsemester i vad, 6 veckor och det har ju ännu inte flippat, väl? Kan nog betyda ngt..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddan skrev: mån 27 jul 2020, 08:37
GandhiMK2 skrev: mån 27 jul 2020, 00:21 Är i södra Spanien
Grattis! :wink:
Tack!!!! DANG så trevligt!
Nu har jag ju varit på privat tomt tillsammans med familj och vi har inte röjt runt mer på byn än när vi köpt mat eller varit på restaurant men jag måste ju påstå att det känns ganska bra att alla har mask. Och nej, helt tvärtemot vad fhm verkat ha bestmt sej för, masken blir inte blöt på 10 minuter, man behöver inte ta särskilt mycket på den och sen suga på fingrarna etc och GOD knows att den minskar spridningen av allt som kommer ut yr munnen. Var tvungen att göra en test och hosta i masken med en halvfull mun cola..;-)

Sen är ju Spanjorer spanjorer och dom är ju inte SKITBRA på att hålla sej på 2 m avstånd..;-)
Öppna nattklubbar och spritfulla människor är ju en sjukt usel ide i denna tid och nu stänger ju alla såna etablissemang i Katalonien ... we’ll see vartåt det barkar för dom ,Tyskland och de andra lock-down-länderna... hoppas dom klarar att hålla det i schack.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Ja, det var lite slarvigt formulerat där kanske..

Med tanke på hur få som verkar ha haft VM-varianten eller ens SM-varianten så tror jag den där gruppimmunitetssiffran är ganska låg, vilken den också är, även om det var länge sedan jag kollade upp vad man beräknade med hade antikroppar.

Och ja, kanske borde det synas nu om semestern sätter några spår, å andra sidan så började ju inte paniksemestern förrän för 2-3 veckor sedan så än är det kanske för tidigt att ropa hej.

Spanien... där skulle man ju inte vilja vara nu när det verkar dra igång igen...
En polares tjejkompis kommer upp från Spanien nästa vecka, får hoppas hon inte drar med sig nån skit...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 27 jul 2020, 23:10 Ja, det var lite slarvigt formulerat där kanske..

Med tanke på hur få som verkar ha haft VM-varianten eller ens SM-varianten så tror jag den där gruppimmunitetssiffran är ganska låg, vilken den också är, även om det var länge sedan jag kollade upp vad man beräknade med hade antikroppar.

Och ja, kanske borde det synas nu om semestern sätter några spår, å andra sidan så började ju inte paniksemestern förrän för 2-3 veckor sedan så än är det kanske för tidigt att ropa hej.

Spanien... där skulle man ju inte vilja vara nu när det verkar dra igång igen...
En polares tjejkompis kommer upp från Spanien nästa vecka, får hoppas hon inte drar med sig nån skit...
Jag kom hem idag. Var som en jävla 102% dröm.
Andalucien, där jag varit, har 9 milj invånare men färre döda än sthlm... så... lugn och fin. :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av anthax »

Om folk som känner symptom eller är sjuka kunde stanna hemma hade inte jag behöva få skiten! :evil: :evil: :evil: :evil:

Har precis kommit på fötter efter att ha sovit bort nästan 3 dygn, så när som varit uppe för att äta.
Helt galet hur orkeslös en blir. Bara att gå upp för trappen är som ett maratonlopp, hjärtklappning, andnöd och känsla av lungor fulla av glödande nålar.
Sämsta semestern någonsin!

Så, nu har jag gnällt klart.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

anthax skrev: tis 28 jul 2020, 01:21 Om folk som känner symptom eller är sjuka kunde stanna hemma hade inte jag behöva få skiten! :evil: :evil: :evil: :evil:

Har precis kommit på fötter efter att ha sovit bort nästan 3 dygn, så när som varit uppe för att äta.
Helt galet hur orkeslös en blir. Bara att gå upp för trappen är som ett maratonlopp, hjärtklappning, andnöd och känsla av lungor fulla av glödande nålar.
Sämsta semestern någonsin!

Så, nu har jag gnällt klart.

Fy fan. Full o-grattis till dej. :-/
Men problemet är väl också att den du fick det av kanske inte kände sej sjuk. Jag menar , hade fanskapet mått som du beskriver så hade den rimligen inte gått ut,huh?

När det här drog igång så kände jag att det här kommer vi Svenskar ALDRIG fixa pga att vi blivit så otroligt individualistiska och precis allt ska ifrågasättas. Sen var det lite tvärtom ,ändå. Det visade sej att vi faktiskt kunde agera rätt mycket ”för allas bästa” , speciellt i början.
Jag har haft nära kontakt med vänner i utlandet hela våren och det är spännande hur pass olika det varit i olika länder men jag tycker nog att alla verkar ha kört ganska hårt och tydligt på sin valda linje och varit rätt duktiga ändå.
Kanske USA undantaget...
I Japan, goes without saying, följde man ju uppmaningarna ”for the greater good” utan tjafs. Ligger i deras kulturella dna. Obegripligt att Tokyo-Yokohama med knappt 40 MILJONER invånare, som åker kommunalt på en mindre yta än några andra, lyckats hålla antalet döda under 1000. Inte minst m tanke på att de var ett av de första länderna med smittan. Givetvis finns frågetecken kring hur ärliga de var , speciellt med tanke på att dom ju hoppades på att få hålla OS... fi fan vilken ekonomisk katastrof.... Anyway, de stängde skolor ganska tidigt ovh uppmanade folk att jobba hemma så mycket som möjligt.
Tyskland verkar ha skött det väkdigt bra. Jobbigt med karantän, givetvis, men det verkar inte ha varit fullt så drakoniskt som i andra länder. Dom har tydligen haft uppsökande sjukvård som åkt hem till konstaterade fall och kollat deras stats efter 5 dagar för att se till att ge vård INNAN det blev überkritiskt. Tyskarna verkar ha hållit sej på mattan.
Koreanerna verkar ha varit oerhört snabba på att styra upp testning, smittspårning (via mobiler och kontokort(OH the integritetspanik!))och karantänisering. Lyckades väl hålla det i schack bra. Deras största problem,iaf initialt, var väl att det råkade vara en kristen liten skum sekt som var en smitthärd samtidigt som de spridit jt dej för att infiltrera församlingar runt om som vägrade hjälpa till med smittspårningen...;-) Kan ha varit en mindre grej i sammanhanget men det var vad jag fick höra..
Spanjorerna hölls i karantän i 11 veckor. Polis och militär på gatan som frågade vart du skulle och bötfällde dej om du bara var ute och flanerade.

Problemen är väl hur folk beter sej när karantänen släpper... Hur tänker man när man å ena sidan krver munskydd på Lidl, för att folk inte kan hålla avstånd i nyktert tillstånd, men öppnar upp för krökande i dåligt ventilerade nattklubbslokaler til 6 på morgonen? Klart att det ät en presumtiv katastrof...
Hoppas att alla lyckas hålla en eventuell andra våg så liten som möjligt... för hur ska de länder som kört lockdown redan klara av en andra lock down? Det skulle ju ruinera allihop. Inte minst så skulle nog EU ligga rätt pyrt till för hur ska man kunna kräva ekonomisk support för samma taktik en andra gång?

Av nyfikenhet, Anthax, var bor du? Vet du hur du har blivit smittad?
Krya på dej!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Anthax: Krya på dig!! :hug:

GandhiMK2 skrev: tis 28 jul 2020, 08:59 Problemen är väl hur folk beter sej när karantänen släpper... Hur tänker man när man å ena sidan krver munskydd på Lidl, för att folk inte kan hålla avstånd i nyktert tillstånd, men öppnar upp för krökande i dåligt ventilerade nattklubbslokaler til 6 på morgonen? Klart att det ät en presumtiv katastrof...
Hoppas att alla lyckas hålla en eventuell andra våg så liten som möjligt... för hur ska de länder som kört lockdown redan klara av en andra lock down? Det skulle ju ruinera allihop. Inte minst så skulle nog EU ligga rätt pyrt till för hur ska man kunna kräva ekonomisk support för samma taktik en andra gång?
Tycker det börjar kännas lite för mycket här hemma att folk tröttnat på att vara duktiga.
Corona är gårdagens nyheter, så nu kan man väl börja... det ena och det andra...
Inte bara 20-åringar på krogen, utan de vanliga sociala sammanhangen som man undvikit sedan i Mars.

Så himla stor skillnad på siffror och spridning är det ju inte att det sociala livet kan börja som vanligt igen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Ja, man börjar ju höra om folk som gifter sig och har bröllopsfester...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar