Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev: fre 16 apr 2021, 11:10 Det finns inget som är öppet här, däremot som BBQ säger så är det en massa fjällmänniskor som passerar här.
Alla stannar och käkar på Max och Donken och handlar på mackarna och ICA, i klungor....

Räknade för kul takboxar jag mötte eller som stod parkerade mellan hemmet och stan en söndag, är väl typ 2km.
Slutade räkna vid 40 (då stod 20 av dem på Max-parkeringen) och sedan stod det 10 till på Donken...

Sedan vet jag inte om det är anledningen, stan är heldöd även dagtid och allt är stängt på kvällarna.
Olearys har gått i konken så det finns väl inte ens nån krog kvar förutom "Sista Chansen"-stället....
Aaah låter rimligt. ”Res inte i onödan” verkar ju inte nått fram.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev: fre 16 apr 2021, 13:55
blackparkas skrev: fre 16 apr 2021, 11:10 Det finns inget som är öppet här, däremot som BBQ säger så är det en massa fjällmänniskor som passerar här.
Alla stannar och käkar på Max och Donken och handlar på mackarna och ICA, i klungor....

Räknade för kul takboxar jag mötte eller som stod parkerade mellan hemmet och stan en söndag, är väl typ 2km.
Slutade räkna vid 40 (då stod 20 av dem på Max-parkeringen) och sedan stod det 10 till på Donken...

Sedan vet jag inte om det är anledningen, stan är heldöd även dagtid och allt är stängt på kvällarna.
Olearys har gått i konken så det finns väl inte ens nån krog kvar förutom "Sista Chansen"-stället....
Aaah låter rimligt. ”Res inte i onödan” verkar ju inte nått fram.
Nej, inte direkt..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Nått fram har det nog, men en oroande stor andel av befolkningen har inte IQ och EQ nog att behålla sin rösträtt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av saft »

Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Hahaha!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: fre 16 apr 2021, 14:25 Nått fram har det nog, men en oroande stor andel av befolkningen har inte IQ och EQ nog att behålla sin rösträtt.
Amen.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av AlbinH »

AlbinH skrev: mån 19 apr 2021, 11:10
fieldflower skrev: fre 16 apr 2021, 14:25 Nått fram har det nog, men en oroande stor andel av befolkningen har inte IQ och EQ nog att behålla sin rösträtt.
Så är det.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Danne »

Ja det är ju som med övrigt. Det blir bara så dumt som man gör det. Vi har åkt på skidsemester på både sport- och påsklov vilket per automatik lägger oss i den värsta förhatliga kategorin trängselturister. Vi valde dock skidort som går att åka till utan stopp på vägen, dvs stridstömning innan avfärd, liten matsäck samt all mat medtagen hemifrån. Vad gäller vistelsen där så sköts ju avståndet ganska mycket per automatik i liftköer och jag tycker folk skötte det bra samt att anläggningen var bra uppstyrd. Vistelse inomhus blev endast stugan med undantag för hämtning av en skidutrustning som inte levererats till stugan pga något fel i bokningssystemet. Dock var skiduthyrningen rejält uppstyrd med jättelite folk sett till ytan. Jag kände mig mycket tryggare där än på min arbetsplats eller i mataffären hemma.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Fjällturism GÅR att sköta snyggt även under pandemi.
Finns nog inte särskilt många som blivit smittade i backen eller ens i liftköerna.


Däremot undrar jag hur framtiden ser ut för landet efter att ha hört en intervju med studerande i Uppsala på radion...
Det här var alltså universitetsstudenter..

Man stänger parker osv inför sista april i Uppsala.
"Jamen det är ju jättedumt, då kommer man ju trängas hemma hos folk istället och det är ju mycket sämre för smittspridningen"
Ungefär så sa de båda intervjuade...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

Jag blir mest förvånad över att nån tror att de flesta tonåringar, studenter och liknande INTE har festat på i princip som vanligt sen det började. Att tex tro att förbud mot studentflak hindrar studenterna att umgås och parta på lika nära håll som vanligt men på alternativ plats utan inblandning av vuxna istället är ju bara naivt. Här ute i skogen var det värsta raven här och där i somras. Det går fortfarande inte att hindra nån större smittspridning utan i princip total karantän, och det lär aldrig hända.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BBQV »

I skolorna är det dessutom helt kört med att hålla avstånd, vi har helt enkelt ingenstans att ta vägen. Särskilt vid elevskåpen och i matsalen, det är folk överallt.
FHM föreslog vädring mellan passen och god ventilation. Har de någonsin varit i en skola sen de gick ut själva? Vadå "God ventilation"? Jag har jobbat som lärare i 25 år och har aldrig jobbat på en skola med bra ventilation. Jag tvivlar på att de finns.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av AlbinH »

Danne skrev: mån 19 apr 2021, 11:17 Ja det är ju som med övrigt. Det blir bara så dumt som man gör det. Vi har åkt på skidsemester på både sport- och påsklov vilket per automatik lägger oss i den värsta förhatliga kategorin trängselturister. Vi valde dock skidort som går att åka till utan stopp på vägen, dvs stridstömning innan avfärd, liten matsäck samt all mat medtagen hemifrån. Vad gäller vistelsen där så sköts ju avståndet ganska mycket per automatik i liftköer och jag tycker folk skötte det bra samt att anläggningen var bra uppstyrd. Vistelse inomhus blev endast stugan med undantag för hämtning av en skidutrustning som inte levererats till stugan pga något fel i bokningssystemet. Dock var skiduthyrningen rejält uppstyrd med jättelite folk sett till ytan. Jag kände mig mycket tryggare där än på min arbetsplats eller i mataffären hemma.
FHM har offentligt uttalat beröm över årets sportlovsturism i Dalom. Fanns att läsa i förra veckan på svt.se :tummenupp:
Men positiva nyheter tenderar ju att försvinna bland övriga katastrofnyheter.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: mån 19 apr 2021, 13:13 Jag blir mest förvånad över att nån tror att de flesta tonåringar, studenter och liknande INTE har festat på i princip som vanligt sen det började. Att tex tro att förbud mot studentflak hindrar studenterna att umgås och parta på lika nära håll som vanligt men på alternativ plats utan inblandning av vuxna istället är ju bara naivt. Här ute i skogen var det värsta raven här och där i somras. Det går fortfarande inte att hindra nån större smittspridning utan i princip total karantän, och det lär aldrig hända.
"Jag blir mest förvånad yadda yadda yadda...."
Såklart du blir...

Det du säger är ju egentligen att du tycker att sittande regering och FHM är naiva alt. fortfarande vill ha spridning isåfall.

Eftersom jag vet att folk har hållit på i princip som vanligt så är jag inte förvånad, men jag kan likförbannat tycka att de som kör på som vanligt är dumma i huvudet, lågbegåvade och rövhattar.
De borde få indraget CSN, aldrig få tillgång till A-kassa eller sjukersättning....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: mån 19 apr 2021, 12:51 "Jamen det är ju jättedumt, då kommer man ju trängas hemma hos folk istället och det är ju mycket sämre för smittspridningen"
Ungefär så sa de båda intervjuade...
Hoppas för deras egen skull att de inte blev presenterade med namn. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Danne »

BBQV skrev: mån 19 apr 2021, 14:44 I skolorna är det dessutom helt kört med att hålla avstånd, vi har helt enkelt ingenstans att ta vägen. Särskilt vid elevskåpen och i matsalen, det är folk överallt.
FHM föreslog vädring mellan passen och god ventilation. Har de någonsin varit i en skola sen de gick ut själva? Vadå "God ventilation"? Jag har jobbat som lärare i 25 år och har aldrig jobbat på en skola med bra ventilation. Jag tvivlar på att de finns.
Ja, skolan har det ju besvärligt. Vi fick Coviden från skolan. Smittspridning som följer: Ambulerande gympalärare som tog med sig smittan från annan skola med påbörjad klustersmitta vilket vi blev informerade om 5 dagar innan vår äldste grabb insjuknande. Då hans klass i egenskap av sistaårselever (6:e klass) - förutom gymnastik - även har tillgång till gympasalen på rasterna var det ju ingen skräll när han insjuknade. Var bara att sätta hela familjen i karantän utan att vänta på det förmodade positiva provsvaret vilket innebar att om det hade varit negativt hade det bara varit att ta ut ledighet/semester. Trots en massa hygien och en smula avståndstagande (går inte riktigt isolera en 12-åring helt) hemma så fick vi alla viruset. Jag är ganska säker att detta var brittiska varianten. Som väl var så lyckades smittspridningen (tack vare vår och förmodat de andra 2 klasskompisarnas tidiga isolering vad gäller ex syskon?) stävjas så det blev inte värre än så.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev: mån 19 apr 2021, 21:26
TDHP skrev: mån 19 apr 2021, 13:13 Jag blir mest förvånad över att nån tror att de flesta tonåringar, studenter och liknande INTE har festat på i princip som vanligt sen det började. Att tex tro att förbud mot studentflak hindrar studenterna att umgås och parta på lika nära håll som vanligt men på alternativ plats utan inblandning av vuxna istället är ju bara naivt. Här ute i skogen var det värsta raven här och där i somras. Det går fortfarande inte att hindra nån större smittspridning utan i princip total karantän, och det lär aldrig hända.
"Jag blir mest förvånad yadda yadda yadda...."
Såklart du blir...

Det du säger är ju egentligen att du tycker att sittande regering och FHM är naiva alt. fortfarande vill ha spridning isåfall.

Eftersom jag vet att folk har hållit på i princip som vanligt så är jag inte förvånad, men jag kan likförbannat tycka att de som kör på som vanligt är dumma i huvudet, lågbegåvade och rövhattar.
De borde få indraget CSN, aldrig få tillgång till A-kassa eller sjukersättning....
Ja, självklart är regeringen lika naiva om dom på riktigt tror på det.
Jag vet inte hur du växte upp, men ungdomar/tonåringar gör som dom vill, inte som vuxna säger.
Oavsett situation. Riskbedömning? Konsekvenstänkande? Långsiktighet? Nä.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: tis 20 apr 2021, 07:09

Ja, självklart är regeringen lika naiva om dom på riktigt tror på det.
Jag vet inte hur du växte upp, men ungdomar/tonåringar gör som dom vill, inte som vuxna säger.
Oavsett situation. Riskbedömning? Konsekvenstänkande? Långsiktighet? Nä.
Du är ju gammal, så jag får försöka ha överseende.
Men går man på universitetet är man varken ungdom eller tonåring längre.
Då är man vuxen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BBQV »

Jag har nog aldrig varit så egoistisk och samhällsfarlig som när jag pluggade på universitet...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev: tis 20 apr 2021, 10:55
TDHP skrev: tis 20 apr 2021, 07:09

Ja, självklart är regeringen lika naiva om dom på riktigt tror på det.
Jag vet inte hur du växte upp, men ungdomar/tonåringar gör som dom vill, inte som vuxna säger.
Oavsett situation. Riskbedömning? Konsekvenstänkande? Långsiktighet? Nä.
Du är ju gammal, så jag får försöka ha överseende.
Men går man på universitetet är man varken ungdom eller tonåring längre.
Då är man vuxen.
Exakt, lille vän. :)

Jag skulle säga att dagens studenter är ungefär lika "vuxna" som högstadieeleverna för 20 år sen.
Det var bättre förr...

Men absolut, jag skulle gärna se att det av krävdes avsevärt mer ansvar från både tonåringar, iaf över 18, och andra unga vuxna. Ingen verkar behöva stå för sina handlingar, eller brist på dito, längre.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: tis 20 apr 2021, 11:47 Jag skulle säga att dagens studenter är ungefär lika "vuxna" som högstadieeleverna för 20 år sen.
Det har du ju iofs rätt i...


Jag tror lite böter hade varit på sin plats för rövhatteri.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av AlbinH »

blackparkas skrev: tis 20 apr 2021, 12:07

Jag tror lite böter hade varit på sin plats för rövhatteri.
:clappy: :dancy:

Ringa rövhatteri - skriftlig varning.

Rövhatteri av normalgrad - dagsböter, 40 -120 st.

Grovt rövhatteri - En veckas tukthus.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev: tis 20 apr 2021, 19:08
blackparkas skrev: tis 20 apr 2021, 12:07

Jag tror lite böter hade varit på sin plats för rövhatteri.
:clappy: :dancy:

Ringa rövhatteri - skriftlig varning.

Rövhatteri av normalgrad - dagsböter, 40 -120 st.

Grovt rövhatteri - En veckas tukthus.
Att hålla på när "Håll inte på.." är påbjudet: High five, in the face, with a chair.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Amen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Desu.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Håcke »

Det där är ju Astrid Lindgrens fel som gjorde Pippi till vår förebild som sen gjorde att vi PK-slutade med all typ av uppfostran i Sverige.
Tur att jag inte blev lärare.
Då hade jag nog redan suttit inspärrad antingen i finkan eller på hispan.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar