Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: lör 16 maj 2020, 13:51 Jag tycker man var alldeles för sen med att stänga ålderdomshemmen för besökare.
"Jamen de som jobbar kan ju också smitta" gapar alltid kritikerna då...

Ja?
Men betydligt lättare att hålla koll på ett gäng anställda än 100 besökare.
Och vad har man annars gjort i Norge t.ex. som lyckats slippa skiten inom äldrevården?
Om jag får tillåta mej att gissa vilt så kan det vara så att Norrmännen inte A: har sportlov vecka 9 och att dom därmed inte drog med sej covid hem fr alperna och/eller snarare går paa tuuur till stuen snarare än att åka till Alperna vilket vi svennar ju gärna gör.. (any day of the week betalar jag hellre 32.50 för en ståplatsbiljett på ryan till Milano och åker skidor där än flyger upp till Åre och får typ samma totala slutnota!)
Danskarna ,likaså, om jagvhajat det rätt. Dom åker inte till alperna. Dom fortsätter att ha skägg,vara oduschade, röka cigarr och dricka öl. ;-) Deras nationalsport är väl cykel.
Kan det ha varit mycket ”tur” mao?
På samma sätt som England hade oturen att ha en stadion full med madridfans till och med EFTER att man inte fick träffas fler än 0.2 pers inom samma km2 (km3, kanske tom) i Spanien. Sen hade dom en stor rockfestival. Ubdrar om en droppsmitta sprider sej bra i en hoppande folkhop?...

I alla länder som drabbats har det ju gått snett med äldrevården. Så man kan ju inte påstå att vi är unika i det fallet.
Lite som att , om man tycker att integrationen är lite misslyckad i Sverige, påstå att just VI är usla när den är problematisk för i stort sett alla länder som har mycket invandring. Det ÄR svårt. Ingen vet hur man ska lösa det.
Samma med covid. Det är en någorlunda ny sport. Japp, den spelas med något som liknas boll , så man kan glra vissa kvalificerade gissningar , men mycket är osäkert...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BBQV »

Jag killgissar här: Om ett år ungefär, när vi kan summera det här, så kommer alla länder att ha drabbats ungefär lika hårt. Lika många döda/smittade per 1000 invånare. Kurvorna kommer att se lite olika ut, men summan blir densamma.
Det som kommer att vara skillnaden är hur mycket skada ekonomin har tagit, hur många konkurser, hur många arbetslösa, hur många följdproblem etc.
Visst, det är tragiskt för alla som drabbats på något sätt, men oavsett vad de styrande hittar på så är det här en global käftsmäll som ingen kommer undan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Plus omöjligt att säga vems actions som hjälpte mycket eller lite på det lokala sjukdomsförloppet i resp land iom att det är så himla olika omständigheter runt utbrott, folks beteende, etc.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

BBQV skrev: lör 16 maj 2020, 15:51 Jag killgissar här: Om ett år ungefär, när vi kan summera det här, så kommer alla länder att ha drabbats ungefär lika hårt. Lika många döda/smittade per 1000 invånare. Kurvorna kommer att se lite olika ut, men summan blir densamma.
Det som kommer att vara skillnaden är hur mycket skada ekonomin har tagit, hur många konkurser, hur många arbetslösa, hur många följdproblem etc.
Visst, det är tragiskt för alla som drabbats på något sätt, men oavsett vad de styrande hittar på så är det här en global käftsmäll som ingen kommer undan.
Nä...det kommer att kosta i lidande framöver, helt tveklöst... :help:
Jag har kollat en del på Piers Morgan's morgon snack med diverse experter och politiker på sista tiden och jag fullständigt tappar hakan över att se honom gå på som en vettvilling rörande hur otroligt oansvarigt det är att bryta lock down och hur de utan lockdown hade haft lik liggandes på Londons gator...Som om han själv är VANSINNIGT rädd för att bli smittad och all vett och sans lämnat hans kropp...
Han har ju alltid varit kombativ men nu är det som om rev-limitern gått på semester.

Vad vet vi egentligen?
Att av de 3645 döda i Sverige så är 3473 sextio år eller äldre.
Under värsta veckan hittills i sverige , vecka 15 , dog 363 personer. Detta kan då jämföras med snittet ifrån 2015-2019 som är 250 pers. Inte bra...men det känns inte som den KATASTROF som man kan tro...
15 april, alltså en månad sedan, var peaken för antalet död på samma dag.Sdan har det gått nedåt.4e maj 80 döda, 11 maj 44. (det är så jävla förvirrande när dom på presskonferenserna säger hur många dödsfall dom fått fram sedan gårdagen iom att det släpar ngt enormt. Dom kanske skulle tillåta det att ta 4-5 dagar så att man fick det faktiska talet per specifik dag istället. Då ser det HELT annorlunda ut...
Jag är så jävla glad över att vi inte gjorde som England , Spanien etc som stängde ned.
Österrikarna är tydliugen i upplösningstillstånd. Snackade kort med min förläggare som hyste tillförsikt för statens stödpaket men till slut är allt bara total jävla pannkaka. =(

Jaja....let's stay alive och dra en JÄVLA LÄRDOM...för risken är ju att det inte var sista gången det kommer en värre förkylning/influensa ? ...(Såg en läkare som sa ngt i stil med "Alltså...det här att vi behandlar människor i respirator som intye kan andas oich i värsta fall dör en plågsam död...det gör vi ju varje år på IVA. Japp , det är mer, men det är samma....så den enorma uppståndelsen är lätt obegriplig...")
Ska inte underskattas, men det finns det väl inte en enda människa på planetetn som gör?
FÅ slut på hysterin nu....=/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: lör 16 maj 2020, 15:56 Plus omöjligt att säga vems actions som hjälpte mycket eller lite på det lokala sjukdomsförloppet i resp land iom att det är så himla olika omständigheter runt utbrott, folks beteende, etc.
Onekligen...."HUR KUNDE NI MISSLYCKAS SÅ SVÅRT OCH FÅ IN DET I ÄLDREBOENDENA?!?!?".....well....Ingen var superberedd eller hade sin kristallkula tillräckligt nära...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jag köper inte alls det här med att vi kommer ha drabbats lika när slutnotan kommer.

Och att svenska medelålders och unga åker till Alperna har ingenting med att göra att svenska ålderdomshem inte stängde i tid.
Våra var fortfarande öppna för besök när Danmark och Norge stängde ner allt...

Alpernaresenärerna fick dessutom knata in på Arlanda hur som helst utan uppföljningar eller något slags karantän, tillbaka på jobbet dagen efter, i många fall trots symtom.


Ni får tycka det är hur bra som helst med sveriges strategi, det tycker jag också till viss del.
Men lägg av.
Det finns massor man kunnat göra som inte gjordes, speciellt för att förhindra att smittan kom in på äldrevården.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

BBQV skrev: lör 16 maj 2020, 15:51 Jag killgissar här: Om ett år ungefär, när vi kan summera det här, så kommer alla länder att ha drabbats ungefär lika hårt. Lika många döda/smittade per 1000 invånare. Kurvorna kommer att se lite olika ut, men summan blir densamma.
Det som kommer att vara skillnaden är hur mycket skada ekonomin har tagit, hur många konkurser, hur många arbetslösa, hur många följdproblem etc.
Visst, det är tragiskt för alla som drabbats på något sätt, men oavsett vad de styrande hittar på så är det här en global käftsmäll som ingen kommer undan.
Indien sticker ut med få dödsfall.
Antingen så fallerar deras statistik, eller så finns det andra faktorer,
Det är ett land med trångboddhet i storstäder och i många fall bristande möjligheter att upprätthålla personlig hygien och stor fattigdom.

Så funderingen går kring:
Fallerad statistik på smittade och döda
Annan typ av immunförsvar
Kostrelaterat
?
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 18 maj 2020, 00:42 Jag köper inte alls det här med att vi kommer ha drabbats lika när slutnotan kommer.

Och att svenska medelålders och unga åker till Alperna har ingenting med att göra att svenska ålderdomshem inte stängde i tid.
Våra var fortfarande öppna för besök när Danmark och Norge stängde ner allt...

Alpernaresenärerna fick dessutom knata in på Arlanda hur som helst utan uppföljningar eller något slags karantän, tillbaka på jobbet dagen efter, i många fall trots symtom.


Ni får tycka det är hur bra som helst med sveriges strategi, det tycker jag också till viss del.
Men lägg av.
Det finns massor man kunnat göra som inte gjordes, speciellt för att förhindra att smittan kom in på äldrevården.
Det spelar nog rätt stor roll om man bor i ett land där folk i HÖG utsträckning åker till land som tåkar vara en ENORM smitthärd eller om landets befolkning INTE åker till smitthärd??
Nästan binärt....
Om 1 hämtar smitta=inte många sjuka. Inge problem med äldrevård.
Om 10 000 hämtar smitta=många sjuka.Stora problem med äldrevård.
Vi är helt icke-unika i att ha fått in det i äldrevården.
Att det är förjävligt är väl ett faktum. Men att gorma på hur otroooligt dåliga vi varit när DE FLESTA ANDRA OCKSÅ klantat sej.... ja det tycker jag känns lite pöbelkorkat...”NÅGON MÅSTE BÖRA ANSVARET!”...

Vi har ordentligt mycket lägre död/inv-ratio än de flesta av våra drabbade EU-vänner och detta då TROTS att vi inte försatts i månader av karantän.
Vi har en död på 2777 inv, Spanien har 1/1740, england har 1/1855 ,Italien 1/1905, österrike 1/14000 (hade deras smitthärd varit Wien kan du ge dej på att det gått illa men nu var det en alpby som var deras epicenter) Tyskarna har varit grymma också.

Jag antar att du inte fått fler kunder in i butiken under perioden? Hur tror du att de blivit om vi förbjudit dej ifr att ha öppet i 2 mån?

Givetvis har inte Sverige agerat optimalt eller felfritt. Det är en ny sport. Ingen har gjort detta LIVE förut. Jag tror att det är läge att vara lite ödmjuk inför situationens enorma komplexitet och hur extremt lite SÄKERHET man kan ha i besluten man tar. Självklart är det märkligt I EFTERHAND att inte ALLA länder kapade sina asienflygningar direkt. Men, som Tegnell säger ”sånt här skit uppstår varje år i Kina. Vi bevakar på avstånd men de reder ut det själva, men inte denna gången”.
Klart vi borde ha karantäniserat de som kom med flyg ifrån Iran, som hade ett okontrollerat utbrott.
Klart att vinkunde ha gjort som i Sydkorea ich smittspårat folk per deras visakort och mobiltelefoner men det hade ju varit ett integritetsbrott och det står ju i paritet med sexköp och skattefiffel så DET går ju inte...

Det bästa vire givetvis om viruset ba e ”BOTTAAAA” helt plötsligt. Då vann Danmark och Finland.
Men oj hoppsan, det kommer igen och Sverige har ganska hög immunitet och dom andra inte? Oj hoppsan , döda danskar och Finnar ELLER så väljer dom att karantänisera och döda sina länder lite till.
Den som lever får se...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jodå, det finns länder som gjort detta live förut, flera stycken faktiskt.
Sydkorea är ett av dem.
Flera andra som hade SARS har klarat det betydligt bättre än vi i Europa.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 18 maj 2020, 15:18 Jodå, det finns länder som gjort detta live förut, flera stycken faktiskt.
Sydkorea är ett av dem.
Flera andra som hade SARS har klarat det betydligt bättre än vi i Europa.
Sant!
Sydkorea var förberedda.
Lite rimligt med tanke på deras geografiska läge. Om sars kommit fr Lofoten hade vi nog också varit mer på tå och haft bättre koll. ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

BTW, om ni inte sett koreanska oscarsvinnaren "Parasite" så GÖR DET! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Ja, för det är så svårt att kommunicera med andra länder på andra sidan jordklotet 2020... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 18 maj 2020, 16:39 Ja, för det är så svårt att kommunicera med andra länder på andra sidan jordklotet 2020... :D
Det handlar nog om rätt mycket mer än så...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

*edit*
Men vad SÄGER jag....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Ser BRA ut nu!
Kolla den här sidan : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... -siffrorna och scrolla ned till "antal döda i sverige" och klicka på "fastslaget dödsdatum". Fin nedåtgående kurva. Den är ju inte så brant som man skulle ha velat men det beror väl på att det nu spridit sej utåt fr sthlm men iom att tex skåne och småland inte riktigt är lika tätt som sthlm så borde det inte behöva bli lika illa som här....så...we're getting there, huh?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Nu när Danmark och Norge öppnar upp så borde deras antal smittade och dödstal öka.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Eagle Hazze skrev: mån 01 jun 2020, 01:39 Nu när Danmark och Norge öppnar upp så borde deras antal smittade och dödstal öka.
Ja, jo, det blir ju intressant att se men smittan måste ju komma ngnstans ifrån...
För det är ju lite så att om hela världen suttit och kurat i sin grotta i 6 v så hade ju smittan varit borta. Visst, nu har inte världen gjort det och inte ens de länder som haft total lock down har ju haft det helt interaktionsfritt iom att man köpt käk osv osv... Jag är nog mer oroad över nästa eventuella våg. Då har dom fortf kass skydd.

Jag är helt cynisk och klarsynt över medias funktion och vad som är deras föda men jag är ändå rätt så förvånad över hur mycket de väljer att rapportera om upprörda människor som uttrycker ”VI MÅSTE ÄNDRA TAKTIK!! ET HÄR GÅR INTE!!”.... fair enough.. man kan tycka att det faktum att 4000 pers har dött är oerhört i sej (jag är kallhjärtad och tycker inte att det i sej är så oerhört, obegripligt eller ens oförlåtligt) men vad exakt är det man ska växla om till i det HÄR skedet?
Ska vi gå in i total lock down NU,liksom?
I so don’t get it..
Allt är ju på väg att lugna ned sej.
Sös har stängt ned sin coronaavdelning och nu sprids de sista patienterna ut på andra avdelningar (vilket LÅTER helt skumt men jag får hoppas att de som styr ikte är helt sjuka i huvudet utan att dom vet vad dom gör) så ,exhibit A: sjukvården blev inte överväldigad. Inte alls. Damn you jävla Neil Ferguson som skrev en skitrapport som fick hela världen att slå knut på sej och självsprängas...
Well well.. spännande tid , den närmaste månaden...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Intressant graf på Socialstyrelsens hemsida visar att vi är på väg mot helt normala siffror, gällande dödstal per vecka.
Bild
Senast redigerad av Geddan den mån 01 jun 2020, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

GandhiMK2 skrev: mån 01 jun 2020, 08:30
Eagle Hazze skrev: mån 01 jun 2020, 01:39 Nu när Danmark och Norge öppnar upp så borde deras antal smittade och dödstal öka.
Ja, jo, det blir ju intressant att se men smittan måste ju komma ngnstans ifrån...
För det är ju lite så att om hela världen suttit och kurat i sin grotta i 6 v så hade ju smittan varit borta. Visst, nu har inte världen gjort det och inte ens de länder som haft total lock down har ju haft det helt interaktionsfritt iom att man köpt käk osv osv... Jag är nog mer oroad över nästa eventuella våg. Då har dom fortf kass skydd.

Jag är helt cynisk och klarsynt över medias funktion och vad som är deras föda men jag är ändå rätt så förvånad över hur mycket de väljer att rapportera om upprörda människor som uttrycker ”VI MÅSTE ÄNDRA TAKTIK!! ET HÄR GÅR INTE!!”.... fair enough.. man kan tycka att det faktum att 4000 pers har dött är oerhört i sej (jag är kallhjärtad och tycker inte att det i sej är så oerhört, obegripligt eller ens oförlåtligt) men vad exakt är det man ska växla om till i det HÄR skedet?
Ska vi gå in i total lock down NU,liksom?
I so don’t get it..
Allt är ju på väg att lugna ned sej.
Sös har stängt ned sin coronaavdelning och nu sprids de sista patienterna ut på andra avdelningar (vilket LÅTER helt skumt men jag får hoppas att de som styr ikte är helt sjuka i huvudet utan att dom vet vad dom gör) så ,exhibit A: sjukvården blev inte överväldigad. Inte alls. Damn you jävla Neil Ferguson som skrev en skitrapport som fick hela världen att slå knut på sej och självsprängas...
Well well.. spännande tid , den närmaste månaden...
Danmark Norge med din strategi att strypa hela samhällsapparaten har bara tagit ner virusets hastighet i smittspridning. Viruset är där men smittar mycket långsamt pga brist på nya värdar att smitta. Hade man nu haft en klart vaccin så hade dessa länders strategi lönat sig. Men det som händer nu är att de smittade värdar som hela tiden finns i D, N, får nu träffa enormt många fler osmittade värdar vilket kommer att explodera smittade och dödstal. Vid årskiftet så är D, N, uppe på samma nivå som Sverige.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jag kan sätta emot ganska mycket, inte en chans att Norge och Danmark är uppe på samma siffror som Sverige.
Visst, de öppnar upp, men folk har en helt annan medvetenhet idag än innan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 01 jun 2020, 15:43 Jag kan sätta emot ganska mycket, inte en chans att Norge och Danmark är uppe på samma siffror som Sverige.
Visst, de öppnar upp, men folk har en helt annan medvetenhet idag än innan.
"inte en chans" tydligen...Well...Jag hoppas du har rätt men frågan är vad du baserar din säkerhet på?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Det är ju inte bara hur folk beter sig i affärer och liknande.
I Kroatien körde man total lock-down, men nu har de öppnat upp och rekommendationen är att alla skall gå till jobbet igen.
Jag tycker det är ett konstigt förfarande, "igår var det skitfarligt men idag är det helt safe", men har inte koll på vilka siffror de har...

Tror fortfarande inte att det kommer gå att se vilka åtgärder som gjorde mest verkan i slutänden, men skall bli intressant att se hur det kommer se ut på kort sikt i de länder som öppnar upp nu.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: mån 01 jun 2020, 15:43 Jag kan sätta emot ganska mycket, inte en chans att Norge och Danmark är uppe på samma siffror som Sverige.
Visst, de öppnar upp, men folk har en helt annan medvetenhet idag än innan.
Människor har en förmåga att återfalla till sitt vanliga liv som var innan nedsläckning. Full fart på krogar, föreningar osv. Om länder har ungefär samma socioekonomiska förutsättninga och ländernas hälsostandard är ungefär densamma så kommer tex ett virus att ta död på ungefär samma mängd personer, förslagsvis att medianen ligger på 76 år.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: mån 01 jun 2020, 16:17
blackparkas skrev: mån 01 jun 2020, 15:43 Jag kan sätta emot ganska mycket, inte en chans att Norge och Danmark är uppe på samma siffror som Sverige.
Visst, de öppnar upp, men folk har en helt annan medvetenhet idag än innan.
"inte en chans" tydligen...Well...Jag hoppas du har rätt men frågan är vad du baserar din säkerhet på?

Bondförnuft.

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: mån 01 jun 2020, 17:12 Det är ju inte bara hur folk beter sig i affärer och liknande.
I Kroatien körde man total lock-down, men nu har de öppnat upp och rekommendationen är att alla skall gå till jobbet igen.
Jag tycker det är ett konstigt förfarande, "igår var det skitfarligt men idag är det helt safe", men har inte koll på vilka siffror de har...

Tror fortfarande inte att det kommer gå att se vilka åtgärder som gjorde mest verkan i slutänden, men skall bli intressant att se hur det kommer se ut på kort sikt i de länder som öppnar upp nu.

Någon gång måste man ju "slå på switchen" och folk börja jobba igen.

Kroatien har 2200 fall bekräftade, 103 döda vilket är 25 personer per 1 miljon innevånare.
Sverige ligger på 436 döda per 1 miljon invånare.
Jag skulle känna mig rätt safe i Kroatien för tillfället, betydligt mer safe än du är i Sverige, även om jag inte är den som går och oroar mig konstant för corona.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar