Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25759
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Fast helt immun blir man ju inte mot influensa.
Den här är en mer aggressiv variant av den vanliga säsongsinfluensan, som ju muterar år från år så vi kan få den igen.
Man blir immun mot den stam kroppen just bekämpat, men den kommer tillbaka lite förändrad.

Återstår att se hur mycket/snabbt den här stammen kommer mutera.

Men oavsett så går det ju inte att stoppa en spridning av en flunsa om den är ungefär lika smittsam som den vanliga.
Då skall alla samtidigt isoleras tills ev smitta brutit ut i sjukdom och alla är friska och smittfria, så ingen smittad öht kan träffa någon som är mottaglig, för annars tar det fart igen.
Alltså INGEN människa skall träffa NÅN annan människa på veckor. Barn får inte träffa föräldrar, för annars kan den ena smitta den andra mot slutet av perioden, och så kommer det ut smittsamma personer. Vård, polis, transport, affärer, allt, allt, allt skall stänga och alla skall gå i personlig isolering.

Det är som att försöka plocka ned månen...
Det är nog faktiskt mer genomförbart att plocka ned månen...

Dessvärre innebär det att våra föräldrar kommer få prova på det tids nog också.
Förhoppningsvis slipper de drabbas den här svängen (som att inte alla får vanliga säsongsinfluensan heller) så de har möjlighet att få vaccin till nästa vända.
Men många kommer få den den här svängen, och vi kan bara hoppas att det finns vårdplatser till dem och att det går vägen.
Kampen just nu är ju att bromsa kurvan så vårdplatserna finns. För det går inte att stoppa...

Jag har bägge mina föräldrar i livet och bägge är i riskålder, så jag är orolig för dem.
Men vi kan inte "önska bort" det här. Vi har skiten här redan, så vi måste förhålla oss till det på ett fungerande sätt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

De flesta av oss här fattar det där.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25759
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Geddan skrev: lör 04 apr 2020, 11:23 De flesta av oss här fattar det där.
Jag är envis...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev: lör 04 apr 2020, 12:45
Geddan skrev: lör 04 apr 2020, 11:23 De flesta av oss här fattar det där.
Jag är envis...
Menade inte så. Men......du fattar! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

De flesta klarar av att diskutera saker på FB också, alternativt scrolla förbi sånt som man inte orkar läsa.

Gapskrattade när jag insåg att du faktiskt plockade bort mig från FB Geddan.

Det var längesedan någon hade sådana fjortisfasoner för sig, senast var det Sverigedemokraterna som inte tyckte om att man inte höll med dem...
Innan dess varghatarna.

Stor humor!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Håcke »

Eagle Hazze skrev: Jag tycker att medierna inte tar sitt ansvar i ett läge som är i varje fall ekonomiskt force majure. Medierna eldar på med dramatisk musik, halvskriker ut ingresser som lösryckta ur sitt sammanhang ökar ångest hos tittarna. Jag lovar att alla kanaler sitter och gnuggar händerna över höjda tittarsiffror och hur man nästa dag ska ligga precis på gränsen till fiktion vad gäller både text, bakgrundsmusik, studioinredning och klädkod.
OCH SVT kan väl för guds skull sluta visa serien Ett köpmanshus i skärgården på eftermiddarna :D den är så tråkig.
Bild hahaha!!!
Varför skulle medierna börja med att ta ansvar nu helt plötsligt!Bild
Det har dom ju aldrig gjort förr.
Dom är mer som småungar i skolan som gärna gapar på om sina rättigheter men absolut inte vill höra att de måste ta ansvar också.
Men men... för min del får dom gärna börja fundera på sitt ansvar i samhället.Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Håcke skrev: sön 05 apr 2020, 10:42
Eagle Hazze skrev: Jag tycker att medierna inte tar sitt ansvar i ett läge som är i varje fall ekonomiskt force majure. Medierna eldar på med dramatisk musik, halvskriker ut ingresser som lösryckta ur sitt sammanhang ökar ångest hos tittarna. Jag lovar att alla kanaler sitter och gnuggar händerna över höjda tittarsiffror och hur man nästa dag ska ligga precis på gränsen till fiktion vad gäller både text, bakgrundsmusik, studioinredning och klädkod.
OCH SVT kan väl för guds skull sluta visa serien Ett köpmanshus i skärgården på eftermiddarna :D den är så tråkig.
Bild hahaha!!!
Varför skulle medierna börja med att ta ansvar nu helt plötsligt!Bild
Det har dom ju aldrig gjort förr.
Dom är mer som småungar i skolan som gärna gapar på om sina rättigheter men absolut inte vill höra att de måste ta ansvar också.
Men men... för min del får dom gärna börja fundera på sitt ansvar i samhället.Bild
Alla medier tror jag har styrdokument och krigsplacering, nu är det inte krig men force majure, troligen så rättar sig alla i leden när Norge i framtiden anfaller Sverige pga våra tillgångar på uran. Men fram till dess så kommer nog alla härja fritt. MSB borde be alla medier som en vädjan att vara sakliga, sluta med dramatisk filmmusik och lösryckta ingresser.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Verkar ju skitbra, det där med att stänga ner skolor och hela samhället! :tummenupp:
https://www.sjukhuslakaren.se/kronika/d ... pp0pr6WmF0

"Vi har suttit här i fyra veckor, skolorna har varit stängda i fem veckor, medan smittade och döda inte minskar alls.
Det ger knappast en känsla av att karantänen fungerar. Och hur ska det bli när vi kommer ut
och viruset börjar cirkulera oss emellan igen?"
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av bjelkeman »

Men någon ”karantän” verkar vi inte bry oss om här i alla fall. Jag har sällan sett så mycket folk på Bauhaus och IKEA som nu, det är rena julshoppingen. Och inte bryr sig många om att hålla någon sorts personlig distans.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25759
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Mall Of Scandinavia var hyfsat tomt iaf.
Vi var där en snabbis för veckans proviantering, och det var typ 40 bilar per våning i garaget.
Inte totalt tomt inne, men väldigt mycket mindre än en normal söndag.

ICA Häggvik var inte tomt, men färre än en vanlig söndag tyckte jag.
Däremot är alla försiktiga och hostar nån spritter hela butiken till.
Vi träffade en äldre dam som var helt psykotiskt rädd, och tog långa omvägar runt oss medan hon stirrade hatfullt.
Gubben i släptåg såg mest trött ut...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Rätta mej om jag nu har fel, är inget legitimerat mattegeni men jag tror mej vara Einstein..;-)

Per någorlunda ny info fr Kina så är 80% av alla smittade asymptomatiska.
Våra 6800 svenska bekräftade smittade utgör de 10 % av alla som HAR symptom som får så allvarliga att dom söker upp sjukvården.
Mao borde då 68 000 ha symptom vilket då borde ge drygt 270 000 smittade utan symptom.
Sammanlagt då 340 000 smittade. Av dessa har hittills 400 dött.
Det blir en mortality rate på 0,00125 (0,125 % väl?)
Nä, vi är absolut inte i mål ännu men det öär ju knappast BÖLDPEST(upp till 60% dödlighet), Creutzfeld-Jacobs(100%) eller ens SARS(11%) vi snackar om här?
Sjuuuukt långt ifrån.
I min värld känns allt som en episk och världsförstörande överreaktion.
Självklart ska mamma hålla sej inne. Hon beställer mat på nätet och åker till Ica Maxi i örebro i sin bil, öppnar bakluckan inifrån , ngn ställer ned kassarna , hon åker därifrån.
Resten av oss kanske skulle leva som vanligt. Självklart kan man vara hemma om man är hostig och har feber men please.......

Därmed inte sagt att jag inte inser att situationen på sjukhusen är hemsk. Hoppas att jag eller ngn jag älskar ska slippa hamna där nu...

Sen kan man fråga sej varför vi fortsatte att ta emot flyg fr Iran i över en v efter det att vi visste att dom hade ett okontrollerat utbrott. Utan att ens INFORMERA de som landade om att dom kanske skulle ta det lite lugnt med kramandet den närmaste tiden....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Ligger mycker i det!

Visst har det begåtts misstag i det tidiga skedet.
Som du nämner, men även att info om smittan bara gick ut på svenska.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

När det gäller just Italien så hade de väl i alla fall i början väldigt stora problem med att folk inte lydde restriktionerna?
Vad jag förstod så var det ju tusentals som hade trotsat och varit ute och tjoat ändå?

Basmartin länkade en intressant artikel från Sydkorea för övrigt.
Personer som haft Covid men friskförklarats testades senare positivt igen.
Antingen är det som en av hans polare nämnde att testen som visade negativt var dåliga, eller så är det helt enkelt så att en del inte blir immuna trots att de haft skiten, isåfall känns ju den här kollektiva immunitets-linjen inte alls särskilt kul.

Jag hoppas ju att när allt det här är över så kommer vi få hylla Tegnell och Co som hjältar som tagit oss igenom det här och med ekonomin någorlunda i behåll tack vare att vi inte stängt ner allt.
Det är isåfall deras förtjänst att vi kommer ha företag kvar, INTE finansministerns...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

För övrigt så tycker jag väl kanske att vi inte behöver leva "som vanligt".
Vi kan gott vara lite mer försiktiga, renliga.
Låta bli att åka till fjällen eftersom ett utbrott som i Stockholm skulle anses som lindrigt i Jämtland/Härjedalen skulle innebära enorma påfrestningar på sjukvården.

Lite försiktighet lär inte skada..

Samtidigt undrar man ju om Tegnell och Co vet nåt som inte de kommunicerar utåt eftersom de förbereder sig så vansinnigt söderöver.
Regeringen vill ha mer makt att kunna agera snabbt osv..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Håcke »

blackparkas skrev:Samtidigt undrar man ju om Tegnell och Co vet nåt som inte de kommunicerar utåt eftersom de förbereder sig så vansinnigt söderöver.
Regeringen vill ha mer makt att kunna agera snabbt osv..
Den känslan är ju stark och uppenbar.
Men dom vill väl inte skrämmas ifall det skulle vara fel.
Men iom att resten av Europa har en lock-down så finns det nog mer info som berättigar det beslutet.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25759
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Eller så är det bara bra att ha förberett möjligheten om det skulle behövas, snarare än att inte preppa nåt och stå oförberedd om det behövs.
"Bättre att ha och inte behöva än att behöva men inte ha."
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Vad tror ni? Skulle vi ha lyssnat?

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25759
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Om man orkade skulle man kunna pussla ihop varenda händelse i hela historien med personer man borde ha lyssnat till, allt ifrån höga herrar till uteliggare med plakat.
Men bara i efterhand...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Men ändå; 5 år se'n och han talar precis om den situationen vi står i och vad vi borde göra....eller borde gjort, snarare.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Fast nog ligger det väl en hel del i det han säger?
Speciellt med tanke på att han inte är den enda som pratat om de här grejerna de senaste 20 åren.
SARS, Svininfluensan osv borde kanske ha kickat igång en ännu större maskin eftersom man med säkerhet kan säga att det kommer komma fler sådana här virus.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25759
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Jo, han är helt spot on hur man borde gjort.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: mån 06 apr 2020, 16:08 Jo, han är helt spot on hur man borde gjort.
;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Kolla in Serien "Explained" 's avsnitt "The Next Pandemic" som kom i november.
Väldigt bra och informativt, skulle jag vilja påstå.

Sen om vi nu ska snacka om gates som förutsåg detta för 5 år sedan....Anders Tegnell fick frågan "var kommer vår nästa pandemi ifrån?" i ngn AB intervju 2007 och han sa "troligen från Wuhans wet markets"...
Det är ju det som är kul med forskarnerdar..dom säger till...ingen lyssnar, dom skakar på huvudena och jobbar vidare , hukade över sina skrivbord...Sen säger dom knappt "vavarejasa!?" när det väl händer utan får stå och hålla presskonferenser i urtvättade tröjor som bäste herr Tegnell och få , som en av tusen dumma frågor, den HELT SJUKT osmakliga frågan av äckel-AB's äckeljournalist jacob Kerpner "Tycker inte du att du har ett personligt ansvar för att folk dör av Corona?"
Ridå....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25759
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev: tis 07 apr 2020, 18:18 ...den HELT SJUKT osmakliga frågan av äckel-AB's äckeljournalist jacob Kerpner "Tycker inte du att du har ett personligt ansvar för att folk dör av Corona?"
Ridå....
:shock:
WTF!
Han borde inte ha yttrandefrihet längre. Ett litet personligt avbräck på den friheten.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: tis 07 apr 2020, 19:01
GandhiMK2 skrev: tis 07 apr 2020, 18:18 ...den HELT SJUKT osmakliga frågan av äckel-AB's äckeljournalist jacob Kerpner "Tycker inte du att du har ett personligt ansvar för att folk dör av Corona?"
Ridå....
:shock:
WTF!
Han borde inte ha yttrandefrihet längre. Ett litet personligt avbräck på den friheten.
VÄLDIGT!!! :evil:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar