Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

En sak står iaf klar, tycker jag, och det är att "ekonomin" kommer att få rejält med spö...
Tänk alla små stackars hotellägare som kanske baserar sin årsintäkt på att det är fullbelagt under 4 pga att ATP- eller WTA-touren i deras närhet ställs in...och alla som skulle turnerat...
Osv...

Nu när bekräftade fall i Sverige ökar med x 2 varje dygn så krävs det bara 14 dagar för att vi ska vara uppe i obegripliga 1 000 000 pers. Lär förhoppningsvis inte gå så långt men då kanske vi måste börja begränsa oss, no?

Eller är allt en liten hickup?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Inte mycket, tydligen..;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Lugn i båten - bete sig smart men utan panik.
Men vi får nog räkna med att känna på den lite till mans tids nog...

Ekonomin tar definitivt stryk...
Både stora och små företag lider just nu.
Lär fortsätta ett tag till.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

Kluven.
Jag tror man ska ta smittspridningen på stort allvar utan att överdriva liksom.
Själva viruset verkar ju vara hanterbart för de allra flesta som inte tillhör någon riskgrupp, och beroende på vem man lyssnar på verkar det ju ha nått sin kulmen i Kina iaf.
Klart man är lite orolig för att gamla, sjuka och småbarn ska smittas, men man behöver kanske inte sänka hela samhället blint pga det. Jag vet inte...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Egentligen tror jag att det viktigaste är att sprida ut spridningen i tiden lite, så att det finns tillräckliga resurser för den andel som blir farligt sjuka.
De flesta kommer nog prova på den, ungefär som en vanlig influensa, men sprids den för fort räcker inte resurserna till...

Så därmed ska man inte få panik, men att begränsa hur mycket folk man träffar, stängda arbetsplatser, inställda evenemang, etc är nog en bra grej för alla.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jag vet inte...

Jag blir lite småförbannad över de på Facebook som liksom ba´:
"Aaah, men 20000 per dag dör av rökning och 3 miljoner av det och det och det"

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

Jag har inte vaccinerat mig mot en enda influensa hittills.
Jag har fått några av dem och mått skit i en vecka, sen har jag inte behövt bekymra mig för dem mer.
Vad i den här influensan är det som skiljer från tidigare stora influensavirus som "Asiaten" och "Hong Kong" som spreds för länge sen?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Såg en film idag, som jag inte hittar nu, om en engelsman som bor i Kina och har haft smittan.
Sensmoralen av filmen var att inte få panik och att inte agera själviskt.

Men hans berättelse om sjukdomsförloppet; först som en förkylning....se'n bättre
...se'n som en influensa....se'n bättre...se'n som en lunginflammation och se'n frisk.
Naturligtvis säkert olika för olika personer...men ändå en rätt elakt sjukdomsförlopp.
Som säkert inte är livsfarligt för friska, förhållandevis unga människor.

Det jag fascineras mest av är; vad är det som gör att italien har en dödssiffra som är nästan dubbelt så hög som andra länder?
Jag får för mig att Italien försökt begränsa folk från att röra sig, istället för att lära dem hur man begränsar spridningen.
Man måste lära folk att tvätta händerna, nysa i armvecket och inte hosta rakt ut osv. Och FRAMFÖR ALLT; ge fan i att kindpussas!
Men det förklarar ändå inte varför dubbelt så många dör i Italien som ngn annanstans?!
Senast redigerad av Geddan den ons 11 mar 2020, 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Gig nästa helg i Norge redan inställt och nu sitter regeringen i krismöte.
Skulle förvåna mig om de inte bestämmer samma regler här och då ryker resten av gigen den här månaden också.
Jag får väl sätta mig utanför ICA med en pappmugg; "hej hej"
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Jo, det är väl den höjda risken lunginflammation som är den farliga grejen med den.
Det är rätt elakt för de allra flesta att få lunginflammation, och för nedsatta är det direkt dödsfarligt.
Annars är det bara en flunsa.

Italien har dels enormt många gamla, och vidtog dels inga direkta åtgärder i början då det hade gjort skillnad.
Då blir det höga dödssiffror.

Parkas: Håller med - whataboutism inför något som är dödligt för fler än vanligt är inte en bra livsåskådning.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av engson »

Jag har också fått inställda gig, och slutspelet i SHL ligger definitivt i riskzonen för att ställas in.
Men, förstås, så får hälsa och hänsyn gå före.
Tänker som många andra - jag klarar nog personligen en omgång sjukdom - men vill förstås medverka till så lite spridning som möjligt till dom som kanske inte har samma motståndskraft.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av JazzBassillen »

Miley Virus ser jag i min rivningskula.
Bild
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Bandyslutspelet kommer spelas utan publik..
Vansinnigt tråkigt..
Man är utomhus i Bollnäs och står inte särskilt nära varandra direkt...

SM-Finalen vet man inte om den kommer spelas för tomma läktare eller spelas senare i år..
Då spelare har hunnit byta klubb...

Bollnäs har läge för final och det skulle inte förvåna mig ett dugg om de går till final, vinner den, och så är ingen publik på plats så vi kan springa ut på planen...
Inte vunnit sedan 1956 och jag har längtat i 20 år snart...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag kollade upp förra årets influensa, det dog ca 1000 personer i Sverige och medianen låg på cirka 84 år på avlidna. Är man äldre och multisjuk så är detta virus säkert skrämmande att man inte har något vaccin. Det är lätt gjort att detta blir en syop som ger andra effekter på civilsamhället förutom förväntade som tas upp i tråden med bortfall av inkomster. Ett fenomen är att människor börja hamstra mat. Först de som har panik och sedan de som inser att panikhamstrarna kommer att köpa upp alla konserver.Då börjar resten också hamstra med följd att maten tar slut tillfälligt.

Detta beteende skapar en olustkänsla av utopi som kan få befolkningen att göra fler märkliga beslut, köpa (troligen stulen) sjukvårdsutrustning på köp och sälj siter, försäljning som nu tack o lov är stoppad. Jag kan tänka mig att även diverse företag som säljer överlevnadsutrustning går på högvarv. Nu har tack o lov medier börjat blir nyanserade i sin rapportering. I början för att håva in klick på sina siter så framställde man corona som en farsot som drabbade alla med död och förintelse oavsett ålder, eller man helt enkelt utelämnade uppgiften om smittade och riskgrupp.

Ingen inte ens SVT talade i klarspråk att riskgruppen var äldre multisjuka. Allt för att tjäna pengar på sponsorer, det var cyniskt. spännande är väl en morbid tanke men hur som helst så blir sammanfattningen efter detta utbrott klart intressant. Samtidigt så härjar även vanlig influensa men där flertalet har skydd genom vaccinering.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Nu kör min arbetsgivare "Jobba helst hemma" tillsvidare...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

Jag är i Sydkorea just nu, lite vågat kan kan man tycka, men min flickvän bor här och tänkte att det är bäst att åka annars kommer det dröja skitlänge tills nästa gång vi ses. Men är ju mycket tryggare här än i Sverige, folk är vana vid att använda mask och spritar händer som galningar. Förutom i staden Daegu, så är det hittills varit ganska mild spridning generellt. Seoul, inkl omliggande provinser, har hälften så många smittade som i Stockholms län men då bor det ändå nära 20 mille i det området. Där jag är just nu, på ön Jeju, har det inte skett någon mer smittspridning de senaste 2 veckorna och de 6 stackars personerna som blev sjuka är nu friskförklarade.

Så är väl inte helt pepp på att åka hem. I princip alla gig i april är inställda, så kan ju lika gärna stanna här tills det börjar lugna sig hemma.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Geddan »

Använda mask skyddar iofs möjligtvis bara om den som är smittad har den på sig. :hmm:

Ja, det är inte skoj att tänka på hur framtiden ska te sig när man försörjer sig på att spela.
Vi får se om möjligtvis bokade gig kommer att ersättas. Vi håller på att kolla med Musikerförbundet som hjälp.
Regeringen har ju gått ut med att de ska ersätta för utebliven inkomst.

Stanna kvar du Martin! Vi tjoar till om det blir bättre här hemma i Svedala. :tummenupp:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

Geddan skrev: fre 13 mar 2020, 04:01 Använda mask skyddar iofs möjligtvis bara om den som är smittad har den på sig. :hmm:
Beror på typ av mask, men minskar ju spridningen i vilket fall.

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... e-bus.html
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: tor 12 mar 2020, 23:16 Jag är i Sydkorea just nu, lite vågat kan kan man tycka, men min flickvän bor här och tänkte att det är bäst att åka annars kommer det dröja skitlänge tills nästa gång vi ses. Men är ju mycket tryggare här än i Sverige, folk är vana vid att använda mask och spritar händer som galningar. Förutom i staden Daegu, så är det hittills varit ganska mild spridning generellt. Seoul, inkl omliggande provinser, har hälften så många smittade som i Stockholms län men då bor det ändå nära 20 mille i det området. Där jag är just nu, på ön Jeju, har det inte skett någon mer smittspridning de senaste 2 veckorna och de 6 stackars personerna som blev sjuka är nu friskförklarade.

Så är väl inte helt pepp på att åka hem. I princip alla gig i april är inställda, så kan ju lika gärna stanna här tills det börjar lugna sig hemma.
Spannend spannend! Stanna kvar, säger jag.
Jag snackade med en kompis som bott i Seoul nu i ett par år och han sa att dom hanterat det väldigt bra.
Dels hade dom tydligen en jävla beredskap efter Sars och lyckades på kort tid ta fram ett fungerande test och köra drive-in på 20 000 pers per dag. Man får tydligen svar inom 6 h via sms om man är neg och telefonsamtal om man är positiv varpå smittspridning startar och då utnyttjar dom tydligen korttransaktioner för att spåra var man varit senaste dagarna, vilka tidpunkter etc så att man kan testa den personal som kommit i närheten av personen osv osv och man går tydligen ut och berättar att i kvarter x finns 4 smittade så skärp er med hygienen om ni bor där och håll er borta om ni inte måste dit.
Mao VÄRSTA INHUMANA INTEGRITETSBROTTEN och det vet vi ju som individualisternas individualister att det är viktigare att inte bli kränkt än att stoppa en smitta....

That said, om den svenska planen är herd-immunity så är det kanske inte så jävla dumt. DOCK så är dom FÖR JÄVLA DÅLIGA på att kommunicera det på ett sätt som inte får dom själva att framstå som fullständiga puckon och lyckas skapa panik....

Well well, ye who liveth will see, I guess.

Hoppas alla har toapapper så att det räcker. ;-) Jag köpte en Japansk toa för 2 år sedan så jag har inte samma panik.... :lol:

Anyway, Martin , ha det så fint och käka en jävla massa söta chips (trodde fan inte mina smaklökar när jag insåg att tom pringles-chipsen var sockrade. WTF!?!?) och drick dej bananas på Sochu så blir det fint. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev: mån 16 mar 2020, 12:11
basmartin skrev: tor 12 mar 2020, 23:16 Jag är i Sydkorea just nu, lite vågat kan kan man tycka, men min flickvän bor här och tänkte att det är bäst att åka annars kommer det dröja skitlänge tills nästa gång vi ses. Men är ju mycket tryggare här än i Sverige, folk är vana vid att använda mask och spritar händer som galningar. Förutom i staden Daegu, så är det hittills varit ganska mild spridning generellt. Seoul, inkl omliggande provinser, har hälften så många smittade som i Stockholms län men då bor det ändå nära 20 mille i det området. Där jag är just nu, på ön Jeju, har det inte skett någon mer smittspridning de senaste 2 veckorna och de 6 stackars personerna som blev sjuka är nu friskförklarade.

Så är väl inte helt pepp på att åka hem. I princip alla gig i april är inställda, så kan ju lika gärna stanna här tills det börjar lugna sig hemma.
Spannend spannend! Stanna kvar, säger jag.
Jag snackade med en kompis som bott i Seoul nu i ett par år och han sa att dom hanterat det väldigt bra.
Dels hade dom tydligen en jävla beredskap efter Sars och lyckades på kort tid ta fram ett fungerande test och köra drive-in på 20 000 pers per dag. Man får tydligen svar inom 6 h via sms om man är neg och telefonsamtal om man är positiv varpå smittspridning startar och då utnyttjar dom tydligen korttransaktioner för att spåra var man varit senaste dagarna, vilka tidpunkter etc så att man kan testa den personal som kommit i närheten av personen osv osv och man går tydligen ut och berättar att i kvarter x finns 4 smittade så skärp er med hygienen om ni bor där och håll er borta om ni inte måste dit.
Mao VÄRSTA INHUMANA INTEGRITETSBROTTEN och det vet vi ju som individualisternas individualister att det är viktigare att inte bli kränkt än att stoppa en smitta....

That said, om den svenska planen är herd-immunity så är det kanske inte så jävla dumt. DOCK så är dom FÖR JÄVLA DÅLIGA på att kommunicera det på ett sätt som inte får dom själva att framstå som fullständiga puckon och lyckas skapa panik....

Well well, ye who liveth will see, I guess.

Hoppas alla har toapapper så att det räcker. ;-) Jag köpte en Japansk toa för 2 år sedan så jag har inte samma panik.... :lol:

Anyway, Martin , ha det så fint och käka en jävla massa söta chips (trodde fan inte mina smaklökar när jag insåg att tom pringles-chipsen var sockrade. WTF!?!?) och drick dej bananas på Sochu så blir det fint. =)
Jomen håller med din polare. Nu är jag dock hemma. Helt tomt överallt. Jag trodde rådet var att de som var sjuka skulle hålla sig inne? :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: ons 18 mar 2020, 03:41
Jomen håller med din polare. Nu är jag dock hemma. Helt tomt överallt. Jag trodde rådet var att de som var sjuka skulle hålla sig inne? :D
Exakt. VaffAAAAAN håller vi på med?!?!?
INGEN ska gå ut= ALLA blir arbetslösa= INGEN kan betala sina lån/amorteringar=BANKEN går omkull=ALLA blir hemlösa. SÅ jävla kortsiktigt tänkt när det nu visat sej att de flesta som får viruset klarar sej utan allvarliga symptom.

Om detta varit en krigssituation där en främmande makt hotat "our way of life" så hade väl inte en regering i världen ens tvekat på att skicka ut soldater för att försöka stoppa det? Speciellt inte med motiveringen att "x % av dom kan dö", elleer hur?
Hur fan kan dom nu då tycka att det är värt att offra precis hela befolkningen , på ett eller annat sätt, för att inte 14 % av befolkningen på 70+ ska dö?
På individnivå, givetvis hemskt. Min mamma vill jag ABSOLUT INTE ska dö. Men om man tittar på de 10 miljonerna i landet? eller alla i EU. Eller världsekonomin? Hur många kommer att dö om ALLT havererar? Oöverskådligt lidande...

Jävla svaga politiker! Skrämmande.

Jaja....nu får vi istället hoppas på att karantänerna i Spanien, Frankrike och Österrike , tex, går kanon och att de små gnistor av hopp i form av motmediciner som man nyligen uppnått positiva resultat med (ebolamedicin!!) får bukt på den värsta krisen så att folk sakta kan återgå till sina jobb. För, helt seriöst, hur länge klarar NY av att vara nedstängt? Hur länge klarar omvärlden av det?

Ut och köp mat. Visst, bli sjuk då men överlev, bli immun och bli en del i att vända skiten.

//Host snörvel
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Tänker att det är bra att de som kan jobba hemifrån gör det, vilket inkluderar elever i högre nivå av skola.
Och undvika större folksamlingar är nog en bra grej också.
Bara för att dra ut på förloppet så den lilla andel som behöver vård kan få det.
Men att stänga ALLT är ju inte bra alls...

Det är nog inte så kul att vara politiker just nu.
Varenda expert har åsikter, åt olika håll.
Och varenda icke-expert har blivit expert helt plötsligt.
Och trycket från vad alla andra länder gör, mer eller mindre verklighetsbaserat, gör det förstås ännu värre.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Varför blir man immun mot det här viruset och inte mot influensan?

Hör dagligen just "men det är ju bara som en influensa".
Influensan får ju en del flera gånger per år, varje år.. Ingen blir immun...


För övrigt jobbar frugan på högstadieskola.
I Alfta.
Hon har 6 elever i från sin klass på 22 elever i skolan idag.
Jag tyckte länge att man ska stänga skolorna pga smittorisken.
I nuläget tycker jag kanske att man möjligtvis kan stänga skolorna i storstäderna.
Men vad är vitsen med att ha undervisning när nästan 3/4 av eleverna är borta?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av bjelkeman »

Varje gång du får influensa så är det en muterad variant som inte immunförsvaret känner igen. Det finns dessutom flera olja influensor och förkylningar, det är inte bara en.

Det kan vara viktigt att ha daghem och skolor öppna så att väsentlig personal, vård, polis, transport, livsmedel mm inte måste vara hemma och passa barn.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Danne »

bjelkeman skrev: ons 18 mar 2020, 12:31 Varje gång du får influensa så är det en muterad variant som inte immunförsvaret känner igen. Det finns dessutom flera olja influensor och förkylningar, det är inte bara en.
Exakt. "Vanlig influensa" härstammar från samma typ av virus (dock muterat), vilket gör att det finns vaccin mot dem. Det aktuella Corona-viruset är en ny typ som inte går att vaccinera mot ännu, vilket gör att extra känsliga personer inte kan få hjälp av vaccin.
Skriv svar