Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

En till sak.

I Sverige har familj till konstaterat smittade uppmanats att gå till arbete/skola i princip hela vägen fram till... var det i november nån gång? December?
Jag vet att alla som delar hushåll inte blivit smittade av den som fått Covid, flertalet jag känner som varit sjuka (konstaterat) har inte smittat sina sambos.
Men samtidigt är det ju i hemmet och på arbetsplatsen risken för smittan är störst.
Det hade inte varit en så stor grej att tidigare beslutat att finns det konstaterad smitta i ett hushåll ska de andra hålla sig hemma 2 veckor.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av basmartin »

Tror det är lite missvisande att bara jämföra Sverige med Norge och Finland. Det brakar på rätt rejält överallt i Europa, utom just i de länderna. Norge har 4 gånger fler döda/miljon invånare än Sydkorea, trots hårdare restriktioner. Sverige har hårdare restriktioner än Brasilien, men de har färre döda... Så jag tror nog att man inte ska överdriva restriktionernas effekt. Annat än att influensan och vinterkräksjukan verkar ha försvunnit...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Anledningen till att man ofta pratar om Norge och Finland är ju för att det ligger nära, relativt lika länder och framförallt för att den ena sidan envist hävdat hela tiden att det är "lika illa i Norge och Finland och är det inte det så kommer de vara ikapp vid årsskiftet".
Har man några hundratal döda bara så har man ju gjort nåt rätt.

Men nej, man kan inte stirra sig blint på statistiken förstås.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 18 jan 2021, 15:16
Det hade inte varit en så stor grej att tidigare beslutat att finns det konstaterad smitta i ett hushåll ska de andra hålla sig hemma 2 veckor.
Hur menar du då? Det är här jag tror man underskattar den samhälleliga totalkostnaden, inte bara ekonomisk, av såna aktioner och vad det kan få för följder i förlängningen. Det är skitlätt att se på hela grejen som "varför svetsade vi inte bara in folkk i sina lägenheter som i kina? Det hade ju löst problemet... Men nej, vi är lite er humana vilket innebär att vi är beredda att riskera/byta att det går lite åt helvete mot att vi får ha det lite ok ändå...Var drar man gränsen? Rätt subjektivt, huh?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51

Från allra första början skulle man ha smittspårat bättre.
Beredskapen och kapaciteten fanns ju inte. Hur skulle det ha gått till? Kristallkula som berättade att just det HÄR året var det året då exakt de här tendenserna fr asien skulle visa sej bli världsomspännande och sett till att skattefinansiera ett sprillans pandemiverk som stått klart i nov 2019?
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51Man skulle ha haft karantän på resenärer från utlandet.
Ok, mer precist hur då? Låst in på karantänhotell? Hade man försökt applicera det då det behövts, i mars , så hade det blivit R A M A S K R I. Hade aldrig funkat. Vi är ju den personliga integritetens förespråkarfolk no1...
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Folk som varit i Italien, kom hem snuviga åkte och jobbade precis när det bröt ut och flera veckor därefter.
Flygplan med bekräftat smittade landade på Arlande och passagerarna släpptes ut i vänthallar och kollektivtrafik utan uppföljning eller karantän.
Här är jag beredd att hålla med dej en del. Att inte stoppa och informera folk när dom kom hem kändes dumt. Att INTE stoppa flygen fr IRAN, ett tvättäkta SKITLAND där man verkar ha noll insikt i hur sjukdomar sprids och där dumma jävla mullor och imamer står och gastar om att allah skyddar emot corona och att det bara är otrogna hundar och de onda judarna som smittas, känns väl urbota korkat, eftersom man visste att dom hade ett okontrollerat utbrott. Och okontrollerat med IRANmått mätt vill jag nog inte ens veta vad det innebär...
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Största anledningen till att Finland och Norge har så mycket mindre smittspridning är garanterat att de inte fått in lika många smittade i landet som kan föra det vidare.
Hörde jag "garanterat"? ;-D
Jag skulle vilja hävda att det GARANTERAT handlar om rejäla demografiska skillnader mellan oss och grannar. Vi reser mycket mer. Vi bor trängre. Vi har högre andel trångbodda invandrare som av olika anledningar drabbats mycket värre. De i dessa grupper som ofta jobbar inom äldrevård har inte möjlighet att inte jobba pga ngt som känns som en förkylning. Go figure...
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Du har själv nämnt munskydd, och även om många här inne och Tegnell inte tror på det, så verkar det ju ha effekt på flera platser runt om Europa.
"JAMEN SE PÅ SPANIEN OCH UK DOM HAR JU MUNSKYDD MEN DET GÅR ÅT HELVETE ÄNDÅ!!!"
Vi vet inte hur det skulle sett ut om man inte hade haft munskydd.
Och som sagt finns det gott om exempel där man dragit ner smittspridningen till nästan noll med hjälp av munskydd.
Jo, munskydd, hur krångligt är det egentligen? Om det så bara minskar risken att sprida smittan med 15-20 % så är det väl värt det?
Känner mej bra mycket mer safe i Spanien än i SThlm.
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Uppenbarligen tror man ju att distansundervisning på gymnasium och högstadier har effekt.
Man hade kunnat införa det tidigare.
Njaej, dom tar ju till de sista vapnen som KAN ha ngn effekt. Anledningen till att dom inte tagit till dom tidigare är att inte överanstränga hela befolkningen och sen inte ha en växel till. Jämna ut kurvan, liksom.
Jag är jätteglad att min dotter är hemma ifrån gymnasiet. Spec att hon slipper trängas på rtunnelbana till och från.DÄR är nog stora skillnaden.
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Begränsat antal i butiker/köpcentrum tidigare.
Ja, jag vet att det finns lagar osv som styr, men man kunde klubba igenom en tillfällig lag i våras, och nu har man klubbat igenom pandemilagen, det hade man förmodligen kunnat göra tidigare.
Well...det här är ju baksidan med sveriges tröga suystem med att få till lagar. Inte bra idag men troligen rätt många andra dagar.
Sen är det givetvist både helt stört att Ullared får ta in miljarder människor och det tyder också på en låghalt intelligens att så många ÅKER DIT och utsätter sej och andra för risken att skapa smittofiesta.
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Trycka mer på jobba hemifrån för de som kan.
Uppenbarligen hjälpte det i våras/somras när folk inte var på arbetsplatserna, sedan när sommaren var över så började smittspridningen igen efter ett tag för att folk både jobbade och betedde sig som vanligt.
Visst, semestrarna hjälpte ju till eftersom folk som normalt inte kan jobba hemifrån var på semester.
Jo...Vet inte hur stor skillnaden är. Alla jag känner som jobbade hemma i våras gör det nu också.
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Stänga fjällen.
Nu vet jag inte hur stor smittspridningen tack vare fjällresenärerna.
Man jag killgissar att det inte hjälper till att få NER smittspridningen..
Tror inte ni fattar hur många takboxar det passerar genom stan.
Och alla verkar stanna på McDonalds, Max och Ica + de bemannade mackarna.
För någon söndag sedan var det över 20 takboxar när jag åkte förbi Max runt kl 14.
Alla var INNE på Max.
Visste inte att det var nödvändigt att hyra stuga i fjällen och käka på Max i Bollnäs.
Well...snö smittar nog inte så mycket och att vara utomhus....
Men absolut,skulle aldrig gå in på max. Hade jag ägt restauranten hade jag snabbt satt upp en större drive in operation så hade ungarna fått slabba ned nya bmw'n. (Ni har väl skinn som går lätt att torka av?;-))

blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Som Saft säger så har ju uppenbarligen inte rekommendationerna hjälpt.
Va? Hur vet du det? Det lär dom visst ha gjort. Det är ju barta om man inte är ödmjuk inför att det här är ett enormt komplext problem och inget som varken du eller jag kan ha ngn superkoll på, oavsett hur många mil youtube film vi ser.
blackparkas skrev: sön 17 jan 2021, 23:51 Sedan om de inte varit tillräckligt skarpa eller tydliga vetisjutton.
Runt midsommar var det fritt fram att resa i Sverige, i stort sett.
Vi handlade nästan allt vi behövde och packade bilen och åkte till frugans släkts sommarställe söder om Lidköping.
Vi stannade och köpte mat, satt i bilen och käkade, handlade mjölk och sånt i Linköping sedan satt vi på släktens ö i en vecka och höll sådär lagom avstånd med hennes syskon och familjer.
Sedan var vi hemma resten av sommaren eftersom vi inte tyckte det var ok att åka till Gotland och bo på camping, eller Västkusten och Öland som vi hade velat dragit till ev.
Medan det känns som att alla utanför Bollnäs gjorde precis som vanligt.
Det där sätter fingret på en grej...man kan bara ta ansvar för sej själv och göra det man tycker är rätt.
Jag tycker att det är rätt att sätta mej på ett plan med pcr-testade för att resa bort. Andra tycker att det är själv- och bara mord.
Jag går gärna i mask på ica för att jag tycker att det ör värt den kosmetiska misären emot en eventuell vinst i smittsprifning. Jag tar omvägar runt folk inne som ute.
Sen blir jag irriterad men att påstå att det är MITT sätt som gäller tycker jag är svårt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jag bara belyser saker man hade kunnat göra annorlunda.

Att t.ex. ha hushållskarantän som de kallar det är ju billigare än att göra en total lockdown, och man HAR diskuterat lockdown.
Nu är det väl (tror jag) hushållskarantän som gäller fortfarande vilket ju är bra. Sedan vet jag inte om man ska vara hemma en eller två veckor.

Smittspårningskapacitet kanske inte fanns, men lyssnade man på Tegnell så var det ju inget man var intresserad av heller, och det har ju framkommit med all önskvärd tydlighet att man siktade på flockimmunitet ett tag i början, finns svart på vitt från Tegnells mail..

Karantän från början behöver inte betyda karantänshotell.
Även om den möjligheten förstås också fanns, rent teoretiskt.
Jag menar förstås att man skulle ha tvingat folk som kommit hem att sitta hemma, inte träffa folk, inte åka till jobbet.
Som du skriver reser vi olika både inom och utanför landet i Norden.
Och jag är väldigt säker på att det är den största anledningen till att vi fick en större spridning än våra grannländer.
Vi har fler invånare och det var fler som var och reste utomlands på sport och påskloven.
Får du in ett större antal smittade blir ju troligtvis smittspridningen därefter, speciellt eftersom inga åtgärder gjordes med de som kom hem.
Och även om det hade blivit ramaskri av att behöva sitta i karantän en vecka efter semestern så innebär det ju inte att det är fel, right?
En polares kollega var i Italien, hon kom hem, kände sig lite snuvig, ringde chefen, han sa åt henne att åka och jobba, sen visade det sig att hon hade Covid. Och hon jobbar med färdtjänst/sjuktransporter och det tog inte lång tid innan polarn också fick Covid...

Nej, rekommendationerna har inte hjälpt, eller ja, klart de kan ha hjälpt, men du kan inte påstå att de haft önskad effekt med tanke på hur många takboxar det var på Max t.ex. och att det så sent som strax innan jul var folk som satt och gnällde i media på att deras utlandsresa inte blivit bra...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

Ang Takboxar på MAX så hörde jag att man inte kunnat påvisa ngn ökad smittspridning utifrån jul/nyårshelgerna...

Men givetvis:man_kan_alltid_göra_mer men frågan är vad det kostar...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: mån 18 jan 2021, 21:19 Tror det är lite missvisande att bara jämföra Sverige med Norge och Finland. Det brakar på rätt rejält överallt i Europa, utom just i de länderna. Norge har 4 gånger fler döda/miljon invånare än Sydkorea, trots hårdare restriktioner. Sverige har hårdare restriktioner än Brasilien, men de har färre döda... Så jag tror nog att man inte ska överdriva restriktionernas effekt. Annat än att influensan och vinterkräksjukan verkar ha försvunnit...
Exakt, jämför med fler länder och resultaten blir än mer förvirrande. Det är så jävla komplex.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: ons 20 jan 2021, 12:00 Ang Takboxar på MAX så hörde jag att man inte kunnat påvisa ngn ökad smittspridning utifrån jul/nyårshelgerna...

Men givetvis:man_kan_alltid_göra_mer men frågan är vad det kostar...
Ja, frågan är ju vad det kostar...
Och jämföra vad det kostar med att ha det såhär mycket länge till...

Det finns ju trots allt länder som inte ens fick en andra våg, men de var ju välförberedda iom SARS osv.

Hade man gjort mer hade kanske andravågen inte blivit så illa...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 12:08
GandhiMK2 skrev: ons 20 jan 2021, 12:00 Ang Takboxar på MAX så hörde jag att man inte kunnat påvisa ngn ökad smittspridning utifrån jul/nyårshelgerna...

Men givetvis:man_kan_alltid_göra_mer men frågan är vad det kostar...
Ja, frågan är ju vad det kostar...
Och jämföra vad det kostar med att ha det såhär mycket länge till...

Det finns ju trots allt länder som inte ens fick en andra våg, men de var ju välförberedda iom SARS osv.

Hade man gjort mer hade kanske andravågen inte blivit så illa...
Men tror du verkligen att andra än möjligen öriken långt bortifrån andra geografiskt eller diktaturer själva kan bestämma huruvida "vi ska ha det såhär eller inte"? Det här är en global dynamik. Se det som ett schackspel där alla pjäser i ngn mån är sammanbundna med gummisnoddar. Visst, du kan förbereda dej 5 steg framåt MEN så fort NÅGON pjäs förflyttas på spelplanen så påverkas alla andra.

Sen har vi nog alla helt olika mål med vad "tillbaka till det normala" vore, huh?
För mej är det mest att slippa vara lite småskraj över att bli sjuk eller att ens barn eller föräldrar blir sjuka och att kunna få göra det jag älskar mest förutom att vara med min familj: resa. Det är det "gamla" normala för mej. Att tillbringa en jävla massa tid på jordens spännande och inspirerande platser. Att få åka runt och träffa och samarbeta med en massa kreativa människor ifrån olika länder och kulturer. Vad du önskar komma tillbaka till är säkert ngt helt annat. Många på det här stället lär ju vara smått GALNA av en stillastående livescen. Hade det varit för 20 år sedan så hade jag haft fullblown panic.

Anyway....det går liksom inte att lösa det per små riktade insatser. Det_är_så_stort...
Sen kan man absolut göra en hel del för att minska smittan i sin närhet. Som tex att alla som går in på ica först spritar händerna och har munskydd. Skulle ju inte göra ngt VÄRRE iaf. Eller skulle det skapa en enorm merkostnad i ytterligare skräp, händer supertorra av allt spritande (jag har ngt jävla eksem på ett finger som löper AMOK när jag spritat för 3e gången på en dag!) att folk är helt jävla dumma i huvudet och tror att dom ska kunna börja kramas bara för att dom har munskydd...vad vet jag...

Sa jag "komplext"?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jag visste inte att Norge och Finland t.ex. var öriken långt bort eller alternativt diktaturer... :D

Vad du än säger så kommer du inte kunna ändra att JAG TYCKER, och anser mig ha statistiken på min sida, att de har klarat det här bättre än Sverige...

Sedan är det ju konstigt att andra länder kan göra precis hur de vill, utan diktaturer eller att de är små öriken, trots gummisnoddar.
Är det alltså bara Sverige som ska rätta sig efter det?
Ungefär som att bara Sverige ska ta ansvar för hela planetens miljö...

Mitt normala är väl inte samma som ditt, nej.
Men vi brukar veta innan jul vad vi ska göra på delar av semestern (Öland, Västkusten, Legoland osv...) och vi brukar oftast ha en utlandsresa inbokad eller i alla fall planer, sen om det blir som när jag fyllde 40 att vi bokade NYC-resan 3 veckor innan vi åkte var ju en annan sak... nånstans skulle vi åka och NYC var prio ett...
I sommar skulle vi ha bilat ner till Kroatien som vi började prata om för 1,5 år sedan.
I november fyllde frugan 40 och vi skulle ha åkt nånstans.

Sedan är det såklart kul att ha lite gig, men senaste åren har det väl varit 10-20 gig per år max.
En annan grej är förstås att jag skulle vilja slippa sitta och varva Netflix i butiken eftersom jag blivit less på att sitta själv och invänta kunderna som kommer med en timmes mellanrum typ.
Det vart tom så illa att jag kollade på Ratched på Netflix förra veckan... Usch...

Här i stan har Olearys gått i kånken, enda stället som folk i min ålder gick ut på under helgerna.
Waynes har stängt tills vidare, var mycket välbesökt innan Covid, troligtvis går de i kånken.
Stans bästa restaurang, också den väldigt välbesökt innan, har stängt, troligtvis för evigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 12:42 Jag visste inte att Norge och Finland t.ex. var öriken långt bort eller alternativt diktaturer... :D
Som Martin påpekade, dom har klarat sej sämre än tex Korea som inte haft lockdowns....
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 12:42 Vad du än säger så kommer du inte kunna ändra att JAG TYCKER, och anser mig ha statistiken på min sida, att de har klarat det här bättre än Sverige...
Ok, exakt hur mycket bättre? Dödlighet är en sak, hur står det till med ekonomi? Hälsan i övrigt? Mental hälsa? Barns utbildningsnivå? Småföretagarnas ekonomi? Och så jävla vidare...ALLT handlar inte om dödlighet this very minute utan om vilken värld de överlevande får och också om framtida överdödlighet pga ekonomi och galet skeva prioriteringar inom vården.
Dina barn, om de vore Danskar, kanske inte skommer att kunna ta lån till en egen bostad i framtiden pga kraschade riksfinanser. Det lär visa sej och jag hoppas givetvis att jag har fel.
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 12:42 Sedan är det ju konstigt att andra länder kan göra precis hur de vill, utan diktaturer eller att de är små öriken, trots gummisnoddar.
Är det alltså bara Sverige som ska rätta sig efter det?
Ungefär som att bara Sverige ska ta ansvar för hela planetens miljö...
Hajar inte vad du menar....ALLA länder bidrar till ALLT just nu. Ju längre bort geografiskt desto mindre påverkan, givetvis men att tro att om bara VI skötte oss så skulle alt bli så bra, ens för oss, är , imho , helt galet naivt.
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 12:42 Mitt normala är väl inte samma som ditt, nej.
Men vi brukar veta innan jul vad vi ska göra på delar av semestern (Öland, Västkusten, Legoland osv...) och vi brukar oftast ha en utlandsresa inbokad eller i alla fall planer, sen om det blir som när jag fyllde 40 att vi bokade NYC-resan 3 veckor innan vi åkte var ju en annan sak... nånstans skulle vi åka och NYC var prio ett...
I sommar skulle vi ha bilat ner till Kroatien som vi började prata om för 1,5 år sedan.
I november fyllde frugan 40 och vi skulle ha åkt nånstans.
Japp, vi är olika. Vi planerar högst en månad i förväg. Oftast 5 dagar.
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 12:42
Här i stan har Olearys gått i kånken, enda stället som folk i min ålder gick ut på under helgerna.
Waynes har stängt tills vidare, var mycket välbesökt innan Covid, troligtvis går de i kånken.
Stans bästa restaurang, också den väldigt välbesökt innan, har stängt, troligtvis för evigt.
Och om vi bara haft LOCKDOWN så hade allt det där fortsatt finnas? Väldigt kontraintuitivt, skulle jag vilja påstå.
Kolla på England....dom hade lockdown i ELVA VECKOR (eller var det tolv??) och det är ändå en mycket värre katastrof än Sverige. Både i form av dödlighet men också det att dom kastats tillbaka till att vara ett land med större skuld än efter andra världskriget pga av att dom helt stängt ned sin ekonomi.
Jag misstänker att det finns en massa spännande bakomliggande faktorer till att det går som det gör för England TROTS att dom gör som du vill och jag tänker inte påstå att jag därför har mer rätt än du...men håll med om att det inte är helt lätt-tytt?

Österrike har ju kört lockdowns hur mycket som helst. Katastrofalt liv för de flesta. Jag skulle inte gärna byta med dom, trots deras aningen lägre dödlighet per invånare....

Jaja...kul att gaffla iaf. Känns nästan som pre-pk-flipp-utrensningen som skedde här. =)
Onda basforat är tillbaka!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25774
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev: ons 20 jan 2021, 12:30 händer supertorra av allt spritande (jag har ngt jävla eksem på ett finger som löper AMOK när jag spritat för 3e gången på en dag!)
Kika ut en bättre handsprit - ska inte behöva vara så.

Vi fixade en som har en skvätt Aloe Vera i sig.
Det är t.o.m. så att om jag känner mig lite torr om händerna här hemma tar jag mig en spritvask och så är de bättre igen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

Är det egentligen inte Norge och Finland som sticker ut och skiljer sig från typ resten av världen?
Vad är det som har gjort att dom har så otroligt få döda jämfört med de flesta andra likvärdiga västländer som har vidtagit liknande åtgärder?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: ons 20 jan 2021, 14:03 Är det egentligen inte Norge och Finland som sticker ut och skiljer sig från typ resten av världen?
Vad är det som har gjort att dom har så otroligt få döda jämfört med de flesta andra likvärdiga västländer som har vidtagit liknande åtgärder?
Nä, Norge och Finland har gått jättedåligt tydligen enl. Gahndi!
Sämre än Sydkorea, då är man per automatik sämre än alla andra tydligen! :lol:

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:12
TDHP skrev: ons 20 jan 2021, 14:03 Är det egentligen inte Norge och Finland som sticker ut och skiljer sig från typ resten av världen?
Vad är det som har gjort att dom har så otroligt få döda jämfört med de flesta andra likvärdiga västländer som har vidtagit liknande åtgärder?
Nä, Norge och Finland har gått jättedåligt tydligen enl. Gahndi!
Sämre än Sydkorea, då är man per automatik sämre än alla andra tydligen! :lol:
Seriöst alltså.
Det är ju dom som sticker ut, inte resten av världen.
SÅ mycket annorlunda har inte deras strategier varit mot de flesta andra.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Gahndi:

(Orkar inte quota och dona)

Jag kan inte påstå att jag är för en lockdown, vi har ju en semilockdown just nu, dvs de flesta butiker i småstäderna är tomma, medans stockholmarna och göteborgarna kör på som vanligt. (Nåja).
Barer stänger tidigare, alkoholförbud efter kl 20.

Skillnaden mellan många länder och Sverige är att när de kört en lockdown så har företagarna blivit ersatta ordentligt, kanske inte funkar hundra överallt, men Danmark t.ex. sprutade ut hur många miljarder som helst för småföretagen, i Sverige sitter man och pratar om 70 miljoner och 100 miljoner.
Hade vi haft en riktig lockdown i Sverige hade det gått åt skogen HELT ekonomiskt eftersom regeringen inte är kapabla att skaka fram tillräckligt med pengar, så det är inte vad jag förespråkar.
Det är mer de andra förslagen du ratade som jag tycker man skulle ha satsat på.
Första månaden/månadernas flockimmunitetsplan är vad som fuckade upp det. SÅDETSÅ, STJÄRNSTOPP!!!!!


Ang. gummisnoddarna så menade jag att eftersom andra länder i EU stänger gränser, stänger flygplatser för inresande, gör lockdowns osv så måste det ju bara vara Sverige som tänker på det globala då.
Jag säger dock inte att alla länder som opererat på det viset gått bättre än Sverige.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: ons 20 jan 2021, 14:16
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:12
TDHP skrev: ons 20 jan 2021, 14:03 Är det egentligen inte Norge och Finland som sticker ut och skiljer sig från typ resten av världen?
Vad är det som har gjort att dom har så otroligt få döda jämfört med de flesta andra likvärdiga västländer som har vidtagit liknande åtgärder?
Nä, Norge och Finland har gått jättedåligt tydligen enl. Gahndi!
Sämre än Sydkorea, då är man per automatik sämre än alla andra tydligen! :lol:
Seriöst alltså.
Det är ju dom som sticker ut, inte resten av världen.
SÅ mycket annorlunda har inte deras strategier varit mot de flesta andra.
Jag var tvungen bara eftersom så många fortfarande verkar anse att Norge/Finland går lika dåligt som Sverige.

Nej, men de har kanske gjort det i precis rätt tid.
De stängde ju ner för minsta lilla ett tag och var snabbare med att stänga igen lokalt vid lokala utbrott.
Både Danmark och Norge stängde ju ner rätt tidigt, och var ganska snabba med att stänga ner igen.
Danmark har också gått bra om man kollar enbart statistik.

Tyskland stack ju ut tidigt också med extremt bra statistik när det gäller döda även om de hade många smittade, ligger fortfarande på hälften antal döda/miljon invånare jämfört med Sverige.

En annan sak är att nästan alla andra europeiska länder har bättre statistik på sina IVA-patienter, mycket högre dödstal på svenska IVA än på motsvarande i de andra länderna som jämfördes.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: ons 20 jan 2021, 14:00
GandhiMK2 skrev: ons 20 jan 2021, 12:30 händer supertorra av allt spritande (jag har ngt jävla eksem på ett finger som löper AMOK när jag spritat för 3e gången på en dag!)
Kika ut en bättre handsprit - ska inte behöva vara så.

Vi fixade en som har en skvätt Aloe Vera i sig.
Det är t.o.m. så att om jag känner mig lite torr om händerna här hemma tar jag mig en spritvask och så är de bättre igen.
Djäkulen! Det låter bra!
På tex Eroski, stor mataffär, står det ofta en vakt och pekar på deras spritmaskin....Finns i ingången till alla butiker.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:12
TDHP skrev: ons 20 jan 2021, 14:03 Är det egentligen inte Norge och Finland som sticker ut och skiljer sig från typ resten av världen?
Vad är det som har gjort att dom har så otroligt få döda jämfört med de flesta andra likvärdiga västländer som har vidtagit liknande åtgärder?
Nä, Norge och Finland har gått jättedåligt tydligen enl. Gahndi!
Sämre än Sydkorea, då är man per automatik sämre än alla andra tydligen! :lol:
. . . . .
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25774
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev: ons 20 jan 2021, 15:06
fieldflower skrev: ons 20 jan 2021, 14:00
GandhiMK2 skrev: ons 20 jan 2021, 12:30 händer supertorra av allt spritande (jag har ngt jävla eksem på ett finger som löper AMOK när jag spritat för 3e gången på en dag!)
Kika ut en bättre handsprit - ska inte behöva vara så.

Vi fixade en som har en skvätt Aloe Vera i sig.
Det är t.o.m. så att om jag känner mig lite torr om händerna här hemma tar jag mig en spritvask och så är de bättre igen.
Djäkulen! Det låter bra!
På tex Eroski, stor mataffär, står det ofta en vakt och pekar på deras spritmaskin....Finns i ingången till alla butiker.
Jo, med tvingande handsprit i affärer är det förstås svårt.

Vi har en sprayflaska i bilen och en tvålpump hemma med vår handsprit i, så man kan sprita före/efter och då man kommer hem, etc.
Vi köpte då det var svårt att öht få tag på handsprit, vilket innebar att det blev en dunk på 3-5 liter sisådär. Dunk fanns men inte liten flaska...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:19
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:19 (Orkar inte quota och dona)
Du har inte bara helt fel, du är slö också ;-D
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:19 Skillnaden mellan många länder och Sverige är att när de kört en lockdown så har företagarna blivit ersatta ordentligt, kanske inte funkar hundra överallt, men Danmark t.ex. sprutade ut hur många miljarder som helst för småföretagen, i Sverige sitter man och pratar om 70 miljoner och 100 miljoner.
Och jag förutsätter att du har läst statsekonomi på universitetsnivå alternativt äger en välpolerad kristallkula för att kunna se hur det INTE kommer att fucka upp det mänskliga lidandet in the long run i form av statsskuld med sämre sjukvård, äldreomsorg, hälsa i stort mångt värre än att inte kasta pengar? Jag tycker att det är förjävliugt att en enda småföretagare går omkull pga ett jävla fladderfävirus men jag vill inte fucka upp ekonomin för mina barn och barnbarn på att rädda varken honom eller min gammelmormor. Sorry , men så kallhjärtad är jag.
En business som skulle funka efter epidemin kan återuppstå och troligen också blomstra enär vi plötsligt kommer att vara så satans konsumtionskåta OCH kommer att ha råd enär vi inte plötsligt betalar 65% i skatt pga att vi räddat gammelmormor och elinors blommor.
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:19Det är mer de andra förslagen du ratade som jag tycker man skulle ha satsat på.
Vilka?
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:19 Första månaden/månadernas flockimmunitetsplan är vad som fuckade upp det. SÅDETSÅ, STJÄRNSTOPP!!!!!
Men sluta....vad är det då som fuckar upp Spanien, ENgland och Tysjkland nu då? Deras första lockdowns? Det går ju inte ihop hur mycket man än vänder och vrider på det.
blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:19 Ang. gummisnoddarna så menade jag att eftersom andra länder i EU stänger gränser, stänger flygplatser för inresande, gör lockdowns osv så måste det ju bara vara Sverige som tänker på det globala då.
Jag säger dock inte att alla länder som opererat på det viset gått bättre än Sverige.
Ah, vilka andra länder i EU stänger gränser? Du får flyga in i vartenda jävla land, enl Schengenkonventionen.
Fruktansvärd massa missuppfattningar pga att folk läser slarvigt eller missar varje ord efter , som tex i Andalusien, "PERIMETERKARANTÄN!"...Jo, du får landa på Malagas flygplats hur gärna du vill och korsa en jävla massa perimetrar MEN du ska ha ett mål och när du kommit dit får du inte åka in i regioner som har fler än 1000/100000 smittade de sista två v eller lämna din kommun om den har över 1000/100000 smittade.
JO du får åka till flygplatsen för att flyga hem. Jo Jo fucking JO!
Du får bila igenom hela europa ned till Spanien om du vill.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: ons 20 jan 2021, 15:12
Vi har en sprayflaska i bilen och en tvålpump hemma med vår handsprit i, så man kan sprita före/efter och då man kommer hem, etc.
Vi köpte då det var svårt att öht få tag på handsprit, vilket innebar att det blev en dunk på 3-5 liter sisådär. Dunk fanns men inte liten flaska...
Ah, det skulle säkert inte bli bråk om jag hade med mej en egen. Ska fan tänka på det nästa gång.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 20 jan 2021, 14:24

Tyskland stack ju ut tidigt också med extremt bra statistik när det gäller döda även om de hade många smittade, ligger fortfarande på hälften antal döda/miljon invånare jämfört med Sverige.
Snackade precis i en timme med en kompis som bor i Berlin....Han_var_inte_särskilt_glad...

Tyska hus byggdes länge med taskig ventilation ochg därav har man som en grej att vädra skitmycket. Kulturell skillnad som man antar kan ha ngt att göra med mindre smittspridning i våras. Nu är det kallt...Kortare vädringstider.
Sen var det tydligen så att dom hade en uppsökande sjukvård som gick ut på att om du kommit in med covidf men inte varit skitsjuk så fick du hembesök efter 5-7 dagar av ngn som kollade den ocjh mätte syresättning så att dom INNAN det barkade åt helvete kunde sätta in motåtgärder. Låter kanon.

Jag tycker att hela "varför har inte sverige gjort si eller så" blir lite som "varför gjorde inte bollnäs fler mål för?? Då hade dom ju vunnit sm!!"...Jaa du...kanske för att bandy är ett komplex't spel med 23 rörliga parametrar på en enorm yta av halt underlag där möjligheten att en eller flera av nyckelpersonerna kanske bråpkade med sin fru halva natten innan match...Idioten som körde Zambonin innan andra halvlek missade att styra upp ytan precis framför motståndarnas mål...eller whatever....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Kul att du jämför med just Bollnäs och bandy.
Vet precis varför de inte gör fler mål och varför de inte vinner SM... :D

Din polare i Berlin får tycka det är hur tråkigt som helst.
Om man bara kollar statistiken, vilket jag kan köpa att man inte kan göra, men om man gör det för en sekund, så har Tyskland procentuellt bättre siffror än Sverige.
Har man inte jackor och tröjor och te och sprit i Berlin?

Jag tycker man skulle ha satsat på alla alternativ jag nämnde tidigare.


För övrigt fick inte min polares flickvän flyga hem till Spanien (Madrid) för nån vecka sedan.
Ok, inte utan ett negativt test gjort senast 72 timmar innan avfärd.
Hon blev kvar. Bokade om.
Då blev det snökaos i Madrid så planet blev inställt.
Hon är kvar än.. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar