Släppa musik, tips och tricks

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av saft »

Jag vill ha en tråd, där vi kan tipsa varandra om DIY-grejer att göra kring när vi släpper musik. Är alltid nån som har nån bra idé eller vet något som den kan dela med sej av.
Är lite taggad, för mitt nya band ska släppa massa nytt i höst/vinter. Och jag är så nöjd med låtarna, inspelningen, mixen osv, att jag vill göra allt, som går, för att ge låtarna bästa möjliga förutsättningar när dom väl släpps.
Tillsammans med att vi är relativt nya och okända:P

Jag vill ha tips på allt ni har provat, som funkade, och som inte funkade!

Spellistor för spotify?
Har ni tips på spellistor som plockar in ny musik och går att kontakta och pitcha låtar till?
Gör ni egna spellistor? Ska vi göra en pratabas spellista?:P

Videopremiär?
Sidor som videopremiärar musikvideos. Som har utbyten med band som släpper nytt.

Radio?
Finns sånt fortfarande?
SR Musikredaktörer? När laddar ni upp på SR-musikportalen, när pitchar ni till redaktörerna, innan släpp eller samtidigt som släpp? Eller är det waste of time och dom hatar band som kontaktar dom?
Har fått med låtar i P4 lokalt, samt P3-rock flera gånger (men det finns nog inte längre). Finns det liknande program nuförtiden?

Poddar, bloggar mm?
Har ni tips på poddar eller bloggar som samarbetar med (okända) nya band kring släpp, videos osv?

Betaltjänster?
Finns det promotjänster eller liknande som faktiskt funkar och är värt pengarna?
Jag har med mitt tidigare band använt Rookie Records, för PR i tyskland. Fungerat sjukt bra och väldigt prisvärt.
Jag har även köpt in oss på OX-fanzines samlingskivor och det har funkat bra, åxå Tyskland, och åxå främst punk.

Samarbeten med andra band?
Har ni saker ni samarbetat med andra band eller musiker kring?
Med mitt tidigare band körde vi fruktansvärt mycket utbytesspelningar. Det tog oss från Punksters ungdomshus i Örebro till Shanghai.
Vi släppte även ett gäng splitskivor, dels vinyler med liknande band. (mest kul, vet inte om jag kan säga att det gett något). Men också fruktansvärda mängder hemabrända samlings-PR skivor. Ca 4-8 band som går ihop och pröjsar brännskivor, och brände med alla bandens låtar, ett fult omslag, och sen dela ut gratis på spelningar, festivaler mm. Gav väldigt mycket större spridning än att bara dela ut sina egna låtar.
Bästa vi gjorde var nog "Officiella Swedenrockfestival plattan 2016" som vi delade ut utanför entren på Swedenrock. Den gick åt som smör, alla rockpappor skulle ha en varsin! Vi gjorde även en "officiell" skiva för Clos-Up båten, som vi delade ut till alla resenärer innan ombordstigning.


Specifikt för musikstil.
Jag har ju spelat massa punkrock tidigare. Men nu är jag ute på djupt vatten. Nya bandet spelar proggrock på svenska. Finns det nå specifika kanaler, forum, mötesplatser mm för den typen av musik?


Jag kommer säkert på massa fler saker jag klurar över, samt massa saker jag provat. Fyller på allt eftersom.
Vad har ni gjort som funkat och inte funkat? Vad har ni erfarenhet av?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av Håcke »

Det är svårt sånt där och jag har inga bra erfarenheter.
Men CD-skivor är väl helt meningslöst numera, knappt nån som har en CD-spelare längre.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av Per »

Håcke skrev: sön 07 jun 2020, 20:50
Men CD-skivor är väl helt meningslöst numera, knappt nån som har en CD-spelare längre.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

:lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av saft »

Håcke skrev: sön 07 jun 2020, 20:50 Det är svårt sånt där och jag har inga bra erfarenheter.
Men CD-skivor är väl helt meningslöst numera, knappt nån som har en CD-spelare längre.
Njae. Skulle nog vilja påstå att det har sin plats. Men inte som medium för att lyssna på musik. Mer som eventuell merch, visitkort, reklamlapp eller som ”konstverk”. Samma med vinyl, är knappt nån som har vinylspelare heller, ändå har det fortfarande sin plats. Om än betydligt smalare plats än ursprungsplatsen.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av Per »

saft skrev: mån 08 jun 2020, 23:24 är knappt nån som har vinylspelare heller,
Jag ÄR en dinosaurie. :lol: :lol: :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av saft »

Per skrev: tis 09 jun 2020, 08:03
saft skrev: mån 08 jun 2020, 23:24 är knappt nån som har vinylspelare heller,
Jag ÄR en dinosaurie. :lol: :lol: :lol:
Lyssnar du enbart på vinyler? Köper nya vinyler för att se om du gillar en artist, byter vinyler med kompisar för att upptäcka ny musik? I så fall är du en dinosaurie:P

Jag har åxå en vinylspelare, och vinyler. Och CD, och kassett... Men jag köper inte en vinyl (så ofta) för att konsumera musik, det är mer än "souvenir" från ett gig jag vill minnas, eller en artist som berörde osv . Eller för att jag vill kunna slänga på den på spelaren, knäppa en folkis och känna mej ball, tuff, speciell och lite exotisk:P

Annars lyssnar och upptäcker jag oftast på smidigare format än vinyl:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Re: Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

saft skrev: fre 05 jun 2020, 11:54 Jag vill ha tips...
En egen underground streamingtjänst!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av mrbaloo »

Framförallt en släpparfest. Men det kanske inte är aktuellt just nu i C19-tider... :-(

Annars tycker jag nog att man skall släppa fullängder, annars blir det ju lite avdankat med att bara släppa EP/single och göra en stor grej av det.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Släppa musik, tips och tricks

Inlägg av saft »

Nej det blir ingen släpparfest:(

Men musik blir det! Har rånördat ner mej på att promota skiten ur det här sen jag startade tråden. Och om två veckor är det nedsläpp!:)
Har lärt mej sjukt mycket om vad som faktiskt funkar och inte med singlarna vi har släppt inför albumsläppet. Och insett sjukt många saker som jag missat tidigare eller bara undrar varför jag aldrig tog mej tiden att göra med mitt tidigare band.... aja!

Ska se om jag orkar plita ner alla saker här någon gång. Tror nog inte det blir av då allt är typ färskvara och kommer hinna bli gammalt innan jag är klar. Men ni är varmt välkomna att kontakta mej så kan jag dela alla tips jag har!

TUSEN TUSEN tack till alla som har försparat singlarna och stöttat. Det är nog kort och gott det som faktiskt har gett mest. Och ironiskt nog är det enklaste förarbetet att göra som band.

Om ni inte redan försparat albumet så är jag för alltid EVIGT tacksam om ni ville hjälpa och göra det.
Det gör sjukt skillnad och skulle betyda jätte mycket! :)
Här är länken:
https://orcd.co/urtidsdjur


Passar på att bjuda på lite Rickenbackerporr från senaste videon också:
https://www.youtube.com/watch?v=1K_57Nq6QWs
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar