Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av blackparkas »

Ska försöka göra en lång historia lite kortare...

Frugans släkt äger en ö söder om Linköping.
Frugans farfars far och mor köpte den i början av 1900-talet.
Alla deras 7 barn utom ett har dött.
Vet inte exakt ägarformerna osv, men de äger den tillsammans och kan inte ärvas utanför släkten.
Det finns även papper skrivna på hur en ev. försäljning av sin andel ska gå till.

Nu råkar det vara ett syskon till frugans farfar som inte vill vara med längre och anser att värderingen som gjordes är opålitlig eftersom det rent teoretiskt kan komma en Zlatan och bjuda 20 miljoner för ön istället för de 6 miljoner den är värderad till.

I normala fall begär man in fler värderingar och drar ett snitt, och så blir den som vill bli utköpt utköpt.
Detta godtar inte detta syskon och denne har läst på och anser att hon kan kräva att fastigheten läggs ut till allmän försäljning och så vem som helst, inklusive släkten, kan lägga bud och hoppas på att vinna...
Det här öppnar ju upp för alla möjligheter att fixa bulvaner som bjuder och dessutom att Zlatan pyntar 10 mille och släktfastigheten som funnits i släkten i 100 år försvinner.
Just detta hände med ett annat av frugans farfars syskon som köpte en fastighet i närheten...
Vips så var släktgården borta..

Personligen anser jag att det borde vara lika möjligt att tvångsutlösa släktingen ur fastigheten, men så är ju detta Sverige...

Frugan kom med ett utmärkt förslag om att släkten lägger bud på 1 miljon och godtar det budet, för det borde ju vara en majoritet som avgör vem som ska få köpa fastigheten... :D


Någon som varit med om något liknande och kan sprida lite ljus?

Fastigheten är ju delad på 7 i dagsläget utifrån de sju orginal-syskonen som ärvde från början, sedan äger den här människan en del av deras släktträds sjundedel.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av TDHP »

Det här verkar vara lite i närheten?

https://lawline.se/answers/11742
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Håcke »

Sorry, tyvärr är sånt här ganska hårt reglerat i lagen.

Men det är också bra att vi har klara regler när det gäller arv. Det blir väldigt lätt bråk när det gäller pengar och en del försöker få fördelar på andras bekostnad.

Men faktum är nog att ifall det inte finns något testamente eller annat skrivet som säger annorlunda så har nog släktingen rätt att kräva att fastigheten säljs och att denne får ut sin del.

Det finns nåt som heter Samägarlagen som säger att alla måste vara överens annars kan någon ansöka om att det säljs på offentlig auktion.

Men det kan ju finnas ett avtal skrivet om hur gården ska hanteras vid en ev försäljning eller nåt sånt.
Finns det det?

Tyvärr är din frus förlag inte så bra om ni inte vill bli stämda...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Håcke »

Jomen du skrev ju att det fanns skrivet regler hur försäljningen ska gå till.
Då är det det som gäller.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker det är helt absurt att det finns en massa bestämmelser och lagar för den som vill bli utköpt, men inte för de som vill ha kvar.
Vi pratar ändå om EN person som vill bli utköpt, och förmodligen runt 150 pers som INTE vill sälja.
Bara på frugans sjundedel är vi runt 50 pers, såklart är det bara frugan och hennes 3 syskon samt frugans pappas systrar som faktiskt äger den sjundedelen och har någon talan.

Det här är ju inte ett problem om det inte är rövhattar iblandade.
Då gör man 3-4 värderingar, kör ett snitt och så köper någon eller alla ut den som vill bli utköpt.

Ang. de ev. avtal som finns skrivna så har jag inte så mycket info vad det faktiskt står i det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Håcke »

Oj. 700 pers....
Jag tyckte det var jobbigt att deläga ett hus med 4 andra.

Om det inte finns helt vattentätt skrivet om försäljningen så kommer det att bli problem.

Det borde ha gjorts en stiftelse för länge sedan av det.
Kanske går att ordna efter ny köpt ut hen.
Annars är det bara en tidsfråga innan nån annan hamnar i ekonomiska problem och vill/måste bli utköpt.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av blackparkas »

Inte 700, 150... :)

Frugans del av släkten är en av de största grenarna på släktträdet, men det finns en till som också är runt 50 pers.
Sedan är de andra grenarna färre, men totalt rör det sig nog om minst 150 pers skulle jag tro inklusive ingifta och barn och barnbarn till de som äger ön.
Som sagt är det ju bara ett fåtal som faktiskt har äganderätt via arv, inte alla 150, skulle gissa på mellan 20-25 som äger skiten tillsammans.

Det jag vet är skrivet är ang. arv.
Bröstarvingarna kan inte skriva in sina respektive som arvtagare och som sagt ska det finnas skrivet ang. försäljning om någon vill bli utköpt, men vad det faktiskt står vet jag inte, och oavsett så skiter personen i vad som står för denne tror att Zlatan ska köpa det för 100 ggr vad värderingen är satt till...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Eagle Hazze »

Är det med öar som med annan mark så är det väl bara bröstarvingar som ärver vid ett skifte som beror på dödsfall av person som har full förfoganderätt över egendomen och barn till den avlidne i tidigare relation. Men om den avlidne var gift så har denna kvarvarande person ur ett äktenskap full förfoganderätt över egendomen, minus några % som kan testamenteras till vem som helst. Sedan så kan någon släkting eller annan person köpa sig in i en fastighet, om nu ägaren den med full förfoganderätt godkänner det.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Eagle Hazze »

Ok jag har läst mer om samägande nu och man kan sätta lagen om samäganderätt ur spel genom att upprätta gemensamma regler/avtal hur ägande och mark ska skötas, däremot så verkar man inte kunna förhandla bort om någon ägare vill sälja sin del. En ägare ansöker till tingsrätt om den vi sälja sin andel på offentlig försäljning.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Håcke »

Jamen om det bara är hens andel som då ska och måste säljas på offentlig auktion så är väl problemet litet.
Då kan ju parkas sälja sin p-bas till mig så kan dom snitta upp sig lite i andelsägandet.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av blackparkas »

Jo, det är bara bröstarvingar som ärver ön, det får alla skriva till i sina testamenten etc.

Som jag förstått det enl. info från frugans kusin som är ordförande i vad de nu har för form på det där, och enl det jag läst på nätet hittills så ska hela ön läggas ut till försäljning vid "osämja" där någon inte vill vara med längre, inte bara dennes del.
Men jag ser gärna vart jag kan läsa på lite ang om det gäller dennes del bara eller om hela fastigheten måste ut till försäljning som personen i fråga hävdar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Eagle Hazze »

Vid grov osämja så ansöker en eller flera ägare om att tingsrätten utser en godman som får uppdraget av tingsrätten att lägga ut marken/fastigheten till försäljning.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av blackparkas »

Där är vi inte riktigt än tror jag, alltså grov osämja.

Men vart läser vi på ang. att hennes del enbart skulle säljas?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: ons 16 sep 2020, 13:33 Där är vi inte riktigt än tror jag, alltså grov osämja.

Men vart läser vi på ang. att hennes del enbart skulle säljas?
Detta handlar om en fastighet men det är samma lagstiftning.

https://www.lawline.se/answers/vad-gall ... -fastighet
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av blackparkas »

Intressant!

Frågan är huruvida en ev. domstol skulle anse att det är "synnerliga skäl" att resterande av bröstarvingarna som är runt 20-25 st med en 100-130 människor i bihang vill behålla stället som släkten ägt i över 100 år...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: ons 16 sep 2020, 15:11 Intressant!

Frågan är huruvida en ev. domstol skulle anse att det är "synnerliga skäl" att resterande av bröstarvingarna som är runt 20-25 st med en 100-130 människor i bihang vill behålla stället som släkten ägt i över 100 år...
Men de kan nog inte förhindra att en enskild vill sälja sin del.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av blackparkas »

Nepp, det förstår jag, och vill hon sälja sin tjugondel eller vad det nu blir så får hon väl göra det.
Jag tvivlar på att någon är intresserad av att köpa den utöver de som redan äger ön.

Dessutom gällande försäljning av andelar finns det skrivet papper på hur det ska gå till, så där tror jag att det inte finns så mycket utrymme för att släppa in utomstående.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: ons 16 sep 2020, 17:07 Nepp, det förstår jag, och vill hon sälja sin tjugondel eller vad det nu blir så får hon väl göra det.
Jag tvivlar på att någon är intresserad av att köpa den utöver de som redan äger ön.

Dessutom gällande försäljning av andelar finns det skrivet papper på hur det ska gå till, så där tror jag att det inte finns så mycket utrymme för att släppa in utomstående.
Ja det blir nog en spännande upplevelse, det är komplicerat verkar det som med skrivna regler som avviker från lagstiftning. Men vad jag har kunnat läsa mig till så kan man sas skriva egna regler till en viss grad. Försäljning däremot verkar inte gå att förhandla bort, ej heller att förhindra en offentlig försäljning där man tar in bud från allmänheten. Det kan man förstå någonstans att det nästan är grundlagsskyddat att kunna försälja i en konkurrensutsättning då det är av allmänintresse och inte särintresse, även om de andra ägarna tycker det är ett särintresse.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Erfarenhet av juridik gällande släktägda fastigheter?

Inlägg av saft »

Det låter som att släktingen kör med den klassiska härskartekniken ”omvänd bevisbörda”. Dvs att ni får lov att lägga fram bevis osv, när det är hen som ställer kravet.

Om hen anser att Zlatan ska betala guld så får hen bevisa det. Om hen anser att hen borde få mer än värdering så får hen bevisa det. Om hen menar att det borde gå till på något annat sätt än ni anser, så får hen bevisa varför. Inte ni.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar