Tips på högtalare (till datorn..)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Tips på högtalare (till datorn..)

Inlägg av anthax »

Har bestämt mig för nya högtalare till datorn, men vet inte vad jag ska ha. Eller jo, jag vill ha aktiva för att koppla direkt i externa ljudkortet. (Scarlet 6i6)
Är det värt att lägga en peng på när-/mellanfältsmonitorer bara för musiklyssnande? Har varit inne på de affärer jag har att tillgå härikring, men 4sound gick i graven (eller var det någon annan kedja?) Hifibutiken jag besökte blev jag uselt bemött på, och dom försökte pracka på mig högtalare som hämtade från Billebro...

Har provlyssnat Adam a5x, dom lät riktigt bra trots affärslokal.
Någon som har åsikter om typ Adam a77x, Lyd-48, SC307 eller något i liknande prisklass?
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Tips på högtalare (till datorn..)

Inlägg av GandhiMK2 »

Först och främst, allt beror på rummet.
Världens bästa högtalare i ett struligt rum får pisk av billiga högtalare i ett bra rum. TYP..

Ax77 är säkert kanon men om du ska ha dom som närfältsmonitorer i ett liter rum tror jag att det kommer att låta jävligt brötigt.

Jag skulle köpa fr Thomann, vara jävligt noga med att spara allt emballage och sen skicka tillbaka allt som inte låter bra. 30 dagars no questions asked-money back guarrantee och 150 spänn för att buda tillbaka dom.
Har du råd med utlägget så köp 3 par och skicka tillbaka 2.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på högtalare (till datorn..)

Inlägg av anthax »

Jo, ett uselt rum gör ingen högtalare glad, är fullt medveten om det.
Rummet är inte så litet, 3,5m i takhöjd och ungefär 20kvm.
Nuvarande högtalare är nå billiga gamla Qln som är rätt trötta efter snart 15 års tjänst som datorhögtalare.

Köpa 3 och skicka tillbaka 2 är lite väl mycket att ligga ute med, så det får vara.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Tips på högtalare (till datorn..)

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok. 20 m2, köp inte stora. Jag skulle tippa att ett par bra 5-tumselement skulle räcka om duninte ska BRÖTA på.
Då kan du ju köpa en extern sub.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på högtalare (till datorn..)

Inlägg av anthax »

Det får hellre låta bra än högt.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på högtalare (till datorn..)

Inlägg av Jan Hellman »

anthax skrev: mån 26 okt 2020, 17:27 Det får hellre låta bra än högt.
Den stora frågan är nog egentligen om du bara ska lyssna eller även mixa genom dom. Personligen skulle jag nog titta lite på Yamaha HS 5 eller HS 8 om man vill ha något lite mer kraftfullt.

https://www.thomann.de/se/yamaha_hs_5.htm

https://www.thomann.de/se/yamaha_hs_8.htm

Yamaha är förbisedda idag vilket är tråkigt. Har alltid gjort kvalitet och man får mycket för pengarna. Thomann har ett gäng "bundles" när det kommer till Yamaha-högtalare. Yamaha har en bra sub också om man nu ska mixa och behöver hålla koll på vad som händer i källaren.....

https://www.thomann.de/se/yamaha_hs_8s.htm

Men annars skulle du säkert klara dig med ett matchat par HS 5:or.....

https://www.thomann.de/se/yamaha_hs_5_mp.htm

Bra grejor till hyfsade pengar som faktiskt slår det mesta i min bok. Inte lika "sexiga" som andra märken kanske men Yamaha har aldrig gjort skit.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på högtalare (till datorn..)

Inlägg av anthax »

Har tittat lite på Yamahas grejor också, kan nog också funka.

Efter lite tips så ska jag åka och provlyssna ett par Elac Navis arb-51, bara Coronaläget blir så pass att en vågar sig ut och åka igen.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Tips på högtalare (till datorn..)

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag säger det igen:Käp fr Thomann och returnera inom 30 dagar om du knte gillar det du hör.Tämligen coronasäkert också.
Köpte nyss en Adam-sub, kopplade in, lät bra, fick stanna.
Köpte samtidigt ett par slate-lurar för rejäla 5 lök, var inte min grej, fick åka tbx.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar