Tips på skateboard

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Tips på skateboard

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Yngsta dotterns högsta önskan är en skateboard, men jag har absolut noll koll...
Gissar att Biltemas billigaste inte är prisvärd (jmf Rusta-bas).
Vad köper man som kan funka till en 10-åring (som är stor som en 14-åring)?

Helst nåt prisvärt.
Märken och sånt har ingen betydelse.
Det viktigaste är att det är en pryl som faktiskt funkar, som är kul att lära sig på.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Tips på skateboard

Inlägg av mrbaloo »

Har tyvärr inget tips. Har bara åkt skateboard en sommar. Aldrig förr eller senare. Men vänta in GASen efter första inköpet...

BildBildBild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tips på skateboard

Inlägg av fieldflower »

Hittar ju grejer såsom denna: https://www.skatepro.se/257-10390.htm?f ... SYs7rprlbo

Men vet ju exakt nada vad det är, om det är helt ok eller ren leksak...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Tips på skateboard

Inlägg av Rut66 »

Köpte ett pennyboard till min dotter på (tror jag) https://euroskateshop.se/skateboard.html
Fick tipset av en kompis vars barn är "bitna". (Min egen dotter fastnade dock inte för det)
Bra bräda, tyckte pappan..
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Re: Tips på skateboard

Inlägg av choofedonlucy »

Jag rekomenderar denna: https://www.junkyard.se/komplett-brada-junkyard-comp

Är 7.5" bred så är inte för tung men finns plats för henne att växa lite tror jag, annars är det bara att skicka tillbaka och köpa en mindre/större.
Vad jag läst på internet är det en bra bräda i grunden, så när dom billiga delarna går sönder är det bara att byta.
Personligen är den riktigt snygg också, till skillnad från andra budget brädor jag hittat.

Det finns fler å billigare varianter på andra sidor men dom märkena vet jag inget om, Junkyard har jag däremot handlat av förr och dom litar jag på.

Jag är dock inget proffs, bara lite insatt i skate världen :)
Lycka till :tummenupp:
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tips på skateboard

Inlägg av BB3000S »

Skulle rekommendera en bra cruiser bräda (i trä, inte plast!) för att börja lära sig. Större hjul och mkt bättre åkkomfort än trickbrädor, funkar 500 gånger bättre som transportmedel för en nybörjare vilket gör det mkt roligare. Cruisern är förstås också stabilare i parker, även om den inte primärt är till för värsta svåra tricksen.

Här hemma (med yngsta sonen förra sommaren) blev det en trickbräda först, från Stadium, men den var ett elände att lära sig åka på ute på asfalten. Enter cruise board och helt plötsligt blev det jättekul!

Skatepro har bra grejer, en annan bra webshop är skatedeluxe.
Tillägg: Cruisern blev av märket Landyachts, och är otroligt välbyggd.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tips på skateboard

Inlägg av fieldflower »

Uppskattar alla tips! :tummenupp:

Just nu lutar det åt en cruiser-variant, de värsta svåra tricksen får vänta.
Viktigare att det blir kul att bara åka i startläget.
Vi har rätt storväxta barn, så de mindre varianterna (både storlek och maxvikt) känns inte rätt.

Hustrun hittade en med Panda-motiv på (dotterns favoritdjur) som det lutar åt just nu...
Några specifika insikter eller åsikter om denna - bräda eller märke?
https://www.skatepro.se/84-29235.htm?st ... MICeZq3tvI
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Tips på skateboard

Inlägg av mrbaloo »

Jag och min frus son köpte en longboard var för några år sedan. Det var tokrea på Stadium och de kostade några hundralappar var. De såg lika fina ut (olika märken) men det visade sig att fjädergummit i tucksen (heter de så) var mycket hårdare på min bräda jämfört med grabbens bräda. Min var således mycket svårare att svänga med, men som nybörjare funkade det rätt bra ändå när vi cruisade runt på området där vi bor (och även ner för backarna). Sen fick jag lagerhaveri på min bräda och fick byta den på garantin.

Så jag skulle tro att tucksen och lagren är det viktigaste på en bra bräda. Sen går det väl alltid att byta upp sig på mekaniken i brädan.

Glöm inte hjälm och skydd för handleder, armbågar och knän.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Re: Tips på skateboard

Inlägg av choofedonlucy »

fieldflower skrev: tis 09 feb 2021, 13:10 Uppskattar alla tips! :tummenupp:

Just nu lutar det åt en cruiser-variant, de värsta svåra tricksen får vänta.
Viktigare att det blir kul att bara åka i startläget.
Vi har rätt storväxta barn, så de mindre varianterna (både storlek och maxvikt) känns inte rätt.

Hustrun hittade en med Panda-motiv på (dotterns favoritdjur) som det lutar åt just nu...
Några specifika insikter eller åsikter om denna - bräda eller märke?
https://www.skatepro.se/84-29235.htm?st ... MICeZq3tvI
Den med pandan ser bra ut, märket har fått rätt bra omdöme på alla skate forum trådar jag hittat.

Angående cruiser så tycker jag att det är dålig idé, om hon verkligen vill lära sig "tricks" så kommer en cruiser bara sinka henne. Plus att då finns risken att hon inte får det hon föreställde sig :/
Man lär sig snabbt att åka fram o tillbaka, så det är inga problem:D
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tips på skateboard

Inlägg av BB3000S »

Bra poäng av choofedonlucy, fråga nr1 är vad dottern är ute efter. I sonens fall vill han ffa kunna ta skateboard ist för cykel, och med tanke på hur gatorna ser ut här blir det sjukt mkt mer nice med en cruisers större o mjukare hjul.

Panda-brädan ser nice ut, även om hjulen ser sjukt små och hårda ut haha. :) Några olika cruisers som jämförelse: https://www.skatedeluxe.com/en/skateboard-cruiser

Om hon får en bra start, dvs rätt typ av bräda för vad hon är ute efter, kommer det säkert att inkomma önskemål om den andra typen av bräda med. Och säkert en longboard med. :tummenupp:

Needless to say, men hjälm o bra skydd är ett måste vad ungen ifråga än säger. Däri ligger kanske en risk med cruiser, kan bli en falsk trygghet lite från början, men har bara skydden hängt med ett par rejäla vurpor så inses värdet av dom till slut. Beroende på ålder och kompisar kan det dock vara lite ’pinsamt’ att bära skydd från topp till tå...

Lycka till, kanske blir det en longboard till pappa också? Jag slog till på ett mellanting av cruiser o longboard för egen del, sjukt kul!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tips på skateboard

Inlägg av fieldflower »

Lite av problemet är att hon ser sig själv göra sjuka tricks typ dag 1, och det är inte riktigt samma bild som vi föräldrar har...
Vi tänker snarare att starta med att åka, så kan man uppgradera senare.
Men kanske ett mellanting är det bästa att starta med.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tips på skateboard

Inlägg av BB3000S »

fieldflower skrev: ons 10 feb 2021, 09:47 Lite av problemet är att hon ser sig själv göra sjuka tricks typ dag 1, och det är inte riktigt samma bild som vi föräldrar har...
Vi tänker snarare att starta med att åka, så kan man uppgradera senare.
Men kanske ett mellanting är det bästa att starta med.
Haha, det känns bekant! :lol:
Landyachts Dinghy blev det till sonen, tror det skulle kunna vara ett bra alternativ. Cruiser men med bra geometri o spänst även för tricks.
https://stokedrideshop.com/blogs/fun/12 ... htz-dinghy
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Tips på skateboard

Inlägg av Eagle Hazze »

Kul att unga fortfarande åker skateboard. Jag började sent 70-tal. Jag blir tvungen att lägga upp bild på min rampbräda, numera på väggen. New Sport Booster, svenskt märke, 1979.
Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar