Någon annan säljer min musik....

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Någon annan säljer min musik....

Inlägg av saft »

Ok... mitt förra band var med på en splitskiva för massa år sen. Det var vi och 3 andra band tillsammans med ett av bandens skivbolag som stoppade ihop skivan. Vi betalade lika mycket var, och fick lika många skivor var, som vi sedan fick sälja själva och behålla eventuell vinst.

Nu råkade jag surfa runt lite och upptäckte att ett utav banden och skivbolaget från splitten säljer skivan i sin webbshop via bandcamp...som nedladdningsbar digitalt släpp(!?!). Man kan köpa hela skivan digitalt, man kan även enbart köpa separata spår, som mitt bands spår.


Jag har mejlat två lagom bestämda mejl, ett till bandet och ett till skivbolaget, och diplomatiskt frågat hur dom planerat att sköta avräkning, hur dom splittar royalties, samt när dom hade tänkt informera/fråga oss om lov.


Är ju en djungel allt sånt här, så jag blir osäker.
Har jag missat något? Antar att för att trycka vinylen så krävs registrering hos NCB eller motsvarande. Men det innefattar väl enbart själva dupliceringen av fysiska ljusbärare, ej att få sälja musiken digitalt? För att få sälja våran låt, och använda våran master så krävs väl att dom har avtalat om typ licens med ägaren av mastern samt upphovsmännen typ?
Vi har aldrig skrivit något papper på något, inte ens för vinyltrycket. Det sköttes lagom punkigt via Messenger och sen fick vi skivor på posten. Har kollat igenom hela konversationen och där står inget om nå digitalt eller nedladdningsbart, enbart hur många skivor vi får var och vilket utpriset vi kommit överens att ligga kring.


Blir skeeetasur:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Någon annan säljer min musik....

Inlägg av Danne »

Är låtarna registrerade hos STIM/SAMI?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Någon annan säljer min musik....

Inlägg av saft »

Japp. Och inspelningarna är registrerade och claimade hos IFPI.
Jag fick svar nu, det var ett misstag. Dom hade sålt vinylen, och samtidigt bjödit alla vinylköpare på låtarna digitalt nedladningsbara, vilket är fair tycker jag.
Kruxet nu var ju att skivan är slutsåld sen länge, men den låg kvar enbart för digitalt köp.

Vi kom överens om att vi får pengarna för våran andel rakt av och att dom får fortsätta sälja våra låtar mot att vi får vår andel av all försäljning.

Så nu är det lugnt, jag är lugn och inte dödsarg längre och ska gå och köpa glass för royalties :)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon annan säljer min musik....

Inlägg av bjelkeman »

:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Någon annan säljer min musik....

Inlägg av mrbaloo »

Kul att det löste sig utan så mycket knussel.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar