Munspel

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Munspel

Inlägg av AlbinH »

Som vanligt vänder jag mig till PB för att få svar på frågor som jag inte själv kan hitta svar på.

Jag har ett halvt dussin munspel men inget av dem kan producera alla toner som förväntas av dem. :evil:

Efter en halv kvälls misslyckat googlande får jag nu söka er hjälp. Var 17 hittar jag en sajt med hjälp att serva munspel?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Munspel

Inlägg av mrbaloo »

Lee Oscar har ju lite tips på hur man rengör munspel: https://leeoskar.com/ufaqs/how-to-clean-your-harmonica/

Det kanske kan vara en bra start?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Munspel

Inlägg av fieldflower »

Lite beroende på vad det är för trynorglar kan det bästa alternativet vara att helt enkelt köpa nya.
Munspel är ju lite av förbrukningsvara.
Helt vanliga Hohner Special 20 kostar ju inte jättemycket, om man inte prompt måste byta ut allihop i ett slag.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Munspel

Inlägg av AlbinH »

Tack gentlemen!

I hela högstadiet ( 1964ish) gick jag aldrig ut utan mitt lilla blåa Hohner fanns med i innerfickan på skepparjackan. Jag hade två blåa (små, snorbilliga) och ett rött (Hohner Echo Vamper) det röda har jag fortfarande kvar. Det vore skoj att kunna fixa till det så det går att spela på.
I mina drömmar har jag ännu inte gett upp tanken på busking. Gitarr, looper och munspel kan väl vara en början. :roll:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Munspel

Inlägg av fieldflower »

Är de liksom out of tune eller är vissa toner heldöda?

Döda toner bör ju orsakas av skräp, oxid, etc i/vid/på tungorna, där rengöring och försiktig putsning *bör* göra underverk.
Skulle börja med att skruva isär munspelet och gör rent tung-plattorna och se hur långt det räcker.

Out of tune:
- För låg: Fila bort material från toppen av den tungan.
- För hög: Antingen fila bort material vid basen av den tungan, eller lägga till material vid toppen av den tungan (lod e.dyl.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Munspel

Inlägg av AlbinH »

Heldöda. Får dra ut i Världen och köpa någon slags rengöringsalkohol. Månne t-sprit funkar?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Munspel

Inlägg av fieldflower »

Börja med att skruva isär för att se hur det ser ut.
Kan vara läge för fil istf t-sprit, och i vilket fall som helst får du plocka isär...
Medlem i PB50+
Skriv svar