Köpråd stereoprylar.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Köpråd stereoprylar.

Inlägg av Bullen »

Tänkte förnya mig lite och köpa nya högtalare, cd spelare och vinylspelare. Har fått en onkyo receiver jag tänkte driva grejerna med. Tanken är att det även ska funka som ljudsystem till tv/dator men jag har ärligt talat noll koll på såna här prylar. Har en ganska snäv budget, men vill såklart ha vettiga prylar. Ser gärna att det är kompakta grejer då yta är ett problem hemma.
Tips?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av blackparkas »

Om du har en snäv budget så är inte det här någon hjälp men jag köpte nya frontar och center från Klipsch i somras och jösses vad bra de låter...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av Surfin' »

Det är lättare att ge fingervisning mot olika märken om du berättar mer om din musiksmak, budget samt vilket typ av sound du är ute efter. Dvs, vill du ha mer varmt, gosigt, organiskt, eller mer analytiskt, cleant, neutral återgivning? Är det viktigast med detaljer, nyanser och djup i ljudbilden, eller är spelglädje och att ryckas med av musiken viktigare? :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av GandhiMK2 »

Nu ska jag inte vara sån... men hur lyssnar du på musik? Går du runt och skrotar i köket eller sitter du med huvudet i en av 3 hörn i en likbent triangel där de andra hörnen är högtalarna. Har du ett akustiskt dämpat rum eller bor du i en betonglägenhet med kala väggar?
Rummet kommer, mer än allt annat, att avgöra hur det låter, inte högtalare/reciever etc.
Den bistra sanningen.
Nu har ju då jag ett akustiskt behandlat mixrum där jag kan sätta mej och lyssna när jag vill ha en grym ljudupplevelse men, let’s face it, jag konsumerar musik mest när jag diskar eller lagar mat och då är inte den fantastiska ljudkvaliten det man tänker på... osvsett om jag lyssnar via en harman kardon bt-boombox eller en stereo.

Så... jag skulle inte lägga många kronor på stereo nu för tiden. Speciellt inte om du streamar fr spotify etc. Nivåskillnaden i sound står inte längre i paritet till priset så som det gjorde på typ 80-talet.

Köp ngt annat, en present till frun eller en till tv-spelskonsoll. :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av blackparkas »

Tråkmåns!

Bytte upp mig i somras som sagt och frontarna, relativt stora golvhögtalare från Klipsch som gick på 10-12 papp låter helt fantastiskt.
Jag är rätt övertygad om att jag inte fått samma upplevelse för hälften av pengarna t.ex.
Hade ett par gamla fina hifi-högtalare från 70-talet som jag gillade, jag trodde faktiskt inte att jag skulle uppleva den eufori jag gjorde när jag pluggade i Klipscharna men... Grymt ljud för relativt lite pengar ändå.
Köpte center i samma serie och även när man kollar film är det en STOR skillnad gentemot gammelhögtalarna och Audio Pro-centern jag hade innan.

Jag tänker att om man tänker skaffa cd- spelare och vinylspelare så gör man det för att man vill lyssna på musik på ett roligare sätt än en Marshall Stanmore i köket.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av GandhiMK2 »

Marshall Stanmore... blir det sämre?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: tor 22 apr 2021, 22:40 Marshall Stanmore... blir det sämre?
Det blir det absolut.
Tar den alla gånger framför en massa annat småplutthögtalare man ser folk använder.
Finns ju lite volym och bas i den i alla fall... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tor 22 apr 2021, 23:06
GandhiMK2 skrev: tor 22 apr 2021, 22:40 Marshall Stanmore... blir det sämre?
Det blir det absolut.
Tar den alla gånger framför en massa annat småplutthögtalare man ser folk använder.
Finns ju lite volym och bas i den i alla fall... :D
Det är väl också det enda som finns? Låter
Ju skit i övrigt. Allt som kallas marshall som inte är instrumentförstärkare är lika vettigt att köpa som en bil som getts ut av Nivea.
Jag rekommenderar de här:

https://www.harmankardon.se/barbara-hog ... gKZw_D_BwE
Låter grymt bra. Har den på en switch i min studio borta i ett hörn så att jag kan lyssna hur musiken låter i ngt annat än närfältsmonitorer.
Du som gillar bas:

https://www.googleadservices.com/pagead ... ECo&adurl=

Om du vill ha ngt som är enklare att bära med dej som låter chockerande bra,inte minst i förhållande till storleken:

https://www.google.se/amp/s/www.ljudoch ... x33/%3famp
Misstänker att den inte finns längre, tyvärr, men de har gjort andra i samma size som säkert låter bra.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: fre 23 apr 2021, 09:06 Det är väl också det enda som finns? Låter
Ju skit i övrigt. Allt som kallas marshall som inte är instrumentförstärkare är lika vettigt att köpa som en bil som getts ut av Nivea.
Jag rekommenderar de här:
Ja, jag gillar bas, och hög volym... :)

Nej, Stanmore är inte optimalt ljudmässigt.
Har varit rätt nöjd med den dock, det blir ändå ingen finlyssning i köket.
Men nu är jag sugen på något bättre.
Med mer botten framförallt...

Marshall har ju en väldigt stor fördel.
De är snyggast...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: fre 23 apr 2021, 11:07
GandhiMK2 skrev: fre 23 apr 2021, 09:06 Det är väl också det enda som finns? Låter
Ju skit i övrigt. Allt som kallas marshall som inte är instrumentförstärkare är lika vettigt att köpa som en bil som getts ut av Nivea.
Jag rekommenderar de här:
Ja, jag gillar bas, och hög volym... :)

Nej, Stanmore är inte optimalt ljudmässigt.
Har varit rätt nöjd med den dock, det blir ändå ingen finlyssning i köket.
Men nu är jag sugen på något bättre.
Med mer botten framförallt...

Marshall har ju en väldigt stor fördel.
De är snyggast...
Snygg hit och snygg dit..;-) Skulle det vara bra ljud, sa du? ;-)
Köp den där HK-boom boxen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av Bullen »

Jag är inte så petig, är ingen audiofil på något vis. Ett superrent ljud är inget jag eftersträvar, tror jag. Fyllig bas men absolut inte subbasigt. Tänk att dubbla kaggar ska låta fett men inte mullra. Behaglig diskant, gärna definierad men inte vass. Jag lyssnar på allt mellan Dire Straits och Napalm Death. Ska funka att ha som tv/spel/film-ljud.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av GandhiMK2 »

Bullen skrev: fre 23 apr 2021, 13:35 Jag är inte så petig, är ingen audiofil på något vis. Ett superrent ljud är inget jag eftersträvar, tror jag. Fyllig bas men absolut inte subbasigt. Tänk att dubbla kaggar ska låta fett men inte mullra. Behaglig diskant, gärna definierad men inte vass. Jag lyssnar på allt mellan Dire Straits och Napalm Death. Ska funka att ha som tv/spel/film-ljud.
Vad har du för rum? Viktigare än högtalare. Spelar ingen som helst roll vad du köper om du har betongväggar och stengolv. =/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: fre 23 apr 2021, 11:37
Snygg hit och snygg dit..;-) Skulle det vara bra ljud, sa du? ;-)
Köp den där HK-boom boxen.
Aldrig! Den är ju skitful... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: fre 23 apr 2021, 13:41
GandhiMK2 skrev: fre 23 apr 2021, 11:37
Snygg hit och snygg dit..;-) Skulle det vara bra ljud, sa du? ;-)
Köp den där HK-boom boxen.
Aldrig! Den är ju skitful... :D
Japp, och som alla vi musikmänniskor vet: utseendet trumfar ljudet. Lex Fodera.... 🤮
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av Surfin' »

Bullen skrev: fre 23 apr 2021, 13:35 Jag är inte så petig, är ingen audiofil på något vis. Ett superrent ljud är inget jag eftersträvar, tror jag. Fyllig bas men absolut inte subbasigt. Tänk att dubbla kaggar ska låta fett men inte mullra. Behaglig diskant, gärna definierad men inte vass. Jag lyssnar på allt mellan Dire Straits och Napalm Death. Ska funka att ha som tv/spel/film-ljud.
Mitt tips är då Rega (förstärkare och phonosteg för vinylen), Klipsch (högtalare) samt Yamaha (CD). Många Hi-fi butiker har idag showrooms samt möjlighet att låna hem utrustning, för att se hur utrustningen spelar hemma i just ditt hem. Lycka till i din ljudresa :tummenupp:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av GandhiMK2 »

Surfin' skrev: lör 24 apr 2021, 14:42
Bullen skrev: fre 23 apr 2021, 13:35 Jag är inte så petig, är ingen audiofil på något vis. Ett superrent ljud är inget jag eftersträvar, tror jag. Fyllig bas men absolut inte subbasigt. Tänk att dubbla kaggar ska låta fett men inte mullra. Behaglig diskant, gärna definierad men inte vass. Jag lyssnar på allt mellan Dire Straits och Napalm Death. Ska funka att ha som tv/spel/film-ljud.
Mitt tips är då Rega (förstärkare och phonosteg för vinylen), Klipsch (högtalare) samt Yamaha (CD). Många Hi-fi butiker har idag showrooms samt möjlighet att låna hem utrustning, för att se hur utrustningen spelar hemma i just ditt hem. Lycka till i din ljudresa :tummenupp:

Verkligen, går det att låna hem är det kanon.

När jag tänker efter, om du har cash, beställ en massa varianter fr Thomann och skicka tillbaka det du inte behöver.
Om dom nu har hifi-nerd’s prylar...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Köpråd stereoprylar.

Inlägg av AlbinH »

blackparkas skrev: tor 22 apr 2021, 12:51 Om du har en snäv budget så är inte det här någon hjälp men jag köpte nya frontar och center från Klipsch i somras och jösses vad bra de låter...!
Jag saknar mina gamla horn, Klipsch och RT-horn. :cry: :cry:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar