MIDI-kontroll-hjälp (keyboard)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

MIDI-kontroll-hjälp (keyboard)

Inlägg av fieldflower »

Tjosan!

Jag försöker få en M-Audio 61:a att kontrollera CC-grejer på en Nord Electro 5.
Nån som är vass på sånt? Och kanske t.o.m. bekanta med pryttlarna? Behöver en hjälpande hand?

Jag har fått spelandet och det att funka fint.
Mitt problem är att M-Audion har en Modulation wheel som jag skulle vilja få att kontrollera nivån på en effekt i Norden.
Enligt manual är det CC 63, men jag får det inte att funka.
Har fått Mod Wheel att kontrollera volym, och jag ser på en LED i Norden att den tar emot MIDI då jag snurrar på hjulet, men händer ingenting med den grej jag vill kontrollera.

Jag är en smula noob på MIDI...

Hilfe please... :oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: MIDI-kontroll-hjälp (keyboard)

Inlägg av mrbaloo »

Är ljudet/n i Norden konfigurerat att reagera på CC:t?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MIDI-kontroll-hjälp (keyboard)

Inlägg av fieldflower »

Tror det...?
Har ställt in Control Change till Send/Receive, så den borde ta emot CC rent generellt.
Men det är liksom inga menyer e.dyl. att ställa in enskilda funktioner i på Norden.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
POA
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 03 sep 2019, 05:23
Ort: Järfälla

Re: MIDI-kontroll-hjälp (keyboard)

Inlägg av POA »

Finns ju ett antal MIDI View program att ladda ner för att titta på midi-medelanden och vara säker på vad man skickar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MIDI-kontroll-hjälp (keyboard)

Inlägg av fieldflower »

Jo, får prova nåt sånt.
Funkar ju då jag styr expressionpedal på CC 11, men det säger kanske inte så mycket...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MIDI-kontroll-hjälp (keyboard)

Inlägg av fieldflower »

Provade en MIDI viewer och ser ut att funka som det skall ut från M-Audion - den kör ut CC 63 från värde 0 till 127 då jag drar i Mod-hjulet, helt enligt plan.

Nästan så man undrar om Norden är tänkt att kunna styra Effect rate från MIDI device, men det är ju så konstigt att det står med i MIDI-listan i Nordens manual om det inte skall gå att styra... :?

Fullständigt förvirrad... :oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MIDI-kontroll-hjälp (keyboard)

Inlägg av fieldflower »

Tror jag hittade en nyckel...
Norden tar bara emot CC för såna kontroller på globala kanalen,men om jag ställer in M-Audion på globala kanalen spelar den samma ljud som Nordens keyboard, vilket ju inte var tanken. Tanken är främst att ha 2 keyboards som kan spela 2 olika ljud samtidigt, och då måste M-Audion vara på en egen MIDI-kanal.

Har hittat lite kryphål då man splittar keyboard så man ändå kan spela ena ljudet på Norden och andra ljudet på M-Audion, trots att man har M-Audion på global kanal (med kontroll över effect rate), men man har inte tillgång till hela keyboarden på vardera, utan det är "enkel-ljud" före/efter split point.
Om man vill ha layer funkar det såklart, iom att M-Audion då kan spela det totala ljudet om den är på global kanal, och då kan man kontrollera effect rate.

Så... funkar-ish, men viss risk att gå vilse i settings om man inte zoomar in på ett par specifika varianter.
Medlem i PB50+
Skriv svar