ABBAS nya bitar

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

ABBAS nya bitar

Inlägg av victorstoltz »

Har ni lyssnat? Om så vad tyckte ni?
Jag gillade I still have faith in you, speciellt när det drog igång lite. Fint att man hör på rösterna att dom åldrats men även blivit sämre på engelska .
Dont shut me down var mest trött men lät verkligen som den kunde varit gjord på 80-talet.

På det stora hela tycker jag nog att Björn och Benny är bland de största popkompositörer vi har.

Nån som vet vilka som lirar? Schaffer? Lindvall?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av mrbaloo »

Ja, det var verkligen ABBA. Jättekul att soundet är det man skulle kunna förväntar sig.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av Håcke »

Nja, jag tyckte att det inte räcker med ett rätt sound.
Visst, det låter ABBA och det är kul med att höra dom sjunga igen. Verkligen roligt.
Men melodierna var väldigt svaga och hade aldrig klarat gallringen på den gamla tiden, tycker jag.
Det är ju inga Dancing Queen eller Vollevoo direkt.

Iof är ju kraven på melodier idag typ noll…
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av blackparkas »

Det sabbades lite tack vare synthbasen...
Som sagt, det finns mer än en handfull svenska basister som hade gjort det bra och fått det att låta Rutger-esque.
Tråkigt att man sket i det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av victorstoltz »

blackparkas skrev: lör 04 sep 2021, 11:11 Det sabbades lite tack vare synthbasen...
Som sagt, det finns mer än en handfull svenska basister som hade gjort det bra och fått det att låta Rutger-esque.
Tråkigt att man sket i det.
Ja man hade ju gärna sett att Rutger lirade, eller nån annan som hade ungefär samma feeling. Jag lurar på en grej. I I still have faith in you, är det någon mer som tycker att basen låter som ståbasen i Logic? :D Alltså rätt av.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av Eagle Hazze »

En del comebacker med hyfsat original ( nu har ju ABBA alla medlemmar intakta vilket ät trevligt) är bättre än andra då de bara ställer sig på scen och levererar.m
https://m.youtube.com/watch?v=o0W91FrTlYk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av blackparkas »

victorstoltz skrev: lör 04 sep 2021, 13:02
blackparkas skrev: lör 04 sep 2021, 11:11 Det sabbades lite tack vare synthbasen...
Som sagt, det finns mer än en handfull svenska basister som hade gjort det bra och fått det att låta Rutger-esque.
Tråkigt att man sket i det.
Ja man hade ju gärna sett att Rutger lirade, eller nån annan som hade ungefär samma feeling. Jag lurar på en grej. I I still have faith in you, är det någon mer som tycker att basen låter som ståbasen i Logic? :D Alltså rätt av.
Blir ju svårt att få Rutger att lira tyvärr... :(
Men det finns folk som nog skulle kunna göra en vettig insats med feeling åt samma håll.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av victorstoltz »

blackparkas skrev:
victorstoltz skrev: lör 04 sep 2021, 13:02
blackparkas skrev: lör 04 sep 2021, 11:11 Det sabbades lite tack vare synthbasen...
Som sagt, det finns mer än en handfull svenska basister som hade gjort det bra och fått det att låta Rutger-esque.
Tråkigt att man sket i det.
Ja man hade ju gärna sett att Rutger lirade, eller nån annan som hade ungefär samma feeling. Jag lurar på en grej. I I still have faith in you, är det någon mer som tycker att basen låter som ståbasen i Logic? :D Alltså rätt av.
Blir ju svårt att få Rutger att lira tyvärr... :(
Men det finns folk som nog skulle kunna göra en vettig insats med feeling åt samma håll.
Ja det är för himla tråkigt. Mitt bästa minne av honom är Chess live i trädgårdsföreningen i Göteborg. Det var riktigt kul att få se honom lita på riktigt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av blackparkas »

victorstoltz skrev: mån 06 sep 2021, 13:50
Blir ju svårt att få Rutger att lira tyvärr... :(
Men det finns folk som nog skulle kunna göra en vettig insats med feeling åt samma håll.
Ja det är för himla tråkigt. Mitt bästa minne av honom är Chess live i trädgårdsföreningen i Göteborg. Det var riktigt kul att få se honom lita på riktigt.
[/quote]

Det närmaste jag kommer är att träffat hans dotter.
Liten bygdegård ute i skogen, bröllop, post gig, sitter i köket och molar i mig kycklingspett med trummisen, inte särskilt social.
In kommer en kvinna som börjar prata.
"Min pappa har en likadan bas som din, han är också basist"
"Jaha"
"Du kanske känner honom?"
"Ja kanske..."
"Han heter Rutger Gunnarsson"
"Oj, jaha, ja, nej, jag känner honom inte, men han är en fantastiskt basist"

Vi pratar vidare lite och hon berättar att han var inne på rehab igen, Björn eller Benny hade ringt och sagt att vi tar hand om det.
Sedan kom hennes fulle brittiske make som inte alls var lika trevlig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

ABBAS nya bitar

Inlägg av Håcke »

Kanske var han inte så trevlig då hans flickvän stod och försökte imponera på basisten som just spelat på ett bröllop.

Men en kul historia i vilket fall!
Världen är liten.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av blackparkas »

Han hade letat "överallt" efter henne, tom tagit med bruden ut och letat utomhus och var upprörd.
Lokalen (i Segersta) innehåller ett stort rum, ett kök, en hall och 2 toaletter...
Tror knappast han kände sig hotad av en tjockis som satt och molade i sig kycklingspett...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kakanoff83
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 02 nov 2021, 09:58

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av Kakanoff83 »

Otroligt fin produktion av 'I still have faith in you', skulle ej bli förvånad om det i efterhand visar sig att den blir albumets främsta låt!
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: ABBAS nya bitar

Inlägg av Alexander »

Största besvikelsen var hur otroligt syntbaserad hela skivan är. Låtarna är svagare än förr, men kunde vunnit mycket på levande musiker och aningen friare arrangemang.
Positivt är att de fortfarande levererar sång som berör, och att skivan känns enhetlig - gjord för att lyssnas från början till slut. Ljudkvalitet och produktion är bra, inte sönderkomprimerad. Och såklart: ABBA finns kvar, och dom gjorde en platta till!
Skriv svar