Elbil som nästa leasingbil?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av magnus_s »

Precis som vi gnabbar hit och dit i denna tråd har jag också suttit. Jag är lite av en bilentusiast så jag vill gärna köra något roligt då jag (gubbigt) påstår att jag minsann kör bil och inte åker bil.

Resonemanget gick till att gå på en bil som är utvecklad till att vara elbil ifrån grunden. Att ta en platform som helt tydligt är byggd för förbränningsmotor och skohorna ner en el-lina i den blev för mycket av tarvlig kompromiss i form av ett på tok för högt golv för baksätespassagerare samt i lastutrymmet bak.
Inte heller hybrid av den enkla killgissningen att bilstackarn skall släpa runt på dubbla system och dess framtida krångel-risk (utöver viktökning och annat).

Ganska snart kunde man dessutom tydligt se att el-bilarna knappt tappade något i värde, man kan nästan sälja till samma pengar något år senare verkade det som när jag läste annonserna, i alla fall ibland de lite fräsigare elbilarna.

Så jag slog till, om nu det är så förbannat elendigt med el-bil så är det väl bara att sälja den igen?
Jag vill ge det ett år eller två och se, än så länge ångrar jag det inte det minsta.
Det blev en Tesla S ifrån 2015.

Batteri-oroligheter; Lika mycket som jag oroade mig för ett motor-ras eller kamremsbrott tidigare oroar jag mig för ett batteri-haveri. Kostnaden för motor-ur + renovering är nära den samma för ett uppfräschat batteri. Kostnaden för en ny motor är nära den samma som för ett nytt batteri.

"Men jag måste kunna åka till fjällen/semestern/långt någon gång om året!?"
Jag har löst det med att ha kvar familjens andra-bil, en ganska ny passat 2.0tdi.
Eller så budgeterar jag tid för laddstopp vilket sällan hittills varit mer än någon halvtimme då och då.
Jag kan inte med gott samvete dimensionera min daily driver efter att kunna göra "special"-resor någon gång om året.
Förresten, min är äldre än 2016 så jag har dessutom gratis el hos Tesla, händigt.

Om jag tillför något användbart här vet jag inte riktigt, jag svarar gärna på både tillrop och påhopp :)

Jag tar teslan upp till nästa GH så skall vi se hur många 810:or vi kan knö i na'.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

Klart du inte tillför ngt vettigt: du är ju POSITIV!! ;-D

Det du säger stämmer förstås. Vi har en merca laddhybrid och vi tankar ju typ a l d r i g . . .
Vilket då berättar en del om våra körvanor: under 3 mil per resa i snitt.
Funkar kanon och fick jag ngt som garanterat tog mej ned till Öresundsbron utan laddning så skulle jag nog slå till. Just nu är det väl bara S-klassen som gör det och bara i medvind och i lagom hastighet och inget av det kan man garantera... 😫
Plus att man säker får betala 1 500 000 sek... kanske väl mycketzz
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

Sedan trippmätaråterställning har vi kört 2250 mil varav 1820 på el vilket ger en snitt-dieselförbrukning på 0.12 l /milen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev: tor 03 mar 2022, 05:06
blackparkas skrev: ons 02 mar 2022, 17:29 Nämen... Vilken skräll!

Tror jag redan nämnt polarns resa i julas där det tog 8-9 timmar att ta sig från Bollnäs till Norrköping med elbil....
Som tur vad så verkar det som Tesla kommer öppna sitt laddnätverk för alla, de har gjort det i Nederländerna redan och börjat i Norge och Frankrike. . Det ökar antalet snabbladdare med ungefär 50% av de tillgängliga laddare i Sverige. Det är det mest heltäckande nätverket i Sverige. https://teslaclubsweden.se/nya-superchargers-2022/

Bollnäs till Norrköping. För mig så hade det tagit 4.30 med ett laddstopp på 10-15 minuter, medans jag går på toa eller äter en burgare. Det blir bättre vartefter bilarna blir bättre och laddnätverket byggs ut.
Jo, ni hävdar vidare att det blir bra så småningom... Säkert.
Men är det värt det?
Knappast.
Nej, det hade inte tagit 4:30 för dig, det var jullov, massor med bilar, kö till laddstationerna.
Så ja, en vanlig tisdag eftermiddag i juli kanske det hade tagit 4:30.

Själv hade jag inte ens behövt stanna och tanka.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

magnus_s skrev: tor 03 mar 2022, 13:54 Precis som vi gnabbar hit och dit i denna tråd har jag också suttit. Jag är lite av en bilentusiast så jag vill gärna köra något roligt då jag (gubbigt) påstår att jag minsann kör bil och inte åker bil.

Resonemanget gick till att gå på en bil som är utvecklad till att vara elbil ifrån grunden. Att ta en platform som helt tydligt är byggd för förbränningsmotor och skohorna ner en el-lina i den blev för mycket av tarvlig kompromiss i form av ett på tok för högt golv för baksätespassagerare samt i lastutrymmet bak.
Inte heller hybrid av den enkla killgissningen att bilstackarn skall släpa runt på dubbla system och dess framtida krångel-risk (utöver viktökning och annat).

Ganska snart kunde man dessutom tydligt se att el-bilarna knappt tappade något i värde, man kan nästan sälja till samma pengar något år senare verkade det som när jag läste annonserna, i alla fall ibland de lite fräsigare elbilarna.

Så jag slog till, om nu det är så förbannat elendigt med el-bil så är det väl bara att sälja den igen?
Jag vill ge det ett år eller två och se, än så länge ångrar jag det inte det minsta.
Det blev en Tesla S ifrån 2015.

Batteri-oroligheter; Lika mycket som jag oroade mig för ett motor-ras eller kamremsbrott tidigare oroar jag mig för ett batteri-haveri. Kostnaden för motor-ur + renovering är nära den samma för ett uppfräschat batteri. Kostnaden för en ny motor är nära den samma som för ett nytt batteri.

"Men jag måste kunna åka till fjällen/semestern/långt någon gång om året!?"
Jag har löst det med att ha kvar familjens andra-bil, en ganska ny passat 2.0tdi.
Eller så budgeterar jag tid för laddstopp vilket sällan hittills varit mer än någon halvtimme då och då.
Jag kan inte med gott samvete dimensionera min daily driver efter att kunna göra "special"-resor någon gång om året.
Förresten, min är äldre än 2016 så jag har dessutom gratis el hos Tesla, händigt.

Om jag tillför något användbart här vet jag inte riktigt, jag svarar gärna på både tillrop och påhopp :)

Jag tar teslan upp till nästa GH så skall vi se hur många 810:or vi kan knö i na'.

Känns ju jättebra att man måste ha två bilar för att när man faktiskt ska åka långt och vill åka bra, då måste man köra den gamla bilen.
Som polarn med ID4 som måste ha kvar sin V70 för att kunna dra husvagnen...

Frugan skulle kunna ha en hybrid.
2 mil till jobbet, 4 mil om dagen, och då finns det ju alternativ också.
På elbilssidan finns det inga alternativ som man kan åka 5 st + hund och dra husvagn inom en rimlig prisnivå.
Svågern kollade upp det där.
"Jo, du kan köpa Hyundai (vad den nu heter) den får man dra 1500kg med"

Jojo... knö in 5 pers + hund i en lite bredare Golf.
Nej tack.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tor 03 mar 2022, 14:19
bjelkeman skrev: tor 03 mar 2022, 05:06
blackparkas skrev: ons 02 mar 2022, 17:29 Nämen... Vilken skräll!

Tror jag redan nämnt polarns resa i julas där det tog 8-9 timmar att ta sig från Bollnäs till Norrköping med elbil....
Som tur vad så verkar det som Tesla kommer öppna sitt laddnätverk för alla, de har gjort det i Nederländerna redan och börjat i Norge och Frankrike. . Det ökar antalet snabbladdare med ungefär 50% av de tillgängliga laddare i Sverige. Det är det mest heltäckande nätverket i Sverige. https://teslaclubsweden.se/nya-superchargers-2022/

Bollnäs till Norrköping. För mig så hade det tagit 4.30 med ett laddstopp på 10-15 minuter, medans jag går på toa eller äter en burgare. Det blir bättre vartefter bilarna blir bättre och laddnätverket byggs ut.
Jo, ni hävdar vidare att det blir bra så småningom... Säkert.
Men är det värt det?
Knappast.
Nej, det hade inte tagit 4:30 för dig, det var jullov, massor med bilar, kö till laddstationerna.
Så ja, en vanlig tisdag eftermiddag i juli kanske det hade tagit 4:30.

Själv hade jag inte ens behövt stanna och tanka.
Du neggar bara för att du måste äta hamburgare för att BILEN säger det..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tor 03 mar 2022, 14:24
magnus_s skrev: tor 03 mar 2022, 13:54 Precis som vi gnabbar hit och dit i denna tråd har jag också suttit. Jag är lite av en bilentusiast så jag vill gärna köra något roligt då jag (gubbigt) påstår att jag minsann kör bil och inte åker bil.

Resonemanget gick till att gå på en bil som är utvecklad till att vara elbil ifrån grunden. Att ta en platform som helt tydligt är byggd för förbränningsmotor och skohorna ner en el-lina i den blev för mycket av tarvlig kompromiss i form av ett på tok för högt golv för baksätespassagerare samt i lastutrymmet bak.
Inte heller hybrid av den enkla killgissningen att bilstackarn skall släpa runt på dubbla system och dess framtida krångel-risk (utöver viktökning och annat).

Ganska snart kunde man dessutom tydligt se att el-bilarna knappt tappade något i värde, man kan nästan sälja till samma pengar något år senare verkade det som när jag läste annonserna, i alla fall ibland de lite fräsigare elbilarna.

Så jag slog till, om nu det är så förbannat elendigt med el-bil så är det väl bara att sälja den igen?
Jag vill ge det ett år eller två och se, än så länge ångrar jag det inte det minsta.
Det blev en Tesla S ifrån 2015.

Batteri-oroligheter; Lika mycket som jag oroade mig för ett motor-ras eller kamremsbrott tidigare oroar jag mig för ett batteri-haveri. Kostnaden för motor-ur + renovering är nära den samma för ett uppfräschat batteri. Kostnaden för en ny motor är nära den samma som för ett nytt batteri.

"Men jag måste kunna åka till fjällen/semestern/långt någon gång om året!?"
Jag har löst det med att ha kvar familjens andra-bil, en ganska ny passat 2.0tdi.
Eller så budgeterar jag tid för laddstopp vilket sällan hittills varit mer än någon halvtimme då och då.
Jag kan inte med gott samvete dimensionera min daily driver efter att kunna göra "special"-resor någon gång om året.
Förresten, min är äldre än 2016 så jag har dessutom gratis el hos Tesla, händigt.

Om jag tillför något användbart här vet jag inte riktigt, jag svarar gärna på både tillrop och påhopp :)

Jag tar teslan upp till nästa GH så skall vi se hur många 810:or vi kan knö i na'.

Känns ju jättebra att man måste ha två bilar för att när man faktiskt ska åka långt och vill åka bra, då måste man köra den gamla bilen.
Som polarn med ID4 som måste ha kvar sin V70 för att kunna dra husvagnen...

Frugan skulle kunna ha en hybrid.
2 mil till jobbet, 4 mil om dagen, och då finns det ju alternativ också.
På elbilssidan finns det inga alternativ som man kan åka 5 st + hund och dra husvagn inom en rimlig prisnivå.
Svågern kollade upp det där.
"Jo, du kan köpa Hyundai (vad den nu heter) den får man dra 1500kg med"

Jojo... knö in 5 pers + hund i en lite bredare Golf.
Nej tack.
Hyundaiens räckvidd med husvagn, hund och 5 pers och AC’n på för att det är 27 grader utomhus?...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 14:57
Hyundaiens räckvidd med husvagn, hund och 5 pers och AC’n på för att det är 27 grader utomhus?...
För det första får vi inte plats i den.
Men jag gissar att räckvidden blir typ 10 mil med lite tur.

2 dygn får man väl räkna med ner till Öland.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tor 03 mar 2022, 15:07
GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 14:57
Hyundaiens räckvidd med husvagn, hund och 5 pers och AC’n på för att det är 27 grader utomhus?...
För det första får vi inte plats i den.
Men jag gissar att räckvidden blir typ 10 mil med lite tur.

2 dygn får man väl räkna med ner till Öland.... :D
Dä ända som bähövs ä plannering! Alla behlver fika... minst en halvtimme en gång i timmen!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 14:55
Du neggar bara för att du måste äta hamburgare för att BILEN säger det..;-)
Haha!
Nu har vi kommit så långt att ALLA vill stanna på Chopchop och äta och tjatar om att åka och äta på Chopchop (närmsta Uppsala) så jag slipper hamburgare.

Men ja.
Indirekt har du rätt.
Jag neggar mycket pga att jag inte får bestämma själv om jag ska åka i ett sprut eller måste stanna.
Stockholm t.ex.
Skulle aldrig åka in i Stockholm med 30% laddning kvar.
Alltså måste jag stanna och ladda när jag ska åka de 25 milen ner till Stockholm.
Det vill jag inte.
Tar mig fram och tillbaka på en tank diesel.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 15:09
blackparkas skrev: tor 03 mar 2022, 15:07
GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 14:57
Hyundaiens räckvidd med husvagn, hund och 5 pers och AC’n på för att det är 27 grader utomhus?...
För det första får vi inte plats i den.
Men jag gissar att räckvidden blir typ 10 mil med lite tur.

2 dygn får man väl räkna med ner till Öland.... :D
Dä ända som bähövs ä plannering! Alla behlver fika... minst en halvtimme en gång i timmen!
Planering är värdelöst...
Halva grejen med att vara ute och åka är att vara spontan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tor 03 mar 2022, 15:11
GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 14:55
Du neggar bara för att du måste äta hamburgare för att BILEN säger det..;-)
Haha!
Nu har vi kommit så långt att ALLA vill stanna på Chopchop och äta och tjatar om att åka och äta på Chopchop (närmsta Uppsala) så jag slipper hamburgare.

Men ja.
Indirekt har du rätt.
Jag neggar mycket pga att jag inte får bestämma själv om jag ska åka i ett sprut eller måste stanna.
Stockholm t.ex.
Skulle aldrig åka in i Stockholm med 30% laddning kvar.
Alltså måste jag stanna och ladda när jag ska åka de 25 milen ner till Stockholm.
Det vill jag inte.
Tar mig fram och tillbaka på en tank diesel.
Jag är så med dej!
Vår heldiesel körde jag 120 mil på en tank i Tyskland... hur ofta måste man ladda om man kör autobahn 120 mil?....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

FÖR ofta...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av magnus_s »

blackparkas skrev: tor 03 mar 2022, 14:24
magnus_s skrev: tor 03 mar 2022, 13:54 Precis som vi gnabbar hit och dit i denna tråd har jag också suttit. Jag är lite av en bilentusiast så jag vill gärna köra något roligt då jag (gubbigt) påstår att jag minsann kör bil och inte åker bil.

Resonemanget gick till att gå på en bil som är utvecklad till att vara elbil ifrån grunden. Att ta en platform som helt tydligt är byggd för förbränningsmotor och skohorna ner en el-lina i den blev för mycket av tarvlig kompromiss i form av ett på tok för högt golv för baksätespassagerare samt i lastutrymmet bak.
Inte heller hybrid av den enkla killgissningen att bilstackarn skall släpa runt på dubbla system och dess framtida krångel-risk (utöver viktökning och annat).

Ganska snart kunde man dessutom tydligt se att el-bilarna knappt tappade något i värde, man kan nästan sälja till samma pengar något år senare verkade det som när jag läste annonserna, i alla fall ibland de lite fräsigare elbilarna.

Så jag slog till, om nu det är så förbannat elendigt med el-bil så är det väl bara att sälja den igen?
Jag vill ge det ett år eller två och se, än så länge ångrar jag det inte det minsta.
Det blev en Tesla S ifrån 2015.

Batteri-oroligheter; Lika mycket som jag oroade mig för ett motor-ras eller kamremsbrott tidigare oroar jag mig för ett batteri-haveri. Kostnaden för motor-ur + renovering är nära den samma för ett uppfräschat batteri. Kostnaden för en ny motor är nära den samma som för ett nytt batteri.

"Men jag måste kunna åka till fjällen/semestern/långt någon gång om året!?"
Jag har löst det med att ha kvar familjens andra-bil, en ganska ny passat 2.0tdi.
Eller så budgeterar jag tid för laddstopp vilket sällan hittills varit mer än någon halvtimme då och då.
Jag kan inte med gott samvete dimensionera min daily driver efter att kunna göra "special"-resor någon gång om året.
Förresten, min är äldre än 2016 så jag har dessutom gratis el hos Tesla, händigt.

Om jag tillför något användbart här vet jag inte riktigt, jag svarar gärna på både tillrop och påhopp :)

Jag tar teslan upp till nästa GH så skall vi se hur många 810:or vi kan knö i na'.

Känns ju jättebra att man måste ha två bilar för att när man faktiskt ska åka långt och vill åka bra, då måste man köra den gamla bilen.
Som polarn med ID4 som måste ha kvar sin V70 för att kunna dra husvagnen...

Frugan skulle kunna ha en hybrid.
2 mil till jobbet, 4 mil om dagen, och då finns det ju alternativ också.
På elbilssidan finns det inga alternativ som man kan åka 5 st + hund och dra husvagn inom en rimlig prisnivå.
Svågern kollade upp det där.
"Jo, du kan köpa Hyundai (vad den nu heter) den får man dra 1500kg med"

Jojo... knö in 5 pers + hund i en lite bredare Golf.
Nej tack.
Jag kanske missade att nämna att vi tidigare hade två dieselbrännare, en av dom har nu bytts emot ett el-monster.
Så, nej. Jag måste inte behålla den för att kunna dra husvagn, snarare, nu kan jag inte längre dra husvagn med båda bilarna...

Som begagnatmarknaden ser ut så verkar det vara i stort sett omöjligt att ens få tag i en ny el-kärra så priserna håller sig väldigt högt. Det jag menar är att det är inte en så särskilt stor gamle att prova på (om man är nyfiken nog då förstås) och sedan sälja skiten igen med nära på noll förlust.

På frågan rimlig prisnivå behöver man göra lite mer matte bara, räkna noggrant på vad bilen kostar i månaden och/eller per mil så kommer ni ganska snart se att man kan lyfta ett ganska bra billån för de pengar man sparar in på drivmedel och vägskatt.
Då kan man spana åt de roligare elbilarna, då blir det en helt annan femma att gå över till eller komplettera med eldrift.
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av magnus_s »

GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 15:18
blackparkas skrev: tor 03 mar 2022, 15:11
GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 14:55
Du neggar bara för att du måste äta hamburgare för att BILEN säger det..;-)
Haha!
Nu har vi kommit så långt att ALLA vill stanna på Chopchop och äta och tjatar om att åka och äta på Chopchop (närmsta Uppsala) så jag slipper hamburgare.

Men ja.
Indirekt har du rätt.
Jag neggar mycket pga att jag inte får bestämma själv om jag ska åka i ett sprut eller måste stanna.
Stockholm t.ex.
Skulle aldrig åka in i Stockholm med 30% laddning kvar.
Alltså måste jag stanna och ladda när jag ska åka de 25 milen ner till Stockholm.
Det vill jag inte.
Tar mig fram och tillbaka på en tank diesel.
Jag är så med dej!
Vår heldiesel körde jag 120 mil på en tank i Tyskland... hur ofta måste man ladda om man kör autobahn 120 mil?....
Ungefär lika ofta man behöver stanna för att lätta på gubb-blåsan.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

magnus_s skrev: fre 04 mar 2022, 09:12
GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 15:18
blackparkas skrev: tor 03 mar 2022, 15:11
GandhiMK2 skrev: tor 03 mar 2022, 14:55
Du neggar bara för att du måste äta hamburgare för att BILEN säger det..;-)
Haha!
Nu har vi kommit så långt att ALLA vill stanna på Chopchop och äta och tjatar om att åka och äta på Chopchop (närmsta Uppsala) så jag slipper hamburgare.

Men ja.
Indirekt har du rätt.
Jag neggar mycket pga att jag inte får bestämma själv om jag ska åka i ett sprut eller måste stanna.
Stockholm t.ex.
Skulle aldrig åka in i Stockholm med 30% laddning kvar.
Alltså måste jag stanna och ladda när jag ska åka de 25 milen ner till Stockholm.
Det vill jag inte.
Tar mig fram och tillbaka på en tank diesel.
Jag är så med dej!
Vår heldiesel körde jag 120 mil på en tank i Tyskland... hur ofta måste man ladda om man kör autobahn 120 mil?....
Ungefär lika ofta man behöver stanna för att lätta på gubb-blåsan.
Jag tror inte det, faktiskt...
Och framför allt inte lika kort tid som det tar att smita in på en autobahntoalett och köra iväg igen...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

magnus_s skrev: fre 04 mar 2022, 09:10

Jag kanske missade att nämna att vi tidigare hade två dieselbrännare, en av dom har nu bytts emot ett el-monster.
Så, nej. Jag måste inte behålla den för att kunna dra husvagn, snarare, nu kan jag inte längre dra husvagn med båda bilarna...

Som begagnatmarknaden ser ut så verkar det vara i stort sett omöjligt att ens få tag i en ny el-kärra så priserna håller sig väldigt högt. Det jag menar är att det är inte en så särskilt stor gamle att prova på (om man är nyfiken nog då förstås) och sedan sälja skiten igen med nära på noll förlust.

På frågan rimlig prisnivå behöver man göra lite mer matte bara, räkna noggrant på vad bilen kostar i månaden och/eller per mil så kommer ni ganska snart se att man kan lyfta ett ganska bra billån för de pengar man sparar in på drivmedel och vägskatt.
Då kan man spana åt de roligare elbilarna, då blir det en helt annan femma att gå över till eller komplettera med eldrift.
Ja, asså det där med behålla gammelbilen för att kunna dra husvagn var ju ett exempel på en polare. :D
Det är ganska få förunnat att kunna ha 2 st nya bilar, eller en ny och en nästan ny.
Speciellt 2 st större bilar för att båda ska kunna användas vid alla tillfällen.

Ang. marknadsvärdet.
Vi kör en hel del, runt 3000 mil per år per bil, två bilar.
Hur ser andrahandsvärdet ut på en 10 år gammal Hyundai elbil som gått 17000 mil?
Jag tror att begagnatpriserna på full-el-bilar kommer att droppa extremt drastiskt när de passerat 15000 mil, i alla fall de elbilar som vanligt folk har råd att köpa.
"Vanligt folk" har inte råd att köpa Tesla, Fisker, Mercedes osv.
Vanligt folk har egentligen inte ens råd att köpa en ID4 som ligger på mellan 500-600k.

Gällande matte.
500k på 8 år är över 5000 spänn i månaden, och då har jag inte räknat räntan, och inte elkonsumtionen.
Finns inte en chans i världen för medelsvennen med behov av två bilar att räkna hem det.
För att inte tala om att det inte finns någon elbil för 500k som vi skulle kunna ha som huvudbil med tanke på storleken på familjen och husvagn.

Medelklassen på landsbygden i Sverige köper bilar för mellan 100-200k som mest.
Självklart finns det de som köper dyrare bilar, men det är betydligt fler som köper bilar för under 100k.
Även om jag skulle ha en vanlig medelsvenssonlön (vilket jag inte har, har betydligt lägre inkomst) skulle jag aldrig köpa en bil för mer än 200k.
Lån, ränta och förbrukning på vår stora bil blir skulle jag tro ca 2000kr billigare i månaden än en halvmiljons-elbil, kanske mer, och då kan jag dessutom dra husvagn.
Och vi får plats med våra tre ungar (18/16/12 år) och stor hund.

Det många som propagerar för elbil inte verkar inse är att gemene man inte köper nya bilar var tredje år.
Visserligen nu så är det betydligt fler "vanligt folk" som köper flång nya bilar, eller max 1-2 år gamla än det var för 10 år sedan, men det blir så fel att ugå ifrån att när folk köper bil, då köper de en ny bil.
Där kan jag ju förstå att man kanske kan räkna hem det.
400k diesel/bensin-bil kontra 5-600k elbil.
Och leasing har ju blivit allt vanligare också, hur man nu kan tycka det är lämpligt att "hyra" en bil på långtid...

Ang. skatt så är det bara en tidsfråga tills det kommer högre skatter på elbilarna också.

Sorry om jag låter vresig, det är egentligen inte meningen. :)
Men jag är så otroligt less på elbilshysterin.
Fatta vad bra det varit om man hade lagt lite mer energi på att utveckla hybriderna istället.
En hybrid skulle funka fint för vår del, skulle göra enorm skillnad för kostnaden varje månad, frugan som har ett par mil till jobbet enkel väg skulle ju åka "gratis" hela veckorna.

Jag tror det hade varit väldigt bra med utveckling av hybriderna innan man gick all in på batterier.
Fatta alla kinesiska skitbilar med skitbatterier som kommer komma närmaste åren, för det är ju de bilarna folk kommer ha råd att köpa.
Senast redigerad av blackparkas den lör 05 mar 2022, 12:32, redigerad totalt 2 gång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: fre 04 mar 2022, 23:34
Jag tror inte det, faktiskt...
Och framför allt inte lika kort tid som det tar att smita in på en autobahntoalett och köra iväg igen...
Nej, och är det någonstans man inte vill vara längre än nödvändigt så är det på en autobahntoalett....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: lör 05 mar 2022, 12:33
GandhiMK2 skrev: fre 04 mar 2022, 23:34
Jag tror inte det, faktiskt...
Och framför allt inte lika kort tid som det tar att smita in på en autobahntoalett och köra iväg igen...
Nej, och är det någonstans man inte vill vara längre än nödvändigt så är det på en autobahntoalett....
Sant. Rent generellt vill jag aldrig sitta fast på ställen för att ett dött föremål kräver det pga sina funktionella tillkortakommanden. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: lör 05 mar 2022, 12:54
blackparkas skrev: lör 05 mar 2022, 12:33
GandhiMK2 skrev: fre 04 mar 2022, 23:34
Jag tror inte det, faktiskt...
Och framför allt inte lika kort tid som det tar att smita in på en autobahntoalett och köra iväg igen...
Nej, och är det någonstans man inte vill vara längre än nödvändigt så är det på en autobahntoalett....
Sant. Rent generellt vill jag aldrig sitta fast på ställen för att ett dött föremål kräver det pga sina funktionella tillkortakommanden. ;-)
Samma här!
Skulle förta hela frihetsgrejen med att vara ute på tur...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar