Elbil som nästa leasingbil?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev: fre 03 dec 2021, 13:41 Säg det till de som fick ringa bärgare på E6:an den här veckan för att det blev bilkö....
De? Det var en bil som fått stopp verkar det som... https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av svekke »

blackparkas skrev: tor 02 dec 2021, 13:20 Lite väl generaliserande att säga att dieselbilar släpper ut 190g Co2 väl?

Min Focus släpper ut 117g blandad körning.
Frugans ganska stora S-Max med 163hk släpper ut 152g blandad körning.
Gissar att nyare bilar är ännu mer effektiva.

Fossila bränslen är väl inte framtiden direkt, men det finns ju företag som jobbar med att rena dieselutsläppen och som nästan är nere på noll. Bosch t.ex. Om de inte gett upp.
Sedan har vi Adblue, hur mycket renare blir utsläppen med de bilarna som tankar Adblue?

Som sagt, fossila bränslen är ju inte framtiden, men det är extremt enerverande att det bara är elbil som är alternativet man satsar på.
Jag kommer ALDRIG att äga en elbil.
Hybrid, kanske..

Vätgas!
Biogas!

Hallå!
En väldigt bra sak med den där figuren är att du själv kan stoppa in dina CO2-utsläpp och jämföra. I figuren är det 163 g (inte 190). I ditt fall ska du stoppa in 117 där det står 163.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

Efter den här artikeln, är det inte dags för oss att slå till, Parkas?
”De flesta elbilar klarar 25 mil utan att behöva lddas” är ett grymt argument...
”Ett par laddststioner i Åre” likaså.
Du börjar, ok?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/28XqwG ... tationerna
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: tis 28 dec 2021, 07:51 Efter den här artikeln, är det inte dags för oss att slå till, Parkas?
”De flesta elbilar klarar 25 mil utan att behöva lddas” är ett grymt argument...
”Ett par laddststioner i Åre” likaså.
Du börjar, ok?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/28XqwG ... tationerna
Jag säger Nej!

Den dagen jag tar mig till Stockholm, runt runt några varv där nere och sedan hem igen en smällkall vinter eller en stekhet sommardag med AC:n på max ska jag fundera på saken...
+ Att det ska vara livstids garanti på batterierna förstås.
Att ta sig till Uppsala och få panik över att jag måste ladda bilen en timme för att inte bli ståendes nere i Stockholm går bort...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Figge!

Mercedes verkar vara nåt på spåren med sin EQXX....!

Första elbilen som faktiskt var någorlunda tilltalande utseendemässigt.
Kommer knappast passa vare sig min plånbok eller behov när det gäller utrymmen osv.
Men kul med nån som inte ser ut som en bajskorv som stoppats ner i en låda och körts i ugnen en timme...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Alexander »

Fortfarande kommer det fler aspekter att tänka på...
Verkningsgrad för elbilar SJUNKER i kallt väder, men STIGER för förbränningsmotorer. (Spillvärmen från motor värmer kupėn.) Det är kallt i Sverige.

Naturligtvis har man "glömt" redovisa biobränslen som E85 i jämförelsen...

Smutsigheten hos elbilar varierar kraftigt beroende på årstid och effektuttag i land/grannländer. Ska man stänga fler kärnkraftverk blir det mer CO2 på elsidan.

Det stora överpriset plus subventioner av elbilar kan istället användas till åtgärder som ger större effekt för att sänka CO2, tex husisolering, byte av värmesystem, modernisering av industrier, bygga ny kärnkraft osv.

Elbilen är inte det enda svaret på CO2-frågor, faktiskt inte ens ett speciellt bra svar...
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Body&Soul »

Om kärnkraft vore lönsam skulle näringslivet slåss om att få bygga. Varför gör de inte det?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev: lör 08 jan 2022, 00:17 Om kärnkraft vore lönsam skulle näringslivet slåss om att få bygga. Varför gör de inte det?
Det är ganska enkelt.
"Man" har gjort det olönsamt med skatter och dylikt, + att man har tagit beslut om att skrota kärnkraften.
Ingen investerar miljarder på något som ska läggas ner om 10 år.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Body&Soul »

Ja "man" har tagit beslut om att skrota kärnkraften... Få frågor har engagerat folk i Sverige som kärnkraften. Du var nog för ung för att ha deltagit i den enorma folkrörelse om saken. Engagemanget var så stort, och frågan så stor, att politikerna inte kunde fatta beslut utan att fråga folket. Därför genomfördes en folkomröstning 1980. Faktum är att både folkviljan och den politiska viljan var att kärnkraften skulle bort, inte att omröstningen handlade om att rösta ja eller nej för kärnkraft.

Den linje som var mest positiv till kärnkraft drevs av moderaterna som Linje 1, på denna valsedel stod:
Jag röstar på förslag nummer 1. Detta förslag innebär:

Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift."


Eftersom 40 år för somliga anses som en mycket lång tid, något som hände på stenåldern, bör perspektivet istället ställas på det vis forskare, politiker och Sveriges folk gjorde i de långa djupa resonemang som fördes inför kärnkraftsomröstningen. Att det beslut som fattas får återverkningar i tusentals år framåt, även om inga olyckor sker finns inget sätt att destruera avfallet, det beslut som fattas får många framtida generationer leva med.

Valdeltagandet i folkomröstningen var det högsta som någonsin varit i Sverige, 76% gick och röstade, även jag. 81% av folket ansåg att Linje 1 som beskrevs ovan var oacceptabel och ville ha en snabbare och hårdare avveckling, 39% att kärnkraften skulle vara helt borta redan 1990. Men slutresultatet blev alltså en avveckling under längre tid än så, folk skulle vara häpna om de förstått att kärnkraften ännu skulle vara i drift 2022.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av bjelkeman »

Ska få solceller installerat under våren, som på årsbasis genererar lika mycket som min elbil konsumerar (resten av elen hemma kommer från vindkraft i vårt vindkraftskollektiv). Min vindandel och solelen kommer producera 15-20% mer el på årsbasis än vad vi använder hemma.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev: lör 08 jan 2022, 12:10 Ja "man" har tagit beslut om att skrota kärnkraften... Få frågor har engagerat folk i Sverige som kärnkraften. Du var nog för ung för att ha deltagit i den enorma folkrörelse om saken. Engagemanget var så stort, och frågan så stor, att politikerna inte kunde fatta beslut utan att fråga folket. Därför genomfördes en folkomröstning 1980. Faktum är att både folkviljan och den politiska viljan var att kärnkraften skulle bort, inte att omröstningen handlade om att rösta ja eller nej för kärnkraft.

Den linje som var mest positiv till kärnkraft drevs av moderaterna som Linje 1, på denna valsedel stod:
Jag röstar på förslag nummer 1. Detta förslag innebär:

Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift."


Eftersom 40 år för somliga anses som en mycket lång tid, något som hände på stenåldern, bör perspektivet istället ställas på det vis forskare, politiker och Sveriges folk gjorde i de långa djupa resonemang som fördes inför kärnkraftsomröstningen. Att det beslut som fattas får återverkningar i tusentals år framåt, även om inga olyckor sker finns inget sätt att destruera avfallet, det beslut som fattas får många framtida generationer leva med.

Valdeltagandet i folkomröstningen var det högsta som någonsin varit i Sverige, 76% gick och röstade, även jag. 81% av folket ansåg att Linje 1 som beskrevs ovan var oacceptabel och ville ha en snabbare och hårdare avveckling, 39% att kärnkraften skulle vara helt borta redan 1990. Men slutresultatet blev alltså en avveckling under längre tid än så, folk skulle vara häpna om de förstått att kärnkraften ännu skulle vara i drift 2022.
Det finns ju många anledningar till att kärnkraften fortfarande finns kvar.
Och tack och lov för det med tanke på att det inte finns något hållbart alternativ.

Det går bra att sitta i Stockholm, Malmö, Jönköping och gasta om att kärnkraften ska bort - Bygg vindkraftverk!!!

Norr om Dalälven genereras en massa energi tack vara vattenkraften.
Ändå ska Sveriges alla vindkraftverk tydligen byggas här uppe, trots att det inte går att transportera energin till södra Sverige...
En av anledningarna till att elen är dyr där nere nu är ju för att man stängt reaktor efter reaktor, även om det finns fler anledningar.
Här uppe behöver vi ingen mer el, vi exporterar, och skickar en herrans massa ström till mellansverige (som folk envisas med att kalla Stocklholm, Västerås osv...) och får ändå över så vi kan exportera till Norge och Finland bl.a.

Behöver man ström i södra Sverige så bygg vindkraftverken där, inte här uppe med all skövling av skog...

Nej, tack och lov att några reaktorer fortfarande är igång, synd att inte alla är det så att det kunde hinna komma nåt vettigt alternativ, vindkraft är inte ett sådant...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av TDHP »

bjelkeman skrev: sön 09 jan 2022, 15:08 Ska få solceller installerat under våren, som på årsbasis genererar lika mycket som min elbil konsumerar (resten av elen hemma kommer från vindkraft i vårt vindkraftskollektiv). Min vindandel och solelen kommer producera 15-20% mer el på årsbasis än vad vi använder hemma.
Intressant.
Vi funderar på att sätta solceller på villan, men jag kan inte riktigt se att det genererar tillräckligt än för att det ska löna sig på vettig tid. Ska forska lite mer i det.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av bjelkeman »

TDHP skrev: mån 10 jan 2022, 15:44
bjelkeman skrev: sön 09 jan 2022, 15:08 Ska få solceller installerat under våren, som på årsbasis genererar lika mycket som min elbil konsumerar (resten av elen hemma kommer från vindkraft i vårt vindkraftskollektiv). Min vindandel och solelen kommer producera 15-20% mer el på årsbasis än vad vi använder hemma.
Intressant.
Vi funderar på att sätta solceller på villan, men jag kan inte riktigt se att det genererar tillräckligt än för att det ska löna sig på vettig tid. Ska forska lite mer i det.
Jag brukar skämta (lite) med folk och säga : När jag köpte en ny säng, renoverade köket, eller köpte en ny bastopp så var det ingen som frågade om det lönade sig. Så for man köper en värmepump, solceller eller dylikt så poppar frågan upp som gubben i lådan: Lönar det sig?

Klar grabben ska ha solceller!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av TDHP »

bjelkeman skrev: mån 10 jan 2022, 19:29
TDHP skrev: mån 10 jan 2022, 15:44
bjelkeman skrev: sön 09 jan 2022, 15:08 Ska få solceller installerat under våren, som på årsbasis genererar lika mycket som min elbil konsumerar (resten av elen hemma kommer från vindkraft i vårt vindkraftskollektiv). Min vindandel och solelen kommer producera 15-20% mer el på årsbasis än vad vi använder hemma.
Intressant.
Vi funderar på att sätta solceller på villan, men jag kan inte riktigt se att det genererar tillräckligt än för att det ska löna sig på vettig tid. Ska forska lite mer i det.
Jag brukar skämta (lite) med folk och säga : När jag köpte en ny säng, renoverade köket, eller köpte en ny bastopp så var det ingen som frågade om det lönade sig. Så for man köper en värmepump, solceller eller dylikt så poppar frågan upp som gubben i lådan: Lönar det sig?

Klar grabben ska ha solceller!
Mnja. :) Nu är det ju en rätt omfattande grej som kostar bra mycket mer än både säng, kök och bastopp, så jag har ju ingen lust att göra nåt som inte genererar nåt. När jag bytte ut oljan mot luft-vatten för nånstans 160000:- räknade jag med att börja spara pengar efter ca 5-6 år, men jag var ikapp redan efter ungefär 3 år. Med min tillgängliga takyta kontra kvm och andra faktorer ska jag räkna med 10-12 år enligt de vanliga räkneexemplen. Det är för lång tid för att montera teknik som troligen är omodern långt innan den har betalat sig. Det händer ju dock en hel del med solenergitekniken, så jag avvaktar nog ett tag till.
Jag har solceller på husbilen, och det är klar skillnad på cellerna på den förra och den jag har nu. Avsevärt bättre verkningsgrad känns det som.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Body&Soul »

blackparkas skrev: mån 10 jan 2022, 14:05 Det finns ju många anledningar till att kärnkraften fortfarande finns kvar.
Och tack och lov för det med tanke på att det inte finns något hållbart alternativ.

Det går bra att sitta i Stockholm, Malmö, Jönköping och gasta om att kärnkraften ska bort - Bygg vindkraftverk!!!

Norr om Dalälven genereras......
För en gångs skull är vi hyfsat överens! Tack.
Avslutar med något som stod på Linje 2:s valsedel som flesta röstade på. Historien säger att hade inte den här texten funnits så hade inte Moderaterna drivit fram Linje 1 som eget valalternativ:

Elproduktion genom olje- och kolkondensverk undviks. Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.

Den texten som folkomröstningen röstade igenom gav borgarna och högerfalangen inom sossarna fan i. De sålde ut. Som du skriver har vi en överproduktion av el, men här kommer inte våra intressen i första hand längre. Våra naturtillgångar säljs idag till högstbjudande av privatägda bolag på den europeiska spotmarknaden och vindkraftsutbyggnaden är en bricka i det spelet, det är ju den privata marknaden som driver och bygger vindkraft, inte staten. Men kärnkraftsutbyggnad vill den privata marknaden inte ta i med tång, här finns ingen vinst att göra. Sen är hela det politiska spelet med intäkter och skatter från kraftkällorna rutten. Varför är de kommuner i Sverige som producerar el för miljardbelopp och där våldtäkten på naturen störst också de fattigaste?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av B-Å Åhs »

När man kör så lite som vi gör så är elbil suveränt, jag är helt nöjd.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev: tis 11 jan 2022, 08:37
För en gångs skull är vi hyfsat överens! Tack.
Avslutar med något som stod på Linje 2:s valsedel som flesta röstade på. Historien säger att hade inte den här texten funnits så hade inte Moderaterna drivit fram Linje 1 som eget valalternativ:

Elproduktion genom olje- och kolkondensverk undviks. Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.

Den texten som folkomröstningen röstade igenom gav borgarna och högerfalangen inom sossarna fan i. De sålde ut. Som du skriver har vi en överproduktion av el, men här kommer inte våra intressen i första hand längre. Våra naturtillgångar säljs idag till högstbjudande av privatägda bolag på den europeiska spotmarknaden och vindkraftsutbyggnaden är en bricka i det spelet, det är ju den privata marknaden som driver och bygger vindkraft, inte staten. Men kärnkraftsutbyggnad vill den privata marknaden inte ta i med tång, här finns ingen vinst att göra. Sen är hela det politiska spelet med intäkter och skatter från kraftkällorna rutten. Varför är de kommuner i Sverige som producerar el för miljardbelopp och där våldtäkten på naturen störst också de fattigaste?
Jao.
Privata marknaden hade säkerligen investerat i kärnkraftverken för länge sedan om inte "den andra sidan" genom beskattningar och annat gjort det olönsamt.

Med det sagt.
Energiföretagen som finns idag är nog de absolut girigaste som finns.
Miljardvinster varje år men ändå ökat pris varje år....
Och ändå så kan man inte se till att bygga fisktrappor osv för et par mille...
Det är äckligt.

Det må vara den privata marknaden som bygger ut vindkraften, men det är staten som tillåter det.
Häromsistens var det väl snack om att man från staten ska kunna köra över kommunerna gällande etablering av vindkraft.
Sa kommunen nej så skulle staten kunna lägga veto och så blev det vindkraft ändå.
Vet dock inte hur det blev med det.

Det vore ju inte mer än rimligt att en del av vinsten från vattenkraftverken gick tillbaka till kommunerna de står i.
Här i krokarna var det någon politiker (tror jag) som kom med förslag att de län som kraftverken står i, vind/vatten, skulle få fastighetsskatten för dessa byggnader.

Jag har alltid röstat borgerligt, men all privatisering är verkligen inte av godo.
Vi får se hur det blir i år.
Borgerliga spåret är ju kört.
Men med Magdalena i förarsätet i S så lär det inte bli Sossarna som får min röst heller.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

B-Å Åhs skrev: tis 11 jan 2022, 08:52 När man kör så lite som vi gör så är elbil suveränt, jag är helt nöjd.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Ja, för väldigt många skulle det såklart funka jättefint med elbil.
För de flesta kanske.
Om de inte skulle kosta så mycket...
Och om man fick dra husvagn med dem...

Å andra sidan, kör man så lite så spelar det ju inte heller någon roll om soppan kostar 20-25 kr litern, då blir det i alla fall billigare att äga en dieselbil i dagsläget när en elbil kostar en miljard.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Body&Soul »

Kör man lite så är det billigare att åka taxi :-)
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Alexander »

Elbil: dyra mil om man kör lite, opraktiskt (för många) om man kör mycket...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

Alexander skrev: tis 01 feb 2022, 13:48 Elbil: dyra mil om man kör lite, opraktiskt (för många) om man kör mycket...
Bra kombo....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Nämen... Vilken skräll!

Tror jag redan nämnt polarns resa i julas där det tog 8-9 timmar att ta sig från Bollnäs till Norrköping med elbil....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: ons 02 mar 2022, 17:29 Nämen... Vilken skräll!

Tror jag redan nämnt polarns resa i julas där det tog 8-9 timmar att ta sig från Bollnäs till Norrköping med elbil....
Som tur vad så verkar det som Tesla kommer öppna sitt laddnätverk för alla, de har gjort det i Nederländerna redan och börjat i Norge och Frankrike. . Det ökar antalet snabbladdare med ungefär 50% av de tillgängliga laddare i Sverige. Det är det mest heltäckande nätverket i Sverige. https://teslaclubsweden.se/nya-superchargers-2022/

Bollnäs till Norrköping. För mig så hade det tagit 4.30 med ett laddstopp på 10-15 minuter, medans jag går på toa eller äter en burgare. Det blir bättre vartefter bilarna blir bättre och laddnätverket byggs ut.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar