Elbil som nästa leasingbil?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

När jag såg att Mercas EQS specat 770 mil på fullt batteri så fick jag lite feeling. Visst,
Det betyder nog i realiteten 60 mil men visst, då tar man sej iaf Sthlm-Gbg utan tjafs.
Sen kommer EQE , som då är vad jag är intresserad av och den har givetvis MINDRE batteri så helt plötsligt börjar det kännas tveksamt...
Sen ser man det här sköna lilla klippet och får ALLA ens negativa föraningar besannade på en gång. De som elbils-sektisterna argt slår ifrån sej med alltifrån ”det har aldrig varit kö till ngn laddstolpe ever” till ”man behöver faktiskt stanna ibland” och ”nä, det tar aldrig mer än 20 min”...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/EaBAp5 ... a-gick-det

Jag har en Merca laddhybrid sedan 2 år och iom att vi mest kör korta sträckor inom Sthlm och har installerat snabbladdare hemma så har vi en snittförbrukning av diesel på 0.12 l/milen och med tanke på det så kändes elbil som ett ganska rimligt alternativ.
Men nä... tror inte det, va.
Får bli en nästa generationens laddhybrid som tål närmare 10 mils körning på el.

Hoppas vid gud att mp åker ut ut riksdagen så att vi kan börja fundera över hur vi ska få el i Sverige för hur i hela helvete ska vi annars kunna gå över till fossilfria bilar?
Jävla destruktiva skitparti.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Geddan »

Finns det svart på vitt att en elbil de facto är miljövänligare än en diesel Euro6,
med tillverkning, 20´000 mil körda och skrotning medtaget i beräkningen?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddan skrev: mån 29 nov 2021, 11:08 Finns det svart på vitt att en elbil de facto är miljövänligare än en diesel Euro6,
med tillverkning, 20´000 mil körda och skrotning medtaget i beräkningen?
Finns troligen bevis på tvärtom.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Geddan »

GandhiMK2 skrev: mån 29 nov 2021, 11:10
Geddan skrev: mån 29 nov 2021, 11:08 Finns det svart på vitt att en elbil de facto är miljövänligare än en diesel Euro6,
med tillverkning, 20´000 mil körda och skrotning medtaget i beräkningen?
Finns troligen bevis på tvärtom.
Det är lite det jag misstänker.
Att alltihop bara är ngt som får politiker att verka jättesnälla mot planeten.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddan skrev: mån 29 nov 2021, 12:23
GandhiMK2 skrev: mån 29 nov 2021, 11:10
Geddan skrev: mån 29 nov 2021, 11:08 Finns det svart på vitt att en elbil de facto är miljövänligare än en diesel Euro6,
med tillverkning, 20´000 mil körda och skrotning medtaget i beräkningen?
Finns troligen bevis på tvärtom.
Det är lite det jag misstänker.
Att alltihop bara är ngt som får politiker att verka jättesnälla mot planeten.
Jag hörde en intressant sak härom dagen:
Vill vi förbättra klimatet? Få Indien och Brasilien (var det Brasilien?..) att börja elda kol....
?!
Jo, de eldar trä och det är MYCKET värre...
Kärnkraft då? Nä... för dyrt.... men har man inte fr miljömuppshåll sagt ”DET FINNS INGET PRIS FÖR HÖGT FÖR MILJÖN!” ?...

Ideologiska låsningar är illa och patetiskt i vanliga fall... när det gäller planetens framtid.....
Shoot me.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Elbil har blivit det nya oljesheikkandet.

Det är skygglappar på för ALLT annat.
Nu är det batterier som gäller och det spelar ingen roll om Bosch lyckas uppfinna mackapärer som i princip nollar utsläppen på diesel, eller vätgasmotorerna som det inte pratas om knappt och som inte går att tanka typ i Sverige...
Eller biogas som är en slaggprodukt från annan tillverkning bl.a.

Vi ska indoktrineras helt enkelt att tro att eldrift är det enda som är gångbart, även om vätgasbilar är bättre på alla plan.
(förutom att de inte går att tanka i Sverige)
HVO är ju lite dyrt fortfarande, annars en bra grej.


Jag hatar ens tanken på att behöva stanna en halvtimme för att ladda bilen om jag ska ner till Stockholm och inte kommit ihåg att ladda 100 innan avfärd.
Och hur många laddstationer måste inte upp för att täcka framtidens behov...
För att inte tala om elproduktionen.... Var ska elen komma ifrån?
Vindkraftverken?
Bah! Tillåt mig asgarva....

Visa mig en elbil som vi får plats 5 pers plus stor jycke i, som får dra en husvagn på 1500kg på B96.
Och som inte kostar som en villa i Vallsta.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Såg den där artikeln förresten, men kunde inte läsa den tyvärr... Hade varit intressant..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: mån 29 nov 2021, 16:20 Såg den där artikeln förresten, men kunde inte läsa den tyvärr... Hade varit intressant..
Var en film där snubben skulle köra fr Sthlm t Delsbo i en Kia Elbil som lovar 35 mil. Jo hej du. Stannar i Tönnebro både på dit och hemvägen och får vänta i 1.5 h för att laddarna inte funkar som de ska.
Stor komik.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Aha...

Fantastiskt...
Jo.
Jag gissar att om du ska åka Sthlm-Göteborg, Sthlm-Malmö, Västerås-Jönköping eller liknande söderöver så är det hur enkelt som helst att stanna och ladda.

Norrut är det sämre.
10 mil mellan mackarna och långt ifrån alla har laddstationer.
Kul att sitta i bilen mitt i natten och ladda en bil i 27 minusgrader...

Stockholm-Delsbo är väl inte ens 35 mil?
Borde bli typ 30.
Här i stan har McDonalds och Max laddstationer tror jag.
Ingen av mackarna har.
Kommun har 2-3 stolpar vid Kulturhuset men ingen aning om vem som helst kan/får använda dem..

”man behöver faktiskt stanna ibland”
Det är ju favoritförsvaret för de man pratar med om det här.
Visst, vi stannar ibland när vi åker, absolut.
Men vi stannar ALDRIG när vi åker till Stockholm...
Det behöver man INTE... Pallar man inte köra 25-30 mil utan att pausa så kanske man inte borde ha körkort.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

Titta! Kört för Conny!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... 3TgFRPSMSM
Hä gårallri!!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Ska bli intressant att följa debatten kring det där...
Miljömupparna drar ju ofta "DET ÄR INGEN MÄNSKLIG RÄTTIGHET ATT KÖRA BIIIIIIIIIIIIIL JÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH!!!!!!"-kortet.
Ingen vild gissning att de kämpar/kommer kämpa rätt hårt för att tvinga bostadsrättsföreningar och fastighetsägare att bränna 100-tusentals kronor på laddstationer för hyresgästerna...
För en mänsklig rättighet att kunna ladda sin elbil tror jag de tycker att det är märkligt nog...


Jag har ingen tank hemma på gården heller.
Jag får minsann åka till en mack.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av mrbaloo »


blackparkas skrev:
Jag har ingen tank hemma på gården heller.
Jag får minsann åka till en mack.
Intressant tanke. Det är säkert inte så lätt att få miljötillstånd för en tank hemma i bostadsområdet heller.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 01 dec 2021, 11:56


Jag har ingen tank hemma på gården heller.
Jag får minsann åka till en mack.
Haha!
För att spela djäkulens advokat: Men för dej tar det 2 min att tanka. För elbil utan ultracharger twr det 2 h.;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av TDHP »

Jag har en RAV4 Hybrid. Inte ladd, en sån som går på el under 80 typ och på bensin resten.
Spar ungefär 30% soppa. Jättenöjd, jag åker mest inom stan ändå.
Det känns som att det är ett par generationer batterier kvar innan det funkar med 100% el på riktigt.

Att jag sen åker dieselhusbil och diverse choppers som kostar drivmedel och spyr ut avgaser är ju ett annat kapitel. :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev: ons 01 dec 2021, 12:39
blackparkas skrev: ons 01 dec 2021, 11:56


Jag har ingen tank hemma på gården heller.
Jag får minsann åka till en mack.
Haha!
För att spela djäkulens advokat: Men för dej tar det 2 min att tanka. För elbil utan ultracharger twr det 2 h.;-)
Det är ingen mänsklig rättighet att tanka snabbt!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5431
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av bjelkeman »

Geddan skrev: mån 29 nov 2021, 11:08 Finns det svart på vitt att en elbil de facto är miljövänligare än en diesel Euro6,
med tillverkning, 20´000 mil körda och skrotning medtaget i beräkningen?
2DE2BE2B-49BF-4EEB-B1E8-479A22439741.jpeg
2DE2BE2B-49BF-4EEB-B1E8-479A22439741.jpeg (29.52 KiB) Visad 3821 gånger
Tyska testorganisationen TÜV gjorde en undersökning 2014 där de jämförde el- och bensindrivna versionerna av Mercedes B-Klass. De kom fram till att trots att tillverkningen av eldrivna versionen belastade miljön nästan dubbelt så mycket som bensindrivna versionen av samma bil så släppte sedan eldrivna versionen ut mellan 50-99% mindre CO2 under de 16,000 mil bilarna i genomsnitt kördes.

Nu har det kommit en liknande undersökning från VUB, Vrije universitetet i Bryssel som bekräftar bilden. De har gått ett steg längre än tyska TÜV och beräknar elbilarnas utsläpp i olika länder, med olika smutsiga elmix:

C8668345-7D67-4505-9581-8C1CF7C530EA.jpeg
C8668345-7D67-4505-9581-8C1CF7C530EA.jpeg (64.36 KiB) Visad 3821 gånger
Med Svenskt elproduktion (bäst i EU) så är det ganska tydlig skillnad.

Enligt Vrije universitets beräkningar belastar tillverkningen av en elbils elmotor miljön lika mycket som tillverkningen av dieselmotorn. Tillverkningen av batterierna släpper ut lika mycket CO2 som tillverkningen av hela resten av bilen. (Glider i diagrammet ovan är bilens kaross, powertrain är el- resp dieselmotorn och batterierna har fått en egen stapel.) De har alltså kommit fram till samma slutsats som tyska TÜV och svenska IVL, att tillverkningen av en elbil är nästan dubbelt så smutsigt som att tillverka en bil med förbränningsmotor.

Men sedan ska ju bilarna köras också.

Här visar Belgiska VUB rapport upp betydelsen av hur pass fossilfri elmix varje land har. I länder med större andel förnybart och kärnkraftsel ger elbilens drift upphov till mindre utsläpp av fossilt CO2 än i länder med högre andel kolkraftverk.

En dieselbil släpper sammanlagt ut 190 gr CO2 per km. 163 gram direkt från avgasröret plus 27 gram som släpptes ut under tillverkningen av dieseln, bland annat av raffinaderiet.

Hur mycket en elbil släpper ut beror på hur pass smutsig elmix den laddas med. En elbil har naturligtvis ingen avgasrör, den har inga lokala utsläpp. Men om elen framställdes i kolkraftverk har stora utsläpp skett i kolkraftverket istället.

Av de 8 länderna belgiska universitetet undersökte hade Sverige den allra renaste elmixen. 97% av all el i Sverige framställs utan fossila utsläpp, i vatten-, vind- och kärnkraftverk. En elbil som körs på svensk elmix släpper endast ut 4 gram CO2 per km. Vi ska verkligen vara oerhört stolta över vårt unikt rena el i Sverige!

I västeuropa har de en mer “smutsig” elmix, med betydligt högre andel kolkraftverk. Följaktligen släpper elbilar ut mer när de körs i de länderna. Värsta undersökta landet -med smutsigaste elen i hela Europa- var Polen. Närapå 90% av elen i Polen framställs i kolkraftverk. Det “långa avgasröret” -att elbilar släpper ut avgaser inte bakpå bilen utan i kraftverken där elen framställs- är något man verkligen måste ta hänsyn till när man diskuterar elbilar i Polen.

Men inte ens i Polen med Europas smutsigaste el släpper elbilen ut lika mycket som en dieselbil!

Till och med i Polen släpper elbilen ut 25% mindre CO2 än en dieselbil – batteriernas smutsiga framställning inräknat. Trots mer resurskrävande tillverkning, trots massiva utsläpp när elen framställdes i kolkraftverk blir elbilar mer miljövänliga än dieselbilar. I Sverige blir det 85% mindre utsläpp, i de flesta europeiska länderna kring hälften av en dieselbils utsläpp.

Ska man förstå hur detta kan “gå ihop” ska man titta på bilarnas energieffektivitet. En bensinmotor kan omvandla runt 30% av energiinnehållet i bensin till rörelse, dess energieffektivitet är runt 30% (resten blir mest värme). En dieselmotor är något effektivare med runt 40% energieffektivitet. En elmotor däremot har runt 90% energieffektivitet. Elbilar behöver alltså mycket mindre energi för att ta sig från A till B än bensin- och dieselbilar. Elbilar i Polen körs på smutsig el – men behöver inte särskilt mycket av den för att ta sig fram.

Credit: Tibor Blomhäll.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av TDHP »

Jäklar vilken snygg genomgång! Man fattar ju faktiskt! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av Geddan »

Var det någonstans medräknat skrotning?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev: tor 02 dec 2021, 11:12 Var det någonstans medräknat skrotning?
Det tror jag inte vad jag kunde se.
En krockad elbil finns det väl inte så mycket att plocka ifrån, och batteripaketet går inte att använda efter en krock.
Verkstäder har gått ut och varnat om att vara extra försiktiga när man lyfter elbilarna pga att minsta skada på en battericell kan göra att hela skiten måste bytas alt. att bilen exploderar.... typ.. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Lite väl generaliserande att säga att dieselbilar släpper ut 190g Co2 väl?

Min Focus släpper ut 117g blandad körning.
Frugans ganska stora S-Max med 163hk släpper ut 152g blandad körning.
Gissar att nyare bilar är ännu mer effektiva.

Fossila bränslen är väl inte framtiden direkt, men det finns ju företag som jobbar med att rena dieselutsläppen och som nästan är nere på noll. Bosch t.ex. Om de inte gett upp.
Sedan har vi Adblue, hur mycket renare blir utsläppen med de bilarna som tankar Adblue?

Som sagt, fossila bränslen är ju inte framtiden, men det är extremt enerverande att det bara är elbil som är alternativet man satsar på.
Jag kommer ALDRIG att äga en elbil.
Hybrid, kanske..

Vätgas!
Biogas!

Hallå!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5431
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av bjelkeman »

Geddan skrev: tor 02 dec 2021, 11:12 Var det någonstans medräknat skrotning?
Nä, det är inte med vad jag kan se. Men det är mer att återvinna av värde i en elbil än i en avgasbil.

Gamla battripackar är inte förbrukade. De har 60-80% kvar av kapacitet när bilen kasseras. Då kan man använda det som batteri för andra ändamål.

Själva litiumet i litiumjonbatterier förbrukas inte. Gamla batterier kan också återvinnas och litiumet från dem utgöra råvaran till nya batterier. Det är till och med enklare och billigare att återvinna än att nyproducera. Man kan använda litiumet från gamla batterier istället för att bedriva gruvdrift. Svenska Northvolt kommer att återvinna hundratusentals ton batterier.

Krockade batteripaket kanske måste återvinnas, inte återbrukas. Men majoriteten av bilar slutar inte som krockade, utan kasseras för de är för dyra att reparera.

Vätgas!
Vätgas är inte effektivt. Det faller på enkla ekonomiska beräkningar. Varför konvertera fram och tillbaka när det inte behövs? (Vätgasbilar går på el, från bränslecellen.) El finns överallt. Vätgas är inte så lätt att lagra och leverera. Därför finns i princip inga vätgasbilar eller mackar. Jag sätter en bas på att du inte kan köpa en vätgasbil om fem år.
4E24E7AE-E6CB-4B38-839D-519D640F4B77.jpeg
4E24E7AE-E6CB-4B38-839D-519D640F4B77.jpeg (75.66 KiB) Visad 3770 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av TDHP »

Sedär! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

Säg det till de som fick ringa bärgare på E6:an den här veckan för att det blev bilkö....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5431
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: fre 03 dec 2021, 13:41 Säg det till de som fick ringa bärgare på E6:an den här veckan för att det blev bilkö....
Folk är ovana att väldigt effektiva elbilar drar ganska mycket mer i tung snömodd. Då bör man ha mer i batteriet när man ger sig ut. Men gör nog inte om det misstaget. :mrgreen:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbil som nästa leasingbil?

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev: fre 03 dec 2021, 20:04
blackparkas skrev: fre 03 dec 2021, 13:41 Säg det till de som fick ringa bärgare på E6:an den här veckan för att det blev bilkö....
Folk är ovana att väldigt effektiva elbilar drar ganska mycket mer i tung snömodd. Då bör man ha mer i batteriet när man ger sig ut. Men gör nog inte om det misstaget. :mrgreen:
Jodå, lovar dig att de kommer göra om det... :D

Jag kommer alltid tycka det är korkat att man går all in på eldrift vad du än lägger fram för info.
Att tycka det är ok att behöva stanna och ladda bilen 2 ggr om man ska 50 mil är så sjukt.
Att det dessutom ännu inte finns en elbil gemene man har råd med som man får plats i ordentligt, eller ens får dra en husvagn med är ju horribelt.
Nä.
Utveckla hybriderna några år till och om det inte finns nåt vettigt alternativ till bränsle om 10 år så kan man sätta på skygglapparna och köra all in på batterier...
Förutsatt att man kommit på hur man ska kunna som låg/medelinkomsttagare har råd att köpa en och råd med att byta batteri i den begagnade elbil som är den enda man har råd med..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar