Re: Elbil som nästa leasingbil?
Postat: tor 03 mar 2022, 13:54
Precis som vi gnabbar hit och dit i denna tråd har jag också suttit. Jag är lite av en bilentusiast så jag vill gärna köra något roligt då jag (gubbigt) påstår att jag minsann kör bil och inte åker bil.
Resonemanget gick till att gå på en bil som är utvecklad till att vara elbil ifrån grunden. Att ta en platform som helt tydligt är byggd för förbränningsmotor och skohorna ner en el-lina i den blev för mycket av tarvlig kompromiss i form av ett på tok för högt golv för baksätespassagerare samt i lastutrymmet bak.
Inte heller hybrid av den enkla killgissningen att bilstackarn skall släpa runt på dubbla system och dess framtida krångel-risk (utöver viktökning och annat).
Ganska snart kunde man dessutom tydligt se att el-bilarna knappt tappade något i värde, man kan nästan sälja till samma pengar något år senare verkade det som när jag läste annonserna, i alla fall ibland de lite fräsigare elbilarna.
Så jag slog till, om nu det är så förbannat elendigt med el-bil så är det väl bara att sälja den igen?
Jag vill ge det ett år eller två och se, än så länge ångrar jag det inte det minsta.
Det blev en Tesla S ifrån 2015.
Batteri-oroligheter; Lika mycket som jag oroade mig för ett motor-ras eller kamremsbrott tidigare oroar jag mig för ett batteri-haveri. Kostnaden för motor-ur + renovering är nära den samma för ett uppfräschat batteri. Kostnaden för en ny motor är nära den samma som för ett nytt batteri.
"Men jag måste kunna åka till fjällen/semestern/långt någon gång om året!?"
Jag har löst det med att ha kvar familjens andra-bil, en ganska ny passat 2.0tdi.
Eller så budgeterar jag tid för laddstopp vilket sällan hittills varit mer än någon halvtimme då och då.
Jag kan inte med gott samvete dimensionera min daily driver efter att kunna göra "special"-resor någon gång om året.
Förresten, min är äldre än 2016 så jag har dessutom gratis el hos Tesla, händigt.
Om jag tillför något användbart här vet jag inte riktigt, jag svarar gärna på både tillrop och påhopp
Jag tar teslan upp till nästa GH så skall vi se hur många 810:or vi kan knö i na'.
Resonemanget gick till att gå på en bil som är utvecklad till att vara elbil ifrån grunden. Att ta en platform som helt tydligt är byggd för förbränningsmotor och skohorna ner en el-lina i den blev för mycket av tarvlig kompromiss i form av ett på tok för högt golv för baksätespassagerare samt i lastutrymmet bak.
Inte heller hybrid av den enkla killgissningen att bilstackarn skall släpa runt på dubbla system och dess framtida krångel-risk (utöver viktökning och annat).
Ganska snart kunde man dessutom tydligt se att el-bilarna knappt tappade något i värde, man kan nästan sälja till samma pengar något år senare verkade det som när jag läste annonserna, i alla fall ibland de lite fräsigare elbilarna.
Så jag slog till, om nu det är så förbannat elendigt med el-bil så är det väl bara att sälja den igen?
Jag vill ge det ett år eller två och se, än så länge ångrar jag det inte det minsta.
Det blev en Tesla S ifrån 2015.
Batteri-oroligheter; Lika mycket som jag oroade mig för ett motor-ras eller kamremsbrott tidigare oroar jag mig för ett batteri-haveri. Kostnaden för motor-ur + renovering är nära den samma för ett uppfräschat batteri. Kostnaden för en ny motor är nära den samma som för ett nytt batteri.
"Men jag måste kunna åka till fjällen/semestern/långt någon gång om året!?"
Jag har löst det med att ha kvar familjens andra-bil, en ganska ny passat 2.0tdi.
Eller så budgeterar jag tid för laddstopp vilket sällan hittills varit mer än någon halvtimme då och då.
Jag kan inte med gott samvete dimensionera min daily driver efter att kunna göra "special"-resor någon gång om året.
Förresten, min är äldre än 2016 så jag har dessutom gratis el hos Tesla, händigt.
Om jag tillför något användbart här vet jag inte riktigt, jag svarar gärna på både tillrop och påhopp
Jag tar teslan upp till nästa GH så skall vi se hur många 810:or vi kan knö i na'.