Spotify skämmer ut sig - igen..

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev: ons 09 mar 2022, 20:41
fieldflower skrev: mån 07 mar 2022, 19:17
Det där seppuku vill jag inte prova igen...
Nä, det svider som fan. Det är därför man har en sekond. Martin kanske kan hjälpa dej också nästa gång du inmundigat ngn politiskt inkorrekt föda eller underhållning. SKÄMMES I FÖRVÄG, tammeffan.
Jo, själva svidet tar ju slut när sekonden gjort sitt.
Sen är det svårt att veta vart man skall göra av kaffet - munnen eller stumpen liksom...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Body&Soul »

Det förvånar mig att jag tycks vara ensam om att förstå skillnaden mellan Spotify som annonserar efter en chef för podcast, en verksamhet som är strängt censurerad av Putin och vars syfte är att förse Ryssland med tillrättalagd information och där Ryssland kräver rysk registrering av användarna, och Arla som är delägare i ett mindre mejeri med 70 anslutna bönder. Arla har nu lämnat Ryssland och skänker 1 miljon Euro till Röda korset samt donerar mat till behövande i Ukraina och flyktingar i närliggande länder.

Det förvånar mig ännu mer att behöva läsa tramsiga inlägg här som förlöjligar avståndstagande till verksamhet i Putins Ryssland.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av fieldflower »

Du drar lite väl stora växlar på att en enda aktör hade anställningsannons ute fortfarande efter en veckas krig.
Det är enormt mycket mer troligt att det var ett misstag, speciellt som de nu har stängt verksamheten.
Det finns säkerligen fler företag som hade anställningsannonser ute i Ryssland när kriget bröt ut, som inte lade som högsta prio att leta upp och dra tillbaka sina annonser.
Och säkerligen många företag där den anställde som hade hand om platsannonserna tänkte "Jag får väl göra mitt jobb så länge ingen säger till mig att sluta" så att annonser gick ut EFTER att höga chefer bestämt att stänga verksamheten i Ryssland men INNAN den informationen gått ut till alla anställda.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev: ons 09 mar 2022, 23:18 Det förvånar mig ännu mer att behöva läsa tramsiga inlägg här som förlöjligar avståndstagande till verksamhet i Putins Ryssland.
Att vi skämtar är för att vi har trevligt här.
Du kan inte bestämma att vi minsann inte får ha trevligt i din tråd.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: tor 10 mar 2022, 07:23 Du drar lite väl stora växlar på att en enda aktör hade anställningsannons ute fortfarande efter en veckas krig.
Det är enormt mycket mer troligt att det var ett misstag, speciellt som de nu har stängt verksamheten.
Det finns säkerligen fler företag som hade anställningsannonser ute i Ryssland när kriget bröt ut, som inte lade som högsta prio att leta upp och dra tillbaka sina annonser.
Och säkerligen många företag där den anställde som hade hand om platsannonserna tänkte "Jag får väl göra mitt jobb så länge ingen säger till mig att sluta" så att annonser gick ut EFTER att höga chefer bestämt att stänga verksamheten i Ryssland men INNAN den informationen gått ut till alla anställda.
Jag tycker minsann att det går att utläsa ngn sorts förståelse/insikt i hur stora företag fungerar i det du skriver.
Minst sagt naivt att tro att en tjänst med 7 000 anställda som täcker in denna lilla del av världen ska ha tänkt ut en plan för precis alla scenarior som kan komma att drabba världen. Bild
Men visst, vi lever i personliga kränkningarnas och utbrottens tid och då är minsta förséelse en enorm styggelse och måste pekas ut som om det vore en saringas-attack.

Vill man ha ngt vettigare att snöa på än icke indragna platsannonser så kan man lyssna på detta lysande snack fr 6 år sedan som förutspår dagens situation i Ukraina: https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4

För att förekomma, nej, varken jag eller Mearsheimer står på Ryssarnas sida.
Senast redigerad av GandhiMK2 den tor 10 mar 2022, 09:54, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: tor 10 mar 2022, 07:26
Body&Soul skrev: ons 09 mar 2022, 23:18 Det förvånar mig ännu mer att behöva läsa tramsiga inlägg här som förlöjligar avståndstagande till verksamhet i Putins Ryssland.
Att vi skämtar är för att vi har trevligt här.
Du kan inte bestämma att vi minsann inte får ha trevligt i din tråd.
Ändra forumreglerna. Det här ska bara vara en knäpp och tråkig tråd! :twisted:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Body&Soul »

Jo jag tror liksom det, att om man bestämmer sig för att bedriva en verksamhet i ett land som skickar medborgarna i fängelse, eller t.o.m. försöker ta livet av oppositionen - så har man tänkt till först. Man har tagit en kalkylerad risk. När sen skiten hamnar i fläkten bör man således ha nära till utgången.

Mina första besök i länder bakom järnridån var som grabb 1966. "Jag är trött på alla röda stjärnor sa jag" varvid min far hyschade mig. "Tyst, vi vet inte vem som lyssnar". Under 80-talet körde jag långtradare i östblocket vilket ytterligare formerade min syn på det märkliga styrelseskick där oskrivna lagar och repressalier var oerhört viktiga. På vissa håll var det förbjudet för folk att lifta eller ens tala med utlänningar, förbjudet att lyssna på utländska radiostationer. Internet fanns inte då. Osv.. Alla jag talade med bland vanligt folk, de gånger jag fick pipan på ett automatvapen tryckt mot magen, de gånger jag inte blev ut- eller insläppt i ett något land pga maktberusningen hos diktaturens drängar. Alltsammans långt bortom de glättiga ytorna man gärna visade upp för turister.

Idag har jag kontakt med vänner i Moskva som givit mig en dagsfärsk bild av situationen. De flesta ryssar är helt ovetande, eller möjligen förfärade över den attack som västvärlden utsätter Ryssland för. Det är den bild Putin ger dem, att Ryssland är under attack, att Ryssland hjälper de stackars invånarna i Ukraina som påtvingats ett nazistiskt styre. De som har någon slags objektiv information är vad mina vänner kallar intelligentian, samt de yngre, som skaffar sig information från yttre källor. Större delen av befolkningen, är helt avskurna från information från annat än de källor som godkänns av Putin.

Självklart blir jag förbannad när ett svenskt storföretag, som verkar i enlighet med Putins regler, inte slår igen butiken fortare än kvickt. Det handlar som jag tidigare skrev inte om musik utan om censurerad information via Spotify till ryssarna.
Självklart blir jag förbannad då GhandiMK2 förlöjligar ovanstående.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev: tor 10 mar 2022, 10:33 Jo jag tror liksom det, att om man bestämmer sig för att bedriva en verksamhet i ett land som skickar medborgarna i fängelse, eller t.o.m. försöker ta livet av oppositionen - så har man tänkt till först. Man har tagit en kalkylerad risk. När sen skiten hamnar i fläkten bör man således ha nära till utgången.

Mina första besök i länder bakom järnridån var som grabb 1966. "Jag är trött på alla röda stjärnor sa jag" varvid min far hyschade mig. "Tyst, vi vet inte vem som lyssnar". Under 80-talet körde jag långtradare i östblocket vilket ytterligare formerade min syn på det märkliga styrelseskick där oskrivna lagar och repressalier var oerhört viktiga. På vissa håll var det förbjudet för folk att lifta eller ens tala med utlänningar, förbjudet att lyssna på utländska radiostationer. Internet fanns inte då. Osv.. Alla jag talade med bland vanligt folk, de gånger jag fick pipan på ett automatvapen tryckt mot magen, de gånger jag inte blev ut- eller insläppt i ett något land pga maktberusningen hos diktaturens drängar. Alltsammans långt bortom de glättiga ytorna man gärna visade upp för turister.

Idag har jag kontakt med vänner i Moskva som givit mig en dagsfärsk bild av situationen. De flesta ryssar är helt ovetande, eller möjligen förfärade över den attack som västvärlden utsätter Ryssland för. Det är den bild Putin ger dem, att Ryssland är under attack, att Ryssland hjälper de stackars invånarna i Ukraina som påtvingats ett nazistiskt styre. De som har någon slags objektiv information är vad mina vänner kallar intelligentian, samt de yngre, som skaffar sig information från yttre källor. Större delen av befolkningen, är helt avskurna från information från annat än de källor som godkänns av Putin.

Självklart blir jag förbannad när ett svenskt storföretag, som verkar i enlighet med Putins regler, inte slår igen butiken fortare än kvickt. Det handlar som jag tidigare skrev inte om musik utan om censurerad information via Spotify till ryssarna.
Självklart blir jag förbannad då GhandiMK2 förlöjligar ovanstående.
Fair enough. För dej är det personligt. Det förklarar naturligtvis en del.
Jag tycker fortfarande att det är en överrektion. Let’s agree to disagree.

Btw, jag var också i Sovjetunionen. Vedervärdigt på alla upptänkliga sätt. Tycker synd om alla ”vanliga” människor på bägge sidor av krisen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Danne »

GandhiMK2 skrev: tor 10 mar 2022, 09:50
Vill man ha ngt vettigare att snöa på än icke indragna platsannonser så kan man lyssna på detta lysande snack fr 6 år sedan som förutspår dagens situation i Ukraina: https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4

För att förekomma, nej, varken jag eller Mearsheimer står på Ryssarnas sida.
Oliver Stone gjorde ju en intressant och sevärd dokumentär 2016 som också kan ge lite perspektiv kring det som händer just nu:

https://rumble.com/vw7ykf-ukraine-on-fi ... -2016.html
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Body&Soul »

Ja det där var ju en rockad. Från Putin till Trump :-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av blackparkas »

Jag orkar inte kolla på nåt snack på en kass video från en skola i USA...

Varför är det USA:s fel att Putin bombar civila hus, skolor och sjukhus i Ukraina och skjuter ihjäl civila i bilar?
Om Lill-Putte känner sig lite trängd så kanske han kan bli arg, men att gå därifrån till att bomba sönder hela städer.... och sedan skylla på västvärlden?
Nej.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: fre 11 mar 2022, 13:15 Jag orkar inte kolla på nåt snack på en kass video från en skola i USA...
Kolla på filmen jag länkade till ovan. Jag tyckte att den var fängslande iaf. Den är ingen ursäkt för någon att bomba någon, men den kan ge en förklaring till att detta rör sig om en större apparat än att det enbart är en galen diktator som bombar. Det finns liksom lite bekymmer i Ukraina som vår väst-media väljer att inte nämna i sin nuvarande rapportering, där allt nu verkar gå ut på att måla rosa färg och ge sken av ett land i full demokratisk harmoni och utan interna stridigheter. Deras nationalist-grupperingar är inga rara lena lammungar precis.
Senast redigerad av Danne den fre 11 mar 2022, 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: fre 11 mar 2022, 13:15 Jag orkar inte kolla på nåt snack på en kass video från en skola i USA...

Varför är det USA:s fel att Putin bombar civila hus, skolor och sjukhus i Ukraina och skjuter ihjäl civila i bilar?
Om Lill-Putte känner sig lite trängd så kanske han kan bli arg, men att gå därifrån till att bomba sönder hela städer.... och sedan skylla på västvärlden?
Nej.
Du menar grym video , men ok...
I korta drag, med risk för att ngn detalj blir fel så tror jag helheten ändå blir rätt:
Sedan kalla kriget smälte så har Amerikanska presidenter sagt att man inte ska avancera Nato längre österut.
2006, tror jag, har man ngn jävla summit i sydöstra mög-Europa där man säger att man ska ta med Georgien och Ukraina i Nato och EU.
Putin säger att DET är INTE ok, vilket känns rätt så rimligt givet att han inte vill ha Natomilitär en meter ifrån sitt eget territorie.
(Vad tror ni skulle hända om Kanada började dilla om en försvarsallians med Kina, skulle USA skrika i högan sky eller kanske tycka att det kändes ok ?? Kommer man ihåg vad som hände när Sovjet ville ställa missiler på KUBA? 5 minuter ifrån världskrig...))
TROTS att det Putin alltså högt deklarerar att Ukrainas icke-nato-het är av stor strategisk vikt för honom och faktiskt typ INGEN vikt för NATO så backar man inte på idiotin. Detta leder sedermera till att Ryssarna börjar kriga med Georgien och sen tar Krim 2008. Det finns givetvis andra anledningar också , som att sjövägen fr Ryssland via Svarta Havet till Medelhavet går via Krim etc etc.

Hur som, SJÅÄLVKLART är Putain ett jävla as pucko arsel som väljer att kriga men han är ryss och dom har varit våldtagna både där bak och i ansiktet i flera hundra år. Av moder jord och av vedervärdiga ledare så deras kultur är rätt jävla horribel vid det här laget och man måste nog sluta förvånas om man inte är bra naiv.
That said, om man tror på att en terrorbalans är en bra funktion för att s'kerställa att INGEN trycker på knappen så är det ju JÄVLIGT dumt att tro att man , som Nato, ska ta sej friheter och expandera och få ngt övertag. Att peta en björn i ögat, må vara att björnen inte är så stor som på 80'talet, och inte tro att den ska surna och do what björns do, dvs börja mucka och veva omkring sej med sina vassa klor, är väl ändå jävliugt korkat, huh?

Jag känner att jag förklarar uselt men för mej var det ändå hjälpsamt att höra lite om bakomliggande anledningar, det känns inte alls som att han är galen , det kanske till och med var medvetet spel för att få oss att undra, det känns "rationellt" utifrån ett äckelryss-perspektiv och DÄRFÖR tror jag kanske inte längre att det är så jättestor risk att han är villig att starta världskrig och sen go down swingin' med en jätteatombombssmäll. Å andra sidan, det går snabbt när det går åt helvete så det är nog för tidigt att sluta be böner. Precis som det var för tidigt att ropa "evig världsfred" bara för att Sovjet var vingklippta...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

Danne skrev: fre 11 mar 2022, 16:14
blackparkas skrev: fre 11 mar 2022, 13:15 Jag orkar inte kolla på nåt snack på en kass video från en skola i USA...
Kolla på filmen jag länkade till ovan. Jag tyckte att den var fängslande iaf. Den är ingen ursäkt för någon att bomba någon, men den kan ge en förklaring på att detta rör sig om en större apparat än att det enbart är en galen diktator som bombar. Det finns liksom lite bekymmer i Ukraina som vår väst-media väljer att inte nämna i sin nuvarande rapportering, där allt nu verkar gå ut på att måla rosa färg och ge sken av ett land i full demokratisk harmoni och utan interna stridigheter. Deras nationalist-grupperingar är inga rara lena lammungar precis.
Exakt. Dum i huvudet , med våra mått mätt, men rationell och inte galen.
Ukraina: världens 8e mest korrupta land, precis efter Ryssland på listan. Jag har LITE problem med att de utmålas som änglar och superfina som OJ vad vi måste rädda. Jag lider med alla barn och alla människor som drabbas men fan...Ukraina är nog ett skitland av guds nåde.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av blackparkas »

Det som slog mig i början av det här var när man läste en lista över all export från Ukraina, hur ofantligt mycket naturresurser de har och enorm produktion av grödor och skit, och ändå är landet väldigt fattigt.
10% medelklass, en förmodad 1-2% rika och resten olika stadier av fattigdom.
Det går liksom inte riktigt ihop, om det inte som i många andra länder, är utländska företag och privatpersoner som skor sig på landet.
Lägg därtill nämnda nationalistgrupperingar.

Så nej, någon råsa lins har jag inte i glasögonen när det gäller Ukraina.
Men inget av det rättfärdigar att man bombar sönder skiten, oavsett vad Nato vill eller inte vill göra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Danne »

Ja, som vanligt får det vanliga folket lida pga några få som är pengagalna och därmed hamnar helt i kläm mellan Nato och Ryssland.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: fre 11 mar 2022, 16:55 Det som slog mig i början av det här var när man läste en lista över all export från Ukraina, hur ofantligt mycket naturresurser de har och enorm produktion av grödor och skit, och ändå är landet väldigt fattigt.
10% medelklass, en förmodad 1-2% rika och resten olika stadier av fattigdom.
Det går liksom inte riktigt ihop, om det inte som i många andra länder, är utländska företag och privatpersoner som skor sig på landet.
Lägg därtill nämnda nationalistgrupperingar.

Så nej, någon råsa lins har jag inte i glasögonen när det gäller Ukraina.
Men inget av det rättfärdigar att man bombar sönder skiten, oavsett vad Nato vill eller inte vill göra.
Att man pekar ut att ngt är på ett sätt betyder INTE att man rättfärdigar det.

Ang naturresurser kontra befolknkng som lider? KORRUPTION. Precis som Azerbaidjan som är HUR rikt som helst på gas och folket är på ngn jävla swmi-medeltidsstandard.
Jag var tvungen att åka till tandläkaren när jag var där, i Baku, och tog taxi i 30 min, bad den vänta i 2,5 h, körde 30 min tbx och det kostade mej 25 spänn.
Om det är ekonomin i ett land med mycket rikedom så vet man att det finns ett par jävla as som inte delar med sej.
Ukraina är nog ungefär så. Jättebra land. DIT måste vi skicka alla våra resurser.
Jag säger inte att vi inte ska hjälpa till. Vi måste dock inse att den stat vi försöker rädda bara för att den är under attack av no1 unken stat kanske är no2 unken stat.... make no mistake.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Body&Soul »

GandhiMK2 skrev: fre 11 mar 2022, 17:38
Att man pekar ut att ngt är på ett sätt betyder INTE att man rättfärdigar det.

Ang naturresurser kontra befolknkng som lider? KORRUPTION. Precis som Azerbaidjan som är HUR rikt som helst på gas och folket är på ngn jävla swmi-medeltidsstandard.
Ja, ungefär som Sveriges fattigaste kommun Ragunda då som producerar enormt mycket elkraft till Sverige men som skattas i Stockholm. Skulle Ragunda få dessa skatteintäkter skulle kommunen vara enormt rik. Samma Ragunda som tog emot mycket flyktingar från Syrien trots knappa resurser medan en av Sveriges rikaste kommuner Danderyd ägnar sig åt social dumpning.

Många funderingar blir det...
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Body&Soul »

För övrigt så får man filtrera hårt i det som skrivs från alla håll om Ryssland och Ukraina nu.
Men en sak som statliga Pravda skriver är att Ryssland får vara beredda att använda kärnvapen nu då Japan tillsammans med USA kommer att passa på att angripa Kurilerna som Japan anser sig ha rätt till men som Ryssland annekterat.

Ja Pravda skriver faktiskt så, Ryssland måste vara beredda på att använda kärnvapen då de är under svår attack...

Varför skriver de så, och menar de vad de skriver, eller är det ytterligare en pinne på desinformations-brasan? Jag inledde denna tråd just pga. detta, att om inte Spotify snabbt som f-n kliver av så blir de en del av informationskriget.

Att vi (jag) tjabbar om detta är förstås också ammunition i kriget :cry:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev: fre 11 mar 2022, 19:32

Att vi (jag) tjabbar om detta är förstås också ammunition i kriget :cry:
Du_skojar_?

Diskussionen inne på pratabas är lika mycket ammunition i krigen mellan Ryssland och Ukraina som två tanter på stora torget i Sveg hade inverkan på andra världskriget....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Body&Soul »

Jo faktiskt. Att så vind är välkänt för att skapa opinion. Antingen i form av avundsjuka, rädsla, ilska, sorg eller annat. Propaganda i någon form skapar diskussion, som här, eller mellan tanter på torget. Ja, tänk på det ett varv.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev: fre 11 mar 2022, 23:52 Jo faktiskt. Att så vind är välkänt för att skapa opinion. Antingen i form av avundsjuka, rädsla, ilska, sorg eller annat. Propaganda i någon form skapar diskussion, som här, eller mellan tanter på torget. Ja, tänk på det ett varv.
Om du tror att du och jag har ngn jävla butterfly effect på g så känns det en aning som ett mild överdrift av ens egen betydelse................😵
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Body&Soul »

Du och jag har ingen större betydelse, men du och jag blir upprörda och snackar med andra som snackar med ytterligare andra osv... så är bollen i rullning. Ryktet om råttan i den lokala pizzerian sänker snabbt verksamheten..

Mata folk med falsk, otillräcklig eller på andra sätt fel information för att vilseleda. Förbjud folk att ta del av information som inte kommer från "rätt" håll. Stör ut sådan information och hävda att den som tar del av yttre info är landsförrädare osv.
Informationskriget öst-väst när järnridån fanns var en otrolig apparat, ibland mycket skrämmande och ibland häpnadsväckande komisk.

Jag började med DX-ing i tonåren och blev senare radioamatör. Nu har vi internet som sprider fake news, då var det radio. Ett komiskt exempel på detta var Radio Tirana, Albanien som en kväll i veckan körde riktade sändningar på svenska till Sverige. Komisk därför att beskrivningen av Albanien som paradiset på jorden var så pass överdriven att det blev ett favoritprogram för mig som ju satt med facit efter otaliga besök bakom järnridån.

Vi har ju faktiskt t.o.m. en statlig myndighet för psykologiskt försvar som sysslar med såna här saker. Detta eftersom fake news faktiskt påverkar försvarsviljan och får såna som du och jag att tro fel saker, fatta fel beslut och sprida skiten. Just nu oroar jag mig för att Putin droppar info i olika kanaler om att risken för kärnvapen är överhängande, antingen från öst eller väst. Resultatet ser vi i att folk nu preppar för fullt, bostadsrättsföreningar rensar förråd i källare för att se över skyddsrum osv. Rädslan skapar opinion genom såna som du och jag. Opinionen påverkar politiken.

Igen - det är en jäkla skillnad på Ikea, Arla och Spotifys del i psykologisk krigföring. Verkar man i en stat med toppstyrd media har man förstås en plan för när det är dags att stänga butiken.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev: lör 12 mar 2022, 05:36 Du och jag har ingen större betydelse, men du och jag blir upprörda och snackar med andra som snackar med ytterligare andra osv... så är bollen i rullning. Ryktet om råttan i den lokala pizzerian sänker snabbt verksamheten..

Mata folk med falsk, otillräcklig eller på andra sätt fel information för att vilseleda. Förbjud folk att ta del av information som inte kommer från "rätt" håll. Stör ut sådan information och hävda att den som tar del av yttre info är landsförrädare osv.
Informationskriget öst-väst när järnridån fanns var en otrolig apparat, ibland mycket skrämmande och ibland häpnadsväckande komisk.

Jag började med DX-ing i tonåren och blev senare radioamatör. Nu har vi internet som sprider fake news, då var det radio. Ett komiskt exempel på detta var Radio Tirana, Albanien som en kväll i veckan körde riktade sändningar på svenska till Sverige. Komisk därför att beskrivningen av Albanien som paradiset på jorden var så pass överdriven att det blev ett favoritprogram för mig som ju satt med facit efter otaliga besök bakom järnridån.

Vi har ju faktiskt t.o.m. en statlig myndighet för psykologiskt försvar som sysslar med såna här saker. Detta eftersom fake news faktiskt påverkar försvarsviljan och får såna som du och jag att tro fel saker, fatta fel beslut och sprida skiten. Just nu oroar jag mig för att Putin droppar info i olika kanaler om att risken för kärnvapen är överhängande, antingen från öst eller väst. Resultatet ser vi i att folk nu preppar för fullt, bostadsrättsföreningar rensar förråd i källare för att se över skyddsrum osv. Rädslan skapar opinion genom såna som du och jag. Opinionen påverkar politiken.

Igen - det är en jäkla skillnad på Ikea, Arla och Spotifys del i psykologisk krigföring. Verkar man i en stat med toppstyrd media har man förstås en plan för när det är dags att stänga butiken.
Om du har snackat med andra om den här diskussiolen så ... tja... det är väl ett tecken i sej men jag kan garantera att jag inte berört den. To my point: den är inte viktig/intressant för ngn annan och att tillskriva den ngt värde är att öveskatta sin egen betydelse i världen.
Och nej, sorry, du bidrog inte till att Spotify stängde sitt kontor.
Det hade säkert känts jättebra men du har dessvärre inte sån inverkan på världen.
Sorry.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Re: Spotify skämmer ut sig - igen..

Inlägg av Basare »

Ryssland är under konstant hot och omringat, enligt dem själv. Den här dryga timmen är väl investerad om man vill få en inblick och förståelse i varför de stora landet i öst är som det är: https://www.youtube.com/watch?v=kF9KretXqJw&t=89s Den är på finska men det finns undertexter.
Jag håller med Body&Soul och varje sådan här tråd, argumentation, osv kan få någon att tvivla och det ingår i den ryska strategin.
Skriv svar