Batteridriven dammsugare

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Batteridriven dammsugare

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej vi har köpt en ekostuga på Öland där stugorna inte har varken el eller vatten avlopp, detta finns i en servicebyggnad på området, vi har även eget reningsverk. Hur som helst så tänker vi skaffa en batteridriven dammsugare. Det finns otaliga som visar sina prestanda mm. Svårt att välja givetvis, därför undrar jag om det finns PBare som äger har erfarenhet om vilka som fungerar bra typ sugförmåga och batteritid, utseende är av mindre betydelse
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av Denada »

Då jag hade segelbåt letade jag alltid efter grejer som gick på 12 Volt.
Sedan användes batteriet tills det inte funkade så bra och det konverterades sedan till en kabel kontakt till maskinen och ett cigguttag i andra änden av kabeln.

Det är inte jättesvårt att bygga om 12 volt till annan spänning om grunkan kräver annat men man får hålla koll på strömförbrukning (A) så man inte var för snål i komponenter.
12 volt hade jag gott om av solceller och annat.

Så har du en solcell på typ 50 watt för att ladda ett eller två batterier så kan det vara en lösning. Vill du ha stugan utan el så är det nog att googla sönder internet om batteridrivna dammsugare.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av Eagle Hazze »

Jo vi har solpaneler för laddning mm så visdt det finns möjligheter till senare konvertering. Egentligen är det märkligt att det inte finns någon tillverkare som erbjuder både batteridrift och typ 12 volt med sladdrift.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av Denada »

Det var därför jag byggde egen sladd till verktygen jag använde i eller nära båten.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av Eagle Hazze »

Denada skrev: mån 07 aug 2023, 13:16 Det var därför jag byggde egen sladd till verktygen jag använde i eller nära båten.
Ja har man kunskapen så är det en formidabel lösning
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av Denada »

Är inte så svårt.
Med en multimeter mär vart plus och minus är på batteriet.
Riv söndet ett kasst batteri, eller hitta på en annan lösning för att fästa kabeln.
Mät ett cigguttag om du är osäker.
Dra sedan en dubbelledad kabel där ena går ftån plus till plus och den andra minus till minus..

Så har du byggt en sladd moj av en batteri moj

:nickar:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av GandhiMK2 »

Eagle Hazze skrev: tor 03 aug 2023, 17:38 Hej vi har köpt en ekostuga på Öland där stugorna inte har varken el eller vatten avlopp, detta finns i en servicebyggnad på området, vi har även eget reningsverk. Hur som helst så tänker vi skaffa en batteridriven dammsugare. Det finns otaliga som visar sina prestanda mm. Svårt att välja givetvis, därför undrar jag om det finns PBare som äger har erfarenhet om vilka som fungerar bra typ sugförmåga och batteritid, utseende är av mindre betydelse
Skönt att slippa vatten och avlopp. Usla uppfinningar.👍
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av Eagle Hazze »

Precis
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av Eagle Hazze »

Det finns ju batteridrivna stärkare.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Batteridriven dammsugare

Inlägg av GandhiMK2 »

Eagle Hazze skrev: tor 10 aug 2023, 02:03 Det finns ju batteridrivna stärkare.
Oslagbar ljudkvalitet. Ännu hellre de som man får veva in ström i! FRAMTIDEN!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar