Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Eller, tja, jordfelsbrytarrelaterade FRÅGOR utlovas…;-)

Lång story kort, jag har ett hus med ett elsystem fr yttre Nordanrå… vi har 110 v i gatan och får alltså slå ihop 2 faser för att få 220 och detta medför en helvetes massa tokerier. Addera till det att en 102-årig jävla trädgårdsmästare/fåraherde/jagvetintevad har ”hjälpt till” att bygga ut systemet när det behövs och katastrofen är inte bara nära utan helt självklar.

ANYHOW…
Efter huvudsäkringen sitter en 3-fas jordfelsbrytare. Pga att den slog ifrån i tid och otid över absolut ingenting så har vi kopplat förbi jorden.
Jag trodde då att den skulle agera ”sockerbit” men den har fortsatt att slå ifrån i tid och otid, till synes oprovocerat…
FRÅGA: agerar jordfelsbrytaren fortfarande jordfelsbrytare trots att den inte känner av ngn jord? Dvs slår den ifrån vid en diskrepens på , i det här fallet, 40 ma, mellan faserna?
ELLER agerar den plötsligt ”vanlig säkring”?

Jag är inte kunnig inom området (men jag aldrig haft fel i en eldiskussion (höhö, ni som förstår förstår;-)) men börjar bli galen och fruktat trött på att be mina grannar komma över och starta om elen, titt som tätt…

HJÄÄÄÄLP!!!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av RexHunter »

En jordfelsbrytare skyddar på två sätt. Dels mäter den strömmen i skyddsledaren, dels mäter den eventuell skillnad mellan ”utgående” ström per fas och den ström som kommer tillbaks i noll ledaren.
I ditt fall förmodar jag att du bara har tvåfas laster och inte använder noll ledaren?
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Fan vad jag önskar att jag förstod detta bättre…
Jag är tämligen säker på att det finns 4 in/ut och att alla förutom jorden har både in och ut… (känns inte som att det heter så på elspråk…;-))
Jag får FÖR mej att det EFTER jordfelsbrytaren, i själva säkringsskåpet, ”blir 220”….?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2005
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Body&Soul »

Jo, potentialskillnad. Du har nog en läcka mot jord nånstans. Jag har ett hus byggt -61 där större delen av huset är ojordat. Men det är tack och lov jordat i kök, tvättstuga och badrum samt i eftermonterade ledningar på uteplatsen. Jordfelsbrytare i huvudcentralen, den verkar dock inte jobba ok i alla faserna trots att den bryter all ström i huset när man slår av den.

En av mina hobbies är gamla radioapparater med rör. En del har jag noterat har diverse jordläckor pga föråldrade nätdelar som försvåras av enpoliga nätströmbrytare. Ett sådant fel hittades plötsligt vid service på en antenn på taket som gav mig en kyss... Det visade sig vara 60VAC i antenn och antennrör, och det var inte avslagna radion som var ansluten till antennen som var boven här, en annan apparat, inte heller den påslagen, hade funnit en avledning ut i frihet och dessutom utan att ge tillräcklig potentialskillnad för att utlösa jordfelsbrytaren.

En annan intressant felkälla fanns på altanen. Förra husägaren hade monterat tre infravärmare i taket där. De såg ut att vara av tidig modell, sådär 50 år gamla och anslutna via stickproppar till jordade uttag. De hade egenheten att behöva "fulstartas" första gången när de behövdes på hösten. De satt under tak men ackumulerade fukt under sommaren varvid jordfelsbrytaren löste ut vid påslag. Men - om jag fulkörde dem en stund ojordade först så de hann bli varma och fuktades av så fungerade de ok senare under hösten. De flyttade till tippen senare.

Jordfel och potentialskillnader kan kräva omfattande jobb för att komma åt. Det behövs en kreativ mätningskunnig elektriker och en snabbfotad husägare som får skubba runt och slå av och på varenda apparat som har en sladd. Helst ska dessa också stå på ett tag då vissa nätdelar har jobbigt intermittenta ålderssymptom t.ex. pga läckande kondingar mm. Du kan ju börja med att fundera över den där vintage-bas-förstärkaren om felet uppstår när den har sladden i väggen.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Fan vad jag önskar att jag förstod detta bättre…
Tvåfaslaster… låter som att jag känner igen det. Det skapad en ”fiktiv” nolla, om jag förstått rätt.

Som sagt så har vi kopplat bort jorden ut jordfelsbrytaren men den slår ÄNDÅ ifrån. Är det rimligt?
De enda sakerna som just nu är på i huset är 3 av 13 säkringar/kretsar. En med internet/kameror och ett sprillans kylskåp, en annan med en vattenpump (som ibland kan överlasta och få sin egen säkring att gå men inte jordfelsbrytaren) och ström till porten.

Det är sannolikt inte pumpen som är anledningen. Ingen har varit på porten när den löst ut och sannolikheten att kylskåpets termostat ska få allt att smälla känns väl…. Föga sannolikt?

Frågan är vad som kan hända om jag bara tar bort jordfelsbrytaren OM det finns ngt underliggande fel, borde inte huvudsäkringen ta det om inte separata säkringar tar det?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev: ons 15 nov 2023, 10:05 Jo, potentialskillnad.
Ok, jag är katastrofalt outbildad, är det att en fas levererar 220 och en annan 200? Eller olika ampere?
Helt krasst, kommer jordfelsbrytaren att slå ifrån vid potentialskillnader även om den inte har jorden inkopplad?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av TDHP »

Jag skulle ringa en elektriker.
Dels är det fan farligt att hålla på om man inte vet vad man gör, dels kommer du inte att få ut en spänn på försäkringen om huset brinner ner och dom hittar felaktigheter. Om nån överlever dvs.
Gör om gör rätt!

/Två år på ellinjen men aldrig jobbat som elektriker.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2005
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Body&Soul »

Växelström är en värld som blir mer komplicerad ju mer man förstår.... eftersom jag endast begriper lite så är risken överhängande att mina försök att förklara är livsfarliga.

Men börja här med lite grundläggande kunskap om el i hemmet: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... n-i-hemmet

Edit: Såg att TDHP gjorde ett inlägg under tiden jag skrev detta. Hans råd är absolut korrekt! Gör som han föreslår.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok….
Jag ska inte in och gräva själv, det är inte vad det handlar om.
Jag hade en specifik fråga: vad kan få en jordfelsbrytare att gå när man kopplat bort jorden ur den, agerar den då som en ”vanlig” säkring?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

RexHunter skrev: ons 15 nov 2023, 09:03 En jordfelsbrytare skyddar på två sätt. Dels mäter den strömmen i skyddsledaren, dels mäter den eventuell skillnad mellan ”utgående” ström per fas och den ström som kommer tillbaks i noll ledaren.
I ditt fall förmodar jag att du bara har tvåfas laster och inte använder noll ledaren?
Ny fråga: om strömmen ”fr gatan” diffar i styrka mellan faserna, skulle min jordfelsbrytare kunna gå av DEN anledningen?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av TDHP »

Jag kan inte svara på exakt varför din jordfelsbrytare löser, men dom är känsliga.
Går ofta sönder också och löser för ingenting.
Jag har varit med om att kondens i en glödlampa nånstans i huset har löst brytaren.
Dom finns ju dock av en anledning, så att koppla bort den och koppla bort jorden är skitdåliga idéer.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev: ons 15 nov 2023, 13:16 Jag kan inte svara på exakt varför din jordfelsbrytare löser, men dom är känsliga.
Går ofta sönder också och löser för ingenting.
Jag har varit med om att kondens i en glödlampa nånstans i huset har löst brytaren.
Dom finns ju dock av en anledning, så att koppla bort den och koppla bort jorden är skitdåliga idéer.
Jorden finns kvar i ”systemet” bara inte GENOM jordfelsbrytaren.
Den är ny, beter sej som den förra.
Jag har portabla jordfelsbrytare på alla saker som har vatten eller är det minsta ”risky”.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av TDHP »

GandhiMK2 skrev: ons 15 nov 2023, 13:28
TDHP skrev: ons 15 nov 2023, 13:16 Jag kan inte svara på exakt varför din jordfelsbrytare löser, men dom är känsliga.
Går ofta sönder också och löser för ingenting.
Jag har varit med om att kondens i en glödlampa nånstans i huset har löst brytaren.
Dom finns ju dock av en anledning, så att koppla bort den och koppla bort jorden är skitdåliga idéer.
Jorden finns kvar i ”systemet” bara inte GENOM jordfelsbrytaren.
Den är ny, beter sej som den förra.
Jag har portabla jordfelsbrytare på alla saker som har vatten eller är det minsta ”risky”.
Ah, ok! :tummenupp:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av mrbaloo »

Pinna denna tråd, det är nog första gången Gandimkii avslöjar sin okunskap.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev: ons 15 nov 2023, 20:18 Pinna denna tråd, det är nog första gången Gandimkii avslöjar sin okunskap. Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Ånä, han skrev ju att han aldrig haft fel i en diskussion...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev: ons 15 nov 2023, 20:24
mrbaloo skrev: ons 15 nov 2023, 20:18 Pinna denna tråd, det är nog första gången Gandimkii avslöjar sin okunskap. Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Ånä, han skrev ju att han aldrig haft fel i en diskussion...;)
Jag tycker det fanns något i tråden som lät att "jag kan inget om det här", men det är ju också rätt på sitt sätt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

mrbaloo skrev: ons 15 nov 2023, 20:18 Pinna denna tråd, det är nog första gången Gandimkii avslöjar sin okunskap. Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Haha, vaffaaan! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

mrbaloo skrev: ons 15 nov 2023, 20:36
fieldflower skrev: ons 15 nov 2023, 20:24
mrbaloo skrev: ons 15 nov 2023, 20:18 Pinna denna tråd, det är nog första gången Gandimkii avslöjar sin okunskap. Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Ånä, han skrev ju att han aldrig haft fel i en diskussion...;)
Jag tycker det fanns något i tråden som lät att "jag kan inget om det här", men det är ju också rätt på sitt sätt.
Helt korrekt, jag kan alldeles för jävla lite om det här. Det sjuka är att folk som KAN saker, dvs professionella elektriker, blir snurriga i skallen mver set up’en.
En stod i säkringsskåpet i över en timme och svor på spanska medans han mätte och avslutade med ”you don’t need an electrician, you need an exporcist!!” ;-)
Så… låt oss säga att det är …. Struligt….
Folk hr ignorerat färgkodning, häktat på linor lite här och där, kapat jord till utomhuslampor…. You name it.
Heja hus på spanska landsbygden.

Hur som, nu var inte frågan huruvida jordfelsbrytare är bra, räddar liv eller är att jämställa med en hybrid mellan en lila-lackad warwick och en Rickenbackerkopia, det jag undrar är eg om jag kan koppla bort den utan att huset brinner ned…
Och eventuellt: hur fan kan den lösa ut när de enda sakerna som är inkopplade i hela huset ä är en internetrouter, en securitaslarmcentral och ett sprillans nytt kylskåp. (Till saken hör att det var precis lika problematiskt INNAN det nya kylskåpet)


Heja och även hurra. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Danne »

Är elektriker, men jobbar med maskin-el sedan många år tillbaka och är eventuellt inte uppdaterad på möjliga tekniska ändringar gällande jordfelsbrytare. Vet inte heller hur spansk el levereras till centralen, men jordfelsbrytaren bör ha samma princip. Oavsett om du har svenskt traditionellt 3 faser + kombinerad jord/noll sk pen-ledare = 4-ledarsystem, 5-ledarsystem eller bara en 230v fas + nolla + jord bör principen vara samma även för spansk 2 faser eller 3 faser + jord. Denna princip är följande: De ledare som bär laster, dvs faser och nolla går genom jordfelsbrytaren som tycker som vi människor, summan av alla laster skall vara konstant . Det innebär att om du tänder en lampa som drar 0,5 A ström skall den strömmen som flödar genom fasen komma tillbaka genom nollan på 230V last. Drar det mer ström i fasen dvs det tjuvläcker till jorden märker jordfelsbrytaren detta och då löser den ut. Enligt min erfarenhet är inte jorden ansluten alls till jordfelsbrytaren, den skall vara bredvid just för att den skall upptäcka läckor enligt ovan beskrivning så undrar om du är säker på att det är jorden du kopplat förbi?

Vidare förstår jag dina anlitade elektrikers längtan efter Max von Sydow då det är hemskt när den "kunnige svågern" har varit i ett hus och hjälpt till med diverse friskt-kopplat-hälften-brunnet, tåtar byter färg i övertapetserade kopplingsdosor etc. När jag gjorde min praktik för 30+ år sedan hade elfirman en drive på just jordfelsbrytare. Oj vad vi fick leta fel ibland och värstingen var inte helt otippat en sommarstuga. Knappt en enda installation som var regelmässigt utförd och det visade sig vara den "kunnige" svärsonen som hjälpt till där. Bara att informera ägaren (som alltid är elanläggningsansvarig) att han måste göra om allting medelst behörig installatör.
Senast redigerad av Danne den tor 16 nov 2023, 08:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok, frågade tillbaka till min vän som hjälpt mej att trixa med detta och han sa att vi kopplat bort nollan också… OM jag förstod det rätt (vilket vi kan utgå ifrån men samtidigt inte ta ut några större fastighetslån på;-)) så är det bara 3 faser som går genom jordfelsbrytaren i nuläget (110 v, TROR JAG, för det är vad som kommer in fr gatan. Kan man ha skapat 220 av det mellan huvudsäkring och jordfelsbrytare? Innan huvudsäkring? Min polare snackar om att man pga att man får skapa 220 av 110v i mitt fall skapar en ”fiktiv” nolla som därför är känslig för vad för sorts små spänningsfall som kan förekomma på faserna, typ stt en varmvattenberedare går igång….. VAD_VET_JAG_?? 😱 …kristallklara frågeställningar…)

Ska den fortf reagera som en jordfelsbrytare då?
Hur som… i natt flippade jordfelsbrytaren ned igen. Denna gång var den totala lasten 2 routers. På samma propp går också x antal lampor som alla var släckta….

Med vänlig hälsning och en god portion desperation…
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Danne »

Om du bara har 3 faser in (+jord hoppas jag) levererat från elbolaget och du har 220V mellan faserna skulle en perfekt symmetrisk nollpunkt ge ca 130V i potentialskillnad mot endera av faserna. Mao om du driver dina apparater med 220V är de kopplade mellan 2 faser. Alltså använder du ingen nolla till dem oavsett om din jordledare, som jag hoppas du har in, är kombinerad med en nollpunkt i elbolagets transformator eller inte.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Alltså… är det inte just det att jag har 110 mellan faserna men får lägga ihop 2 st för att få 220 och där uppstår hela(?!) problemet?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Danne »

Jag bestämde mig för att kolla lite på hur Spanien har det och vad jag kunnat hitta skall det vara samma som vi, dvs de har 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla. Däremot ovanligt med trefas in till hus och lägenheter. Därför misstänker jag att du bara har fas, nolla och jord in till ditt hus eftersom du har 230V mellan "faserna" som då inte är faser utan fas och nolla. Man kopplar en jordfelsbrytare mellan huvudbrytaren och centralen. Det innebär då att du bör ha en tvåpolig jordfelsbrytare där fas och nolla går igenom jordfelsbrytaren medan jorden går förbi till centralen. Man kan också ha satt en jordfelsbrytare för 3 faser + nolla och använder bara noll-anslutningen och en fas. Kan också vara så att du har 2 faser + nolla/jord in (har jag haft i en lägenhet en gång) och då är en anslutning på JFB oanvänd. Jag skulle vilja se en bild på ELändet.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Danne skrev: tor 16 nov 2023, 08:44 Jag bestämde mig för att kolla lite på hur Spanien har det och vad jag kunnat hitta skall det vara samma som vi, dvs de har 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla. Däremot ovanligt med trefas in till hus och lägenheter. Därför misstänker jag att du bara har fas, nolla och jord in till ditt hus eftersom du har 230V mellan "faserna" som då inte är faser utan fas och nolla. Man kopplar en jordfelsbrytare mellan huvudbrytaren och centralen. Det innebär då att du bör ha en tvåpolig jordfelsbrytare där fas och nolla går igenom jordfelsbrytaren medan jorden går förbi till centralen. Man kan också ha satt en jordfelsbrytare för 3 faser + nolla och använder bara noll-anslutningen och en fas. Kan också vara så att du har 2 faser + nolla/jord in (har jag haft i en lägenhet en gång) och då är en anslutning på JFB oanvänd. Jag skulle vilja se en bild på ELändet.
Mitt hus ligger i obygden och nä… det är inte 220…:-/ Hela området är 110 v. 😫
Det är helt dumt i huvudet, som så mycket annat som har med regler och lagar att göra i Andalusien. Mitt hus är, precis som alla andra hus utanför stadsplanerat område, ett svartbygge men är i ngn mån ”godkänt” för att det funnits där längre än i 6 år. Det krävs eg en licens men det är det ingen som har…
Så iom att jag bor ”svart” så känns det som att Spanska myndigheter inte har ngt krav på sej att fixa till skiten så, for now and forever (?) så har vi 110 v fr gatan.
Tills dom plötsligt får en knäpp och bestämmer sej för att ändra…

Det optimala (?) vore rimligen att skaffa en trafo så att man får in 3-fas 220 i huset, dra om all el enl konstens alla regler så att man är safe den dagen de plötsligt ska göra 220 av allt.
Kan mycket väl vara där vi landar men jag vill försäkra mej om att dom inte behöver bila upp golv och väggar i alltför hög grad innan jag lägger en order…..
gaaah!…
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Danne »

(Hann skriva detta innan ditt senaste svar). Vidare som svar på senaste frågan: Om det nu är någon pervers avvikelse där du bor som innebär att du har 230V mellan faserna och du inte nyttjar eventuell nolla alls så skall det inte göra att JFB löser ut. Eftersom den löser ut trots användning av modern (troligtvis felfri) utrustning tyder det på att fåraherden har lyckats med en kanske otät installation där fukt trängt in och skapat rost eller annat smygledande överslag till jord. Kan också vara någon gammal skadad kabel som busar med dig. Dvs det troligaste är att det är din installation som är dålig någonstans såvida du inte fått ett kylskåp med fabrikationsfel, tex intemittent överslag i exempelvis kompressorn.
Skriv svar