Vad gör dom för "fel"...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Vad gör dom för "fel"...

Inlägg av Phear »

...när inspelningen låter ungefär så här:
[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=yygMpRJslwg#[/youtube]




Är det basen rakt in i ett dåligt ljudkort eller? Det låter spinkigt och tanigt, och det är ju många bas-demos på youtube som låter på samma vis. I videon ovan är det Emg Px som är i fokus. Det finns en till video med samma gubbe som demar Emg P. Det låter i princip likadant i mina öron. Något mindre diskant på p jämfört med px...
Har lite svårt att bli köpsugen av såna demos, men det kanske inte är nåt negativt för min del! :).
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Vad gör dom för "fel"...

Inlägg av Fredde79 »

Men vi får åtminstone veta hur det låter när man spelar ackord ovanför tolfte bandet, och det är ju det som verkligen räknas när man ska köpa ny basmick...
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Vad gör dom för "fel"...

Inlägg av TDHP »

Grejen är väl att man vill visa just hur mickarna låter jämfört med andra och då blandar man inte in stärkare eller annat som ändrar det faktiska ljudet från sträng in i mick. Helt utan preampar, stärkare, eq eller annat som förbättrar ljudet så låter det inte så kul, oavsett mickar...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Vad gör dom för "fel"...

Inlägg av Phear »

Fredde79 skrev:Men vi får åtminstone veta hur det låter när man spelar ackord ovanför tolfte bandet, och det är ju det som verkligen räknas när man ska köpa ny basmick...
Precis, och att man kanske bör lära folk att det finns nåt som heter "gitarr" om man nu ska hålla på med såna fasoner :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Vad gör dom för "fel"...

Inlägg av Phear »

TDHP skrev:Grejen är väl att man vill visa just hur mickarna låter jämfört med andra och då blandar man inte in stärkare eller annat som ändrar det faktiska ljudet från sträng in i mick. Helt utan preampar, stärkare, eq eller annat som förbättrar ljudet så låter det inte så kul, oavsett mickar...
Jo det hajjar jag. Min kunskapsnivå vad gäller inspelning kan väl mest likas vid "lallande fåne", men det två ljudkort jag ägt och pluggat in basen i har inte alls låtit sådär spinkigt. Inget av dom är nåt speciellt (soundblasters dyraste 1998 & min pod x3 utan emuleringar och effekter).


Är det mina grejer som färgar ljudet så det låter varmare än i videoexemplet? Och är basförstärkare också färgade i frekvensgången (boostade basfrekvenser,mm) i så fall?

Nån som har sett mätningar på hur frekvensgången ser ut direkt från en bas?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar