Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av Roborock »

Hjälp

Jaghar en MacBook Pro från 2015 med usb 2 och Thunderbolt 2 ( minidisplay)
Jag kan inte köra ljudkort vi USB2 det bara hackar, verkar va omöjligt att få tag på Thunderbolt 2 till usb
Jag kör med HX stomp som ljudkort...tips ?

nån som har en kabel över som löser problemet ?

Jag har aldrig tidigare spelat in själv hemma , så jag är hopplöst dålig på tekniken :)
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av Roborock »

Roborock skrev: lör 21 nov 2020, 12:30 Hjälp

Jaghar en MacBook Pro från 2015 med usb 2 och Thunderbolt 2 ( minidisplay)
Jag kan inte köra ljudkort vi USB2 det bara hackar, verkar va omöjligt att få tag på Thunderbolt 2 till usb
Jag kör med HX stomp som ljudkort...tips ?

Ska också tilläggas att om ag kör på fruns Air med adapter från USB c till USB så funkar det klockrent
Samt PC inga problem

nån som har en kabel över som löser problemet ?

Jag har aldrig tidigare spelat in själv hemma , så jag är hopplöst dålig på tekniken :)
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av Håcke »

Prova ställa upp Buffersize i ljudprogrammet. Det brukar hjälpa.

Om det inte funkar så måste du helt enkelt sälja HX stompen till mig och köpa ett riktigt ljudkort. ;)
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av Roborock »

Håcke skrev: sön 22 nov 2020, 09:31 Prova ställa upp Buffersize i ljudprogrammet. Det brukar hjälpa.

Om det inte funkar så måste du helt enkelt sälja HX stompen till mig och köpa ett riktigt ljudkort. ;)
he he nä stompen får stanna :)

Har provat buffert size , hjälper inte :(
karrlander
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 15 sep 2020, 17:42

Re: Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av karrlander »

Inte ens Macar är immuna mot tidens tand. Nog för att en 2015 borde räcka hårdvarumässigt men det kan säkert blivit något mjukvaruknas under resans gång. Jag skulle rekommendera att göra en ren ominstallation av MacOS och din inspelningsprogramvara till att börja med för att utesluta allt sådant.
Såvida inte någon annan känner igen exakt det du beskriver och har en patentlösning vill säga.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av Roborock »

karrlander skrev: sön 22 nov 2020, 17:46 Inte ens Macar är immuna mot tidens tand. Nog för att en 2015 borde räcka hårdvarumässigt men det kan säkert blivit något mjukvaruknas under resans gång. Jag skulle rekommendera att göra en ren ominstallation av MacOS och din inspelningsprogramvara till att börja med för att utesluta allt sådant.
Såvida inte någon annan känner igen exakt det du beskriver och har en patentlösning vill säga.
hmm ja det är ju en idé förstås, ska se om jag får nån mer som har en idé innan om instalation
Den kan man göra utan nån skiva och sånt va, den finns i datorn?

och man kan göra det mot den senaste programvaran?
eller måste man gå tillbaks till original MAC OSX.?

Tack för svar :)
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av Roborock »

Roborock skrev: sön 22 nov 2020, 18:20
karrlander skrev: sön 22 nov 2020, 17:46 Inte ens Macar är immuna mot tidens tand. Nog för att en 2015 borde räcka hårdvarumässigt men det kan säkert blivit något mjukvaruknas under resans gång. Jag skulle rekommendera att göra en ren ominstallation av MacOS och din inspelningsprogramvara till att börja med för att utesluta allt sådant.
Såvida inte någon annan känner igen exakt det du beskriver och har en patentlösning vill säga.
hmm ja det är ju en idé förstås, ska se om jag får nån mer som har en idé innan om instalation
Den kan man göra utan nån skiva och sånt va, den finns i datorn?

och man kan göra det mot den senaste programvaran?
eller måste man gå tillbaks till original MAC OSX.?

Tack för svar :)
Jag uppdaterad till Big Sur i går, de räknas inte som ominstallation va
problemet fanns föra uppdateringen också förstås , annars hade jag vetat vad felet va :)

Och o. jag går tillbaks till ursprungs versionen, kan jag komma till Big Sur igen då?
karrlander
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 15 sep 2020, 17:42

Re: Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av karrlander »

Roborock skrev: sön 22 nov 2020, 18:25
Roborock skrev: sön 22 nov 2020, 18:20
karrlander skrev: sön 22 nov 2020, 17:46 Inte ens Macar är immuna mot tidens tand. Nog för att en 2015 borde räcka hårdvarumässigt men det kan säkert blivit något mjukvaruknas under resans gång. Jag skulle rekommendera att göra en ren ominstallation av MacOS och din inspelningsprogramvara till att börja med för att utesluta allt sådant.
Såvida inte någon annan känner igen exakt det du beskriver och har en patentlösning vill säga.
hmm ja det är ju en idé förstås, ska se om jag får nån mer som har en idé innan om instalation
Den kan man göra utan nån skiva och sånt va, den finns i datorn?

och man kan göra det mot den senaste programvaran?
eller måste man gå tillbaks till original MAC OSX.?

Tack för svar :)
Jag uppdaterad till Big Sur i går, de räknas inte som ominstallation va
problemet fanns föra uppdateringen också förstås , annars hade jag vetat vad felet va :)

Och o. jag går tillbaks till ursprungs versionen, kan jag komma till Big Sur igen då?
Jag vet bara att det finns ett par olika varianter att ominstallera med macOS som ligger på någon systempartition. Exakt hur och vilka nivåer av ominstallation man kan göra på det viset vet jag inte. Men jag vet att konstigheter kan uppstå efter en längre periods användning med installation och avinstallation av olika programvaror. Mac tycks generellt klara sig lite bättre än pc men jag skulle i din situation i alla fall vilja säkerställa att det inte är orsaken till dina problem. Då det uppenbarligen fungerar på annan dator med annat operativsystem så borde pedal och kablage vara ok.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Spela in med MacBook Pro 2015 problem

Inlägg av Roborock »

Jag vet bara att det finns ett par olika varianter att ominstallera med macOS som ligger på någon systempartition. Exakt hur och vilka nivåer av ominstallation man kan göra på det viset vet jag inte. Men jag vet att konstigheter kan uppstå efter en längre periods användning med installation och avinstallation av olika programvaror. Mac tycks generellt klara sig lite bättre än pc men jag skulle i din situation i alla fall vilja säkerställa att det inte är orsaken till dina problem. Då det uppenbarligen fungerar på annan dator med annat operativsystem så borde pedal och kablage vara ok.
[/quote]

Sant, klart jag ska prova detta
Tack för hjälpen :)
Skriv svar