Mickar för uppmickning...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Re: Mickar för uppmickning...

Inlägg av Ahab »

TDHP skrev: ons 01 feb 2023, 14:28 Jag har ju en sån här som jag aldrig har testat på bas.
Electro-Voice 667A!

Det kanske man skulle göra!

Bild
Ingen minns en fegis!
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Mickar för uppmickning...

Inlägg av Håcke »

Det kom en ganska intressant artikel om det här med mickar och inspelning av elbas:

https://www.studio.se/artikel/guide/ins ... lbas-r722/
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Mickar för uppmickning...

Inlägg av Markooo »

GandhiMK2 skrev: tis 24 jan 2023, 18:09 NU ska jag berätta HUR_DET_ÄR! ;-D

Fråga till Parkas: Vad går miken in i? Hur mycket pengar tämker du lägga? EN DYR mik rakt in i ett billigt ljudkort är bortslängda pengar.
Det mest optimala är givetvis en skitbra mik in i en skitbra preamp in i ett skitbra interface men en dyr mik är det sista jag skulle lägga deg på om jag inte redan har bra interface OCH en bra mikförstärkare.
En bra mikförstärkare (Neve, API etc etc) kan få en 1500 kr's u87.kopia att låta a million dollars. EN kass mikförstrkare får en MILLION DOLLAR mik att låta 12 kronor...
SÅ, lägg pengarna där dom gör mest skillnad: på en bra pre. Sen en billigare stormembranare. =)
Efter att ha direkt jämfört flertalet feta preamps med stora prislappar (API, Chandler, Neve för att nämna några) så kom jag till en insikt. Samma mick användes (Shure SM81) till akustisk gitarr. Skillnaden var… extremt liten.

En mick kommer man längre på. Det är inte preampen som kommer make it or break it.

Sen är också frågan, vad är en bra pre?

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mickar för uppmickning...

Inlägg av GandhiMK2 »

Markooo skrev: tor 18 maj 2023, 21:10
GandhiMK2 skrev: tis 24 jan 2023, 18:09 NU ska jag berätta HUR_DET_ÄR! ;-D

Fråga till Parkas: Vad går miken in i? Hur mycket pengar tämker du lägga? EN DYR mik rakt in i ett billigt ljudkort är bortslängda pengar.
Det mest optimala är givetvis en skitbra mik in i en skitbra preamp in i ett skitbra interface men en dyr mik är det sista jag skulle lägga deg på om jag inte redan har bra interface OCH en bra mikförstärkare.
En bra mikförstärkare (Neve, API etc etc) kan få en 1500 kr's u87.kopia att låta a million dollars. EN kass mikförstrkare får en MILLION DOLLAR mik att låta 12 kronor...
SÅ, lägg pengarna där dom gör mest skillnad: på en bra pre. Sen en billigare stormembranare. =)
Efter att ha direkt jämfört flertalet feta preamps med stora prislappar (API, Chandler, Neve för att nämna några) så kom jag till en insikt. Samma mick användes (Shure SM81) till akustisk gitarr. Skillnaden var… extremt liten.

En mick kommer man längre på. Det är inte preampen som kommer make it or break it.

Sen är också frågan, vad är en bra pre?
För att spela in ngt så meningslöst som bas så skulle jag vilja påstå att en riktigt bra Neve-pre kommer att ge dej mest av det du behöver.
Dock....Sm-81 till bas.... är kanske en av de sista mikarna jag skulle komma på att testa. Membran lika stort som ett häftstift.
Plötsligt känns ju en sm57’a extremt välanpassat i jämförelse...
Billig stormembransmik+bra pre+ bra interface= bra sound.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar