Tony Levin och Bakithi Kumalo 80-tals hits: "klick" i kompressorerna?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1284
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Tony Levin och Bakithi Kumalo 80-tals hits: "klick" i kompressorerna?

Inlägg av Hånken »

Hej alla högt värderade forummedlemmar.

Jag har försökt googla på utrikiska forum, allehanda studioforum, pedalforum, och söker efter ett speciellt 80-tals ljud på basar som finns inspelade på 2 olika hits (lika stora) i mitten-slutet av 80-talet. Men har sökt förgäves:

1. Bakithi Kumalos ljud i hitlåten "Call Me Al" med Paul Simon.
2. Tony Levins ljud i hitlåten "Sledgehammer" av Peter Gabriel.

Nu kan man tycka att dessa är två helt motsatta personer, men jag råkar ha ett öra där jag lyssnar "fort". På bägge dessa låtar så verkar basljudet (n) förses med en extra klick attack i början av tonen, som låter som en Noise Gate som triggar igång väldigt snabbt eller en studiokompressor med väldigt snabb attack. Denna tråd kommer att bli esoterisk som ***.

När man ser Tony Levins och Kumalos YT videos, om just dessa ikonsika hitlåtar, och basljud så förklarar de bara i svepande och stora ordalag vilka effekter DE använde men aldrig hur inställningarna var. Kompressor hit eller dit, oktaver hit och dit, bandlös bas. Kom inte och säg att allt beror på Tony Levins spel med plektrum, för Kumalo har samma ljud fast han bara tummar sig igenom hela låten (Call Me Al).

Vi kan börja med Kumalo och låten Call Me Al :
Under verserna verkar de mixa in detta speciella klickljudet i början av vare ton, nästan som om han spelar med trumpinnar, eller funk fingers. När refrängen kommer så mixar de bort detta, och det låter mer som vanligt "thumb and slap" dock med kompressor. När andra versen kommer in, kommer "klickljudet" tillbaks. Och mixas mer i bakgrunden. Klickjudet finns INTE i det världsberömda breaket som kommer i slutet av låten.

Levin och låten Sledgehammer:
Genom hela låten, och ganska högt uppmixad, hörs SAMMA eller LIKNANDE klickljud i början av attacken i varje ton. Även om han har en Octaver på. Det kan INTE bero på att han spelar med plektrum, och inte bero på att han spelar på Music Man bas, för att inget av detta gäller för Kumalo alls, ovanstående. Det är samma klickljud. Det enda som är gemensamt för de två att det är fretless/bandlös basar de spelar på bägge. Kumalo på en trähals, och Levin på en MM Cutlass med grafithals och rundspunna strängar.

Alltså: Är det någon som någonsin har reflekterat över detta?

Naturligtvis kan det vara drösvis med olika studiokompressorer, som lagts ovanpå varandra. Och jag undrar ju - istället för att snöa in på märken och modell - inställningarna. Jag har försökt med mjukvara DISTRESSOR kompressorn och en massa annat men aldrig lyckats. Gearslutz intervjun med Kevin Killen* avslöjar inget om detta även om just det albumet gavs stort utrymme. Är det en trade secret?

Det finns en hel del andra album och låtar från 80-talet som hade det speciella ljudet, men inte uppmixat lika starkt i mixen.

Är det någon som vet tricket?


* som var teknisk ingenjör och mixade en hel del av albumet med Daniel Lanois (So, med Peter Gabriel).
Senast redigerad av Hånken den mån 01 jul 2024, 13:26, redigerad totalt 5 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1284
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Bakithi Kumalo och Tony Levins 80-tals hits, "klick" i kompressorerna?

Inlägg av Hånken »

Skall tilläggas att jag har en känsla av att ingen av de båda vet eller känner till vad som lades till/på i efterhand i studion, när de väl mixade och mastrade allt. Tony Levin har sagt att han blev förbluffad när "Sledgehammer" kom ut att de vågade mixa basen så högt och starkt i mixen, han var rädd att han skulle höra sin misstag, och om han spelade fel. Alls icke så. Så han drog en lättnadens suck... :-)

Skall tilläggas att när bägge spelar sina respektive hits live idag eller efterföljande livespelningar då, spelar de UTAN det klickljudet.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5526
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Tony Levin och Bakithi Kumalo 80-tals hits: "klick" i kompressorerna?

Inlägg av Danne »

Kan de ha lagt en tic tac-bas extra i mixen?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1284
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tony Levin och Bakithi Kumalo 80-tals hits: "klick" i kompressorerna?

Inlägg av Hånken »

Ha ha, nja tic tac bas fanns väl inte på 80-talet... ? :-)

Det lustiga är att här finns en länk, som talar om HUR MAN FÅR BORT KLICK LJUDET ifrån kompressorn, men inte ett endast dugg om vad som orsakar det, och hur en kompressor skall vara inställd för att det skall komma fram... alltså det är tvärtom jag vill göra, behålla klickljudet...

https://www.reddit.com/r/edmproduction/ ... ressor_or/
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5526
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Tony Levin och Bakithi Kumalo 80-tals hits: "klick" i kompressorerna?

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: tor 27 jun 2024, 08:56 Ha ha, nja tic tac bas fanns väl inte på 80-talet... ? :-)
Jo, det borde det funnits. Det användes flitigt redan på 60-talet mha exempelvis Fender Bass VI och Danelectrod baritone-sexa. Skulle bli förvånad om det var en helt bortglömd och oanvänd konstart på 80-talet.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1284
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tony Levin och Bakithi Kumalo 80-tals hits: "klick" i kompressorerna?

Inlägg av Hånken »

Ja Paul Simon spelade själv en Fender Bass VI på Graceland plattan 1986, t o m på den låten...men det är helt klart inte den som hörs i detta fall.

Men inte herr Levin. Ingen "sexa" så långt örat når.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1284
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tony Levin och Bakithi Kumalo 80-tals hits: "klick" i kompressorerna?

Inlägg av Hånken »

Inte många kreatvia studiotekniker här inte. För esoteriskt tydligen. Stäng tråden. Frågade nog i fel forum.
Skriv svar