Svagt ljud i monitor

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Svagt ljud i monitor

Inlägg av Svensson »

Vi har två monitorer kopplade direkt från slutsteget och en tredje vidarekopplad från en av de två första. Den tredje låter det svagare i (En annan typ, annat märke). Kan man förstärka upp ljudet på den tredje monitorn? Ex. vis. gå vi en preamp?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Är det passiva monitorer?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

ferm skrev:Är det passiva monitorer?
Jepp de är passiva. Det jag funderar är vad som händer när man sätter en preamp efter slutsteget, alltså mellan monitor ett och monitor två.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Svensson skrev:
ferm skrev:Är det passiva monitorer?
Jepp de är passiva. Det jag funderar är vad som händer när man sätter en preamp efter slutsteget, alltså mellan monitor ett och monitor två.
Det går inte, du måste ha ett effektsteg till att driva högtalarna med. En preamp överlever nog inte, och ingen effekt lämnar den heller.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Fattar jag rätt om det är ett stereosteg och ni driver en monitor på ena kanalen och två på den andra? Vad är det för impedans och effekt på respektive monitor?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:Fattar jag rätt om det är ett stereosteg och ni driver en monitor på ena kanalen och två på den andra? Vad är det för impedans och effekt på respektive monitor?
Japp, du har fattat rätt, monitor 1 och 2 är likadana men nummer tre är ev annat märke. Jag har tyvärr ingen aning om ohmtal men antagligen så är väl nr 3 mer tungdriven...

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

ferm skrev:
Svensson skrev:
ferm skrev:Är det passiva monitorer?
Jepp de är passiva. Det jag funderar är vad som händer när man sätter en preamp efter slutsteget, alltså mellan monitor ett och monitor två.
Det går inte, du måste ha ett effektsteg till att driva högtalarna med. En preamp överlever nog inte, och ingen effekt lämnar den heller.
Det var det jag misstänkte...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:
TDHP skrev:Fattar jag rätt om det är ett stereosteg och ni driver en monitor på ena kanalen och två på den andra? Vad är det för impedans och effekt på respektive monitor?
Japp, du har fattat rätt, monitor 1 och 2 är likadana men nummer tre är ev annat märke. Jag har tyvärr ingen aning om ohmtal men antagligen så är väl nr 3 mer tungdriven...

Bild
Ja, dels driver ju den ena kanalen dubbelt så mycket yta som den andra, dessutom har väl troligen den som låter mindre högre impedans så den mer lättdrivna får det mesta av kraften. Kolla ohmtalen, det skulle kunna räcka att byta plats på dem med lite tur! (Och kanske seriekoppla två av dem.) Men gör det snart, det känns som att steget kanske inte mår så bra av det där!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:
Svensson skrev:
TDHP skrev:Fattar jag rätt om det är ett stereosteg och ni driver en monitor på ena kanalen och två på den andra? Vad är det för impedans och effekt på respektive monitor?
Japp, du har fattat rätt, monitor 1 och 2 är likadana men nummer tre är ev annat märke. Jag har tyvärr ingen aning om ohmtal men antagligen så är väl nr 3 mer tungdriven...

Bild
Ja, dels driver ju den ena kanalen dubbelt så mycket yta som den andra, dessutom har väl troligen den som låter mindre högre impedans så den mer lättdrivna får det mesta av kraften. Kolla ohmtalen, det skulle kunna räcka att byta plats på dem med lite tur! (Och kanske seriekoppla två av dem.) Men gör det snart, det känns som att steget kanske inte mår så bra av det där!
Nr 1 och Nr 2 är bättre/snyggare så de står längst fram och nr 3 är ett större gammalt as som får duga åt trummisen :). Man ska kanske helt enkelt inte driva 3 högtalare från ett slutsteg, det smartase är kanske att hänga på två på varje kanal så att man får samma motstånd på bägge kanaler? Eller lägga nr 1 och nr 2 på en kanal och nr 3 på en egen beroende på vad det är för ohmtal på dem...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Exakt så menade jag!
Har själv kört sönder ett steg på det sättet när jag nödkopplade lite på ett gig...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar