Ok, mick...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Ok, mick...

Inlägg av Silverfisk »

Vad för mick passar sig till att micka basstärkare (högtalare)? Liknande tråd finns säkert, men ja...

Och är det värt att lajna ren bassignal + mick upp? Och är det värt att micka med fler än en mick?
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Shure SM57, lysande att micka upp baslåda med.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17242
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sennheiser MD421!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Körde en hel sommar-turné med enbart SM57:or, endast med undantag för de blåsare som hade egna myggor.

Maken till all-round får man leta efter. :)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Tack för svaren, men jag kanske måste precisera mig. Jag syftar på uppmickning vid inspelning.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Shure Beta 52A är bra. Och SM7B utan puffskydd är mångas favoritmikrofon till basförstärkare. Den är egentligen gjord för att pratas i. En klassiker på radiostationerna. Annars är SM57 och Sennheiser MD421 också bra. Eller Royer R-121 men den är nog lite overkill men den ger fin karaktär. Över lag föredrar jag dynamiska mickar till bas. Men det händer väldigt sällan att jag mickar förstärkare vid inspelning nu för tiden. Tycker att det finns några pluggar som låter förbannat bra så jag brukar oftast nöja mig med det. En bra linebox bara......

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Electrovoice RE20

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Hellboy skrev:Shure Beta 52A är bra. Och SM7B utan puffskydd är mångas favoritmikrofon till basförstärkare. Den är egentligen gjord för att pratas i. En klassiker på radiostationerna. Annars är SM57 och Sennheiser MD421 också bra. Eller Royer R-121 men den är nog lite overkill men den ger fin karaktär. Över lag föredrar jag dynamiska mickar till bas. Men det händer väldigt sällan att jag mickar förstärkare vid inspelning nu för tiden. Tycker att det finns några pluggar som låter förbannat bra så jag brukar oftast nöja mig med det. En bra linebox bara......
Beta 52 har jag testat en gång, men jag gillade inte det riktigt. Royer R-121 har jag aldrig testat till bas, men den låter fruktansvärt bra till gitarr. Det måste jag testa. Men fixar den luftdraget från en baslåda? Det vore inte så kul om man blåste en sådan liten dyrgrip...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

+1 förresten på pluggar. Ampeg SVX t.ex. räcker riktigt långt i en inspelningssituation. Och nu finns det ju en del annat på gång, från Fender och Markbass t.ex...

Ursäkta OT:n...detta handlade ju om mikrofoner...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Indigo skrev:
Hellboy skrev:Shure Beta 52A är bra. Och SM7B utan puffskydd är mångas favoritmikrofon till basförstärkare. Den är egentligen gjord för att pratas i. En klassiker på radiostationerna. Annars är SM57 och Sennheiser MD421 också bra. Eller Royer R-121 men den är nog lite overkill men den ger fin karaktär. Över lag föredrar jag dynamiska mickar till bas. Men det händer väldigt sällan att jag mickar förstärkare vid inspelning nu för tiden. Tycker att det finns några pluggar som låter förbannat bra så jag brukar oftast nöja mig med det. En bra linebox bara......
Beta 52 har jag testat en gång, men jag gillade inte det riktigt. Royer R-121 har jag aldrig testat till bas, men den låter fruktansvärt bra till gitarr. Det måste jag testa. Men fixar den luftdraget från en baslåda? Det vore inte så kul om man blåste en sådan liten dyrgrip...
Allt har med tycke och smak att göra och en Beta 52 kan ha lite för mycket botten för vissa. Men den har ett fint "punch". Jag personligen gillar lågbas.

En R-121 pallar över 135dB och det även på låga frekvenser. Äldre bandmickar brukar vara känsliga för ljudtryck men inte Royers mickar. 135 dB är över smärtgränsen för dom flesta, om inte alla. Så pallar du att stå i samma rum som förstärkaren kan jag garantera att micken pallar det. Royer micken är också helt UNDERBAR att distansmicka trummor med. Och då helst i stereo.

//J
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Hellboy skrev:En R-121 pallar över 135dB och det även på låga frekvenser. Äldre bandmickar brukar vara känsliga för ljudtryck men inte Royers mickar. 135 dB är över smärtgränsen för dom flesta, om inte alla. Så pallar du att stå i samma rum som förstärkaren kan jag garantera att micken pallar det.
Grymt! Det får bli ett test nästa gång jag har tillgång till en =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Såhär blev det, SM57 och Beta 52A. Dubbelmickat alltså. Mycket gott resultat.
Bild
Juton
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 02:05

Inlägg av Juton »

Letade med runt efter mick till bas, sen fick ja tag i ett fint försteg och upptäckte ampeg pluggen. Hur enkelt som helst o låter riktigt bra:)

Personligen hadde ja nog inte orkat bry mig om o micka upp bas på gig, om de inte va så att de sprang runt massa tekniker mm som fixa allt åt mig.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

BarbequeVillage skrev:Sennheiser MD421!
Denna är ju mer eller mindre standardformulär A1 för bas och låter roligare än en Shure SM57, i varje fall om du spelar med rent ljud. Rockigt distad bas kanske funkar lika bra eller bättre med SM57 men jag tycker det är en ganska rälig mick även för uppmikning av elgitarrstärk, trots att den för det ändamålet t o m är mer än standardformulär A1. Beta 57 låter i så fall bättre men är lite dyrare.

Beroende på vad du har för ljudideal och spelar för musik och har för akustik där du spelar in kan du komplettera med en rumsmik för att få med lite ambiens, men till det ska du inte ha en dynamisk mik utan en kondesatormik. Två rummikar i xy-stereo blir ännu ballare. Så kör du in det på ett eget spår och mixar in precis så mycket så basen kommer till liv.

/Mats D
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

jag hade nog kastat in en aktiv DI i leken för lite stadga. Den brukar vara användbar på någe vis tillslut, även om det sällan är en dominerande del av ljudbilden när jag kranar (beror på basist och musikstil naturligtvis, fusion på 6 str dyrbas brukar låta apbra rätt in)
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Om man tipsar om en Royer R-121 kanske man bör upplysa om att en sån kostar sisådär 10.000-15.000 kr. Jag har en känsla av att de flesta som inte är studioproffs tvekar lite att lägga ut de pengarna på en mik.

/Mats D
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

Inlägg av bassplayer »

*Borttaget*
Skriv svar