Inspelningsfrågor

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Myrdred
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 10:09
Ort: Dorotea

Inspelningsfrågor

Inlägg av Myrdred »

Jag och en kompis har som projekt i gymnasiet att vi ska försöka oss på att spela in en skiva. Vi har tänkt att spela in musiken via min Behringer V-amp (gitarr, bas och ev. synth) och från digitala trummor rakt in i datorn och därefter synka dem tillsammans i något program.

Min fråga är om någon här vet om det är möjligt och vad som då behövs, typ kabel som löper från själva instrumenten till datorn, om man ska använda någon typ av midi-kabel.

Sen, hur vet man om och isåfall om din dator klarar av det, typ med ljudkort och sånt?

MVH
// Christian
Janne

Inlägg av Janne »

Ni har väl förmodligen en handledare som kan lite om inspelning? Ta hjälp av honom/henne så att ni kommer igång.
Jag handledde en elev i sånt här arbete för några år sen. Jag visade då hur hon skulle koppla allting samt gav en snabb genomgång av inspelningsprogrammet. Sen fick hon mitt mobilnummer och fick ringa när hon kört fast. Varje vecka lämnade hon in sin logg där hon beskev vad hon gjort, såg jag att hon var på väg in i återvändsgränd så bokade jag ett möte för lite ny genomgång. Man kan säkert göra på massa andra sätt men för henne funkade det kanon.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Hej Christian!

Du behöver de här grejorna:

1. Ett sequencerprogram som klarar av att spela in MIDI och Audio. Om någon av er har en Apple-dator så finns GarageBand alldeles gratis i datorn. Annars finns det en uppsjö av program, t ex Cubase, Logic, Ableton live m fl. Ett nästan-gratis-alternativ är Reaper, som jag själv testat lite grann. Full licens kostar 300 spänn fritt ur minnet. Programmet har allt man behöver och är shareware. http://www.reaper.fm/. Sequel från Steinberg är billigt och antagligen lätt att använda, men jag gillar det inte riktigt.

Om det är loopbaserad musik ni ska göra, så är vissa program bättre för sådant. Det är inte min cup of tea, men jag skulle i så fall titta mer på Ableton Live, som jag tror är bra på sådant.

2. Om ni har en synth behöver du två MIDI-kablar för att ansluta den. En in och en ut. Samma sak med digitaltrummorna, som jag antar lämnar MIDI ut. Eftersom det låter som att ni har ganska ansträngd budget, behöver du inte ha ljudkort med dubbla MIDI-kontakter. Utgången från datorn kan gå in i synthen och därefter vidare in till trummorna. Samma sak på ingången. De flesta synthar har ett uttag som heter MIDI through, som vidarekopplar signalen. Saknas det, behöver du även en "grendosa" till MIDI (min heter MIDI merger, men det finns många typer). Sen styr man vilken enhet som ska låta genom att välja olika MIDI-kanaler på de olika spåren i sequencerprogrammet.

3. När det gäller ljudkort så låter det bättre ju mer pengar man lägger. Ni kan normalt sett inte köra med ljudkortet som sitter i datorn, eftersom standardkorten inte har full duplex. Du måste kunna spela in och lyssna samtidigt och det klarar inte standardkorten. Ljudkort kostar från några hundralappar upp till femsiffriga eller rentav sexsiffriga belopp. Antagligen blir ni nöjda om ni lägger max ett par tusenlappar.

4. Om datorn duger att spela spel på så duger den för att spela in musik. Det som tar kräm av datorn är om man har många parallella audiospår och många plugins samtidigt. Plugins processar ljudet i realtid för att ge digitala effekter, t ex för att lägga på reverb eller kompressor. Har man för många så att datorn storknar så klarar många program att man spelar in det processade ljudet och lägger det som ett ljudspår istället.

Har ni en dator som har varit med ett tag så går den antagligen segt som sirap. Det är inte datorns fel utan en obehaglig egenskap hos Windows. Enklast är att installera om Windows. Då går datorn som när den var ny, dvs 3-4 ggr snabbare i allmänhet (jag skojar inte). Vill ni inte det, så borde man kunna göra som de som kör Vista och XP på samma maskin - användaren får välja operativsystem vid starten. Då kan ni ha en XP som är helt ren och bara används för musik, där skärmsläckare, virusprogram och annat skit är avstängt. Här är en länk jag sparat, men aldrig använt själv. Den gäller Vista, men principen borde vara densamma om man har XP och vill lägga på en XP till.

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vist ... _guide.htm

Det är egentligen inte speciellt svårt att spela in musik idag, men det är ganska mycket pillande om man aldrig gjort det förr - OM man har trummor, syntar, gitarrer, bas effekter och vill ha skivkvalitet. Att göra något som låter som modern dansmusik klarar vem som helst att göra på en timme i ett program som Garageband. Har ni högre ambitionsnivå och vill spela själva tror jag ni tjänar mycket tid på att försöka hitta någon som kan hjälpa er komma igång. Att göra egen musik är närmast en folkrörelse idag, så det borde inte vara så svårt.

Du nämner inte mickar. Har ni det? Bra (kondensator-)mikrofoner är inte helt billiga och går dessutom inte att plugga in i vilket ljudkort som helst, eftersom det krävs lågbrusiga förstärkare med fantomspänning (dvs 48V matningsspänning till mikrofonen). Dynamiska mikrofoner funkar till mycket, men inte lika bra om ni ska köra skönsång eller akustisk gitarr, men allt är en fråga om kvalitetskrav och budgetutrymme.

Lycka till med skivprojektet!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Myrdred
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 10:09
Ort: Dorotea

Inlägg av Myrdred »

Tack så hemskt mycke Janne och inber, nu har jag lite mer att snacka om när vi tar oss en pratstund med våran handledare. Han har varit med om att spela in tidigare, någon gång iallafall. Det kommer ju inte bli sådan kvalitet att man säljer platina precis, men vi ska försöka få till så pass bra vi klarar av för stunden.

Vi gör egentligen projektet för att få insikt i hur det funkar, vi planerar att starta eget band och satsa riktigt seriöst efter gymnasiet så då tänkte vi att det kan ju vara bra om man varit med och sett lite hur det fungerar innan man kastar sig ut i stora världen.

Tack och åter tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Många billig ljudkort för 400-500 spänn brukar skicka med en Cubase-licens. Inte den vassaste men funkar! Kortet funkar att spela in gitarr och bas med och ni får en midi-ingång tilll digitaltrummor och synt.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Skriv svar